Kaiken maailman rajoitukset (ruuat/ kemikaalit/ meikit)

Hei mites toi kahvi? Oon päässyt eroon redbullista mutta nyt on pakko juoda kuppi kahvia joka aamu että jaksaa vetää koko päivän.
 
Kahvia saa juoda, mutta kohtuudella. Olisko suositus ollut 3 kuppia päivässä. Kofeiini taitaa vaikuttaa lapsen kasvuun, joten sen takia sitä ei suositella suuria määriä. Mutta huomattavasti parempi se on juoda kahvia kuin energiajuomaa :)
 
Pitäis olla noi säännöt myös iskälle. :) Energiajuomien haju on karsea jo ilman raskautta, saatu nyt raskaana. *yyyyäääk*
 
Minä en ole kovin hysteerinen noista ruokajutuista. Homejuusto on herkkua ja kaiketi se on turvallista kun on pastöroitua. Maksaa en ole koskaan syönyt muutenkaan, koska inhoan sitä. Vakuumipakatusta graavilohesta voin hyvin luopua muutamaksi kuukaudeksi, kun niissä nyt saattaa sitä listeriaa joskus esiintyä. Kahvia juon muutaman kupin päivässä, vaikka se tosin on joinakin päivinä maistunut kummalliselta, jotenkin kitkerältä. Joskus se taas maistuu ihan hyvälle. Muuten en kauheesti aio mitään ruokatottumuksia muuttaa, kun koitan normaalia hyvää kotiruokaa syödä tavallisestikin. Eineksiä en juuri käytä, mutta jos on kiire tai laiskottaa niin en aoi syyllistyä, vaikka eineslaatikkoon tarttuisinkin. Sitä folaattia nyt on mainostettu niin paljon, että niitä pillereitä popsin ja D-vitamiinia. Huomasin muuten, että tulin heti raskaaksi, kun rupesin syömään reilummin sitä D-vitamiinia. Annos on 100 mg päivässä.
Pitäisi käydä mittauttamassa noi vitskuarvot, mutta missä niitä mitataan?
 
En ajatellut olla turhan tarkka noiden suositusten kanssa. Juttelin parin jo lapsen saaneen kaverin kanssa ja he olivat kaikki sitä mieltä että maalaisjärkeä saa käyttää. Haettiin leivät edellissunnuntaina ajomatkalla bensikseltä ja satuin ottamaan kylmäsavulohileivän (en vielä sisäistänyt tätä raskautta). Poikaystävä totesi että otit sitten ainoan tuotteen sieltä vitriinistä mitä et saisi syödä :D Lauantaina meni brunssilla äidin kanssa (hän ei tiedä vielä) brie-juustoa.
En ajatellut lähteä kauppaan hamstraamaan pehmeitä juustoja ja kylmäsavulohta mutta tällaiset yksittäiset tilanteet on minusta ok. Pesuaineita ja meikkejä en edes ollut ajatellutkaan!
 
Täydennyksenä vielä tohon Tuul1an viestiin, että kolme mummokupillista (1,5 dl) on sallittu määrä. Mun oma "kupillinen" on muumimuki, eikä sellasia sais juoda ku 1,5 päivässä. :D
Tullukka, ainakin Mehiläisessä mitataan D-vitamiiniarvoja ilman lääkärin lähetettä (https://www.mehilainen.fi/Laboratorioon-ilman-lahetetta?loc=1602). Hinta näytti olevan (mun mielestä) aika suolainen, 61,5e! En tiedä miten helposti omasta terveyskeskuksesta mahtais lähetteen saada.
 
Teratologisesta tietopalvelusta suositellaan että maksimimäärä kahville olisi se 3 x 1,5 kuppia kahvia päivässä, mutta samassa mainitaan että voi olla suositeltavaa rajoittaa kahvin saanti enintään kahteen 1,5 dl kahvikupilliseen päivässä. Suklaasta, teestä ja virvoitusjuomista tulee myös sitä kofeiinia.. Itse ajattelin seuraavalla kauppareissulla ostaa kofeiinitonta teetä ja juoda sitä huoletta :) jotain lämmintä juomaa kaipaan kahvin tilalle kuitenkin!
 
