Kantamisen apuvälineet

Olen nyt muutaman päivän käyttänyt Ergobaby kantoreppua ja on kyllä tosi hyvä. Olen kuitenkin menossa viellä kaupoaan testamaan sitä paljon kehuttua Stokke reppua ja ostan sitten jomman kumman niistä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Osaski joku neuvoaa, että kannattaako hankkia Ergobaby original versio tai uusi 360 reppu? Entäs se ergonomisuus kuin vauva on kasvot menosuuntaan?
 
Ei tuo kasvot menosuuntaan asento näytä yhtä hyvältä kuin toisinpäin ja on varmaan myös kantajalle raskaampi kun lapsen painopiste on kauempana omasta vartalosta. Varmaan ihan jees lyhyinä alle vartin pätkinä tuokin, etenkin jos lapsi ei välillä meinaa viihtyä toisinpäin, mut itse en tuosta ominaisuudesta lisää maksaisi.
 
Stokken kantorepussa lapsen lonkat on ergonomisesti oikeanlaisessa (happy hips) asennossa edessä kasvot kantajaan päin sekä selässä kannettaessa, mutta kasvot kantajasta pois päin näin ei ole, koska niinpäin se ei olisi luonnollinen asento vauvalle. Me ei olla tätä asentoa edes koitettu enkä pitkää aikaa niin viitsisi kantaa, mutta hetken aikaa voisin ellei vauva muuten viihtyisi ja siinä näkee hyvin ympäristöä. Ihan kiva ominaisuus, mutta ei varmasti suositeltava joka päivä käyttää.
 
Näin pari päivää sitten ihan pikkuruisen vauvan äidillä rintarepussa kasvot menosuuntaan. Asento näytti yllättävän hyvältä, jalat oli ylöspäin. Mikään muu ei sitten omaan silmääni näyttänytkään hyvältä, lapsen äiti varmaan on täysin eri mieltä asiasta. Näin vauvan, kun se itki mutten tiedä, kuinka suuren osan ulkoilusta vauva oli tyytyväinen tai itki. Varmaan oli n. kuukauden ikäinen, jos itkusta ja koosta pystyy mitään päättelemään. Koska oli lämmintä, vauvan kädet ja jalat olivat paljaat. Tuttipulloa äiti tarjosi takaapäin, ja suuta oli vaikeaa löytää.

:sad001
Mua suretti se vauva. Rintarepussa parasta on äidin turva ja sydämenlyönnit, joita vauva ei nyt saanut. Vauva oli ehkä vielä niin pieni ettei näe kunnolla ympäristöä, mutta väittäisin silti että informaatiotulva oli valtava. Ja syöttö pullosta takaapäin... Toivon, että tämä oli poikkeus ja äiti päättää olla jatkossa käyttämättä reppua noinpäin.

Kun vielä sain imetettyä, parasta oli kontakti lapseen, kunhan olin virkeä ja hereillä. Sama jatkui pitkään tuttipullolla, mutta nyt sitä täytyy avittaa vain vähän, ja syötän myös keinussa jossa annan kiinteätkin. Välillä syötän kuitenkin ihan tarkoituksella sylissä, ja otan katsekontaktia.

Kantoreppu haluttaisiin hankkia. Myöhemmin aiotaan hankkia kantorinkka, mutta ensin haluttaisiin toimiva kantoreppu, mielellään sellainen jonka saa selkäänkin. Nyt on BabyBjörn. Ei toimi kauaa, ja yksi ongelmista on hikoilu, myös pojalle.
 
Kaikki kantoreput saa selkään. Ergosta mulla on hyviä kokemuksia, Ergo 360 en ole kokeillut mutta kuten tuli jo ilmi, kasvot menosuuntaan päin vain hetkiä. Tämä Ergo 360 on ainoa kantoreppu jonka kasvot menosuuntaanpäin asento on ergonominen (edes jollain tasolla) lapselle, kantajalle tuskin on niin mukava kun painopiste on kaukana kehosta. Stokken reppu ei mulle ole tuttu mutta katsokaa onko siinä mahdollista saada vauvan selkä pyöreeksi sammakkoasennon lisäksi. Joissain repuissa - en nyt sano missä kun en muista tarkkaan - on kovikkeita repun sisällä jotka painaa vauvaa liian suoraksi ja se on huono asento lonkille. Selkä tulisi olla C:nä ja jalat M-asennossa niin hyvä on.

Mutta loppujenlopuksihan tärkeintä on että kantaa vauvaa. Ei se kuinka ja millä, vaan että ylipäätään kantaa. :) Rintarepuista ollaan niin fanaattisestti montaa mieltä mutta ei niilläkään lasta rikki saa, kunhan muistaa että niiden kantoaika on määritelty jo ohjeissa vain noin 15-20min mittaiseksi. Ergonomisella välineellä ei ole mitään maksimiaikoja.
 
