Jouluntaikaa 2011

No niin paikallisia nuo sääilmiöt ilmeisesti ovat sitten, koska meillä tosiaan illasta asti tullut pelkkää vettä ja ne vähätkin sataneet lumet on sulaneet. Kyllä meilläkin sitä saattoi lumimyrskyksi kutsua (nokkelana piti lähteä just siinä hetkessä kauppaan), mutta eipä sitä oikeesti maahan jäänyt kuin se sentin kerros... kerros, joka suli heti.

Meillä ois kans viime vuoden neulasia kuusesta tallessa, se on just se syy, miks mies noita oikeita kuusia vihaa :D (Ja minähän en imuroi ;))

AI mut olihan mulla ihan näitä vauvapalstajuttujakin!! Arvatkaa mitä löytyi tänään Joonan suusta! No hitto, hampaat numero 17. ja 18.! JIHUUU! Tai siis ei sentään vielä ihan kokonaisuudessaan, mutta alapuolella jo neljännes puskenut läpi ja yläpuolellakin parin millin halkasijaltaan eka terävä huippu!
 
Ihanaa alkanutta joulukuuta kaikille!

Meidän perhettä tuli täydentämään pieni poika 5.12 <3 <3 <3. Herraskainen oli kooltaan 49 cm ja painoi tasan 3 kg!  Maailman ihanin pieni poika tietysti! :-) Ei tässä muita joululahjoja tarvitse miettiä, kun sai tuon lahjoista parhaimman.

Maarinen oli tehnyt Venlalle aivan mahtavan mekon! Oikea tunnelmamekko.

 
Hennasin perheeseen joka iikalle suuret ja lämpöiset vauva-onnittelut<3 Teillä on vauvantuoksuinen ja suloinen joulu tiedossa. Voi että, ihanaa! Kaikki meni varmaan hyvin? Eipä joulu muuta kaipaa tullakseen :)

Sanna pinkki kuusi kuulostaa sopivan villiltä toisen kotiin :D Oikeaan paikkaan olisi varmaan herkän kaunis, koristeet vielä siihen sopiviksi. Yhden kenkäkaupan ikkunassa näin kuusen värisessä tekokuusessa suuria, ehkä silkkipaperista kääräistyjä, ruusuja koristeena. Sekä vaaleanpunaisia, että valkoisia. Yllättävän kaunis! Ei kaivannut mitään muuta. Jään mielenkiinnolla odottamaan minkälaiseen kuuseen päädyt ja millä sen koristelet. Jos oikein erikoisen tuot tupaan, laitat varmaan siitä kuvankin. (?)
Joonahan kesti tosi hienosti tuon shoppailureissun, noin monta kauppaa. Valon kanssa en uskaltaisi, heittäytyisi huumorimieheksi ja minä menettäisin kaiken huumorintajun, vaikka muuten hyväkäytöksinen onkin.
Jeit, hampaillekin! Miten pysyt kärryillä hamapiden määrästä? Minä yritän kurkistella hampaita harjatessa, mutta en ole enää vauvakirjaankaan lukuja laitellut. Olisko 16 nyt...Laskekoot hammashoitaja vuodenvaihteen jälkeen. Muistakaas kaikki tilailla aikoja hammaslääkäriin synttäreiden lähestyessä!

Maarisen sähköt taitaa olla vielä kateissa. Kunhan synttärit saavat silti sujumaan :)

Kaupungilla oli joulutunnelmaa yksi ilta. Ruuhkan keskellä lauloi kauniisti pieni ryhmä Maa on niin kaunis. Se on mielestäni yksi kauneimmista joululauluista, vaikkei sanomasta piittaisikaan.

Rinkulle onnea uuteen kotiin!
 
