Kaiken maailman rajoitukset (ruuat/ kemikaalit/ meikit)

Mun pepsimax-addiktio katkeaa raskauden alkuviikkoina, kun juoma maistuu yhtäkkiä pahalle. Nyt se taas maistuu, mutta pysyttelen pienissä määrissä. Eipä tuo liika juonti voi ihan itselleenkään olla terveellistä ja raskauden varjolla pystyn rajoittamaan.
 
Minullekin pepsi max maistuu tavallisesti vallan mainiosti. Esikoista odottaessa sen himo vaan lisääntyi, ja piti ihan ajatuksen kanssa miettiä niitä määriä. Tällä kertaa ei jostain syystä maistu! :eek: Mutta jostain syystä rasvaton maito on sairaan hyvää...
 
  • Tykkään
Reaktiot: M&S
Ite kyllä pysyn kaukana kaikista aspartaami mömmöistä.. Nyt tosin oon ottanu panadol hottia ja eilen ja tänään yhen buranan, koska tuli influenssa ja ihan hirveä olla ja pelottaa :sad001 :'(
 
Mullekaan ei ole kahvi maistunut yhtään! Teetä oon juonut. Mulla kans ollu flunssa jo monta viikkoa, panadol hottia mäki ottanu mut en tiiä auttaako se mitään. Aika on varmaan ainut parantaja. Onko muilla ollut päänsärkyä? Mulla on tullut sellasia monen päivän päänsärkyjä, ei kiva.
 
Mäkään en ole aamukahvia juonut moneen viikkoon :depressed: päivällä saattaa satunnaisesti mennä alas. Eilen oli koko päivän ikävä päänsärky silmien takana. :bored:
 
Itellä suurin huoli on ravintoaineista, näin ruokarajoitteisena ja yliherkällä suolistolla. Monivitamiinivalmistetta menee, mutta esim kala-allergian takia omegaa pitäis saada enemmän. Osaako joku suositella hyvää valmistetta tähän?

Mitä kemikaaleihin ja kosmetiikkaan tulee, niin tuntuu että suurin osa mitkä on rajoituslistalla on sellaisia, mitä ei kannattaisi käyttää normaalistikaan. Hyvänä esimerkkinä paljon puhutut hiusvärit. Ekovärit voi laukaista allergiaa herkillä yksilöillä luonnon mukaisuutensa takia ja tavallisissa kemikaalit. Hennat on tietty myös oma lukunsa. Joka tapauksessa kaikki mitä iholleen pistää (hajuvesistä meikkeihin, rasvoista hiusväreihin/permisaineisiin ja tavallisiin pesutuotteisiin) imeytyy jossain määrin verenkiertoon, halusi tai ei, niin en lähtis siitä panikoimaan.

Jokainen tekee kuten hyvältä tuntuu ja nostan hattua kaikille, jotka "luomuuntuu", ei ole helppo homma tässä maailmassa.
 
Mitä kirjottaisitte tapahtumailmoittautumisessa ruokarajoitteiksi? Ei raakaa lihaa, ei raakaa kalaa, ei pastöroimattomia maitotuotteita? En jaksaisi kovin pitkää listaa kirjottaa.
 
Mä en oo yleensä kirjoittanu mitään, oon sitten syöny sen, mitä voin. Mutta voishan sinne laittaa raskausruokavalio. Tai tietty riippuen kuinka tarkka ite on, niin yhtä tarkasti sitten kirjoittaakin ne rajoitteet. Mä tosiaan itse en ole ihan pilkuntarkasti kaikkia kieltoja noudattanut, niin en ole tehnyt asiasta sen kummemmin muutenkaan numeroa. jätän väliin ne, mitä en voi syödä
 
En ole vieläkään uskaltanut värjätä hiuksiani. Katsoin hintoja eko-kampaamoista ja jotkut ovat lähempänä 150€ kasvisvärjäyksestä. Tuntuu vähän pahalta laittaa niin paljon rahaa pinnalliseen asiaan kun vauvallekin on vielä hankimatta kaikki tarvikkeet.
 
Hei. Kertokaapa te viisaammat ku mä käytän minisunin mama vitamiineja ni kai niitten kanssa saa aamupalaks syyä mitä vain? Maitotuotteita ei +-2h kun sisältää rautaa mut onko muita rajoitteita liittyen ko vitamiineihin?
 
Jaahas, olen sitten aamumurojen kanssa vedellyt mama-vitamiinini. Ensi viikolla saan tietää, joutuuko jo rautakuurille niin kuin ekas raskaudes. En sitten mitään maito-yhdistelmä välttämistä muistanut..
 
Haluaisin tuoda esille myös sellaisen seikan (lukematta kaikkia viestejä tässä viestiketjussa, eli asiasta on voitukin jo jutustella), että tietyille aineille altistuminen sikiönä voi aiheuttaa kauaskantoisia seurauksia.

