Jutustelua ja tutustumista

Gleymmerei :grin hihii, mä kun luulin, että meillä kaikki tapahtui nopeasti. Aivan ihana tarina, ja tosi mahtavaa, että teidän pikkuinen pääsee matkustamaan niin paljon. Toivottavasti meilläkin tulee olemaan mahdollisuus kuskata jälkikasvuamme tutustumassa maailmaan.
 
Onpas kiva lukea millaisissa tilanteissa muut odottajat ovat :) itsellä on ikää 23 ja mies täyttää kohtapuoliin 28. Miehellä on vakityö, itse juuri vähän ennen plussausta jätin oman vakityöni, tosin osa-aikaisen. Nyt olen tehnyt töitä vuokrafirman kautta ja syksyyn asti on yhdestä ravintolasta töitä luvattu, plus toiseen paikkaan mua toivottais heinäkuuksi kesälomia tuuraamaan, mutta en tiedä mahdanko jaksaa siinä kohtaa kahta työtä painaa. Toki kivastihan se sitten tulojen määrä siihen äitiysrahaan vaikuttaisi :) noh, oma vointi ja pikkuiset se tässä kuitenkin tärkeintä ovat. Meillä siis kaksosia odotellaan, ja kerrasta tärppäsi kun ehkäisy jätettiin pois. Tosin mulla siis ei ollut mitään hormonaalista ehkäisyä käytössä yli vuoteen muutenkaan. Luultavasti sitten kun omat työt syksyllä loppuu niin voi olla että työkykyinen en enää ole. Jostain lueskelin että monikkoraskaudessa usein joutuupi sairaslomalle siinä rv 28 tienoilla. Niin ja meillä olisi tarkoitus myös isompaan asuntoon muuttaa, mielellään jo hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa :) koiruuksia kun taloudesta löytyy kaksi kappaletta ja kerta kaksi vauvaa tulossa, niin alkaa meidän yksiö käydä ahtaaksi, vaikka muuten ihana asunto ja hyvällä paikalla onkin.
 
Oon pohtinu että miten raskaus muuttaa kehoa, siis miten on muuttunut synnytyksen jälkeen... Oon kuullu että joillakin jalan koko on kasvanut ja joutunut hankkimaan isompia kenkiä... Entäpä miten rinnat muuttuu..? Onko suuremmat/pienemmät (imetyksen loputtua) kuin ennen raskautta..? Rintavana ihmisenä rintojen koko on suuri huolen aihe... Onko kokemuksia teillä joilla jo lapsi/lapsia ennestään?
 
Mulla ei oo lapsia ennestään, mut kaks keskenmenoa rv 9 ennen tätä raskautta. Mulla kasvoi noiden keskenmenneiden raskauksien aikana tissit pysyvästi ja jalka melkein yhellä kengänkoolla, se on ihan tavallista kyl. Sit oon lukenut, että raskaus aiheuttaa myös pysyviä aivomuutoksia. :D Mä en oo ennen ollut mitenkään itkuherkkä, mutta raskauksien jälkeen oon alkanut pillittämään liikutuksesta ja muutenkin tosi helposti esim. ilosta.

Mä aloin miettii painonnousua, katoin jostain että tähän mennessä ois saanut paino nousta jo 1,5kg (rv 11+1) mut mulla on noussu 400g, joka johtuu kyl varmaan vatsataudistakin. Toisaalta mulla paino ennen raskautta huiteli normaalipainon ylärajalla, niin varmaan pitää olla tarkempi sen kanssa että ei pääse lihomaan liikaa, ku sen kanssa että ei lihois tarpeeks - vararavintoa varmaan riittää.

Niin ja tosiaan mä oon 26-vuotias (kohta 27) ja mies täyttää tänä vuonna 30v. Odotellaan esikoista vanhassa puutalossa kahden kissan ja koiran kanssa. Kiinnostaa luonnonmukainen elämä, kansanperinne ym. :3 Asutaan pk-seudulla.
 
Mulla tissit on pienentynyt sellasiksi puoli tyhjiksi pussikoiksi. Eli eivät ole olleet enään niin kiinteät. Nyt rinnat on taas kiinteytyneet. :D mulla ei kengän koko muuttunut ainakaan edelleen koko on sen 35-36
 
Mulla jalka on vähän levinnyt esikoisen raskauden myötä. Ennen oli kokoa 38, nyt jotain koon 38-39 väliltä. Rinnat mulla kasvoi raskauden myötä, ennen oli noin 75F ja nyt 75i tai J. Rintojen kasvu ärsyttää kun turhan isot ne oli jo aiemmin. Imetyksen myötä ehkä vähän löysistyneet ja oon vasta hiljalleen lopettamassa esikoisen imetystä. Toivottavasti rinnat ei enää tästä kasvaisi nyt uuden raskauden myötä. Raskaaksi tullessa painoa oli noin 6kg enemmän kun esikoisesta raskaaksi tullessa. Mulla imetys ei pudottanut painoa ollenkaan vaan oon pysyny samassa painossa mitä olin pari viikkoa synnytyksestä.

