Kelan äitiyspakkaus

Voi perhana näiden tukihakemusten kanssa!!! Mies ei todellakaan tiedä tässä vaiheessa, milloin hän voi lomailla ja näihin papruihin kun pitäisi olla tarkat päivät ym.. Saa nähdä mitä tästä tulee oikein.. Helpoin olisi käydä kelan toimistolla, mutta miehen työt ei anna periksi käydä siellä, eikä täällä käpykylässä ole kelkkaan auki kuin 2 päivänä viikosta ja vielä tosi vähän aikaa! Voi apua..

Mieshän hakee noi omat lomat ja rahat sit jälkikäteen vasta, jo lomat pidettyään. Näin neuvolassa mulle sanottiin. Just siitä syystä, et vauvat ei pahemmin aikatauluja seuraile... Mut joo, Kelan hakemukset on kyllä vähintäänki mielenkiintosia.

Ja kun oiskin vaan ne Kelan paperit. Mutta ei, kun mun pitää ainakin töihinkin täyttää yhtä ja toista lippulappusta ja miettiä, että miten sitten haluis pitää lomia sun muuta. Ja että koska mies pitää vapaita ja mitä vapaita se pitää. Ja kun ei yhtään osaa ainakaan näin esikoisen kohdalla tietää, että miten kaikki menee...

Ja samaan aikaan kun sattu vielä tulemaan verolappuset ja pitäs vakuutuksiakin kilpailuttaa. Kaikki illat menny tällä viikolla noiden lappusten kanssa tappelemiseen ja viikkojen ja päivien laskemiseen. Huokaus. Omassa asenteessakin varmaan vikaa, kun sekä vakuutukset, verojutut että kela-asiat on aina kuuluneet sarjaan "En ymmärrä, enkä edes halua ymmärtää" :D

Miksi jotkut toimittaa sen raskaustodistuksen työnantajalle? :think005 Mulle sanottiin neuvolassa että toimitan sen itse suoraan Kelaan ja voin tehdä hakemuksen sähköisesti,

minilaura, mun työpaikalla systeemi pelaa niin et palkanlaskija toimittaa hakemuksen, työnantajan palkkatodistuksen ja raskaustodistuksen kelaan. palkanlaskijalta tulee samalla tieto varsinaisesta äitiyslomasta ja vanhempainvapaasta, jotka sit pitää hakea erikseen työnantajalta. systeemi kai vaihtelee työnantajittain. mun palkanlaskija ois muuten täyttäny sen hakemuksenki mun puolesta, mut sovittiin et teen sen kuitenkin itse (ja lähetän sit täytettynä palkanlaskijalle), koska samalla lomakkeella haetaan äitiysavustus ja lapsilisä.

Mulla vasta ens viikolla kelaneuvola :)) no eiköhän neki ehi ihan hyvin sittenki täytellä ne lomakkeet ;)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Kaikki työnantajat ei sitä raskaustodistusta vaadi, se on totta. Ne jopa luottaa siihen, että työntekijä hakee itselleen oikeaan aikaan sitä äitiyslomaa. Meillähän vaaditaan senkin takia raskaustodistus töihin, että ne voivat siellä laskea milloin raskaana olevan on pidettävä vuosilomansa (Jos siinä lähistöllä on mahdollista pitää vuosilomaa) jotta sen ehtii pitää ennen sitä äippäloman alkua ettei vaan jää pitämättä ja säästöön tuleviksi vuosiksi.

Pipridae: On tuossa tosiaan lippua ja lappua jopa vuosiksi eteenpäin sulla täytettäväksi :grin Huoh! Mutta tuo kuulostaa ihanalta, että saat itse laskeskella miten ja milloin pidät lomasi. Siitä mä tykkään!:)

Olikin ihana päästä Tonkimaan pakettia Ja huomata et siitä puuttui vaikka mitä :(

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

Marmoritar: Joo. On se kyllä kiva, että työnantaja joustaa noissa lomajutuissa. Vaikka täytyy sanoa, ettei se sitä ihan epäitsekkäästi tee. Jos olisin pitänyt kesälomani nyt ennen äitiyslomaa, niin olisivat olleet aika pulassa. Ei oltaisi saatu sijaista ajoissa, en olis ehtinyt kouluttaa sitä ja pari isoa projektia (joista ei juuri kukaan muu tiedä mitään) ois jäänyt levälleen. Eli meillä tää oli vähän sellainen "molemmat voittaa" tilanne. Mutta arvostan silti.

Vaikka täytyy myömtää, että välillä oon tän viikon synkkinä hetkinä miettinyt, että helpottas tätä lappujen täyttämistä, jos se loma vaan olis nyt (tai sillon kun työnantaja määrää) eikä tarvis enempää ite miettiä :grin

Vähän naurattaa toi raskaustodistusten kanniskelu työpaikoille... Ihan kun tätä tilaa ei äitiysloman alkamisen vaiheessa pystyis silminnähden havaitsemaan :grin

Mekin saimme äitiyspakkauksen tänään, en kyllä tarkistanut paperista sen kummemmin oliko nyt kaikki mukana mutta paljonhan siinä kaikkea oli. Kokonaisuuteen ihan tyytyväinen varsinkin, kun kyseessä ensimmäinen lapsi. Pääosin värit olivat kivoja ja raikkaita. Jopa mies oli kiinnostunut pakkauksesta niin että kävi hypistelemässä pikkukuteita :P

