Kantamisen apuvälineet

Noita paneeleja(eli se etuosa) on erikokoisia, omani on melko iso, 42cm leveä, mutta käännän sitä toistaiseksi alareunasta pienemmäksi ja rypistän myös pituussuunnassa kapeammaksi että menee tytöllä polvitaipeisiin. Mielummin ottaisin pikkasen liian ison kun just sopivan niin käy pidempään. Sit noita sitomisnauhoja on kans erilaisia, pidempiä ja lyhyempiä, enemmän tai vähemmän topattuja ja sellasia huivimaisen leveitä. Mulla nauhat on ehkä lyhyemmästä päästä muutenkin hyvin simppelit, ei juurikaan toppausta leveydeltään n.10cm. Liinan merkki on Kozy Carrier. Sit on tietty vielä ulkonäkö, mun on mustavalkoinen eli aika hillitty, mut paljon näkyy myös sellaisia tosi värikkäitä.
 
Minä oon tykänny kyllä mun mam eco -liinasta. Trikooliina, mut kudotun etuja (kangas ei luista, eikä niin älyttömän joustava). En nyt tiedä, eroaako kamalasti neliöliinasta. Nopeasti tuon oman liinankin saa lsitettua, mutta pituuden vuoksi ärsyttää pukea sitä esim. kauppakeskukseSsa, ulkona. Senkin vois sitoa päälle etukäteen, mutta oon niin huono muistamaan, joten sit tilanteen niin vaatiessa kannan vauvaa sylissä ja teen asiat yhdellä kädellä. Uskon, että kesällä pilvisinä ja muutenki viileämpinä päivinä tulee ulkona/ reissussa jonkin verran käytettyä.
 
Onko kenelläkään kokemusta ergobaby kantorepusta? Oon menossa huomenna ostamaan sellasta ( facekirppiksen kautta ). Meillä on veljen vanha manduca mut tuntuu jotenki oudolta ja kaks erilaista kantoliinaa saatu mut mä en vaa osaa sitoo niitä..
 
Minä en tykänny Manducasta; ei asettunu hyvin, joten palautin.
Kantoliinan sitomisohjeita vaihe vaiheelta löytyy netistä ja youtubesta. Alussa tuntuu monimutkaiselta, mut on tosi näppärä laittaa. Jotenki ite vaan niin laiska, ettei tuu valmiiksi sidottua :D
 
Kantoliinayhdistyksen sivuille on mun mielestä kerätty hyvä kokoelma tuubin sidontaohjeita liinatyypeittäin lajitellusti. Kaikki sidonnat kun eivät ole ok kaikille liinatyypeille. Sieltä bongasin meilläkin käytetyn sidonnan silloin kun meillä asui vielä trikooliinassa viihtyvä pikkuinen. Nykyisin mennään Manducalla levottomuuden (tuo kampesi itsensä sieltä liinasta pois), painon ja kurkistelumahdollisuuksien vuoksi. Manducankin eri käyttövaihtoehdot löytyvät netistä jos sen on itselleen käytettynä hankkinut.
 
Se Manduca ei ollu päällä mulle hyvä! Paino kohdistui jotenki huonosti hartioille. Vauva kait siinä ois menny kivasti. Mamin liinasta ei kyllä pääse rimpuilemaan pois. Ei tosin jousta läheskään niin paljoa, kuin trikooliinat tyypillisesti ja on tosi leveä.
 
Trikooliinalla siis perussidontana eli ainoana tuo kietaisuristi 2 ja sen voi laittaa valmiiksi: https://m.youtube.com/watch?v=3TqCmM2pDuA

Kietaisuristi 2 soveltuu myös lonkalla kantamiseen: https://m.youtube.com/watch?v=JJnzQKnShAM ja vauvan voi asettaa siinä myös kasvot eteenpäin ns. buddha-asentoon, mutta se ei ole kantajalle paras ja sanovat lapsen saavan liikaa virikkeitä vilkkaalla paikalla.

Kudotulla liinalla vaihtoehtoja vaikka kuinka paljon. On varmasti myös viileämpi kesäkäytössä, kun ei tarvitse laittaa kangasta kolmea kertaa päällekäin eli ehkäpä nyt ostaisin kudotun, jos ois valittava. Tuo MaM eco on kylläki osittain hamppua eli ei niin kuuma (mulle silti liian kuuma) ja varmaan tukevin trikoisista eli tykkään ite kantaa siinä.
 