Kehon koostumus on myös muuttunut. Ennen ekaa raskautta olin harrastanut kuntosalia useamman vuoden ja treenannut säännöllisesti 3 kertaa viikossa isoilla painoilla. Lihasta löytyi enemmän kuin keskiverto naiselta. Ekan raskauden aikana en pystynyt käymään salilla ja nyt vauvavuoden aikana treenaaminen on ollut hyvin epäsäännöllistä. Lihasta on siis kadonnut aika lailla ja kroppa löysempi.

Äitiyden myötä musta on tullut myös herkempi. Oon aina ollut herkkä, mutta nyt se on potenssiin sata. Etenkin kaikki surulliset uutiset lapsiin liittyen saa mut pois tolaltaan ja voi mennä useampi päivä, että tokenen. Yritän olla lukematta sellaisia uutisia, mutta aina ne jostain silmille hyppää.
 
Mulla ei kyllä kroppa muuttunut oikeastaan mitenkään esikoisen jälkeen. Nyt tilanne voi olla toinen kun ikää on kumminkin tullut lisää ja kroppa ei välttämättä palaudu yhtä helposti.
 
Sarava; Mistä oot löytänyt imetysliivejä..? Mulla myös 70-75 J tällä hetkellä ja ihan ei markettivalikoimista löydy... :sad001
 
Lindexillä on näemmä E-kuppiin asti kokoja, ainakin nettisivujen perusteella. Kupla, jos löydät jostain, niin kerro ihmeessä mullekin, rintaliivien kanssa on aina vähän ongelmaa - jos löytyykin sopivia niin ne maksaa sit mansikoita. Changella, Lumingeriellä ja Mamaisabellellä ainakin on kokoja.
 
Mullakin normaalikoko 70/75 E, ja siihen ei ihan normimallistoista sopivia löydy, mutta oon sitten ostanut erikoisliikkeistä liivejä (Funky Lady), ja Sokokselta. En ole ihan viime aikoina Lindexillä tutkinut asiaa, mutta joskus ainakin tuntui, että heiltä E-kuppia löytyi vain isommista rinnanympäryksistä kuten 85E.

Imetysliivejä oon ostanut vain sellaisia, joissa ei ole kaaritukea (koen että se painaa) ja niitä löysin yllättävän hyviä ihan jotain Prisman omaa merkkiä sekä Triumphia. Lindexin imetysrintsikoista isoinkaan kuppi ei mennyt mulle edes ennen synnytystä, vaikka se nimellisesti olikin joku E tai F. Oli vaan oikeasti jotenkin naftimpi.

Sitten tilasin Englannista Bravadon Body Silk Seamlessit, joiden koot menee S-M-L. Ne on todella mukautuvat ja joustavat ja olivat mukavat päällä ihan heti synnytyksen jälkeenkin, myös yöllä pidettynä. Venyi todella hyvin siihen Dolly Parton -lookkiin kun maito nousi, ja sen jälkeenkin sopivat kun rinnat tasoittuivat.
 
  • Tykkään
Reaktiot: mai
Kupla 79 ,mä löysin lopulta Changesta imetysliivit. En ikinä muista mun kuppikokoa nykyään, mutta olivat isoimmat mitä niiltä löyty ja ympärys 65. Hankin ne vasta muutaman kuukauden imetettyäni ja niissä on kaarituet. Ilmeisesti kaaritukia ei ihan alussa suositella kun voivat painaa rintoja ja häiritä maidonnousua tms. Ennen noita changen liivejä käytin bravadon kaarituettomia liivejä, mutta ei ne olleet riittävän tukevat. Niissä mulla oli myös isoin koko pienimmällä ympäryksellä, mutta ne venyi samantien niin paljon, etteivät olleet hyvät. Käytin niitä lopulta lähinnä öisin.

Bebesillä on hyvä valikoima imetysliivejä ja kokojakin pitäis löytyä aika kattavasti. Niillä vaan ei ole myymälää lähellä mun kotikaupunkia. Bebesillä on myös nettimyymälä, mutta en oikein uskalla sieltä tilailla ilman sovittamista. Tai toki voi tilata ja sovittaa kotona ja sitten palauttaa jos ei oo hyvät, mutta postimaksut joutuu pulittamaan.
 
