Kantamisen apuvälineet

Vaikuttaa tosi hyvältä. Nuo kudotusta liinakankaasta tehdyt neliöliinat on aina vähän kalliimpia, mutta vissiin myös vähän mukavampia päällä kuin edullisemmat puuvillacanvaksesta tehdyt. Tuo säädettävä paneeli on tosi hyvä ni liina on pitkäikäisempi, tosin saa paneelia säädettyä ihan taittamallakin. Ja nuo on aika suosittuja joten noista saa käytettynä myydessäkin ihan hyvän hinnan.
 
Olen nyt käyttänyt trikooliina vähän aika ja aatelin hankkia kantorepun kesäksi. Onko suosituksia, mikä olis paras? Tai kenties jonkulainen neliöliina parempa? Mistä niitä sais? Kiitos jo etukäteen neuvoista!
 
Mä ostin käytetyn Manducan ja oon ollu tosi tyytyväinen. Tosin nyt kun vauvatuesta on päästy 'isojenpuolelle' täytyy paneelia vähän kaventaa alhaalta tilapäisviritelmällä. Ehkä kantovälinelainaamossa voisit käydä testailee et mikä olis se teidän juttu?
 
Käytettynä löytyy hyvin facebookin kantovälinekirppis -nimisestä ryhmästä. Uusia myy monet eri verkkokaupat ja lastentarvikeliikkeet. Jos asut pk-seudulla niin kannaattaa ehdottomasti käydä Ipanaisessa hakaniemessä, siellä on monia erilaisia kantovälineitä joita saa testata ja myös vuokrata kotikokeiluun ja lisäksi saa tosi hyvää opastusta käyttöön. Jos asut jossain muuallapäin suomea niin kannattaa olla yhteydessä oman alueen tukihenkilöön: http://www.kantoliinayhdistys.fi/apua-kantamiseen/tukihenkilot/

Itse tykkään neliöliinasta enemmän kun repusta, mm. siksi että se menee pienempään tilaan, niin sen viitsii aina ottaa mukaan, itse koen myös että neliön sai helpommin mukavasti päälle, mutta nämä on toki makuasioita ja varmasti myös kunkin oma ruumiinrakenne vaikuttaa siihen mikä väline sopii parhaiten. Hyviä reppuja on esim. tula ja ergo sekä manduca (jos siihen löytää oikeat säädöt). Sitten toki kudottu liina on myös hyvä vaihtoehto, se vaatii ehkä ihan vähän enemmän opettelua kuin neliöliina tai reppu, mutta oikein sidottuna liina lienee jopa kaikista mukavin sekä sinulle että vauvalle. Kaikkein paras kantoväline on kuitenkin sellainen mitä tulee käytettyä, eli jos joku tuntuu liian vaikealta tai työläältä, niin on todennäköistä, että käyttö jää vähäiseksi.
 
Mä liputan Stoken kantorepun puolesta, mutta kannattaa tosiaan testailla ensin.
Ainakin Tampereen Baby Style lastentarvikeliikkeessä myyjän avustuksella sai reppuja kokeilla ja tunnustella mikä paras lapselle ja itselleen.
Ja tosiaan nuo Anskurain mainitsemat lainaamot on hyviä.
Ja tosiaan löytää sellainen kantoväline, jota tulee sitten käytettyä:happy:
 
Oon kanssa tykästynyt stokkeen, sopii tosi hyvin päälleja vaikka ollaan oltu tunninkin verran liikkeellä ei paikat kipeydy. Huomaa vaan kuinka keskivartalon ja selän lihakset väsyy kun joutuvat töihin:happy:
 
Meillä on manduca ja se toimii meille hyvin. Naurattaa vain kun poika on niin utelias että kääntelee päätä puolelta toiselle maisemia katsellen kunnes lopulta nukahtaa.
 
Mulla on yhtäjaksoinen kantoenkka yli kuus tuntia, siihen sisältyi yks vaipanvaihto ja neidin viruttelutuokio... :D
 
Stokkea kehuttu, Manducasta en ite tykänny. Jämäkämpi trikooliina mulla ja se on hyvä, kun ei veny ja löysty niin paljoa. Kudotun tosin ostaisin ehkä ite nyt. Neliöliinasta ei kokemusta. Suosittelen kans kokeileen eka ja vertaamaan.
 