Manducan huono puoli on mun mielestä ne säädöt. Sen varmasti sais jokaiselle sopivaksi, mutta kun säätöjä on niin hirveän monta, eikä niitä pysty muuttamaan sit kun reppu on päällä/vauva on kyydissä, niin oikeiden säätöjen löytyminen on ihan älyttömän vaikeata. Sekä ergo että tula on säädöiltään paljon yksinkertaisempia, joten ne pitäis saada istuvaksi helpommin.
 
Itsellekin Manduca istuu melko huonosti, mutta ei häiritsevän huonosti.. Mies sen sijaan tykkää siitä ja se on hyvä ajatus kun olisi se, että mies on se joka sitten isompana tyttöä siinä kantaa mukanaan esim kävely / metsäretkillä :wink Tyttökin nykyään tykkää olla, naureskelee kun kyytiin laittaa :cat:
 
Stokke on todella hyvä ja ergobominen sekä neidille että äidille ja säätöjä saa muutettua vielä neidin ollessa kyydissä. Ainut haitta on sen kallis hinta.
 
Stokkea meille lastentarvikeliikkeessä suositeltiin just ergonomian vuoksi. Päätettiin kuiteski, että jää niin vähälle käytölle, että ei sitä hommata. Tuon Manducan sai hullareilta alennuksella, mutta tosiaan palautin, ku en saanu säädettyä hyväksi, vaikka kuinka yritin. No meillä on se liina. Mies ei suostu siinä kantamaan, mutta ei tartte kuulemma kantoreppuakaan eli ei ois sitäkään pitäny niin minä pärjää kyllä liinan kanssa sen, mitä täytyy. Kotona en käytä, mut esim. kauppakeskuksessa ois hyvä, ellei suostu oleen vaunuissa. Tähän täytyy kuiteski heti todeta, että jostain syystä en enää käy kahden lapsen kans todellakaan ostoksilla yksin, enkä juuri missään muuallakaan. ;)
 
Me ostettiin manduca muutama viikko sitten ja meille ollut hyvä. Toki säätöjä on paljon ja välillä tuntui että joku säätö on erilailla edelliseen kertaan verrattuna (miehen kanssa käytetään ja aika eri säädöt on myös kokosyistä). Säätöjä voi kylläkin muuttaa liikkeellä, senkun säätää remmistä.
 
Ite tykkään stokkesta just sen takia että on helppo säätää vielä vauva kyydissä. Paino jakaantuu tasaisesti ja poikakin tykkää, on nukahtanut lähes joka kerta kyydissä. Mietin vain kantamista naama menosuuntaan päin, vauvsn jalat on silloin suoraa alaspäin ja oon lukenu että se olis selälle huono. Pitäisköhän jättää niin päin kantamatta ja laittaa sit suoraa selkään kun ikä riittää.
 
Manducassa jotenki huonon tuntoiset ne olkaimet. Ne valu hartioilta, vaikka miten sääti. Mies kokeili myös. Ymmärsin silloin, mitä lastentarvikeliikkeen myyjä tarkoitti haukkuessaan sen ja suositellessaan Stokkea. Tiiän kyllä, että moni myös tykkää Manducasta, mutta onkohan heillä vertailupohjaa niin sitä en tiedä.
 
Naama menosuuntaan suositellaan, että jalat ois ylhäällä eli lapsi ns. Buddha-asennossa. En siis Torakka pitkiä aikoja kantais niin.
 
Niin vähän ajattelin. Repussa kun jalkoja ei saa mitenkään pyllyn yläpuolelle. Taidetaan mennä vielä mahat vastakkain ja 6kk tienoilla siirrytään selkään. Muuten reppu on kyllä ergonominen vauvalle.
 
Torakka, meillä neidillä olisi varmaan jo valmiudet kasvot menosuuntaan päin, mutta en ole edes kokeillut. Joskus voisin pienen ajan viedä niin, mutta en kyllä pidempään. Meillä myös yleensä nukahdetaan reppuun.
 
Mä oon pitäny tyttöä kotona rengasliinassa buddha-asennossa. Ympäristö on tuttu ja turvallinen, ni ei tuu liikaa ärsykkeitä ja tytöstä on kiva katella kun touhuan.
 
Onko kellään kokemusta tollasesta MySol -neliöliinasta? Se houkuttelis nyt googlettelun jälkeen.
 
Takaisin
Top