(Kauan odotetun) Helmikuun höpinät!

Mä oon miettinyt sitä paljon, mikä sen synnytyksen käynnistää. Ja miksi jokainen synnytys käynnistyy eri aikoihin. Mulla menneet 37+3, 40+0, 40+4 ja 36+4. Ei kait nuo tutkijatkaan oikein tiede syytä normaalien raskauksien osalta. Tosi usealta kuitenkin olen kuullut, että niillä joilla menee reippaasti eka raskaus yli, menee muutkin. Laskettu aika on tietty hyvä olla olemassa monia paperijuttuja varten, mutta itse olen suhtautunut siihen aina hieman varauksella. Ei ne ultratkaan aina ihan tarkkaa aikaa osaa näyttää. Mulla oli tässä viimeisessä laskettu aika sellainen, mikä ei oikeasti ollut päivälleen mahdollinen. Sen verran pidin kirjaa puuhasteluista :) Mutta kyllä se niin vaan on, että kun joku päivä annetaan, niin sitä odottaa enemmän kuin paljon. Ja varsinkin, kun kyseessä on tosi ihana lopputulos. Mulla ei oo reippaista ylimenoista kokemusta, joten en voi sanoa ymmärtäväni, miltä se tuntuu, mutta symppaan kyllä täysillä. Ja tietty myös niitä, joilla ei ole edes mennyt vielä yli.
 
Nyt oli ihan pakko kaivaa tämä artikkeli esille:

http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus+Ras...n+viikon+vaihtelu+luonnollista/a1375925292894

"
Ihmisraskauden sanotaan kestävän yhdeksän kuukautta, mutta tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan raskauden kestossa on huomattavaa luonnollista vaihtelua. Uusimpien tulosten perusteella munasolun irtoamisesta lapsen syntymään menee keskimäärin 268 päivää, mutta jopa 37 päivän vaihtelu on täysin normaalia.

Tulokset ovat mielenkiintoisia, sillä nykyiset arviot raskauden kestosta perustuvat vanhoihin ja epätarkkoihin mittauksiin. Niin sanottu laskettu aika saadaan nykyään lisäämällä 280 päivää naisen viimeisimpien kuukautisten ajankohtaan.

Vain 4 prosenttia synnytyksistä osuu laskettuun päivään ja 70 prosenttia kymmenen päivän sisälle siitä. Nyt julkaistut arviot ovat aikaisempia luotettavampia, sillä tutkijat pystyivät toteamaan minä päivänä tutkittujen naisten munasolut irtosivat ja milloin hedelmöittyneet alkiot kiinnittyivät kohtuun. "
 
Huh! Nyt kun olen jo melkein tunnn ehtinyt kotona rauhoittua, alan jo ehkä pystyä osittain nauramaan tän aamuiselle äitiyspolikäynnille! Meni kyllä niin päin peetä!

Aamuhan alkoi jo kotona ihan hirviömäisellä turvotuksella, todella huonosti nukuttujen kolmen tunnin 'yöunien' jälkeen. Autossa aina supistaa ja äitiyspolin odotustilan tuoleilla vielä enemmän. Käyrille kun laitettiin, niin kätilö kauhisteli ihan urakalla mun turvotusta ja rupesi mittailemaan verenpaineita, jotka olikin sitten ihan kamalat nekin, varsinkin omaan lähtötasoon verrattuna (alin mitattu oli 159/109). Tässä vaiheessa mulla iskikin todella huono olo siinä käyrillä ja samaan aikaan iski kunnolla supistuksia. Kätilö säikähti tilannetta niin, että meinasi jo hälyttää lääkärin paikalle ja tyyliin kärrätä mut suoraan osastolle sisään! Itsekin kyllä kieltämättä säikähdin... Onneksi se olo sitten tasaantui ja sain käytyä pissallakin ja ihan puhtaan näytteen sain annettua!

