Kelan äitiyspakkaus

Mä täytin kaikki lappuset netissä, eli ensin hain äitiyspakkausta, kun en ollut oikein varma millä tuloilla mun kannattaa sitä äitiysvapaata hakea. Päätös olikin tullut parin päivän sisällä ja äitiyspakkauskin on jo postista haettu. <3

Sit kun kävin vielä kelassa varmistaan et millä tuloilla kannattaa hakea ja et voinko hakea sitä itse ensin ja sit työnantaja täyttää omat lappusensa, niin tein sen äitiyspäivärahahakemuksenkin netissä kelan laskurin mukaan, laitoin hakevani viimesen 6 kk:n tuloilla. Sit täytin töissä sellasen meidän oman kaavakkeen jolla haetaan äippälomaa ja sain sen hyväksyttynä takas. Kelalta tuli postia, et he tarvii työnantajalta tiedot tuloista ajalta xx-xx ja lomake mukana. Sit kiikkuutin ne töissä palkanlaskijalle ja he aikoivat hoitaa homman. Nyt pitää sitten vain odotella sinne heinäkuulle asti, et palkkatulot voidaan lähettää ja voin saada siihen jonkinlaisen päätöksen. Mullakin tosin työnantaja maksaa palkan 72:n päivän ajalta, eli sinällään ei ole niin kiire päätöksen kanssa.

Äitiyspakkaus haettu tänään postista. Nopeasti tuli, odotin sitä vasta vapun jälkeen :) Ja ihastuin niiiiiiin siihen ulkohaalariin! Se näytti kuvassa jotenkin ihan erilaiselta o_O Tässä meneekin pari kolme päivää kun näitä hypistelee ja tutkailee :p

Kysymys liittyy Kelan tukien hakemiseen: Voiko sitä äitiysloman alkamista vielä myöhemmin muuttaa, jos nyt tekee hakemuksen (että jää 30pv ennen LA) ja sitten haluaakin aloittaa varhennettuna? Ja jos varhennettuna aloittaa, niin kai se hoitovapaa siihen perään samalla tavalla tulee? Kun kelan laskuri näytti varhennetun laskurissa että siihen tulisi väli.
Minulla on tosiaan työkuviot epävarmoja, että mihin asti töitä riittää. Joko pitäisi saada alkamaan äitiysloma varhaisena ja riittämään sinne asti työt tai sitten melkein olla kesäkuun alusta työttömänä sinne asti kun on pakko loma aloittaa (kun yli kk työttömyysjakso ennen äitiyslomaa pitäis pystyy poissulkemaan ansiosidonnaisten maksusta.) Onko tällaisesta tietoa/kokemusta?

Mä olin ihan yllättynyt kelan nopeasta toiminnasta. Täytin hakemukset Kiirastorstai-iltana ja pakkaus oli paikallisessa postissa jo nyt perjantaina. Pyhistä huolimatta. En todellakaan malttanut olla hakematta heti, ihana oli päästä hypistelemään :)

No minä olen laittanut jo viikkoa aikasemmin paperit postiin, 10.4 ja eikä vieläkään kuulu:sad001 Miten se ilmoitus tulee, että se on saapunut postiin?

Voikun oon niin malttamaton :rolleyes: Haluan ja päästä hypistelemään ja sitten sais paremman käsityksen, että mitä vielä tarttee hommata, kun en varmaan kaikista vaatteista kuitenkaan tykkää :)

Äitiyspakkauksen saapumisesta tuli ainakin mulla ihan sellanen paketin saapumisilmotus postilaatikkoon. Ei kun posteja vahtaamaan :wink

Mullekin tuli postista se ihan normi saapumisilmoitus, että paketti on noudettavissa. Onpa kyllä ihme, ettei sulle Isabella ole vielä tullut se pakkaus o_O Mullekin tuli vajaassa parissa viikossa..

Käypäs Isabella Kelan sivuilta katselemassa missä vaiheessa se sun "laatikkohakemus" on oikein menossa.
Itse hain sitä toissa viikolla ja nyt oli jo perjantaina tilanne, että se on tilattu :)
Eli kohtakohtakohtaaa :Heartblue

Mulle tuli kans ihan tavallinen pakettikortti, että voi hakea postista (meidän lähiSiwasta). Mä täytin hakemukset netissä ja laitoin raskaustodistuksenkin sähköisesti.

Oiskohan huomattavasti hitaampaa, jos postittaa hakemuksen kuin että tekee sen sähköisesti? Vois ainakin kuvitella.

Pitääpä käydä kattomas kelan sivuilta, jos löydän sen missä lukee, missä vaiheessa paketin lähetys on. Kiitos vinkistä :)
Joo minä tosiaan postitin hakemukset, jos se sitten pitkittää saamista :/

Mä laitoin netin kautta hakemuksen tän viikon maanantaina ja kuvan raskaustodistuksesta samoten. Perjantaina ku kävin varsin kattoo niin luki jo "tilattu" elikkä varmaan aika äkkiä mullekki tulee ;) varmasti on netin kautta nopeampi.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minä hain sitä äitiysavustusta (140 euroa) ja eilen, kun kävin katsomassa, niin mulla luki edelleen, että "käsittelyssä", vaikka olen sitä aika päivää sitten hakenut. No, kaipa se joskus tulee.

Sattuisikohan tältä palstalta löytyvän kiinnostuneita, jotka haluaisivat vaihtaa vuoden 2014 täysin uuden ja penkomattoman äitiyspakkauksen viime vuoden pakkaukseen, mikäli sellainen on vielä jollekin postitettu?

Onko teille KTJ ja Isabella tullut jo päätös kirjeitse kelalta? Mulle se tuli tänään... Eli ei kait pitäis yli kahta viikkoa enää mennä, näin luulen :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ei ole tullut. :sad001 Mutta minä hain sitä äitiysavustusta rahana, niin käsittelevät varmaan hitaammin kuin äitiyspakkaushakemukset.

Mä olin ilmeisesti ollut jotenkin sokea, kun en tajunnut, että se neuvolan antama todistus piti laittaa mukaan jo siihen äitiysavustushakemukseen. Jätin äitiyspäivärahat ensin hakematta, kun odottelin ohjeita meidän palkanlaskijalta ja kävin sit vasta pari viikkoa myöhemmin täyttämässä senkin. Siinä sitten toki erittäin selkeästi sanottiin, että liitteeksi tarvitaan raskaustodistus ja saman tien sen laitoinkin. Nyt vaan oli sitten ehtinyt jo Kela lähettämään kirjeen postitse, että se todistus tarvitaan.. Ei sillä, että pakkauksella nyt mikään kiire ois, mutta jäin vaan ihmettelemään, että eikö ne nyt olis voinu vaikka soittaa aiheesta. Ja kai tosiaan olen itse ihan sokea, kun en ole ko. kohtaa huomannut :D

Takaisin