Kaiken maailman rajoitukset (ruuat/ kemikaalit/ meikit)

Akuutti oli kyllä ajankohtainen ja suosittelen minäkin sen katsomaan. :)
 
Sattusko joku olleen niin noheva, että olis laskenu kuinka monta salmiakkiaakkosta vois päivässä syödä? Joutunen vähän lääkihtemään alhaista verenpainetta...
 
Eikö salmiakin ja lakritsin raja on se 50g/vrk. Sitä en tiedä montako salmiakkiaakkosta siihen mahtuu. Punnihe. :)
 
Hehee, mulla on käsi just tällä hetkellä lakupussissa ja sunnuntaina meni reippaasti yli 50g. Ehkä nyt olis aika rajoittaa :D
 
En tiedä, ketkä jaksaa välittää kaiken maan tutkimuksista, mutta lakun tai salmiakin runsas syönti voi myös vaikuttaa lapsen kognitiiviseen kehitykseen. Artikkeli aiheesta http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/E...saikana-voi-haitata-lapsen-aivojen-kehitysta/
Mun mielestä sanotaan joka paikassa, että salmiakki vaikuttaa vain verenpaineeseen ja turvotukseen. Pitkäaikaistutkimusta sekä Suomessa että Amerikassa on kuitenkin tehty myös vaikutuksesta lapsen kehitykseen ja esim. Adhd:hen ja liika käyttö menee kovassa lakuhimossa aika helpostikin yli.
 
Joo, tuo toinenkin salmiakin haittapuoli "huolestuttaa" minua, siksi muuten välttelisin salmiakkia...
 
Jos oikein luin, niin artikkelin mukaan haittoja oli havaittu yli 100g viikossa syöneiden äitien lapsilla. Tää oli "puhdasta lakritsia" eli mitä nyt sitten se tarkoittaa. Mutta 50g päivässä olisi siis ehkä liikaa? Korjatkaa joku, jos luin väärin. :)
 
Noin minäkin äkkiseltään ajattelin... Artikkelissa puhuttiin puhtaasta salmiakista. Karkeistahan "vain" osa (kuinka paljon?) on salmiakkia, kun se toimii makuaineena. Ei taida olla apteekin salmiakkikaan täyttä tavaraa...? Onko thl:n suositus nimenomaa puhdasta salmiakkia vai "järkeistetty" ihmiselle 50g salmiakkia sisältävää namia...?
 
Husin sivuilta: - - Kohtuukäyttöä vastaa alle 50 g/kerta. Runsasta käyttöä vastaava määrä glykyrritsiiniä (yli 500 mg/viikossa) vastaa noin 250 g lakritsia viikossa. - -
 
Eli 50g päivässä on liikaa tai pitää ainakin muistaa pari päivää salmiakkivapaata päivää pitää viikossa...? :wink
 
Apua, nyt menee laku pannaan! Etenkin noi kognitiiviset häiriöt pelottaa sen verran että pelkästään sen uhalla pysyn erossa lakritsasta lokakuuhun asti. Kiitos tiedosta!
 
Mä syön pahoinvointiin hedelmäturkkareita. Niissä kai ei hirveää määrää salmiakkia ole. Ehkä mä niitä uskallan jatkossakin imeskellä, kun yksi pussi kuitenkin kestää kauan. Hampaat ei kyllä taida tykätä.
 
Salmiakkia ja lakua tehny ihan hirveesti mieli, sekä sitä tullut myös hieman syötyäkkin
 
voi voi nyt vasta tuon hiustenvärjäyksen sain tietää ja värjäsin pari päivää sitten :sad001 nyt harmittaa! en kyllä toiste värjää vaikka tuleva juurikasvu kauhistuttaakin!
 
Mikähän siinä salmiakissa ja lakussa niin himottaa? Mulla ei raskauden ulkopuolella ole vastaavaa tarvetta saada syödä niitä. Ehkä se on osittain joku psykologinen juttu... :p
 
Mullakin on ihan hirveä lakritsan himo, jännä juttu :) normaalisti syön tosi harvoin lakua.
 
Sama täällä! Lakua ja salmiakkia tekis mieli syödä, mutta en aio sortua. :)
 
Takaisin
Top