Kelan jutuista

Meillä työnantaja vaati kans alkuperäisen..ite myös olisin sen aidon oikean itellä jemmassa pitänyt mut sinne se piti hyppysistä päästää. No, kai tällä pallomahalla toisenkin sais jos tarvetta tulee. :P
 
Jes tulihan se päätös 5viikon odottelun jälkeen.. näkyykö se päätös vaan netissä vai tuleeko siitä vielä kirje?
 
Työnantaja pyysi toimittamaan alkuperäisen raskaustodistuksen heille - nyt emmin kun mä en tiedä raaskinko lähettää alkuperäistä :D Kai niitä uusia saa jos kusti polkee sen jonnekin nevadaan? (pitäisi lähettää Englantiin) Tai pitääkö alkuperäinen jäädä äidille vai miten?

Ite sain kaks identtistä todistusta neuvolasta, kun täti älysi kysyä tarviiko omat kelaan ja töihin. Kelan paperi jäi kyllä mulle kun niille riitti sähköinen, mutta paperinen munkin piti töihin toimittaa. [emoji16]
 
Kyllä sieltä Kelasta tulee kirjekin, sähköisessä palvelussa näkyy aiemmin, kun posti lähtee sitä paperista sitten vasta kiikuttamaan. :)
 
Mä en ole vieläkään saanut päätöstä, odottaa vaan edelleen tietoja työnantajalta. :wideyed: Plääh...
 
Mä oon itse lähettäny palkkalaskelmiani kelaan. En tiedä vieläkö pitää soittaa sinne, kun tässä on yksi pikku mutka vielä matkassa. Olen siis lähettäny 5 palkkalaskelmaa ja vielä tältä lokakuulta pitäisi laittaa menemään. Kelan sivuilla näkyy, että liitteet toimitettava 4.11. mennessä. Ei siinä mitään, mutta mulla on palkanmaksupv 10.11. eli saan sen lokakuun palkkalaskelman vasta muutamaan päivää ennen sitä. Ei siis tule etsimään tuohon 4.11. mennessä..

Muoks. Ja siis aikanaan kelalle soitin niin sieltä sanottiin että voin itse laittaa menemään ne palkkalaskelmat eikä työnantajan tarvitse.
 
Mulla toimittaa työnantaja tiedot Kelaan viikolla 43, josko sen jälkeen sit tulis päätöskin. Äitiysloma alkaa mulla vasta 24.11, niin aikaa kyllä on vielä.
 
Meillä vaaditaan myös tiedot mun äippäloman palkasta, joita ei voi ilmeisesti itse toimittaa kun ei ole tietenkään etukäteen mitään palkkakuitteja. Kyselin meidän palkanlaskennasta noita juttuja, ja vastasivat hieman tympeään sävyyn että mun ei tarvitse niitä mitenkään erikseen pyytää vaan he lähettävät automaattisesti. Noh, nyt kuukautta myöhemmin Kela kuitenkin edelleen odottelee niitä tietoja... Aargh. :banghead:
 
Vihdoin ja viimein Kela oli saanut tarvittavat liitteet työnantajalta ja oli tehnyt päätöksen äitiys-ja vanhempainrahasta. :)
Hakemuksen jätin käsittelyyn 11.8.
 
Äitiysrahaa maksetaan x määrä per päivä, maksetaanko sitä siis kuutena päivänä viikossa vai miten?
 
Kerran kuukaudessa maksetaan. Se maksupäivä vaan vaihtelee joka kuukausi, maksetaan siis tietyin arkipäivien välein. Ja riippuu myös siitä millon on la.
 
Mutta siis onko viikossa 6 rahapäivää ma-la? jos haluan laskea paljonko about kuukaudessa saan.
 
Mä olen kyllä jotenkin yksinkertainen kun en tajua tätä äitiysrahaa. Työnantajan pitäisi siis maksaa minulle 3kk palkka. Tuleeko tämä ihan normaalisti palkkapäivänä tilille ja normipalkan suuruisena? Kun vanhempainpäivärahan päätöksessä lukee näin:

Äitiysraha
4.11.2016- 12.1.2017 xx€/pv
13.1.-10.3.2017 yy€/pv

Vanhempainraha
11.3.-16.9 yy€/pv


Äitiysvapaani alkaa siis 4.11 mutta ei tuo 4.11.2016-12.1.2017 vastaa palkkaani. En tajua, tarvitsen rautalankaa!

Muoks. Vai onko tuo xx€ summa jonka Kela hyvittää työnantajalleni. Ja työnantaja siis maksaa 3kk palkkaa normaalisti tililleni? Ja sen jälkeen saan tuon yy€/pv Kelalta?
 
Muokattu viimeksi:
Itsekin saan 3kk:n ajalta palkan eli ärahakaudelta. Ärahakaudelta etuuden Kela maksaa työnantajalle. Vanhempainraha tulee sitten maksuun itelle.
 
Takaisin
Top