Kelan jutuista

lumitukka

Piirimestaruustason postaaja
Joulumammat 2016
Itselläni heräsi muutama kysymys etuisuuksista, ehkä muillakin? Täällä voi viisaammat vastata!
 
Eli isyysvapaata voi pitää äidin kanssa sen 18 pv ja sitten jää loput päivät myöhemmälle. Jos haluttaisiin, että isä voi pitää niitä ensimmäisen 9 kk aikana (itse pitäisin vaikka viikon lomapäiviä eli olisin "töissä") niin pitääkö tietää etukäteen milloin tämä tapahtuu ja hakea vanhempainrahaa valmiiksi eri pätkissä eri henkilöille? (Tajuaako tästä mitä tarkoitan?). Vai menisikö tämä itse asiassa sitten niin, että isä pitäisi tuon osan vanhempainvapaasta?
 
Ilmeisesti niin että isä voi olla lapsen synnyttyä äidin ja vauvan kanssa kotona 3vkoa, sitten isä voi pitää lomaa kun äiti on palannut töihin, eli näin ollen isä hoitaa vauvaa kotona..
 
Minä oon kanssa miettinyt että kaiken järjen mukaan silloin kun isä on vauvan kanssa kotona, niin äiti saa kuitenkin olla kotona paikallisella lomalla. Eli ois palannut töihin mutta pitäis kuitenkin lomiaan. Ei isääkään kielletä lomia pitämästä silloin kun äiti on lapsen kanssa kotona. Itse ainakin aion tehdä näin :D mutta en tiedä miten paljon etukäteen noista pitää ilmoitella. Meillä yks äityli palaa töihin kun vauva oli 6kk ja isä jatkoi hoitoa kotona, sit kun vauva oli 10kk ni äiti palas kotiin ja isä jatko töitä.
 
Tyhmä kysymys mutta jos äiti ei halua jäädä vapaalle ollenkaan synnytyksen jälkeen, voiko isä pitää ihan kaikki vapaat äidin puolesta?

Tai jos et olisi isä tienaisi sen 60 000+ vuodessa ja hän sais kelasta isomman rahan kun työttömyysetyydella ollut äiti jonka vuositulot ollut siinä max 10 000.

Joo ja meillä ei mies jää kotiin mut mietin et onks tää mahdollista?
 
Jos äiti sairastuisi äitiysrahakaudella ja alkaisi saamaan sairauspäivärahaa, voisi isä jäädä vanhempainvapaalle ja saada vanhempainrahaa äidin sairausloman ajalta.
 
Mun mielestä on hyvä, että se alku on äidille varattu, ihan jo imetysasioiden takia. Suurin osa haluaa siinä kohden kuitenkin imettää.
 
Mä taas edelleen koen että suomessa on hyvin tämä asia. Äiti kotona sen 3kk, saa parantua synnytyksestä ja imetys lähteä rauhassa käyntiin. Lisäksi jos vaan työelämässä on ollut niin saa ekalta kolmelta kuukaudelta sen palkankin. Myös isä saa olla vauvan synnyttyä kotona auttamassa sen 18? Päivää. Kun vauva 3kk niin loput vapaat saa jakaa perheessä sen mukaan kun lystää. En osaa näin heti sanoa missä päin maailmaa olisi asia paremminkaan? :)
 
Mietin vaan siltä kantilta että on varmaan näitä jotka ei välttämättä halua esim imettää ja haluaisi olla töissä mielummin kun kotona, esim. Jos esiintyy "seinät kaatuu"-syndroomaa. Pitäis olla kuitenkin se mahis että isä samanvertaisena huoltajana sais samat oikeudet :)
 
No kyllä tuosta lapsen pyöräyttämisestä jonkinlainen saikku ainakin tulis. Eihän kukaan äitiä voi määrätä kotonakaan olemaan sitä kolmea kuukautta ja jos äiti lähtee töihin, niin puoliso on seuraava vaihtoehto lapsen hoitoon. Kyllähän se varmasti onnistuu, mut minkälaisella korvauksella.
 