Ihanaa Hennas, paljon onnea pienestä pojanpallerosta! Ja muulle perheelle välittänet onnittelut myös <3

Pranametri, no jos tekokuusen ottaa, niin pakko se on olla ees vähän spesiaali ;) Tai ainaskin ajatustasolla... noh, katsotaan nyt. Vielä ei olla kuusikaupoilla käyty, vaikka johan mä haluisin sen laitella pönöttämäänkin!

Ja enpä mä Joonan hampaiden lukumäärää ihan tarkkaan muistanutkaan, mutta tänään kun noita uusia purukaluston täydentäjiä katselin, niin pyysin saada laskea muutkin. 8 ylhäällä ja 8 alhaalla. Harvinaista kyllä, että tuo antoi mun ne laskea ;) Mieskin kertoi, että oli kuulemma ipanalla lähes silmät pyörineet onnesta päässä, kun olivat aamulla hampaita harjanneet ja mies oli saanut ihan kuuraamalla kuurata niitä kutisevia takaikeniä!
16 hammasta Valolla varmaan on, jos ei ole ne viimeiset poskihampaat nyt tulleet. Kuulemma 16 tulee eka, ja sitten tässä 2 ikävuoden nurkilla ne neljä poskihampia. Olin kyllä jo aiemminkin noita välillä katsellut ja koetellut, että kovin pullottelee ja Joona välillä "pyysikin" niitä mun sormella hieroa, mutta ihmeen vähällä vaivalla ne nyt lopulta tulivat! Edelliset poskihampaat vei useamman kuukauden... Olin siis jo ehtinyt ajatella, että ehkäpä tammi-helmikuussa ne saadaan...

Hammaslääkäriä ei muuten oo meillä Espoossa 2 vuotiaille! Silloin Joonan synnyttyä ne oli 6kk ja 3v, nyt asiasta puhuttiin tuossa pk-seutulaisten kanssa just parisen viikkoa taaksepäin ja mun oli pakko asia tarkastaa... Kaikkialla muualla tuntuu olevan 2v tarkastus, ja ilmeisesti silloin otetaan joku plakkitesti tai kariesnäyte tai mikä onkaan... Mutta Espoon sivuilla lukee, että nykyään alle kouluikäisten tarkastukset oli 1v, 3v ja 5v. Hmph...

Nyt meen ja pienennän teille sen tortillakuvan, lahopäähän sen taas unohti!
 
Eli tässä Joonan elämän eka tortilla. Homma oli siistiä vielä tässä vaiheessa, lopuks en naurultani (ja omilta sotkuisilta käsiltäni) edes viitsinyt kuvata ;)
 
Oikein paljon onnea pienestä pojasta hennas!  Kyllä tosiaan paras joululahja mitä voi kuvitellakaan!

Hyvä kun puhuit SannaKoo hammaslääkäristä, pitäiskin muistaa pikkuhiljaa varailla sitä 2-vuotisaikaa poitsulle.  Vaikka tuskin sen kanssa on niin kiire että ihan päivälleen tarttis olla.  Millähän mä huomenna muistaisin, hmmm.  Ja neuvolan varaaminenkin ois edessä, sen varmaan paremmin muistaa kun siellä tytön kanssa kuitenkin ramppaa.

Meillä hampaita löytyy 16.  Sinne suuhun ei kyllä saa enää kattoa joten en tiedä mahtaako niitä viimesiä maitohampaita olla.  Onnea Joonalle uusista hampaista!

Juu'u, pitikin leuhkimani sillä lumella kun eilen sitten herättiin siihen ihanaan sateen ropinaan.  Oli tuota lunta kuitenkin sen verran että päästiin tänään sekä pulkkamäkeen että lätäkköleikkeihin.  Vaan nyt taas käy lämmin henkäys talvisäässä joten eiköhän nuokin lumet ole kohta jo historiaa.  Ja niin tosiaan, kyllä se vauvapulkka edelleen toimi pojalla, mäenlaskuun kyllä käytettiin sitä ahkiota.  Ei ois vaan poika malttanu kiivetä sinne mäen huipulle eikä myöskään istua pulkan kyydissä kun oli niin kiire laskea.

