Kelan jutuista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lumitukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Häh? Ainoostaako haetaan Kelalta äitiysavustus lomakkeella? Ja toimitetaan raskauatodistus. Done. Mut ei oo kohtaa jos haluis hakee äitiysrahaa? Mä entajuu... Vainhenpainpäiväraha kohta pyytää vaan selvityksiä tulonhankinnasta...

Mä kyllä jostain kohtaa löysin sen äitiysrahankin kun alustavasti niitä juttuja tutkin.. mutta en nyt enää ulkomuistista osaa neuvoo :/

Muistaakseni äitiysraha ja vanhempainraha menee samalla hakemuksella.. Tai ainakin mie laitoin hakemuksen avustuksesta, vanhempainrahasta sekä lapsilisästä ja päätöksessä oli myös toi äitiysraha päätetty ellen ihan sokea ole.. Taidan kyllä tarkistaa vielä ku pääsen kotiin että mitä siinä päätöksessä lukee..

Muistaakseni äitiysraha ja vanhempainraha oli samassa lomakkeessa. Itekkin ihmettelin, ku en hae vanhempainrahaa ollenkaan, et mistä saan äippäloman rahat haettua :) Muutenkin tuntu turhalta täyttää, ku saan palkan, mut työnantajaa vartenhan se sit täytetään, et se saa hyvitystä, jos haluaa.

Ollaan nyt siis päätetty, et mies on vanhempainvapaan kotona. Vaik sainki keskiviikkona äidiltä haukkuja asiasta. Prkl. 28 vuotta sitten asiat oli eri tavalla + isällä on aina ollut äitii korkeemmat tulot. Äiti ei myöskään tykännyt, ku kerroin, et muksu saa korviketta. Sisältää kuulemma niin paljon säilöntäaineita. Teki mieli pamauttaa, et nykyruoka on ittessään jo niin täynnä säilöntä- ja muita lisäaineita, ettei varmasti muksu saa niitä korvikkeesta enempää, ku mun tissiä imemällä.
Käly taas totes, et entä jos mä kiinnyn siihen muksuun. No vittu, ei kiinnosta! Mä tuon perheelle rahat ja saan viettää töitten jälkeen aikaa lapsen kanssa. Jos se yhtään tulee meihin, ni se tuskin ees herää montaa tuntii ennen ku pääsen kotiin :D

Kyl välil miettii, et olis helpompaa, jos antaisin kaikille periks ja mielistelisin kaikkii, mut jos mä ja mies ollaan päätetty jotain, ni niin tehdään. Muutenkaan mennä muiden käskyjen mukaan.

Kannattaa kyl mennä niin ku itsestä tuntuu parhaalta.. Ite en todellakaan oo menossa töihin ennen ku siltä tuntuu. Mut joo myönnettäköön että toi korvike asia on kyllä näköjään yks helvetti.. Siis oikeasti pää asia että mukula saa ruokaa.. Eikä sillä ole mitään väliä tuleeko se ruoka pullosta vai tissistä niin kauan ku se vaan saa sitä!

Juu pääasia on, että vauva saa ruokaa, mutta ei se nyt _ihan_ sama oo, tuleeko ruoka tissistä vai pullosta. Tutkimusten valossa imetyksen edut on kiistämättömiä sekä äidille että vauvalle. Mutta suomessa säädellään tarkasti korvikkeiden laatua ja niitäkin on monenlaista tarjolla, eli varmasti sieltä löytyy vauvalle sopiva vaihtoehto jos ei halua imettää :)

No siis, jos maitoa tulee, ni hankin pumpun, eli ei se ilman rintamaitoa joudu olee. Ja samalla tavalla vauva saa läheisyyttä, ruokittiin sitä pullosta vai rinnasta. Oon siis suunnitellut, et imettäisin aamuisin ja iltaisin, ku saa rentoutuu. Päivisin en edes osaa olla rentona. Mut sen näkee sit joulukuussa :)

No joo totta kyllä.. Mut siis pointtina lähinnä että kunhan saa ruokaa :) ja muistaakseni vähäkin imettäminen on jo hyödyllistä :)

Mä laitoin eilen virkavapaushakemuksen menemään helmikuulle asti, kun siihen asti saa VES.n mukaan palkkaa (72 arkipäivää). Pitää vielä kattoa miehen kanssa että haenko nyt suorilta käsin toisella hakemuksella sinne syyskuulle vanhempain vapaan loppuun vai miten tehdään.
Kela näytti tehneen päätöksen äitiyspakkauksesta, joten senkin pitäisi kohta puoliin sitten tulla.
Lisäksi tuli viime vuoden verotuspäätös. Toivottavasti äitiys- ja vanhempainrahan saa nyt siihen perustuen, koska tuloja oli enemmän kuin 2014.