Lääkäri oli joko tosi kovakourainen tai sitten mulla oli paikat ihan extrakipeät tai molempia, mutta oli ihan hirveä sisätutkimus! Siinä kun olen lettu levällään, paukkasi huoneeseen sisään toinen lääkäri, koputtamatta ja täysin itseään esittelemättä. Malttoi kyllä pahoitella kätilölle ja lääkärille kun kesti ja 'oma auto meni hinaukseen, sain onneksi laina-auton'. Sitten ultrattiin ja siinä menikin pieni ikuisuus kun 'tämä vauva on nyt kyllä niin hankalassa asennossa, etten saa mitattua ollenkaan'. Ja supistuksen vaan jatkuu edelleen ja ultrauskin sattuu. Hirveästi lääkäri valitti, että on niin vaikea mitata, mutta sai nyt sitten kuitenkin. Kun menin pukemaan päälle rupesi kätilö ja molemmat lääkärit supattamaan jotain vauvasta ja minusta, kuulin vaan jotain yksittäisiä sanoja. Jos en olis ollut niin kyllästynyt koko hommaan jo, supistuksiin ja pukeutumisen hankaluuteen, olisin kiljunut, että sopii puhua minun asioista niin että itsekin kuulen!

Sitten maanantaille varattiin päivystykseen kontrolliaika. Päivystystyshän tarkoittaa sitten sitä, että kun mun aika on yhdeksältä, niin hyvällä tuurilla näen lääkärin jo klo 12... Ja 'vauraudu sitten siihen, että ehkä otetaan silloin sisälle sitä käynnistystä varten. Käynnistetään silloin, jos siltä näyttää, että olis hyvä ja synnytyssaleissa on tilaa.' Tässä vaiheessa minä vedin käsijarrun päälle ja sanoin, että maanantaina tulen kyllä paikalle, mutta mihinkään en saamari suostu 'varautumaan'! Jos on hätä tai oikeasti syy, että pitää ihan tosissaan silloin maanantaina alkaa käynnistää, on asia ihan eri, mutta muuten suostun vain ja ainoastaan siihen, että maanantaina voidaan sopia uusi kontrolliaika tai ehkä sitten aika sille käynnistykselle. En todellakaan ole odottamassa montaa tuntia ensin päivystyksessä ja sitten EHKÄ jäämässä sinne todennäköisesti ainakin päiväksi, ehkä pariksi odottamaan osastolle, että synnytyssalissa on tilaa, jotta mua voidaan käynnistää sitten pahimmillaan loppuviikko! Jos tilanne antaa periksi odottaa, niin voin sitten odottaa kotona, kiitos vaan. Onneksi se lääkäri oli sitten sitä mieltä, että sekin on ihan hyvä suunnitelma.

Noh. Käteen siis jäi aika maanantaille, neuvolaan pitää varata aika vielä loppuviikolle, jotta voidaan ottaa verenpaineet ja pissat ja muut. Jos moisia samanalaisia pahoinvointikohtauksia kun siinä käyrillä ollessa tai muuta mitään muutosta (pientäkään) huonompaan tulee, niin heti päivystykseen. Pissa kun oli puhdas niin arvioivat ettei nyt pelätä tarvitse, mutta silti tosi varovainen olon kanssa pitää nyt olla, kun verenpainetta liikaa ja varsinkin turvotusta. Vauva sentään oli kasvanut maltillisesti ja painoa olisi nyt tämän arvion mukaan 3467g, että onneksi ei enää mitään 900g painoa kahdessakymmenessä päivässä. :D Lisäksi kohdunsuu on hyvin auki yhdelle sormelle ja pituuttakin lähtenyt pois oikein hyvin (en nyt ota tosta kortin merkinnästä selvää, onko mikä numero...). :)

Ajattelin nyt kuitenkin asennoitua niin, että viimeistään 26.2., eli keskiviikkona ensiviikolla, alkaa käynnistys. Siihen ajatukseen kun nyt totutan itseni, niin luulen, ettei iske ehkä ihan niin paha paniikki jos/kun käynnistykseen mennään. Ja sittenhän kaikki lykkäys käynnistykseen on vaan plussaa! Tai vielä isompi plussa olis tietty, jos ei tartteis edes sitä maanantain kontrollia vaan synnytys käynnistyis ennen sitä ihan itsestään. :)