Mä leivoin viikko sitten pipareita ja torttuja ja nyt oli pakko tehä uusi satsi kun ollaan tuon pikkumiehen kanssa ne puolihuomaamatta jo mussutettu.
 
Kyllä se Moon tais tuo Pranametri hammaslääkärimuistutteluista höpistä ;)
Mä jopa muistin muutama päivä sitten kans neuvolan varata, saatiin vasta 16.1. aika! Höh! Nyt joudun kärvistellä täällä, kun tietystihän nuo mitat kovasti kiinnostais... :D Tosin yks noista pk-seutulaisista (joka tosin kirjoitteli marraskuussa ja Jasmin tyttärensä täytti 2 jo viime kuun keskivaiheilla myös) kertoi, että heidän piiiiiitkä tyttärensä oli jo 94,5cm ja Joona on kyllä ollut häntä sentin-pari pitempi tässä mitä nyt on nähty... Että taitaapi mennä pieleen mun 92-93cm veikkaukset :D On tää kans kun tällasta asiaakin sitä jännäilee ja tuumailee, ihanku sillä nyt ois merkitystä, et onko toi lapsi 92 vai 97 pitkä! :D Myös se paino ois hauska saada, kotipunnituksiakaan ei oo ikuisuuteen tehty... että ollaanko vielä alle 15kg vai joko on siitäkin saatettu mennä yli heittämällä? :O

Ihanaa, että ehditte pulkkailla! Meillä kans kutsuu enempi nuo lätäkköleikit, eli saapi stiga odotella vielä käyttäjiään tuossa portaikossa... Mut onneks ei oo myöskään liukasta!
 
Vedin tyttöä tänään vauvapulkassa tuossa tiellä noin kilometrin. Yllättävän hankalaa, kun paino on pulkan takaosassa niin keulii vain. Onks mulla liian lyhyt naru vai? Pari kertaa tyttö halus nousta pois ja piti pulkan vetonarua kädessä, vaan tais ottaa aivoon kun pulkka ei mihkään liikkunut. Ojensi mulle narua ja sano "ÄITI!". Sit takas istumaan ja mentiin pitkin peltoo ja mulla lunta nilkkoihin, kun onneton en ole saanut hankittua pitkävartisia talvikenkiä (heitin syksyllä kolme talvee vanhat kumpparit roskiin). Kuin ihmeessä en enää osaa pukeutua talveen...onks tää äitiys jotenkin rapistanut aivotoimintaa? Sit vois käyttää kunnon takkii eikä mitään sadetakkii ja kaulaliinakin ois hyvä ettei niskaan tuule. HUOH!
 
Morjens MUORIT! (hahhaha..miten nokkelaa..)

Ja HETI EKAS:::: NIIN NIIN kamalan paljon Onnea HEnnasin perheelle! SUUKKOSYDÄNSADETTA!  Teille sopisis nyt sitten semmmoinen vaaleansininen pikkuruinen vauvakuusi. Siihen koristeeksi valkoisia pulleita froteesydämmiä ... ja toffeen värisiä nallekarhuja! Latvaan tähdeksi lähetän sädehtivän timanttitähden...ja lumihiutalekiteitä!!!! di diidi!!! IHANAA...

**** MEIDÄN TUVASSA****

Se perjanatai, eli suuri juhlapaäivä..jolloin oli tarkoitus ruokkia herkullisella savupossulla yksitoista henkeä.... Siitä tuli todella ikimuistoinen kaksivuotis syntymäpäivä! Porkkanat ja punajuuret saatiin yhdentoista aikaan hunjan kera uuniin ja sitten NAPSAHTI ja VÄLÄHTI. Ulkona nousi hurjaakin hurjempi myräkkä. Lumisadetta tuli ristiin rastiin vaaka-ja pystysuoraan. Tuuli ulvoi nurkissa ja metsä rytisi! Pihatie peittyi hetkessä ajamiskelvottomaksi. Mies ajeli sinne ajouraa omalla autolla pitkin päivää...kun kylän aurauskalausto piti tuota Härkätietä sileänä. sitte kolmea aikaan oli pakko lähteä kaupoille keksimään jotainmuuta ruokaa.... Neljä kiloa oli varattu possua nuotiolla laitettavaksi... mutta muuttui nuotio makkaraksi se menuu. Täytekakku piti ostaa valmiina pohjana ja kerma vatkata käsin vispilällä....