Jos kantaa mahat vastakkain stokessa nii vauvan selkä on kyllä pyöreä. Naama menosuuntaan kantaessa selkä on kyllä aika suorassa ja siksi ei kannetakkaan sillein ollenkaan. Seuraavaks selän puolelle kun täyttää sen 6kk ja siellä vauvan selkä pysyy pyöreänä.
 
Mä oon nyt hurahtanut näihin kantovälineisiin. Manducan ja trikooliinan myin jo pois, nyt meillä on tulan rengasliina ja hotslings ahkerimmassa käytössä, bykay neliöliina ollut pidemmille kanteluille, vesiliina odottaa vielä käyttöönpääsyä (viimeistään elokuussa kun vauvauinti taas jatkuu) ja uusimpana tukkoona wompat, joka on niin ihana että oli pakko saada, vaikkei meillä ees varsinaista tarvetta.. :p
 
Heh, sama hurahtaminen tapahtunu täälläkii, tosin vaan kudottuihin liinoihin. Tuo bykay neliö himottais muakin, oisitko Kolibri viittiny ottaa sen joku kerta mammatapaamiseen mukaan ni voisin vähän testailla. Ipanaiseen en uskalla mennä testaamaan kun ostaisin sen kummiskii heti :D
 
Joo voin ottaa :) se on tällä hetkellä meille ehkä vielä vähän iso ts. paneeli liian korkea, joten käännän yläreunaa vielä vähän. Ronja hermostuu heti, jossei se näe sieltä mitään.. mutta toisaalta kiva, että siinä on kasvunvaraa, niin menee pidempään :)

wompateissa ainoa huono on lyhyt käyttöikä, joutuu varmaan vuoden päästä (~n18kk) vaihtaa isompaan kokoon, meillä siis nyt vauvakoko ja toivoisin että voitais vauvakoosta siirtyä suoraan taaperokokoon, mutta aika näyttää..
 
Luin ensin, että kantoKoREISTA, avasin linkin mielenkiinnolla, että mikä ihne on kantokori ja mietin hetken, että toihan on rinkka ja tulinlukemaan uusiksi :D Mutta joo, ei ole kokemusta :/
 
Itselläni ei oo rinkasta kokemusta, mutta tutuilta oon kuullu että ihan tavallinen kantoreppu (manduka, ergo, tula tms. kaikilla voi kantaa selässä) on paljon mukavampi ja kevyempi (ja myös reilusti halvempi). Tietty jos lasta kantavan henkilön on pystyttävä kantamaan myös muuta tavaraa niin sitten tuo rinkka tarjoaa sen mahdollisuuden. Mut jos vaan mahdollista ni toinen vanhemmista kantais lapsen ja toinen kamat. Nuo kantoreput on kuitenkin ihan suunniteltu pitkäkestoiseenkin kantamiseen ja ne tukee pientä vauvaa paljon paremmin kun tuo rinkka.
 
Me aiotaan hankkia Osprey, mutta nyt haluaisin Manducan ja käyttää sitä selkäreppuna. Toisaalta jos poika ei tykkää siitä, niin on turha ostos. Kantorinkka menee aika kauan, ja tarkoitus olis käydä sellaisen kanssa vaeltamassa, tosin alkuun olis tarkoitus kokeilla ihan vaan päiväretkiä.
 
Mäkin haaveilen kantorinkasta! Viimeistään talvella on tarvetta saada itsekin jotain tavaraa mukaan ja nykyinen kantoreppu ei siis riitä. Meillä käytössä I love mum -reppu.
 
Kantorinkka on erittäin hyvä luonnossa liikkuville. Kaverilla oli Deuterin rinkka, joka vaikutti kaikinpuolin hyvältä (kokeilin siihen meidän 2,5-vuotiasta (yllättävän kevyeltä tuntu) ja tarjosi mulle sitä, mutta kun me ei harrasteta luonnossa liikkumista niin en kokenut tarvitsevani. Siinä oli hyvä sadesuoja, hyttysverkko jne. eli hieman poikkeaa käyttötarkoituksellaan kantorepuista ja -liinoista. Itellä ei kokemusta, mutta ne jotka tarttee, ovat kehuneet.
 
Me hankittiin Deuterin kid comfort 3 pari viikkoa sitten. Tarkoitus olisi syksyllä ottaa poika metsästysreissuille mukaan siinä eli päiväretkikäyttöön tulee meillä. Kokeiltu vasta sisätiloissa, mutta poika tykkäsi istua kyydissä ja hyvin on säätömahdollisuuksia sekä kantajalle että kannettavalle. Voisin kuvitella, että viihtyy isompana sitten paremmin rinkassa kuin kantorepussa, koska näkee korkeammalta paremmin ympärilleen ja sade- ja hyttyssuojat helpompi viritellä rinkan päälle.
 
Takaisin
Top