Kelan jutuista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lumitukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kela laskee rahan joko 2014 tulojen mukaan tai viimeisen 6kk mukaan mutta pitää olla 20% isommat tulot ku 2014 vuonna. Ja jos veropros on liian iso ja tuntuu että rahasta suurin osa menee veroihin voi verohallinnolta pyytää uutta veropros jonka toimittaa kelaan ja kela laskee uudelleen rahan... Näin mulle sanottiin kun soitin.

Voiko kotihoidon tukea saada yhdeltä kuukaudelta? Laskeskelin, et lomarahojen ja kotihoidon tuen kanssa pystyisin olee pikkusen kanssa joulun yli. Jos vaik sit vuoden vaihteen jälkeen laittais hoitoon, jollon olis sit n. 13kk ikänen.

Mistä lähtien isyyslomaa kannattaa hakea? Lasketusta ajasta? Koska mietin, mitä jos lapsi syntyykin ennenaikaisena, silloinhan miehen pitänee olla edelleen töissä vaikka minä muksun kanssa tarvitsisin häntä kotona tai päinvastoin jos lapsi viihtyy masussa viikonki yli? silloinhan isyyslomapäiviä menee ikäänkuin hukkaan... on tässäkin pohtimista...

Mie oon kans ihan pihalla noista mut mies just sanoi että hän on jo hoitanut kaiken :D ainakin noin työpaikan puolesta. Mut sit en ymmärrä että hakeeko mies nyt sit kuitenkin kelalta tukea vai meneekö tuo jotenkin suoraan työpaikan kautta?

Mun mies taas ei oo hoitanu just näitten meidän pohdintojen takia että mistä lähtien hänen ois järkevä olla se 3vk mun kaa? :D

Samaa mieltä äippä82 kans, ei sitä ite voi millään tasolla päättää et miltä vuodelta ne laskee sen tuen. Sen kela kattoo et kummalla ite saa paremmin, 2014 vuoden vai edellisen puolen vuoden tuloilla.

Ja oon saanu kodinhoidontukea ja työttömyystukea yhtä aikaa. Työttömyystuesta vaan vähennettiin se osuus mitä sain kodinhoidontukea.

Muoks. Ja on siinä "riskit" semmoselle jolla on semmonen ammatti kelle töitä riittää. Varmaan lähihoitajalle esim ei kannata tuo. Mun ammatille ei hirveesti tältä seudulta löydy töitä, ni se ois ollu ihan jees kans jos oisin saanu töitä. Järjestelykysymys vaan hoitohommien kans. Vaikka mielummin oon kotona, ainaki puolen toista vuoden ikään mut ei oo pois suljettu vaihtoehto lainkaan et menisin töihin jos saisin.

Muokattu viimeksi:
Mistä lähtien isyyslomaa kannattaa hakea? Lasketusta ajasta? Koska mietin, mitä jos lapsi syntyykin ennenaikaisena, silloinhan miehen pitänee olla edelleen töissä vaikka minä muksun kanssa tarvitsisin häntä kotona tai päinvastoin jos lapsi viihtyy masussa viikonki yli? silloinhan isyyslomapäiviä menee ikäänkuin hukkaan... on tässäkin pohtimista...

http://www.kela.fi/isyysraha "Voit aloittaa isyysvapaasi, kun vauva syntyy. Halutessaan isä voi pitää kaikki isyysrahapäivät äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen. Isyysvapaat on pidettävä viimeistään siihen mennessä, kun lapsi on 2 vuotta ...Hae isyysrahaa vasta kun lapsi on syntynyt ja tiedät, milloin aiot pitää isyysvapaata."

Miten aiotte pitää isyysvapaat ? Kolme viikkoa heti syntymästä vai jotenki osissa?

Varmaan suurin osa syntymän jälkeen ja loput sitten sopiviin kohtiin, esim. kun itse siirryn hoitovapaalle tai hoitovapaan lopuksi.

Hmm.. Taitaa sittenkin jäädä kelan kans tappeleminen mun osalta väliin. Ei helvetti. Katoin eilen verotiedoista mun 2014 ja 2015 tuloja, ja oon saanut 2014 ENEMMÄN, vaik oon koko ajan ollut samassa työpaikassa, ja mun palkka on noussut noiden vuosien aikana. Siis täh? Pitää varmaan käydä palkkanauhat läpi, ku ite en saa millään ynnätty, et olis 2014 tienestit isommat ku 2015. Olis varmaan pitänyt sittenkin käydä pitkä matikka, ni ehkä voisin ymmärtää :D

Mutta, mutta.. Mitest miehen suhteen? Onko silläkin 2014 tulojen mukaan tuet, jos se hakee niitä vasta vuoden vaihduttua?

Isyyslomasta, et meillä mies alottaa isyysloman sillon, ku hakee mut ja vaavin synnäriltä. Saanut sen jo sovittua :)

Pitääkö miehenne heti sen kolme viikkoa siihen putkeen, vai pätkittekö ? Mikä oli minimi mikä kerrallaan oltava (kun äidin kanssa samaan aikaan)?

En tiiä onko minimiä. Mut tosiaan meillä mie on heti sen 2 viikkoa ja loput sit myöhemmin joskus.. Isyysloma.fi sivuston mukaan ei ole minimiä mun maksimissaan se 18 päivää putkeen samaan aikaan äidin kanssa.

Kävin taas Kelan sivul, mähän sain laittaa lapsilisänki menee. Ihmettelee varmaa kelas et mitä mä sählään ku tulee hakemukset eri välein :P moon ni laiska laittaa tota kannettavaa laturiin ja puhelimella ei pääse.

Mie kävin yöllä laittamassa ilmoituksen työttömyydestä :D sivuilla luki maanantaina että 14 päivä aikaisintaan saa lähettää :D joten heti tyyliin puoli 1 aikaan yöllä kävin laittamassa :D

Meis pitä varmaan ainakin pari viikkoa siinä heti syntymän jälkeen, onneks joulunpyhät ehkä pidentää vapaita parilla päivällä. Vika yhteisviikko ehkä sitten kevättalvella, jos kävis jossain reissussa.

Meillä mies pitää isyysvapaan vasta harjoittelun loputtua eli tod.näk tammikuun alussa. Harjoittelusta ei pysty olemaan kesken kaiken isyyslomalla.

Meillä on varauduttu et mies pitää 3vko heti synnytyksestä. Jos menee taas sektioon en pysty edes vauvaa hoitamaan kokonaan itse, saati taaperoa

Meillä mies on heti vauvan synnyttyä 5-viikkoa isyyslomalla ja sit kesällä vielä 3-viikkoa. Miehellä pitkät isyyslomat kun esikoisesta "isäkuukausi" pidämättä ja kun toisen lapsen laskettu aika alle 2v ikäerolla niin saa nyt ensiksi pidetty esikoisesta ne isyyslomat pois. Jos kuopus syntyy ennen 26.marraskuuta voi olla että yritetään järjestä että aloittaa vasta marraskuun vika viikko isyysloman tai heti joulukuusta että saa olla sit joulun vapaalla.

Takaisin