Mutta äärimmäisen hienoa ja arktista oli tutista siinä puhurissa tulilla. Venla lorkki hiat märkänä saippuakuplia vastatuuleen ja huuteli lumihiutaleille HURRAA, HURRAA! Kakut syötiin sisällä 38 kynttilän tunnelmallisessa loisteessa.... Sähköt tulivat takaisin yhdentoista aikaan illalla...... sitten saunottiin ja saunottiin!

Nyt on talo tyhjentynyt ja hiljainen..... omistusta! Omituista!

 
onnea hennas pienestä vauvasta, mahtava joululahja :)

rinkulle myös onnea uuteen kotiin :)

Roosa oli jo hammashoitajalla, kauheen hyvin ei kyllä antanu katsoa vaikka isosiskolta katottiin ensin malliksi hampaita. Roosalta vielä puuttuu takimmaiset poskihampaat ja kulmahampaat, paitsi tänään oli ylös tullut yksi kulmahammas :) Mutta se mikä ärsyttää on noi neuvolat, kaikkialla muualla tuntuu olevan 2v neuvola mutta ei täällä! se on muutettu niin että joskus 2,5v tienoilla vasta seuraava, tuntuu ihan hullulta kun edellinen oli 1v6kk ikäisenä. enkä sitten tiedä onko 3v neuvola miten ku siihen taas tulis aika lyhyt välit, en tiedä millää perusteella nuo käynnit noin on muutettu.
 


 lisää... ONNEA myöskin sinne RINKUN maisemiiin uuden kodin johdosta! 

Ja lisää : HAMMASHOITAJA oli lähettänyt meille kirjeen valmiiksi varatusta ajasta kaksivuotis tarkastukseen... MUTTA eihän me häilyväiset ihmiset siihen mitenkään regoitu. Tajusin itseasiassa eilen, että aika on mennyt jo aika päiviä sitten. nolo juttu! Nyt sitte uutta aikaa varaamaan. Samoin se kaksivuotis nauvola olis varmaan hyvä varata...
 
Kiitoksia onnitteluista! Synnytys meni hyvin. Joskin se, että epiduraali ei auttanut tällä kertaa yhtä hyvin kuin viimeksi ja se, että  avautuminen 5 cm - 10 cm:iin tapahtui puolessa tunnissa kera jatkuvien supistusten, yllätti. Täytyy kyllä todeta, että nyt olin enemmän läsnä ja tietoisempi tapahtumista. Ponnistusvaiheessa tiesin tasan tarkkaan missä kohti vauva oli tulossa. Helpompi synnytys kuin ensimmäinen, mutta kivuliaampi ja kokonaiskestoltaan yhtä pitkä.

Isosisko on aivan innoissaan veikasta. Varasin neidille juuri ajan 2-vuotis neuvolaan. Meilläkin meni aika tammikuun puolelle, kun neuvolassa on kaikki ajat joulukuulle jo jaettu. :-(

Rinkulle onnea uuteen kotiin!
 