Miehen käskin varautua hyvin ahkeraan ässäilyyn tästä illasta lähtien! :D
 
Regina, mullekin tehtiin melko kovakouraisia sisätutkimuksia ennen käynnistystä, mutta onneksi oli niin fiksu lääkäri että varoitti etukäteen: annan tänne nyt kunnolla mekaanista ärsytystä kun joskus sekin jouduttaa luonnollista käynnistymistä. kahtena aamuna ronkkivat ja limatulppa irtosi jo ekalla kerralla

mun mies vaan oli silminnähden järkyttyny siitä tilanteesta että vieras ihminen tökkii mua siinä osaston sängyllä ilman mitään verhoja tai näkösuojaa kolmen hengen huoneessa ja lääkäri vastas viel puhelimeenki siinä samalla ja jatkoi ronkkimistaan. ite taisin olla jo niin laitostunu siinä vaiheessa etten tajunnu että se oli jotenki kummallista :p

ihan hyvä että ne sulta sitä pissaa mittaavat kun mullakin proteiinit lähti nousuun suht myöhäsessä vaiheessa, ensimmäinen oire oli just verenpaine ja lisänä päänsärky ja niillä oireilla mentiin pitkään. mulla kun se toksemia kehittyi hitaasti mutta joskus tilanne muuttuu normaalista kertarysäyksellä vaaralliseksi, siksi sitä pidetään silmällä

mutta toivomme nyt ettei mistään sellaisesta oo sun kohdalla kyse ja että verenpaine olis koholla ihan vaan suppareista ja enteilis käynnistymistä :)
 
Blaueblumme No itseasiassa mulla on nää supistukset jatkuneet aika hyvin nyt vielä kotonakin. :DDD Limatulppaakin on jo irtoillut pieninä paloina melkein kait viikon ajan? Ja toi pissan mittailu on kyllä hyvä joo, kun onhan se ollut yleensä sillä yhdellä plussalla ja verenpaineetkin olleet jo pidemmän aikaa samoin koholla. Ja oikeasti itsekin säikähdin sitä pahaa oloa tänään. :O Onneksi nyt on ollut huomattavasti parempi olo, eikä se silloinkaan kauaa kestänyt.

Toi päänsärky ja silmäoireet on pahat, kun niitä on ollut jo niin mahdottoman pitkään, että oon jo tottunut niihin. :S En oikeasti osaa sanoa onko lisääntyneet.
 
Mä oon aina ollut sitä mieltä, että lääkäreillä pitäisi olla pääsykokeissa joku ihmissuhdetaitotesti. Kyllä on niin moneen kummajaiseen tullut törmättyä. Nuoremmassa polvessa alkaa jo löytyä vähän tunneälykkäämpää porukkaa. Tietty joka ikäluokasta löytyy hyviä tyyppejä, mutta yllättävän paljon on tosi tökeröitä! On sulla ReginaVeritas ollut taas melkoinen aamu.
 
En halua reginaveritas pelotella, mutta mulla ei proteiinit pissassa noussut kummassakaan raskaudessa ja kummassakin raskausmyrkytys. Eli haluan vain sanoa, että jos olo vähänkin huononee, niin mene herkästi päivystykseen, että et joudu kärsiin samaa kuin minä ekassa, kun jouduin magnesiumtippaan, enkä saanut liikkua. En siis halua pelotella, sanoa vain että mene enemmin turhaa kuin jätät menemättä :) tsemppiä ja pidän peukkuja että kaikki menee hyvin ja vauva lähtee itse matkalle :Heartred
 
Onneli Joo-o. Kuinkahan moni lääkäri itsekään arvostaisi moista käytöstä itse asiakkaan roolissa? :confused:

Kiitos kun Dangel kerroit! :eek: Kieltämättä vähän nyt säikähdin, mutta oon tosi kiitollinen silti, että kerroit! Hassua, että ne mulla niin puhui siitä proteiinista vaan? :O Kun kuitenkin itsekin oon miettinyt, kun tätä turvotustakin on tullut ihan hullusti viime aikoina...
 
