Kelan jutuista

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja lumitukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihan samat aatokset täällä. Jos näyttää ettei pph paikkaa saada niin oon kyllä valmis jäämään kotiin siksi aikaa, että pieni täyttää edes sen vuoden. Meillä on tarkotus miehen jäädä kotiin pitämään kaikki isyysvapaat, kun vanhempainlomat on syksyllä ohi. (Joulun aikaan kun vauva syntyy, hän pitää rästiin jääneet lomat...joita riittää viikoiksi...minä taas käytän vanhempainlomat näillä näkymin kokonaan.) Mutta silti on isyysvapaidenkin jälkeen kyllä Tonttunen niin pieni, että kovasti mietityttää se hoito....

Mun nuorempi aloitti päiväkodin 9kk eikä kyllä sairastanut normia enempää... Mun lapset tosin on niitä kaikkien äitien kauhuja jotka syö hiekkalaatikolta kissankakkaa ja kaivaa matoja välipalaksi...

Jos näyttää että menee talous tiukille niin joudun mennä taas varhain töihin. Ja lapsi hoitoon. Tosin mielelläni käytän hoitovuodet hyödyksi kun saa olla koko päivän hoidossa niin ei tarvi murehtia yksin kotona olevaa, kun nyt oon joutunut murehtimaan koululaisten pärjäämisestä.

Mä kerroinkin jo jossain toisessa ketjussa meidän suunnitelmista, mutta tosiaan ensimmäiseksi mä pidän äidille korvamerkityt vapaat ja osan vanhempainvapaasta sekä omat rästilomat, ja sitten mies pitää loput vanhempainvapaat ja omat lomat. Näillä näkymin sitten perhepäivähoitoon. Päiväkotiin ei vielä noin pientä viitsi, mutta ei oikein ole taloudellisesti mahdollista jäädä kotihoidontuellekaan. Jos ei pph-paikkaa saada tai muuten ei tuo suunnitelma onnistu, niin sitten mies jää kotiin mahdollisimman lyhyeksi aikaa. Mieluiten max pari kuukautta.

Meillä on kyllä ihan ok tulot mutta vähän ylimitoitetut lainat... Tai ei varsinaisesti ylimitoitetut, mutta mitoitettu kahdelle työssäkäyvälle aikuiselle.

Ei liity nyt kelan asioihin mutta meillä esikoinen, nyt 2v. aloitti perhepäivähoidossa n. 10kk iässä, ja sijaishoitopaikka oli päiväkodissa. Yleensä sijaishoidon aikoihin sai jonkun flunssan mutta muuta ei ole ollut.. Mieluummin tulevan lapsenkin laittaisin perhepäivähoitoon jos mahdollisuus.

Meillä on vielä aika auki suunnitelmat vanhempainvapaan jälkeen. Niiden suhteen ajateltiin tehdä niin, että minä olen kotona vanhempainvapaalla heinäkuun loppuun asti ja lomalla elokuun, mies vastaavasti lomalla heinäkuun ja elokuun alusta asti vanhempainvapailla. Saataisiin siis olla kaksi kuukautta yhdessä kotona ensi kesänä, mikä kuulostaa aivan käsittämättömältä luksukselta, koska kumpikaan ei ole vielä koskaan pitänyt oikeaa lomaa. Mies saa minun puolestani jäädä vielä hoitovapaalle hetkeksi, jos haluaa, mutta kovin pitkään hoitovapaaaseen meillä ei ole varaa. Esimerkiksi vuoden loppuun asti voisi olla sopiva, mutta jää nähtäväksi.

Minä olen tällä hetkellä osa-aikaisessa työssä, jossa työajat ovat hyvin joustavat ja voin hyvin tehdä etätyötä. Yksi vaihtoehto olisi siis, että yritettäisiin hoitaa lapsi kotona vuorotellen ja isovanhempien avulla. Minulla on kyllä haussa uusi työ, joten voi olla, että suunnitelmat vielä muuttuvat.

Me kans mietittiin sitä, että haenko vanhempainvapaata koko ajalta vai jätänkö siihen väliin miehelle jonkun pätkän, jolloin itse pitäisin pois lomapäiviä ja näin saatais molemmat olla kotosalla kesällä. Vaihtoehtoisesti mies pitäis niitä vapaita sit hoitovapaan alkuun. Tietääkö kukaan voiko haettuja vapaita muuttaa myöhemmin esim. osan äidiltä isälle?

Meillä ei ole suunnitelmia vielä.. En tiedä yhtään miten kauan aion olla kotona mutta en kovin pientä halua laittaa hoitoon. Olis toki myös tarkoituksena mahdollisesti pyöräyttää toinen tuhisija myös tässä heti melkein ensimmäisen jälkeen.. Ehkä max vuosi väliä ja uutta yritystä alle tms :D

lumitukka: mulle neuvolassa sanottiin (kun katottiin sitä paperista versiota), et kannattaa alkuun laittaa, et pitää ite kokonaan. Sitä voi sitten muokata. Mut viimeistään kaks kuukautta ennen vanhempainvapaan alkua pitäis päätää. Mulle ei vielä ainakaan suositeltu sen jakamista, ku sillon oli vähän epäselvää, et miten jaetaan.