Ihanaa ihanaa, vauvantuoksuista arkea (vai honeymoonia?) siellä Hennasin tuvassa ja reippaan kuuloinen isosisko! Ja synnytyskin kuulostaa päällisin puolin menneen ihan hyvin? :)

Starletti, vauvapulkassa taitaa usein olla just se ongelma, että se lähtee keulimaan, koska se painopiste jakautuu hölmösti! Mä ens alkuun nauroin meidän (ilmaisena saadulle) pulkalle, että höhhhöööh, täällä on tällanen tyhjä kolo istuimen takana, että kauppakassikos tohon on muka tarkoitus saada ängettyä? Mutta eipä taida olla kauppakassille tarkoitettu (vaikka sellaisena sitä kyllä käytettiin lopulta ;)), vaan nimenomaan estämään sitä keulimista.
Ja ehkä se äiti muistaa itselleenkin pukea seuraavan kerran oikein päälle? Tutulta kuulostaa ainakin omaan korvaan, että itellä oli ilmojen kylmetessä aina väärän verran vaatetta... mut lapsi se kait on tärkein siinäkin.

Venlan tunnelmalliset juhlat! Voi sydän! Ihanaa!

Joulukuusijutuista vielä, niin minäpä tänään ostin 24 kappaletta sellaisia minttukaramellikeppejä! Tai itseasiassa ostin 3 laatikkoa, jossa kussakin oli 12kpl, mutta sattumalta sitten törmäsin pihalla meidän uusseelantilais-virolaisnaapuripariskuntaan ja sen down under -miekkosen kanssa juteltuani annoin yhden rasian heille ja Jasmin 2v tyttöselle. (Joka ei kuulemma syö karkkia... oivoi, nolona sopersin, että juu, ei syö Joonakaan, mutta se tuntuu olevan kovin ihmeellistä kaikkien mielestä ja siksi kuvittelin Jasminin syövän... hups.) Mies siis oli kovasti ilahtunut kuullessaan, että niitä kyllä Suomestakin löytää! Oli aivan ihana jutella heidän jouluperinteistään! Tosin hieman laittoi naurattamaan ja hoomoolaistuttamaan, kun isäntä kysyi, että mistäs hän voisi hankkia hanhen heidän joulupöytäänsä! Ja tahtoisi siis kuulemma vielä ihan itse sen teurastuksesta lähtien perheelleen laittaa.... ahahhaaah, onnea vaan. Kerroin kyllä, että tuossahan viereisellä pellolla Sellon kyljessä noita valkoposkihanhia näytti olevan yks lauma (parvi? :D) kun ipanan kanssa siitä ohi kuljettiin. Että juupajuu, sellaisia naapureita meillä :) (Ovat kyllä ihan mun lempparinaapurit! Ainoat, joiden kanssa jään aina pihaan turisemaan useammaksi minuutiksi ja ihanaa, kun lapsetkin ovat niin saman ikäisiä! Jasmin on aivan rakastunut Joonaan, mutta Joona ei tunnu tyttöä oikeastaan yhtään noteeraavan, omituista!)
 
Huomenta!
Vois mielellään olla vähän myöhäsempi huomen mutta täällä toi taaperoinen keksi taas herätä kuudelta...  Onneksi on Juniori ja lastenohjelmat!  Ja ehtihän toi jo kertaalleen herättää vauvankin, onneksi se taintui maidolla takasin untenmaille.  Parempi vaan olis kun kaikki nukkuttais kaheksaan, mutta se asia kun ei ole mun päätettävissä X)

Joo, pranametrihän se taisikin olla joka hammaslääkäristä jutteli.  Mulla vaan meinaa tää valvomisesta hatara pä tehä tepposia.  Lueskelen kyllä pitkin päivää mutta kirjottelen sitten enempi kun on sopiva hetki enkä sitten muista kuka on kertonu ja mitä.  Sama pää päivät ja yöt.  Semmosta se on.

