Kauniita unia, oman kullan kuvia

Lueskelin tossa eilen, miten lapsi opetetaan nukahtamaan ilman tissiä. En minä halua opettaa sitä :( :( Mut en minä halua herätä yöllä huvitutiksikaan. Toivon nyt, että tuo ite rupeais haluamaan jotain muuta; 5 kk täytettyään, kun vaikka mitä on tapahtunut neidin kehityksessä, hän haluaa myös (meidän yhteiseen) sänkyyn nukkumaan sylin sijaan. Tissin kanssa tietysti. Jos pidän tissin saatavilla, se nukkuu yli kahden tunnin päikkäreitä, muuten samaa 30 - 45 min kuin liikkuvissa vaunuissakin. Vaunuihin nukutan hirmuisella vatkauksella, ei onneks tartte mennä torilla viereen antamaan tissiä :)

Oon koittanut tuputtaa unilelua ja tuttia ja rättiä mutta ei toimi. Tai ainakin pelkään sen heräävän yölläkin kokonaan, jos en annakaan tissiä. Mua selvästi kiristetään: tissiä tai huudan & herään!

Onko teillä, ihanat naiset, kokemuksia, mielipiteitä ym. aiheesta tai sen vierestä?

Saman asian kanssa täällä painiskellaan, mutta epäilen, että avain onneen on iltanukutus. Sen pitäisi jotenkin tapahtua konsteilla, jotka vauva voi itse toistaa: ei tissiä, ei ulkopuolista hytkytystä. Siten lapsi voisi yölläkin herätessään nukuttaa itse itsensä takas.

Ongelma onkin, miten tuon iltanukahduksen saisi tapahtumaan ilman tissiä.. Noh, tänään palataan lomalta kotiin ja voisi alkaa kokeilla eri juttuja.

Täällä kaipaillaan kans vinkkejä tohon nukuttamiseen. Ja tää äiti ei oikein kestä vauvan itkemistä... ;)

Meillä asia toimii niin että Leevi (5.5kk) on nukkunu jo omassa huoneessa reilun kuukauden. Ilalla kun nukkuu viimeset päiklärit 19-20 aikoihin nii ollaan pari tuntii sen jälkeen menty tekee ilta toimet aina rutiinin omaisesti. Sillon Leevi ei vielä ole yli väsyny ja nukahda tissille vaan syö ittensä kylläseks ja selvästi kiittää ei tissille.. Sit pusuttelen ja sanon hyvät yöt ja laitan sen omaan sänkyyn.. Siellä roikkuu laidassa rapiseva perhonen ja helistin pallo. Niitä se 5-15min räplää ja nukahtaa ittekseen.. Yöllä jos herää ennen syöttö aikaa nii mies menee nukuttaa sen uudestaan ka se kestää yleensä 5-10min... Oon iteki koittanu nukuttaa sitä vähän huonolla menestyksellä (Leevi haistaa tissi maidon ja yhdistää mut ruokaan) mutta oon myös onnistunu siinä pari kertaa kun ei mies oo ollu kotona.. Suosittelen olemaan päättäväinen ja olla pomo. Ite olin alkuun liian lepsu ja syötin aina kun heräs yöllä, välillä jopa 6-7 kertaa.. Huomasin sit vaan että se ei edes syönny kunolla että Leevi ei heränny nälkään vaan johonki muuhun.. Toivottavasti tästä oli hyötyy ja aiheseen liityvää..

Ja mun ymmärtääkseni se on ihan normaalii ainaki 6kk asti että vauvat herää ainaki kerran tai kaks yöllä syömään..

Täällä useimmiten nukahdetaan tissi suussa mutta vaunuihin nukahtaa tutin kanssa parhaimmillaan yöllä jos tiedän ettei ole nälkä tutti ja jos näyttää siltä että on vaan halipula ja tarvii tissin suuhun ollakseen tyytyväinen ollaan sitten nukuttu vierekkäin niin että kääpiöllä on tissikontakti joko suu tai nenä, mun jalat koukussa niin että saa kääpiö jalkansa mun jalkoihin kiinni ja uni maistuu molemmille

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meilläkin viljo syö useimmiten monta kertaa yössä. Tosin viime yönä yllätti ja nukku 21.30-6. Noh loppu yön/aamun roikkukin tississä vähän väliä.
Mua ei muuten haittaa kuin se et selkä on välillä aika jumissa.