No sepä se, niin ne mullakin tässä raskaudessa jankkasi että kun ei ole pissassa mitään, mutta mä vaan koitin sanoa että ei ollut edellisestäkään.. Ottiko ne sulta verikokeita?siis maksa-arvoja? Pidän peukkuja että sulla turvotuskin on vaan normaalia turvotusta :)
 
mulla taas maksa-arvot oli verikokeissa ihan loppuun asti nollilla vaikka sen pitäis nousta ekana. mutta laajoissa verikokeissa oli uraatti koholla joka sitten varmisti diagnoosiksi toksemian. ymmärsin että siis maksa ois kestäny kyllä odotella mutta munuaiset oli kovilla, ja vaikka mun tapauksessa vauvalla oli kaikki hyvin niin käynnistivät ettei minun oma elimistö rasittuisi. ehkä vastaavasti proteiinit ei nouse jos munuaiset sietää sitä tilaa? nää on mun ihan omia arvuutteluja :p

se tikulla otettu proteiini yhdestä pissasta ei ole satavarma joten siksi ne keräsivät koko vuorokauden pissat että saivat tarkan tuloksen. 3 oli joku raja-arvo käynnistämiselle, 5 jo vaarallinen nimenomaan vauvalle? mulla oli viimeisin 2,9 ja olin lopulta hyvilläni että päättivät käynnistää
 
Tänään käytiin viimeistä kertaa neuvolassa. Kaikki oli kunnossa , ja lähete tyksiin. Tänään sit soitin tyksiin, siel soittoaika 13-15. Soitin hieman 13 jälkeen niin sieltä sanottiin et lääkäri ei oo viel tutkinut papereitani. No sit soitin hieman ennen 15 niin sain ajan ya kontrolliin ensi maanantaina eli silloin viikoja 42+1. Ja käskettiin asennoitua siihen et sinne sit jäädään, jos ei nyt tässä viikon sisällä sit synny.

Nyt sit toivotaan et syntyy ennen maanantaita.
 
niin ja turvotusta mulla ei ollut lainkaan silmin havaittavissa, mutta silti synnärille jäi niistä 20 kertyneestä kilosta 10.. hämmentävää
 
hah muistu vielä mieleen kun ihmettelin kätilölle sitä limatulpan kokoa kun kolme päivää tuli sitä limaa että miten iso se tulppa oikeen voi olla, niin kertoi että naisen limakalvot erittää sellaista veristä limaa ennen synnytystä helpottaakseen vauvan kulkua pois kohdusta, joka sitten selvensi ainaki itelle asiaa :D
 
No mulla oli koko ajan normaalit kaikki veriarvot ja tässä raskaudessa ei pissassa mitään. Esikoisella keräsin virtsat ja silloinkaan ei ollut kun sillä +\-lla.
 
Tuossa puhuin miehen kanssa ja päätettiin, että soitan huomenna vielä heti aamusta sinne polille. Voihan se olla että tänään oli huono olo ihan vaan jo siksi, kun nukuin niin hirveen huonosti, mutta kyllä haluan nyt ottaa tän varmuuden vuoksi vakavasti. Kuitenkin tota turvtusta on oikeasti jaloissa tosi paljon ja näitä muita oireita on ollut pitkään, vaikka turvotus onkin tullut kunnolla ihan vasta viimeaikoina. Ja vaikka olo nyt onkin ollut tosi hyvä noin muuten, niin omaan tasoon verrattuna on tosi paljon tuo verenpainekin... Että ei vaan pääse käymään niin, etten itse tunnistakaan olossa mitään vikaa, vaikka oikeasti olis?