Se vauvapulkan tyhjä tila on muuten hankala sillon kun on paljon pehmeetä lunta.  Kun se kaikki lumi pakkautuu sinne pulkan alle ja tulee tosi raskas vedettävä.  Kovalla alustalla kyllä kulkee hyvin :)

Hanhesta tuli mieleen että meidän lassesievinen jo ihan riemuissaan touhusi ton hanhenmetsästyksen eteen.  Tässä vuokranantajalta jo kyseli lupia metsästää heidän maillaan ja luvan saikin.  Ainoa probleema oli että pellot oli jo ehditty tälle syksylle kyntää joten se hanhenmetsästys jää sitten ensi syksyyn.  Saa siinä samalla sitten kuulemma ampua kaikkea mikä sinne peltoon eksyy (?).  En olekaan ennen hanhea syönyt, metsälintuja kylläkin.

Minttukaramellikeppejä, mmmmm!  Piparminttu on hyvää!

Mukavan tunnelmallisilta kyllä Venlan synttärit kuulosti.  Ei siihen sähköjä tartte!

Mitähän sitä tänään keksisi...  Väsyttää siihen malliin ettei välttämättä jaksais ihan hirveesti ohjelmaa järjestää mutta tulee kyllä ylipitkä päivä jos vain kotona nököttää.  Huomenna ois tarkotus mennä taas avoimeen päikkyyn piipahtamaan joten ei tänään viiti sinnekään mennä.  Ostoksille tekis mieli mutta kun ei oikeestaan oo mitään vailla, muutama joululahja vaan mutta niistä ei ole kyllä mitään hajua että mitä sitä keksis.
 
HAaaaaUUkottelEEEEE!!!! Huomenia!

Oi mikä aaamu! Moonin pohdinnat siitä, että mitä tänään tehtäsiin, kuulostaa mun omilta! Pitäs oikeesti imuroija, kun nurkissa on tuota "teinihiekkaa" viikonlopun jäljiltä! (Miten ihmeessä talo täyttyy samaan aikaan hiekalla ja teineillä, vaikka ulkona on lunta????? ) ........ Mutta mun päivän meno-ongelmat on ratkaistu sillä, että auto meni miehen mukana kaupungille ja minä ite taidan olla liian väsynyt. Kunhan tuon kahvin tuosta naamaansa... Mies oli  vielä pistänyt työmaan avaimet niin varmaan talteen että niitä etsittiin koko porukan voimilla tunti. Löytyivät sitten mikron alta, keittiöstä! Voiskohan se laittaa ne sinne ensikeralla, kun nyt tuli paikka tutuksi?!?! pöh.

ÄITIEN ULKOVAATTEET
Allekirjoitan. Kaupungissa asuessa tuli aina ees peiliin kattoessa varmistettua, että kehtaa ulos reippailemaan. MUTTA täällä, metsän keskellä, omaan pihaan voi rykästä ihan miten huvittaa. Ja tosiaan kumisapasta ja liian ohutta takinriekaletta ja tyyliin puutarhahanskat... ei pipoa, ei kaulahuivia..... SEmmoinen on meidänkin Venlan äiti! Tuosta kun mukamas pääsee heti lisäämään lämpösempää päälle, kun ollaan ihan oven eessä! Voisi tosiaan olla mukavampi pulkkaa vetää, jos olisi itelläkin sääkelin vaatteet! :D

Ja pulkkana meillä on se vanhanmallinen ahkio! Joskus olin koittanu baby-pulkaa vetää ja nykässy sitä kumoon ja penkalle... ei mun rautaisilla hermoilla, joten perus pulkka on THE BEST! sillähän vetää puutkin nuotiolle metän reunaan ja akan illansuussa takasin...
tai ukon.

Mitäs vielä? Hm... KAUNEIMMAT JOULULAULUT! Niitä tänään illalla kylätalolle laulamaan! Tekisi mieli itelle joku punainen vaate ( ?) laittaa, jos olis! Pitäsköhän sitä taas nostaa ompelukone esiin!

