Kantamisen apuvälineet

Me käytiin tänään Lastentarvikkeessa testaamassa tota Tiny Love Love Hug-kantoreppua. Oli ihan kiva, helppo pukee, eikä liikaa remmejä ja muita ylimääräsiä. Mut ei kunnon tukea päälle, eli kauppaan jäi.
Testattiin sit jotain toistakin merkkiä, mut siin vaiheessa pikkumies ei ollu enää yhteistyöhaluinen ja se siitä.
Vaikea homma tuo kantimen hankkiminen, jos vauvaa ei huvita testata laitetta kaupassa. Pää punasena huutavan vauvan kanssa, ku ei kehtaa kauaa taistella.
 
Tyttö sai ristiäislahjaksi oman Manducan, oi että! Meillä oli kavereilta lainassa, mutta heille tulee toinen kesällä niin olis tarvinnut joka tapauksessa viimeistään syksyllä palauttaa se.
 
Me ollaan kotona reppuiltu vähän Tulan kanssa ja siihen nukahtaa joka kerta. Vielä en oo uskaltanut ulos sen kanssa lähteä. Miten sit pukeminen ja reppuun laitto jossain liikenteessä? Johonkin vauva pitää laskea alas kyytiin laittoa ym varten kun tässä tulassa on erillinen vauvatuki... :/ miten te muut, ootteko ollut paljon ulkona repuilla?
 
Mä oon toistaiseks pysytellyt sisätiloissa repun ja liinan kanssa, tarttiski ehkä kokeilla myös ulkosalla/jossain liikenteessä.
 
Mä oon ollu kauppakeskuksessa ja ikeassa tulan kanssa, ulkoilu ei oikeen onnistu vaatetuksen takia: ei oo sellasta takkia jonka sisään mahtuis tyttökin ja kantovälineen pukeminen oman takin päälle ja vauva sisään toppavaatteissa tuntuu tosi epäkäytännölliseltä...
 
Lyhyeen ulkoiluun riittänee villapuku sisävaatteiden päällä, etenki jos nää plussakelit jatkuu. ;) Pää ja raajat tärkeä suojata. Jos kylmempi niin voihan sinne toppapuvunki laittaa?sitte erilaiset huovat ja ponchot vois olla käteviä. Joskus törmäsin jossain kantotakkiin. Kesällä ja sisällä vauvaa voi pitää liinassa vaippasilleen, mutta itellä ainaki iho hikoaa, kuten myös vauvalla. Yleensä laitan harson vauvan pään alle, kun se paljasta ihoa vasten, jos iso kaula-aukko.
 
Ite oon käyttäny kantoliinaa kans vaan kotona ja kauppakeskuksissa esikoisen kans, ku ei mahavaivojen vuoksi viihtyny makuulla ja myöhemminki esim. kauppakeskuksessa. Halus vissiin katella ympärilleen. Vaunuissa tai kaukalossa (ja se ratasosassa) sitten muuten. Istumaan ku oppi niin meni rattaissa.
 
Onko muita joiden vauvat ei viihdy kantorepussa?? Vai onko tää meidän joku erikoistapaus kun ei vaan viihdy..
 
Kaveriperheen eka lapsi ei koskaan viihtynyt Manducassa, toinen voisi asua siellä (nukahtaa aina, mutta herää jos äiti istahtaa alas eikä liiku).

Meillä on nyt käytetty Baby Björn kun mummi löysi sellaisen alle kympillä. En tiedä miksi sitä haukutaan, ei se nyt kovin huonolta vaikuta, joskaan ekalla kertaa poika ei halunnut olla kovin kauaa, ja pää vielä heilui hiukan sivulle, eli tullee käyttöön enemmän kun pään hallinta paranee. Ei tuntunut vaaralliselta, mutta ei ollut pojasta miellyttävää.
 
Mulla ei omaa kokemusta repuista oo, mut oon ymmärtäny et joissain reppumalleissa ongelmana on niiden huono ergonomisuus, eli vauvan/taaperon jalat roikkuu kun polvien pitäisi olla pyllyä ylempänä...
 