Meillä on manduca, oon tykänny vaikka ei nyt montaa kertaa oo vielä käytetty. Ja poika viihtyy :) Niin paljon hyvää lukenu manducasta että en sit muita harkinnu ja uskalsin tilata netistä. Pitkää aikaa en jostain syystä oo uskaltanu kantaa. Onko noissa kantovälineissä mitään rajoituksia kanto ajoissa? Oman järjen mukaan tietenkii ja vauvan tarvi välillä päästä "ojentautumaan" mut muuten ei vissii hirveesti rajoja oo jos on hyvä asento lapsella?
 
Mulla on se Tricot Slen kantoliina. On hyvää. Pakkauksessa lukee, että 18 kg asti voi lasta kantaa. Onko totta? Onko sitten turhaa ostaa jotakin muuta kesäksi?
 
Tilasin sen MySol -neliöliinan ja nyt pari kertaa ehtinyt testailemaan. Vaikuttaa pätevältä! Saa säädettyä muksulle sopivaks ja unituelleki tuli heti käyttöä :) ja ihanan pieneen saa pakattua verrattuna reppuun. Innostuin tosin vähän liikaa ja parin tunnin keskustareissun jälkeen niska ja hartiat kyllä ties että tossa edessä oli roikkunu 7,5 kiloa tyttölasta :D
 
Trikooliina voi kesällä tuntua aika kuumalta kun sitä tulee niin paksu kerros ympärille ja vaikka liinalla saa kantaa hyvinkin painavaa lasta niin kantomukavuus huononee sitämukaa kun lapselle tulee lisää painoa. Eli vaihtoa eri välineeseen kannattaa ruveta miettimään sitten kun sinulla itselläsi liina tuntuu huonolta.
 
Vappu, selkä ja hartiat varmaan tottuu aikanaan, mutta kannattaa myös tarkistaa, ettei liina ole liian löysällä ja vauva liian alhaalla, jolloin niskat ja hartiat kipeytyy helpommin. Omaa ja vauvan asentoa kannattaa tarkastella peilistä ja youtubesta löytyy paljon ohjevideoita joista hyvän tiukkuuden ja korkeuden voi katsoa.
 
Meiltä löytyy repuista Tula ja Ergo (joka on myynnissä, vinkvink), tykkään kummastakin. Manducaa en saanut istumaan itselleni. Wrap taikin on paljon käytössä, on siis liinamainen neliöliina. Lisäksi meille on kertynyt liinoja pino, on kudotuista puuvillaista, pellavaista, villaa ja silkkiä. Rengasliina on autossa kauppareissuja varten ja vesiliina odottelee kesän rantakelejä ja vauvauintia. Ai mikä liinahulluus...
 
Ergobaby on ihan huippu!!! Oon niin tyytyväinen siihen.. Helppo ja nopee käyttää ja neidin nukahtamaan sinne nopeesti jos ei muualle nuku ja saan sittä helposti pois ja sänkyyn ettei herää :) liinat oon unohtanu vallan :)
 
Kävin tänään lainaamossa sovittamassa erilaisia kantoreppuja (mm. Tula, Manduca jne) ja tykkasin myös Ergobabysta jonka otin pariksi viikoksi koekäyttöön.
 
Meiltä löytyy repuista Tula ja Ergo (joka on myynnissä, vinkvink), tykkään kummastakin. Manducaa en saanut istumaan itselleni. Wrap taikin on paljon käytössä, on siis liinamainen neliöliina. Lisäksi meille on kertynyt liinoja pino, on kudotuista puuvillaista, pellavaista, villaa ja silkkiä. Rengasliina on autossa kauppareissuja varten ja vesiliina odottelee kesän rantakelejä ja vauvauintia. Ai mikä liinahulluus...
Mä olisin kiinostunut varmaan tästä Ergosta ;)
 
Takaisin
Top