Välillä viljo nukahtaa illalla tissille, mut useammin kyllä hereillä siirrän sänkyyn. Siellä se touhuilee omiaan x ajan. Joskus pitää tutti käydä laittamassa joskus nukahtaa nopsaan.

Mä en oo ite yöllä viel valmis muuhun kuin helpoimman kautta tissi suuhun ja poika kainaloon. Tai siis mulle tää on helpointa tällä hetkellä. Siis viljo välillä herää touhuumaan mut sillonkin tainnutan tissillä :-o itepähän sit myöhemmin joudun opettaa tosta poiskin :-D

Tsemppiä yöhulinoiden kanssa kaikille.

Mä oon lueskellut tässä vähän unikoulujuttuja ja ajattelin sieltä ottaa vähän toimintatapoja meidän arkeen. En rupea varsinaisesti unikouluttamaan tässä vaiheessa tietenkään, mutta alan viilaamaan meidän rutiineja. Nyt alkuun sen verran, että en nukuttanut tissille, vaan imetin pystyssä ja sit laskin Beben sivuvaunuunsa. Vartissa se oli nukahtanut ilman mitään seurankipeyttä tai muuta. Mies oli samassa huoneessa, mutta teki omia hommiaan.

Meillä on yöt olleet viime aikoina ihan ok, mutta unipätkät ovat olleet alle neljä tuntia. Ja kuitenkin päivällä saattaa olla neljän tunnin väli syömisissä, niin elättelen toivoa että Bebe ainakin pidentäisi syöntivälejä yöllä. Imetän jatkossakin yöllä lapsentahtisesti, mutta siitä ei kai voi olla haittaa, jos ei illalla tissille nukuta :)

Ei nyt tule sen kummempia vinkkejä nukuttamiseen (niitä jossain ketjussa jo olikin, mahdollisesti tässä?), kuin että yksinhän sen on jossain vaiheessa opittava nukahtamaan ja nukkumaan. Äidistä sitten on kiinni se, kuinka pitkään haluaa tai jaksaa toista nukuttaa, oli keino sitten tissi, hytkytys tms. Kannattaa vain muistaa, että mitä pidemmälle tavat iskostuvat ja mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa, sitä vaikeampi tavoista on päästä eroon. Myös vauvan tahto kasvaa ja kehittyy ja näin myös protestointiherkkyys. Unikoulujen osalta, mitä sitten myöhemmässä vaiheessa voi kokeilla, taas voi olla yllättävääkin, kuinka vähällä huutamisella lopulta päästään. Se on toki yksilöllistä ja siinä missä yksi vauva parkuu tuntikausia, antaa toinen periksi hetkessä.

Meillä pikkumies on jo muutamia kertoja nukkunut n. 22 - 07/08, mutta yleensä herää kerran yössä syömään. Tutilla on siirretty liian aikaista heräämistä myöhempään. Nyt aletaan hiljalleen koittamaan koko yösyömisestä eroon pääsemistä niin, että asteittain vähennetään tarjoiltavan maidon määrää. Meillä siis mennään nyt täysin korvikkeella, joten määrän vahtaaminen on helppoa. Viime aikoina on syönyt 140 ml jossain 03-06 välillä, mutta nyt tiputetaan määrää 20 ml kerrallaan aina muutamien päivien välein. Tuo siis on jo todistettavasti pystynyt nukkumaan koko yön syömättä, joten mikään välttämättömyys se ei enää ole, vaan ennemmin vain tapa. Sitten jossain välissä rupeaa viimeisetkin yölliset maitotipat vaihtumaan vesihuikkiin, mikä yleensä viimeistään saa vauvan lopettamaan ruokailun perässä heräämiset.