Jos haluaa varmuuden, ni kannattaa kysyy kelasta :)
Aion kyl "nauttia" koko äippälomasta, vaik muksu saaki ruokansa pullosta :D Vanhempainvapaa jaetaan kahtia, et molemmat on sen 79 arkipäivää kotona ja mies pitää vanhempainvapaan jälkeen loput isyyslomastaan. Oon täs laskenut, et jos saan kaiken järjestetty hyvin, ni muksu olis vuoden, ku joutuu hoitoon. Hoitovapaalle ei kumpikaan haluu jäädä. Mieluummin sit ottaisin lomautuslapun kouraan, ni sais enemmän rahaa kassasta.
 
Tämän päivän hesarissa oli hyvä juttu pienten lasten sairastamisesta päiväkodeissa:

http://www.hs.fi/tiede/a1471576916196

Ei nyt suoranaisesti liity Kela-asioihin mitenkään, mutta ajattelin linkata kun täällä on ollut keskustelua ja pohdintaa myös siitä, missä vaiheessa mennä töihin. Itsellä oli alunperin ajatus palata töihin joskus 2017-2018 vuodenvaihteessa, mutta aika karulta kuulostaa nuo sairastumisprosentit päiväkodeissa :sour:

"Alle kaksivuotiaille kertyy päiväkodissa keskimäärin sata infektio-oireista päivää vuodessa, kotihoidossa nelisenkymmentä."

"Suomalaisessa päiväkodissa alle kaksivuotiaan riski sairastua keuhkokuumeeseen on kymmenkertainen, korvatulehdukseen kaksinkertainen ja hengitystieinfektioihin 1,7-kertainen kotihoitoon verrattuna."

Onko jo lapsellisilla kokemusta, miten työnantajan kanssa on järjestynyt sairaan lapsen kotihoito? TES tätäkin sanelee varmaan poissaolon ja palkanmaksun osalta. Kuulostaa vaan tosi hurjalta tuo 100 päivää vuodessa...
 
Pienryhmiä kannattaa suosia


Tämän päivän hesarissa oli hyvä juttu pienten lasten sairastamisesta päiväkodeissa:

http://www.hs.fi/tiede/a1471576916196

Ei nyt suoranaisesti liity Kela-asioihin mitenkään, mutta ajattelin linkata kun täällä on ollut keskustelua ja pohdintaa myös siitä, missä vaiheessa mennä töihin. Itsellä oli alunperin ajatus palata töihin joskus 2017-2018 vuodenvaihteessa, mutta aika karulta kuulostaa nuo sairastumisprosentit päiväkodeissa :sour:

"Alle kaksivuotiaille kertyy päiväkodissa keskimäärin sata infektio-oireista päivää vuodessa, kotihoidossa nelisenkymmentä."

"Suomalaisessa päiväkodissa alle kaksivuotiaan riski sairastua keuhkokuumeeseen on kymmenkertainen, korvatulehdukseen kaksinkertainen ja hengitystieinfektioihin 1,7-kertainen kotihoitoon verrattuna."

Onko jo lapsellisilla kokemusta, miten työnantajan kanssa on järjestynyt sairaan lapsen kotihoito? TES tätäkin sanelee varmaan poissaolon ja palkanmaksun osalta. Kuulostaa vaan tosi hurjalta tuo 100 päivää vuodessa...
 
Samalla kun mietitään kuinka paljon vesirokkorokote vähentää vanhempien poissaoloja, tulisi muistaa myös ne ryhmäkoot päiväkodissa ja niiden vaikutus poissaoloihin. Toivottavasti tuo juttu herätteli myös päättäjiä!
 
Meijän poika oli alkuun pph ja nyt vasta siirtyi päiväkotiin (noin3v). Kyllä aikapaljon sairastellut.ja lääkäritkin sanoo että infeltioita yleensä pikkulapsella noin 10/vuosi. Varmaan pitänyt paikkansa. Ja työnantaja...ei siinä ole muuta kun pakko hyväksyä saiket lapsen takia (lakisääteinen). Meillä saa olla 4vrk saikella palkallisena lapsen takia...ja sen jälkeen palkattomana.
 
Takaisin
Top