Millainen on Changen laatu? Minusta on vaikuttanut, että vastaisi laadultaan Lindex/KappAhl, vaikka hinta onkin huomattavasti korkeampi. Mutta olenko väärässä asian kanssa?

Heillä on toisinaan 2 yhden hinnalla -kampanja, joten jos sellainen osuu kohdalle, niin ois tietty huomattavasti edullisempi. Kun niitä imetysrintsikoitakin useammat tarvii!
 
Changen liivit ei ole sen kummoisempia kuin ns ketjujen liivit. Ainakin itse olen todella pettynyt. Enkä enää aio tuhlata rahojani heidän liiveihinsä.
 
Mä en oo vieläkään koskaan kokeillu Changen liivejä. Sillon ku Mamaisabellellä oli vielä rintaliivikauppa, niin ostelin sieltä mm. Kingan liivejä joista tykkäsin. Ei ollu hinnalla pilattu ja kestäny käytössä hyvin. Mut nekin on jääneet nyt pieneksi, koko kasvanu 70F/75E -> 70G/75F. Toivon kans ettei enää ihan hirveesti paisuis.
 
Changen liivien laatu ei tosiaan juurikaan eroa esim. Lindexin liiveistä. Mä oon joutunu vähän väkisin ostamaan sieltä liivejä kun muualla ei koot riitä. Tai on täällä pari muutakin rintaliivikauppaa, mutta en oo niistä koskaan ostanut. Yhdessä niistä kävin imetysliivejä kysymässä, mutta ei löytyny kokoja. Changesta oon ostanu vaan silloin kun on ollu jotain -50% tarjouksia, niin ei se hintakaan oo pahemmin kirvelly. Toisaalta oon tottunu siihen ettei isoille rinnoille kovin halvalla saa hyviä liivejä ja niihin haluaakin panostaa. Ihan hirveetä pitää sellaisia liivejä jotka ei istu hyvin.
 
Asiasta kukkaruukkuun. Mä söin tänään ihan oikeaa ruokaa! Siis lämmintä ruokaa! Nyt joku hemmetin iso rasti seinään! Teki siis oikein MIELI perunamuusia, joten piti sitten vääntää muusi ja oikein vanhanaikainen nakkikastike. Ja kuulkaa, etikkapunajuuret maistuu taivaalliselta! Ukko sitten muisti, että esikkoa odottaessa vetelin etikkapunajuuria ihan himooni. Ja niin tosiaan oli! Maistuvat jälleen ihan älyttömän hyviltä :grin

Mitä tuloo liivikokojen saamiseen ketjuliikkeisiin, niin laittakaa paukuttaen palautetta asiakaspalveluihin. Tiedän ihan työn puolesta, että valikoimaa laajennetaan, kun palautetta tulee suoraan asiakkailta :wink
 
On kuulkaa kumma päivä. Esikko on painanut pihalla menemään aamusta asti, ei ole syömäänkään malttanut tulla. "Ei o nälkä, kyl mää äiti osaan tulla sit ku on!" :p Varmaan vetelee taas illasta jonkun ihan armottoman annoksen. Mutta nauttikoon nyt tuosta hyvästä ilmasta.
Ukko taas painui kaverin kanssa syömään pihvipaikkaan. Mä siis olen ollut ihan omassa rauhassa, jos nyt ei noita kahta kattia lasketa, joista toinen jo kaatoi yhden ison peilin (ei mennyt rikki, onneksi!).
 
Hei kaikille rohkeille tuleville ja jo oleville mammoille. Päätinpä rohkaista itseni ja liittyä joukkoon.
Olen hetken vielä 33-vuotias neitonen ja odotan ensimmäistä lasta. Minä ja lapsen isä olemme aivan innoissamme asiasta ja lapsi on isosti toivottu. Varhaisultrassa kaikki oli hyvin, mutta nyt huoli painaa, kun tuntuu, että vähäisetkin oireet helpottuneet. Onkohan siellä ketään??? Tuntuu, että ois parempi kun yrjöäisi 24/7niin tilanne ois varmempi. 7.5. Seuraava ultra- silloin selviää viimeistään.
Pk-seudulla asutaan ja molemmilla hyvät vakkariduunit. Isompi kämppä kiinnostaisi, mutta asuntolainat ja äitiysraha/hoitovapaa...ei välttämättä houkuttele.
Tsemppiä kaikille teille ja odotuksen iloa!
 
Tervetuloa mukaan Paappu! Koita olla huolehtimatta etukäteen, vaikka se vaikeaa välillä onkin. Suhteellisen oireettomalla raskaudella on täälläkin edetty ja silti pieni lapsonen on mukana :)
 
Takaisin
Top