Hyvän nukkumisen taustalla on pitkälti se, että ollaan johdonmukaisesti jo hyvin pienestä alkaen pyritty siihen, ettei nukuttaminen vaadi sen kummempia vanhempien toimenpiteitä. Toki välillä, jos kaveri on ihan yliväsynyt, voidaan jäädä hetkeksi sängyn viereen otsaa muutaman kerran sipaisemaan, jättää käsi otsan tai rinnan päälle tai "suhista" muutaman kerran (sitä äidin verisuonten suhinaa muistuttaen), mutta nämä on poikkeuksia. Yleensä vain jäbä viedään sänkyyn heti kun ensimmäiset viitteet väsymyksestä on nähtävissä. Ja saattaa tuo siellä niiden lelujensa kanssa hetken leikkiä tai jutella, mutta sinne se sitten sammuu.

Meillä on vissiin joteki erikoinen poika kun ei sillä oo yöllä nälkä. Tai siis viime yönäki kaveri nukku ihan pokkana 21-9 välisen ajan ja silti ei niin pitkien unien jälkeen aamupuuro paljo kiinnostanu, niinku ei yleensäkään aamulla minkään syöminen.

Täytyy kyllä taas olla onnellinen tuosta että täällä nukutaan yöt ilman syömään heräämistä:) eipä silti oon kyllä semmonen että vaikka yöllä heräiskkn syömään niin minä ruokkisin lapsen vaikka viis vuotiaaks. Mä en oo oikeen ikin käsityäny näitä " ei tuttia enään ton ikäsenä" "ei tuttipulloa enää ton ikäsenä" "ei unimaitoo enää" mut moonki vaan mää;)

Meillä sammui lamppu kanssa täysin itsekseen sinne 4 kk kieppeille, mutta sen jälkeen virikkeitä tämä sankari näkee omassa sängyssäänkin (pinnissuoja) eikä malta nukahtaa vaikka olisi väsynyt :p
Eli 4 kk jälkeen on tarvinnut enemmän apua rauhoittumiseen ja nukahtamiseen. Meillä mennään täysin tissimaidolla ja herääminen ja yösyönti kuuluu asiaan kun energiamäärä ei koskaan ole vakio mutta ehkä kun ruoka muuttuu tanakammaksi heräily jää :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä nukahdetaan tissi suussa. Viimeaikoina olen välillä yrittänyt korvata tissin tutillla ja välillä jopa onnistunutkin ;-) yöllä en jaksa vaan tissillä pääsee helpommalla. Esikoiselle tehtiin tassuttelu unikoulu 6kk kun oli samanlainen tissitakiainen. Hän söi siinä vaiheessa täydet ateriat kiinteitä päivisin joten jätin samalla yötissin kokonaan pois. Oppi tosi nopeesti nukahtamaan tassuttelemalla. Tämän toisen kohdalla en vielä 6kk unikouluta koska ei vielä syö mielestäni päivisin tarpeeksi. Mutta kuten Pörri möykky sanoi ei kannata kauheen pitkälle venyttää unikoulua jos sellaista aikoo pitää.

Tämä ei taida tietää, mitä eroa on syömisellä ja nukkumisella. Oon melko varma siitä, että tää syö vain ruvetessaan nukkumaan / nukkuessaan. Mun pitää vissiin laittaa ihan ylös millon baari aukee, kun en muista enää edes eilistä varmaksi :D

Mut jos siis näin on, meidän pitää opetella muutakin kuin nukahtamista.

Bebellä on tosiaan ikää vasta se 4,5 kk, eli unikoulua ei voi senkään puolesta pitää ja kiinteitä menee tällä hetkellä pari maistelua päivässä. Tänään onnistui kunnon päikkärit sängyssä niin, että oli vielä hereillä kun laskin sinne (nukahti tissille, mutta herätin vähän siinä välissä) ja nyt äsken nukahti toisille kantoreppuun. Aattelin yrittää viel et jos onnistuis viiden jälkeen pitään hereillä, kun ysin maissa nukahtaa normaalisti.

Sit kun on se 5 kk täynnä niin otetaan iltapuuro mukaan kuvioihin, se auttaa toivottavasti :). Ja jos ei, niin sit vaan unikoulua kehiin!

Meil välillä nukahtaa tissi suussa välillä tutti jos on masu täys. Nyt on päivällä jännempää seurata siskon puuhia, eikä malta syödä nii iltasin nukahtaessa tankkailee ahkerasti.

Takaisin