Itse kyllä vähän kummastelen edellä olevien äitiyslomajärjestelyjä. Kovasti näyttää olevan kirjava tapa hoitaa tämäkin asia eri organisaatioissa. Mulla on käynyt tuuri, kun oon työn puolesta joutunut enemmän ja vähemmän perehtymään näihin perhevapaa hakemuksiin sekä etuuksiin jo entuudestaankin. Omakohtainen kokemus tällä kertaa sähköisestä hakemuksen teosta oli kyllä erittäin positiivinen. Täytin siis oman vanhempainrahahakemuksen sekä äitiysavustushakemuksen (äitiyspakkaus) netissä ja lähetin myös raskaustodistuksen skannattuna sähköisesti Kelaan. Sain päätöksen alle viikossa. Yllättävän supernopeaa toimintaa kyllä ja poikkeuksellista kun kyseessä on "valtion virasto" :D Kelan laskurit ovat myös olleet erittäin käteviä, kun oon tehnyt rahalaskelmia jo hyvissä ajoin. Mies hakee sitten erikseen itse omat vapaansa/rahansa.

Olen ymmärtänyt, että miehellä on oikeus aloittaa isyysloma lapsen syntymästä ja pitää isyyslomaa yhdessä samaan aikaan äidin kanssa sen kolme viikkoa. (http://www.kela.fi/isan-vapaat_isyysvapaa-ja-isyysraha) Työnantajan on isyyslomaan suostuttava, eikä ajankohdasta pitäisi erikseen joutua sen enempää neuvottelemaan..?? Meillä yhdistetään tuo isyysloma sopivasti kesälomaan, niin saapahan pidemmän pätkän olla kotona jeesinä :)

Poiketen monesta yllä kirjoittaneesta, Itse pidän taas erittäin mielelläni kesälomani pois ennen ä-lomaa. En muista milloin olisin kesällä nauttinut pidemmästä lomasta ja itse asiassa lasken jo päiviä, että pääsee lomalle lompsis (2,5 viikkoa enää duunia jäljellä) Samalla ä-lomalla kertyy lomat normisti, joten onhan sitä sitten ensi kesäänkin vielä ihan riittävästin taas.

Juu kyselin tavaroiden perään Ja lupasivat lähettää :) sieltä siis puuttui pieni pussillinen tavaraa esim. Lelu, harja lämpömittari ym.

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app

mulle näytti Kelan laskuri ihan eri päivämäärää kuin palkanlaskijan laskema äitiysloman alkupäivämäärä oli. en kyl tiedä, miksi meillä menee töissä noin kuin menee, se on varmaan niitä "tää on ollut näin 20 vuotta ja toiminu nii se toimii nytki"-juttuja :) pääasia et asia hoituu, ja päätökset tulee, tässähän ehtii vielä muutaman kuukauden nostaa palkkaaki ennenku äitiyspäivärahalle on edes tarvetta. sitä pakettia kyl odotan minäki, mut on mulla varastossa vielä tytönki pakkauksen vaatteet lähes kaikki, en mä niille vauvanvaatteille kuitenkaan vielä edes mieti sijoituspaikkaa :)

Mä tein hakupaperit sen kelan laskurin mukaan, ei tullut mieleenkään et se vois olla jotenkin väärin...

Kyllä mä luulen, että Kela laskee sen tuhat kertaa milloin äippäloma alkaa :grin

della_79:Mihin suuntaan heittoa oli?Alkoiko Kelalla aiemmin vai työpaikalla?

Pakko kommentoida jälleen; Kyllä Kelan laskuri laskee äitiysloman kaudet oikein, jos laskettu aika on vahvistettu...? Johtuukohan ero siitä, jos aloitat ä-loman aikaisemmin? Mutta tämäkin on työntekijän itse pääteltävissä ja valittavissa. Mitäköhän se palkanlaskenta teillä della_79 oikein touhuaa? :D Äitiysloma alkaa päivästä x (yleisesti 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa TAI omasta halusta aikaisemmin enintään 50 arkipäivää ennen laskettua aikaa) ja siihen vaikuta esim vaikka se, että työnantaja maksaa palkkaa tietyltä ajalta. Työnantajan tehtävä on ilmoittaa omalla lomakkeellaan maksettava palkka äitiysloma-ajalta ja sitähän ei makseta joka paikassa. Riippuen työehtosopparista/ työnantajan vakiintuneesta käytännöistä. Monesti kuitenkin ä-loman alusta alkaen kuitenkin 3 kuukauden ajan. Tällöin työnantaja hakee päivärahat Kelasta itselleen ja maksaa ä-lomalla olevalle työntekijälle normipalkkaa. Tällöinkin yleinen tapa on, että työntekijä itse hakee omalla lomakkeellaan oman henkilökohtaisen päätöksen asiasta ja työnantaja täyttää vain Y17 lomakkeen.

Della kannattaa nyt tarkistaa tuo vielä. Työantajan ei tule päättää puolestasi ä-loman aloitusajankohtaa, koska tämä vaikuttaa kokonaisuudessaa myös ä-lomakausien pituuteen toisessa päässä. Anteeksi vielä kun täällä vaahtoan, mutta vinkkinä kannattaa tarkistaa nämä asiat ettei myöhemmin selviä että on tullut huijatuksi tms.

Oon Emildesin kanssa samaa mieltä, tarkista nyt ihmeessä della_79 mitä se teidän palkanlasenta puuhaa! Tuo milloin aloitat, vaikuttaa tosiaan pituuteen toisesta päästä, eikä ole mitenkään työnanatajan päätettävissä. Tietysti, jos sua ei haittaa aloittaa aikaisemmin, niin eihän siinä sitten mitään. Silti varmaan itse ainakin mainitsisin asiasta. Ihan vaan tiedoksi heille vastaisuuden varalta..

Takaisin