Mekin saimme äitiyspakkauksen tänään, en kyllä tarkistanut paperista sen kummemmin oliko nyt kaikki mukana mutta paljonhan siinä kaikkea oli. Kokonaisuuteen ihan tyytyväinen varsinkin, kun kyseessä ensimmäinen lapsi. Pääosin värit olivat kivoja ja raikkaita. Jopa mies oli kiinnostunut pakkauksesta niin että kävi hypistelemässä pikkukuteita :P
Itse kyllä vähän kummastelen edellä olevien äitiyslomajärjestelyjä. Kovasti näyttää olevan kirjava tapa hoitaa tämäkin asia eri organisaatioissa. Mulla on käynyt tuuri, kun oon työn puolesta joutunut enemmän ja vähemmän perehtymään näihin perhevapaa hakemuksiin sekä etuuksiin jo entuudestaankin. Omakohtainen kokemus tällä kertaa sähköisestä hakemuksen teosta oli kyllä erittäin positiivinen. Täytin siis oman vanhempainrahahakemuksen sekä äitiysavustushakemuksen (äitiyspakkaus) netissä ja lähetin myös raskaustodistuksen skannattuna sähköisesti Kelaan. Sain päätöksen alle viikossa. Yllättävän supernopeaa toimintaa kyllä ja poikkeuksellista kun kyseessä on "valtion virasto" :D Kelan laskurit ovat myös olleet erittäin käteviä, kun oon tehnyt rahalaskelmia jo hyvissä ajoin. Mies hakee sitten erikseen itse omat vapaansa/rahansa.
Olen ymmärtänyt, että miehellä on oikeus aloittaa isyysloma lapsen syntymästä ja pitää isyyslomaa yhdessä samaan aikaan äidin kanssa sen kolme viikkoa. (
http://www.kela.fi/isan-vapaat_isyysvapaa-ja-isyysraha) Työnantajan on isyyslomaan suostuttava, eikä ajankohdasta pitäisi erikseen joutua sen enempää neuvottelemaan..?? Meillä yhdistetään tuo isyysloma sopivasti kesälomaan, niin saapahan pidemmän pätkän olla kotona jeesinä :)
Poiketen monesta yllä kirjoittaneesta, Itse pidän taas erittäin mielelläni kesälomani pois ennen ä-lomaa. En muista milloin olisin kesällä nauttinut pidemmästä lomasta ja itse asiassa lasken jo päiviä, että pääsee lomalle lompsis (2,5 viikkoa enää duunia jäljellä) Samalla ä-lomalla kertyy lomat normisti, joten onhan sitä sitten ensi kesäänkin vielä ihan riittävästin taas.