Helmikuun 2015 Tiede-lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli siittiöistä. Siittiöiden määrä on romahtanut suomalaisten miesten spermassa ja on lähellä rajaa, jota laimeammalla spermalla on normaalia vaikeampi saada raskaus alkuun.

Yksi tekijä tähän on äidin tavat poikavauvaansa odottaessa! Tässä vuosikymmeniä siittiöitä tutkineen Jorma Topparin toivelista poikavauvaa odottaville ja heidän äideilleen:

-Lopeta tupakointi.
-Käytä vain välttämätöntä kosmetiikkaa ja karta hormonihäirikköjä sisältäviä tuotteita. -Minimoi torjunta-ja säilöntäaineiden määrä ruoassa, syö luomua.
-Vältä ftalaatteja sisältäviä muoveja, äläkä lämmitä ruokaa muoviastioissa.

Tietenkin lapsettomuuteen vaikuttaa myös monet muut asiat, mutta halusin tuoda esille nyt meidän odottavaisten äitien mahdollisuuden vaikuttaa välillisesti lastenlastensa lukumäärään. Kannattaa lukea tuo artikkeli!
 
MamaXfive, itsekin olen just tuota lapsettomuuspuolta pohtinut. Poikasikiöiden kehitys tuntuu ylipäänsä olevan herkempi "häiriöille". Itse olen lukenut / kuullut, että esim runsaasti säilykepurkkiruokaa syövien äitien pojilla esiintyy useammin hypospadiaa (virtsaputken suu aukeaa siittimen varteen pään sijasta). Itse en mitenkään absoluuttisesti välttele näitä asioita, mutta yritän tehdä paremman valinnan useammin.
 
Minä olen vuosia värjännyt itse luonnonhennalla hiukset ja nytkin pari viikkoa sitten värjäsin :)
Dödön hommasin alumiinittomana ja meikitkin oon jättäny minimiin ja ostanut luonnonkosmetiikkaa ja allergia ja astmaliiton testaamia tuotteita. Pesuaineet on myös luonnonmukaisia suurimmaksiosaksi, esim ihosaippua Lushilta :)
Kynsiä haluttaisi lakata (tapana kun on jyrsiä sormia, niin lakka estäisi :D) mutta katsoin jonku dokkarin eikä nyt raskausaikana kyllä uskalla lakata.
 
Allergia ja astmaliiton merkki ei takaa mitään. Esimerkiksi joskus oli allergia ja astmaliiton testaama ja sertifioima jokin peruspesuainekin joka sisälsi viittä(!!) eri parabeenia. Hyih!
Mä luen aina incit, oli sitten luonnonkosmetiikkaa tai tavallista.
Muoks. Perusvoide orion aqualan L se olikin eikä peruspesuaine, mutta kuitenkin se sisälsi tosiaan viittä eri parabeenia ja oli allergia ja astmaliiton merkki :sad001 Lähinnä tuolla merkillä taitaa olla vaan tae siitä, ettei sisällä väriaineita eikä hajusteita.
 
Muokattu viimeksi:
Kaikki mitä mainostetaan luonnollisena ei sitä suinkaan ole. Ensimmäinen askel on opetella lukemaan kosmetiikkapakkausten ainesosaluetteloita (INCI). Valitse tuotteita, joissa on vähemmän valmistusaineita, ja vältä tuotteita, joissa on näitä valmistusaineita:

- parabeenit: methylparaben, butylparaben, probylparaben, isobutylparaben
- ftalaatit
- Sodium Lauryl Sulfate (SLS tai SLES)
- Propylene glycol
- mineraaliöljyt: Paraffinum liquidium
- Triethanolamine (TEA),
- Diethanolamine (DEA)
- Butylated hydroxythaluene (BHT)
- Phenosyethanol
- Triclosan
- Formaldehyde
- Polyethylene glycol (PEG)
- kaikki, missä on sana glycol tai methyl.

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=367
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=364
http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/raskausaika/odottajan_kannattaa_valttaa_turhia_kemikaaleja
 
Tiedän että ois tärkeää tutkata tuo inci-lista, tottakai. Itellä vaan vielä rajoittava tekijä on tuotteen tuoksu! Esim dödöä etsiessä kaikki "parhaimmat" haisi aivan järkyttävälle, ettei puhettakaan tällä päänrkyherkälläpäällä ollu ostaa inci-listaltaan parasta tuotetta :sad001
 
Mä en ole kans löytänyt vielä alumiinitonta dödöä, joka tuoksuisi hyvälle (tai ei tuoksuisi mun nenään) ja olisi pitävä. Siispä olen edelleen käyttänyt normidödöä ja jatkanut paremman etsintää.
 
Alumiinittomiin dödöihin kun siirtyy, menee vähän aikaa että keho tottuu siihen. Aluksi tuntuu että hiki haisee ihan kamalalle, mutta kyllä se alumiiniton alkaa sitten toimimaan :)
 
Takaisin
Top