Juu, kyllä se ruokaa saa :) En vaan jaksa sitä, et asiat pitäis tehdä samalla tavalla, ku mun äiti teki. Onneks se saa pauhata niin paljon, ku vaan jaksaa. Mä teen iha ite (miehen kans tietenki) päätökset :D

Vanhempainrahan pitäis mennä vuoden 2015 tulojen mukaan. Jos haluu olla varma asiasta, ni hakee sitä sit vuoden vaihteen jälkeen ;)

Tuleeko siis äitiysraha ja vanhempainraha meillä eri verotusten mukaan eli äitiysraha 2014 ja vanhempainraha 2015? Vaikka hakee samaan aikaan? Ainakin kelan sivustojen mukaan tämän vuoden puolella alkava etuus menee 2014 verotuksen mukaan.

Muokattu viimeksi:
Jos haluaa, että maitoa riittää niin kannattaa imettää/pumpata ympäri vuorokauden. Maitoa tulee yleensä sen mukaan, kun sitä "tilataan".

Onko isyysvapaat sama kuin vanhempainvapaa?

Voiko tehdä niin, että olen kolme kuukautta äitiysloman jälkeen vanhempain vapaalla (tietääkö joku miten huono raha se sitten on?) Ja sitten mies loput isyysvapaat vanhenpainvapaan jälkeen?

Oltiin ajateltu, et mies jää synnyttksestä ensimmäiselle vapaalle.

Isyysvapaa on isän käytössä oleva, siitä voi muistaakseni käyttää 18 pv samaan aikaan äidin kanssa ja loput silloin kun äiti töissä. Korjatkaa, jos olen ymmärtänyt väärin! Vanhempainvapaa alkaa äitiysloman jälkeen ja sen voi käyttää jompi kumpi ja kesto 158 arkipäivää. Jos pidät itse tästä vaan 3kk,niin isä voi pitää loput ja siihen päälle isyysvapaat. Kelan sivuilla kannattaa käydä lukemassa!

Mäkin aion hakea tässä vaiheessa pelkkää äitiysrahaa, koska mun mielestä on vielä vähän aikaista päättää missä vaiheessa vaihdetaan. Kyllä sillä Kelan nettilomakkeella mun mielestä voi hakea pelkkää äitiysrahaakin, se yrittää kyllä tyrkyttää sitä vanhempainrahaa mukaan mutta sen pääsee ohittamaan. Itse en vielä hakenut kun meidän johdon sihteeri ei osannut sanoa saanko äitiysloman palkkaa vai en kun en ole virassa vaan sijaisena. :grin Selvittelevät vielä... Meillä mies itse haluaa pitää osan vanhempainvapaasta ja mulla on selvästi parempi palkka joten se on meille taloudellisesti järkevääkin. Todennäköisesti vaihdettaisiin joskus ensi kesänä. Mutta ei olla siis vielä lyöty mitään lukkoon.

Ja muakin kyllä kiinnostaa kovasti tuo, että voiko olla että vanhempainraha meneekin 2015 verotuksen mukaan? Ja onkohan eroa siinä, laittaako hakemuksen samaan vai eri aikaan äitiysrahahakemuksen kanssa?

Kukkis: mä ymmärrän ton tunteen. Meillä tulee tissiruokailu alkuun ja mä pidän osan vanhempainvapaasta, mutta mäkin olen saanut kritiikkiä ja nyrpistelyjä osakseni kun aion mennä töihin ennen vanhempainvapaan loppua, vierottaa tissistä suht aikaisin ja harkitsen myös eri huoneessa nukuttamista tai ainakin aikaisessa vaiheessa omaan huoneeseen siirtämistä. Näistä on osalla hirmu vahvoja mielipiteitä ja jotkut tuntuu ottavan ikäänkuin henkilökohtaisesti sen että joku muu päätyykin toisenlaiseen ratkaisuun. :wideyed:

Varsinkin vanhempi väki vääntää aina vastaan. Kaikki mitä tekee on väärin, jos ei tee samal taval, ku ne teki :/
Meil tulee ensisänky makkariin, mut 3kk ikäsenä siirretään jo omaan huoneeseen pinnasänkyyn.
Ja siis mä imetän aamulla ja illalla ja muuten käytän pumppua. Tarkotus olis, ettei pelkkää korviketta tarjota.

Meillä ainakin alustavasti oli tarkoitus että lapsi siirtyisi yö syöttöjen loputtua viimeistään omaan huoneeseen nukkumaan.. Sit illalla voi imettää ja toivottavasti muksu sit nukkuu omassa huoneessa tyytyväisenä :)

Mutta mähän osasin hakea ärahaa. Olin painanut sitä muutoksen haku nappia enkä hakemusta kun piti :) tein ny koko kaudelta itselleni kai sen voi sit muuttaa tarvittaessa?

Mietin samalla kun lapsen isän ilmoitin avopuolisokseni 1.10 alkaen niin miksei voi mennä verkkopankkitunnuksilla naimisiin? :P maistraatissa painaa vaan kohtaa OK. Mä en kehtaa mennä naimisiin niin et kukaan näkee :D ja miehen tuskin enää tulee saada niitä kirkkohäitä kun yhet on jo saanu edellisen naisensa kans. Eiks se oo semmone once ln a lifetime juttu? :P

Mikä sen etuuden nimi oli, joka tulee vanhempain vapaan jälkeen ? Kodinhoidontuki?

Takaisin