Kuitenkin haluan olla ihan varma, ettei tässä ole hätää. Tähän mennessä kun on käynnistyksen syistä puhuttu tasolla 'saattaa aiheuttaa' ja 'nostaa riskiä' ja muutenkin puhuttu vain varmuuden vuoksi tehtävästä käynnistyksestä. Vaikka kammoan koko ajatusta käynnistyksesä, niin ei se kammo nyt herranjestas kuitenkaan mene missään nimessä ohi vauvan edusta! Ja sen olen sanonut alusta asti sairaalassakin, että jos oikeasti on vauvalla hätä, niin ei mua kiinnosta muu, kuin vauvan hyvinvointi. Eikä ole kuitenkaan mikään tarkoitus vetkutella asialla muutenkaan niin kauaa, että hätä ehtii tulla. Vastustan käynnistystä vain niin kauan, kun on täysin turvallista olla käynnistämättä. Ja pre-eklampsia nyt kuitenkin on ihan eri tasolla vakava juttu, kuin insuliinin 'ehkä mahdollisesti lisämät riskit', puhumattakaan jos tässä nyt molemmat riskit pitää yhdistää.

Ja onhan sekin ihan fakta, ettei se kohonnut verenpaine ole hyväksi istukalle yksinäänkään.

Joka tapauksessa, jos nyt jään tätä miettimään, niin varmasti nousee verenpaine! Parempi vaan tarkistaa asia. :)


Äh, vähän sekava selitys. :D Oon tosi väsynyt. Toivottavasti saan ensiyönä nukuttua, etten nyt stressaa tätä sitten vuorostaan ja ole taas uneton. :confused:
 
Onnllinen Koeta jaksaa! Voihan kuitenkin hyvin olla, että se sieltä tulee ennen maanantaita. :) Ei nyt heitetän kirvestä kaivoon! Varmaan kyllä ihan kypsä olo :sad001 jaksele! :hug013
 
Pitääpä nyt vielä vähän jatkaa:

Tultiin myös miehen kanssa siihen tulokseen, että vaikka kaikki oliskin ihan 100% kunnossa maanantaina kontrollissa, eikä tästä verenpaineesta ja muusta tarvitse huolehtia, niin tää koko homma alkaa olla kohta niin stressaavaa, että kyllä sitten otetaan se käynnistys mukisematta, vaikkakin pettyneenä. Kunhan vaa sitten saadaan se tosiaan sovittua niin, ettei tartte maanantaina jäädä odottelemaan hyvää tilannetta synnärillä kaiken sen päivystyksessä odottelun jälkeen. Mulle on tärkeää, että mies on mukana alusta asti ja koko ajan jos käynnistetään ja mieskin haluaa ehdottomasti olla mukana. Ja kyllähän tässä alkaa jo odottaa sitä vauvan näkemistäkin ihan oikeasti ihan tosi paljon. :)
 
ReginaV: ymmärrän tuon väsymisen huoleen ja pohtimiseen. Se oli itselläkin tosi raskasta ja hermoja raastavaa puuhaa. Toivottavasti synnytys alkaisi itsestään tässä pian sulla! :Heartred
 
Täälläkin yhä odotellaan, huomenissa olisi yksi laskettuaika, johon en tosin usko. Todennäköisempi on vasta lauantaina ja se olisikin mieluinen, jos mies saisi myös olla paikalla alusta alkaen. Keskiviikkona on viimeinen neuvola varattuna ja silloin laitetaan yliaikalähete eteenpäin... toivottavasti ei tarvi kumminkaan käynnistellä, vaan vauva tulisi viikon sisällä.

Jalkojen turvotukset on vaihdellut, mutta maha tuntuu yhä pinkeämmältä... liitoskipua on vasemmassa lonkassa aika mukavasti ja nukkuminen on hyvä vitsi, nenäkin ihan tukossa.

Onko teillä ollut viimehetken töitä aikataulussa? Itse olen nyt tuttuun tapaan tehnyt loppuun asti projekteja, kuten ikkunaremontin tilaaminen perjantaina ja tällä viikolla viimeistelty käsikirjoitus lähtee postiin. Sitten pitäisi vielä käydä yksi sänky ostamassa ja ehkä sitten voisi oikeesti keskittyä jo VAAN odottamiseen. Onneksi vauva ei ole tullut etuajassa, vaikka yliaikaakaan en toivo.
 
Takaisin
Top