Mä taas joisin yrttiteetä kohtuudella, kahvia kun en käytä. Kielto taitaa perustua siihen ettei tutkimusta ole riittävästi.
 
Ruuan säilömisestä muoviastioissa... En tiedä mikä viimeisin yleinen keskustelu aiheesta on ollut, mutta joskus olen ymmärtänyt, että ruuan säilömisessä on tärkeintä huomioida että muoviastia on tarkoituksen mukainen. Eli lämpimälle ruualle, lämpöä ja lämmitystä kestävä jne. Eli kaupalliset jäätelöastiat ei ole tarkoitettu kierrätettäväksi lämpimän kotiruuan säilytykseen. Ilmeisesti juuri ruuan lämpötila saa muovista liukenemaan haitallisia ainesosia. Toki ruuan voi jäähdyttää kylmäksi valmistusastiassaan ja siirtää sitten muoviastiaan sekä ruokaa lämmittäessä siirtää ruuan keraamiselle lautaselle.
 
Pakko oli tulla kommentoimaan omega3:sta ja A-vitamiinista. Eli omegat on kyllä oikein suositeltavia syödä lähes viime metreille asti. Pari viikkoa-kuukausi ennen la:ta voi lopettaa ja jatkaa heti synnytyksen jälkeen.

Ja A-vitaminoitu mehu ei tapa ketään, koska kasveista saatu A-vitamiini on eri muodossa kuin maksasta saatava A.
 
Kaikki ruokarajotukset on kyllä kadonnut mun muistista ihan täysin tän vuoden aikana eli nyt jelppiä :D saanko syödä tätä lohta jos sen kypsentää uunissa? ImageUploadedByVau Foorumi1425295147.274730.jpg
 
Katsoin juuri uuden akuutti ohjelman yle areenasta! Todella paljon hyvää tietoa kemikaaleista ja niiden vaikutuksesta sikiön kehitykseen yms! Suosittelen katsomaan jos asia kiinnostaa! :)
 
Pitääkin muistaa tuo Akuutti. Kerran jo aloitin, mutta tuo 1,5-vuotias päätti että tehdäänkin jotain muuta. :)
 
Ootteko syöneet raakaa kananmunaa? Netistä löytyy vähän laidasta laitaan mielipiteitä, tästäkin aiheesta. Pelkäisittekö salmonella/toksoplasmoosia niin paljon että jättäisitte syömättä juustokakkupalan sen takia?

Marskylle kiitti vinkistä, pitääkin katsoa tuo Akuutti!
 
Mä olen syönyt majoneesia (jossa kananmunaa) ja varmaankin söisin juustokakkupalankin, jos sellainen tilanne tulisi. Molemmat toki taas vähän riippuen paikasta ja ympäristöstä (en esim söisi majoneesia, jos epäilen sen olleen lämpimässä pitkiä aikoja)
 
Minä söisin juustokakkua ja itse tehtyä majoneesia myös. Voihan ne munat vaikka pestä ennen rikkomista, jos itse tekee ja haluaa olla varma. :) Salmonellaa taitaa olla äärimmäisen harvoin ainakaan kotimaisissa munissa.
 
Kotimaisia kananmunia pitäisi voida syödä raakanakin. Salmonellaa ei ole ollut suomalaisissa kananmunissa pitkään aikaan. Ulkomailla välttäisin tai epäilyttävästi säilytettynä. Juustokakku, jossa on tuorejuustoa/pehmeitä juustoja, on listeriariski. Lienee aika pieni riski, mutta itse en syö. Jos söisin, niin ainakin selvittäisin, että on pastöroitua.
 
Takaisin
Top