Kiitos tiedosta! Olis kiva hoitaa kaikki paperiasiat eteenpäin, varmaan sit laitetaan mulle alustavasti!

Mä tarjosin ukolle kans mahista et tehtäisiin tän perään vielä toinen. Tää kuitenki tulee oleen ihan yksin ku isommat sisarukset on paljo vanhempia. Pelkään että tulee itsekäs ja aikuismainen lapsi kun joutuu isojen kanssa kasvamaan ilman ikätoveria. Mies kuulemma käy katkaisemassa piuhat ettei tuu enempää... Nää lapset on kuitenki kahden sykleissä tullu 10v välein.

Ollaan suunniteltu, et pikkukakkonen vois tul parin vuoden sisään ekasta, mut pitää kattoo, et mihin malliin tää maa menee. Voi olla, et jää yhteen, jos vielä päätetään leikata tuista. Niitten varassa pitäis kuitenkin elää, ja maksaa taloa ja autoa. Tai sit toteutetaan miehen suunnitelma ja lähetään Kanadaan xD

Meillä menee lapset varmaankin päiväkotiin. Suunnitelmissa siis aloittaa hoitoura molemmilla alkuvuodesta 2018, varmaankin maaliskuussa jolloin kuopus sen 1v3kk ja esikoinen päälle 3v. Mutta saa nähdä muuttuuko mieli töiden paluun suhteen. Taloa olisi tarkoitus käydä lähiaikoina rakennuttamaan ja sitä varten pitää ottaa lisää lainaa. Meillä molemmilla onneksi hyvät tulot ja säästöjä eikä tarvitse ottaa lyhennysvapaita tms. Toinen vaihtoehto on palata töihin kesän jälkeen. Saa nähdä mihin päädytään :) tämä toinen jää viimeiseksi vauvaksi ja sekin toisaalta haikeaa. Välillä kotona oleminen rassaa mutta päivääkään en ole katunut ❤

Mä vielä pohdin pidänkö itse koko vanhempainvapaan vai annanko (ison) osan miehelle. Meillä tulot on sillä lailla hassusti, että tienaan enemmän kun mieheni mikä taas näkyy hyvin paljon arjessa kun tipun äitiysrahalta pois. Monelle sekin raha olisi varmasti iso mutta kun on tottunut tietynlaiseen elämäntapaan ja pitäis ylläpitää ok-taloa, maksaa laina, kahta autoa jne niin tiukkaa tekee. Mä oon niin huono säästämään... Samalla vähän jännittää olla yksin lapsen kanssa joka päivä - mulla varmaan pää hajoaa siinä kolmen kk sisällä, mä meinaan tykkään työstäni ja työkavereistani.

Yks on varma - lapsella ei lyödä rahoiksi :)

Sellainen jäi mietityttää, että kun laitoin Kelalle paperit sisään niin pistin, että tuki lasketaan viimeisen 6kk perusteella. Koska mun tulot vähän vaihtelee niin joudun odottamaan sinne lokakuun tilikuittiin saakka ennenkun voi lähettää paperit. Mitenköhän nopeasti ne sit käsittelee noi hakemukset?

Mulla kans kokemus, että Kelassa kyllä käsitellään nämä lapsiperheiden tukiasiat tosi nopeasti. Uskon siis Quaakkeli, että ei huolta. :) Ja ainahan sinne voi kilauttaa perään, mä olen ainakin aina saanut tosi hyvää ja ystävällistä palvelua.

En nyt jaksa alkaa ettimään mistään, mutta milloinkas viimeistään noita tukijuttuja piti hakea? Mulle maksaa työnantaja palkan alkuun, mutta vanhempainrahaa ym.?

Äitiysraha pitää hakea viimeistään 2kk ennen laskettua-aikaa. Heti raskaus todistuksen saatua kuulemma kannattaa hakea jo kaikki mahdollinen (mulle sanottiin että äitiysavustus/äitiysraha, vanhempainraha ja lapsilisä).

Laitoin itseasiassa ite nuo hakemukset kaikki nyt samassa kun ainoastaan äitiysavustus vaatii tuonne todistuksen. Johonkin muuhun tarvitaan sitä myöhemmin vielä se jälkitarkastuksen todistus mutta se on sit joskus ku on :D tuli taas kyllä semmonen olo että en halua enää ikinä täyttää mitään hiton kelan hakemuksia :D

Muokattu viimeksi:
Nyt on hakemukset täytetty. Tietääkö joku ,kun otin sen äitiysavustuksen rahana niin saa saanko sen heti tilille ,kun se on käsitelty vai milloin se tulee ?

Mä sain 19.8 äitiysavustuksesta myönnettävä päötöksen,otin siis rahana ja tänään 25.8 tuli tilille. Siinä päätöksessä luki et rahat maksetaan 25.8

Kaikki kannattaa tietysti yhdellä kertaa hakea niin on homma hoidettu. Lisäksi (jos en ole ihan väärin ymmärtänyt) vaikka työnantaja maksaakin alussa täyden palkan, maksaa Kela äitiysrahaa työnantajalle ja siksi se kannattaa olla haettuna.

Takaisin