Kelan jutuista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lumitukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oonko mä vähän yksinkertainen, mutta mites se alun isyyslomapätkä toimii, se jonka saa pitää äidin kanssa samaan aikaan ja useimmat pitää heti synnytyksen jälkeen? Eihän sitä voi ilmoittaa mihinkään 1-2 kk etukäteen kun ei voi tietää koska hän haluaa syntyä. :wideyed: Valistakaa please hölmöä.

Nii, käsittääkseni useille työnantajille riittää ku ilmottaa lasketunajan ja sopii et jää lomalle ku vauva syntyny. Mut on niitäki työpaikkoja missä ei oo nuin joustavaa toimintaa et pitää vaan päättää päivän etukäteen millon jää lomalle.

Työnantajalle pitää oletettu päivä ilmoittaa 2 kk ennen ja jäädä oois kun lapsi syntyy. Sitä ei mun mielestä voi työnantaja estää tai siirtää. Isyysloman korvaukset voi hakea kun lapsi syntyy.

Joo kiitos tiedoista. :happy: Sanon miehelle että sopii tuosta töissä asap.

Joo siis meillä mies on jo ilmoittanut töihin tuosta ja siellä ainakin menee just niin että riittää ilmoitus millon on la ja sit mies sanoi että hän jää sit ku lapsi syntyy..

Edelleenkin hakemustani käsitellään koska odotetaan tietoja työnantajalta... odottaakohan ne tietoja mun nykyisestä työpaikasta vai sieltä missä oon ollu töissä v-14? Hain siis tukia v-14 mukaan...

Edelleenkin hakemustani käsitellään koska odotetaan tietoja työnantajalta... odottaakohan ne tietoja mun nykyisestä työpaikasta vai sieltä missä oon ollu töissä v-14? Hain siis tukia v-14 mukaan...

Ootko tällä hetkellä töissä? Jos kyllä niin odottavat varmaan palkanmaksutietoja äitiysvapaan ajalta.

Ootko tällä hetkellä töissä? Jos kyllä niin odottavat varmaan palkanmaksutietoja äitiysvapaan ajalta.
Toistaiseksi oon töissä. Mun tilanne on se että jään todennäkösesti eka työttömäks ja vasta sen jälkeen äitiyslomalle. Esimieheni ei ole toistaiseksi suostunut jatkamaan sopimustani ä-lomaan asti vaikka tarve on.

Kyl mua sit risoo, ku sain kelalta päätöksen vanhempainrahasta. Puhelimessakin ne oli, että se tulo on n. 70% palkkatulosta. Kyl mul on pienempi kuin 70%. Ja mä sit ymmärsin, että kilometrikorvauksista on siis vähennetty vain se omavastuusosuus... Jos on niin, niin sit se o itellä pysynyt samana se omavastuuosuus. Mut jos taas vähennetään koko kilometrit, niin 2014 on itellä ollut enemmän kilometrei kuin nyt.

Aako se kai lasketaan kolmen eri kaavan mukaan riippuen siitä millaiset tulot sulla on. Ehkä sulla menee siihen korkeimpaan ryhmään jos tulee paljon vähemmän kuin 70%? Tai sitten ne matkakulut on tosi isot.

Mutta niin tai näin, mulla sama homma, harmittaa kun puhuttiin ensin siitä noin 70% arviosta ja sitten lopullinen summa ei ole lähelläkään. Ei meidän maailma toki siihen erotukseen kaadu, mutta tuo 70% arvio oli meidän tieto silloin kun mm. kesällä ostettiin taloa ja sovittiin lainaeristä. En tiedä olisiko pyritty sopimaan pienemmät erät jos olisi tiedetty että summa onkin merkittävästi vähemmän.

Kyl se sillai harmittaa, ku jotkutkin oli, että ei se niin iso erotus ole, mutta jos itekin saa käteen 600,- euroa vähemmän, niin omasta mielestä se o aika paljon Mekin ostettiin talo keväällä, mut onneks lainassa o joustomahdollisuus, jos siltä näyttää. Mutta eiköhän sitä jotenkin sen aikaa selviä

Kela oli ystävällisesti käsitellyt mun kotihoidontuen hakemuksen loka-marraskuulle, jolloin pidän vuosilomat töistä ennen uuden äitiysvapaan alkamista. Ehdin siis jo peruuttaa tuon kht:n loma-ajalta, ennen kuin tajusin, että kyllähän mun kuuluu sitä vielä tuolta loma-ajalta saada, koska esikoinen on kotona mun hoidossa. Nopeesti tuli päätös, näissä lapsiperheiden tukiasioissa mulla on kyllä kauttaaltaan sellainen kokemus, että toiminta on nopeaa. :)

Minullakin hakemus käsittelyssä ja odottaa tietoja työnantajalta. Kysyin töisdä asiasta ja kuulemma vasta lokakuun palkanmaksun jälkeen lähettävät paperit Kelaan.

Työnantaja pyysi toimittamaan alkuperäisen raskaustodistuksen heille - nyt emmin kun mä en tiedä raaskinko lähettää alkuperäistä :D Kai niitä uusia saa jos kusti polkee sen jonnekin nevadaan? (pitäisi lähettää Englantiin) Tai pitääkö alkuperäinen jäädä äidille vai miten?

Yleensä kela haluaa alkuperäisen, jos lähettää paperiversion. Onko alkuperäinen ihan välttämätön sun työnantajalle? Ite varmaan suosisin sähkösenä versiona lähettämistä. Jotenkin luotto postiin mennyt, ja vielä pitäis niin kauas lähettää.

Kelalle on lähtenyt jo sähköinen versio ja sähköistä yritin myös tälle henkilöstö-hetsulle lähettää mutta pyysi sitten varta vasten alkuperäistä. Ehkä mä kuitenkin varmistan, että oisko ok jos lähetän kopion ja vaikka toimitan alkuperäisen toimistolle täällä jotta sitä ei lähetetä. Tai jotain :)

Takaisin