"Vauvan selkäranka on luonnostaan hiukan pyöreä, eikä siinä ole samanlaisia mutkia kuin aikuisella. Kantoreppu tukee tätä selän pyöreyttä koska sen kyydissä lapsi istuu sammakkoasennossa, samaan asentoon lapsi asettuu luontevasti myös syliin nostaessa. Lapsen peppu on siis hiukan alempana kuin polvitaipeet ja reppu tukee lasta polvitaipeesta polvitaipeeseen

Rintarepuissa vauvan selkä suoristuu koska jalat roikkuvat alaspäin.Tämä aiheuttaa myös kovaa painetta nivusiin, sillä vauvan koko paino nivusilla. Uusimmissa malleissa vauvan asento on jo hiukan parempi kun kannetaan kasvot kantajaan, mutta silloinkin selkä suoristuu usein liikaa vrt. lapsen luonnolliseen asentoon."
 
Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa Stoken rintarepusta?
Meillä lainassa Manduca ja täytyy sanoa ettei ole meidän reppu. Minä, mies eikä neiti kukaan saatu siihen tuntumaa. Nyt pitäisi löytää joku muu hyvä kantoreppu. Vinkkejä saa laittaa
 
Onko joku tuunannut Manducaansa kun on oltu siinä vaiheessa, että vauvatukeen ei enää oikein sovita ja ns. isojen puoli on vielä liian iso. Vauvatuki part. 2, villasukkanippu vai jotain muuta viritystä?
 
Hmm. Meillä oli vähän sama ongelma. Me kokeiltiin pääsiäismatkalla tilaa vauvatuella. Se vaikutti jo olevan vähän nafti mutta ilman sitä olisi ollut liian iso. Mä en kamalasti tykännyt tulasta, jotenkin tuntui ettei se istunut mun päällä vaikka mies tykkäsikin. Manducaa pitäisi varmaan kokeilla..
 
Mä oon pitänyt manducassa vauvatuessa niin, että ne sivunepparit on siinä löysimmässä asennossa.
 
Kannattaa kokeilla myös neliöliinaa. Ostin sellasen käytettynä facen kantovälinekirppikseltä ja se on ihan huippu! Neliöliina on hyvin samankaltainen kun kantoreput paitsi että klipsien sijasta hihnat solmitaan kiinni. Mitään vauvatukea ei tarvii, vaan liinaa voi alareunasta kiepsauttaa pienemmäks. Menee myös pienempään tilaan kun kantoreput ni on kivompi ottaa mukaan. Ja vielä kolmas plussa on se että sillä saa kannettua myös lonkalla.
 
Mistä tietää että Manducan vauvatuki on liian pieni? :D Meillä kun laittaa vauvatuen kanssa niin vähän kehnonlaisesti jää niskalle tukea.. Pää on vielä tuettuna jotenkuten, mutta paljon ei ole varaa pituutta kasvaa.. Ja milloin reppu on sopiva ilman tuota vauvatukea?

Vähän pihalla tuon repun kanssa kun ei olla saatu paljoakaan käytettyä sitä, tai edes testailtua kun tyttö ei viihdy.. Olin suunnitellut, että kun ilmat lämpenevät niin ottaisin tytön reppuun ja kävelisin tuosta vanhempien luokse kun vaunuihin nukahtaa ja muutaman minuutin matka niin saisi hereillä pysyä.. Mutta testattiin viime viikonloppuna manducaa anopin luona pihalla niin meinasihan se tyttö siihenkin heti nukahtaa kun vaan ovesta ulos pääsi.. Ja sitten tuli kiukku kun ei osaa laittaa poskea vaikka rintaa vasten ja nukkuisi siinä.. Nyt koitti nuokkua aivan pystyssä :(
 
Meiltä löytyy rengasliina ja pitkä puuvillainen liina. Manducakin o, mutta jäänyt todella vähälle käytöllä, koska lapsi alkaa huutaa heti kun joutuu repun kyytiin. Liinassa ei ole mitään ongelmaa. Jäänyt kyllä liinailutkin vähän vähemmälle kun en ole kotona pahemmin tarvinnut enkä ulkona ole vielä testannut. Ehkäpä tästä aktivoidutaan ja reppuakin kokeillaan uudelleen.
 
Takaisin
Top