Ainiin... ilmoitusluontoisesti, että ne KYLÄYHDISTYKSEN pikkujoulut tuli kanssa vedettyä kunnialla läpi! Lauantaina! Venla esiintyi ihan MAHTAVASTI! oli mulla vaikeuksia, kun olis itkettänyt, mutta kun piti vetää sitä ohjelmaan, niin ei voinut alkaa niiskuttamaan! Mies säesti meitä kitaralla... ja oli sitten pukkina ja jaja ... loppuillan meikämamma lauloi ja tanssitti yleisöä... (kotian tuonne blogiin taas laitella kuvaa ja juttua, etten tänne meistä enää tän enempää)

SADUISTA: Ihanaa, että täälläkin in Grimmin, ja Andersenin "ystäviä"! Ja kuvat, tottatosiaan, ne PITÄÄ olla satukirjoissa mielnkiintoisia , ei yli kauniita, eikä super "huolettomia".. Sellaisia sadukkaita, että jää mielikuvitukselle tilaa. Mulle kelpaa pieni rososisuuskin! Oon joskus nuorena likkana ostenut sellaisen 6-osaisen jätti suuren satukirja kalsikko sarjan, siellä on mahtavaa kuvitusta! "SuuriSatukirjasto" on tämän kokoelman nimi, sellaisa a4 kokoisia kirjoja. Varmaan  myös jollekin muulle tuttuja! ei kylläkään ihan pienen lapsen käteen...

jep jep.. päivä kutsuu. Venla imeskelee yskänpastillia ja katsoo muumeja. Puuro tököttää lautasella koskematta...ja joulukalenteria en antanut avata, kerran ei syönyt puuroa. (mitä se siis tuolla mynthonilla tekee??) Ei mitään logiikkaa mun kasvatuksessa tänään!! Huono äiti, hyvä äiti..heitetään noppaa! HYVÄ!
 


Tähän väliin, kiiresti puikkasen yhden valokuvan viikonlopulta! Venla menossa esiintymän siellä puurojuhlissa. Esiripun takana oli hieman tunnelmaa.... (lopputarina blogissa, ärsyttävästi)

Tää kuva ei ole ihan PRANIKSEN tarkoittama joulukorttikuva, mutta aloittakoot teemallaan...


 
Ihana Venla-lumiukko! Taitaa se neidin kasvoilta pikkasen jännitystä paistaa! :) Miten Venla aina näyttääkin niin kovin paljon vanhemmalta kuin onkaan, hurjaa! :)

Jaa vai että meinaa se Moonin mieskin hanhimetsälle! Lassesievinen kuvasti tätä hyvin, vaikka jouduin kyllä hetken pohtimaan, että kuka helkutti se on, kun nimi kuulostaa tutulta... mutta joo, kässäsin! On sitä tullut joskus telkkuakin työajalla katottua ;)
(Ja pakko vielä jakaa, että tää tätsä hihitteli täällä tuolle, että Moonin mies ampuu kaikkea, mitä sinne peltoon sattuu eksymään.... mielikuva kunnon jytkykiväärillä kastematoja tykittelevästä heijastinliiviin puetusta ukosta oli lystikäs!)

Joulukuusi saapui tänään taloon! Musta-hopeiseen päädyin! Ei ollut heillä myymälässä sitä esillä, mutta näppärä myyjätär sen mulle sieltä laatikosta kaivoi ja esitteli. Pohdin ja pohdin, mies juoksi vallattomana riehuvan ipanan kanssa... (hei siis miks me ei nykyään käytetä niitä ostoskärryjä näillä lyhyilläkin kauppamatkoilla?! :D) Erehdyin kysäsemään ukolta, että sanos nyt mielipitees, niin takas tuli aika railakkaan hermostunut EVVVK!! Että näin meidän isi se valmistuu jouluun... Mun mielestä siis se musta-hopea saattaa ehkä näyttää vaan kuolleelta, mutta toisaalta se valkoinen ois hävinnyt tohon taustaansa. Ehkä mä siitä valitsemastani saan kotoisen vielä! Tai sitten joudun myymään sen ens vuonna ja ostamaan tilalle jotain muuta... meinasin jo tarttua siihen valkoiseen, mutta ei, ei se kuitenkaan ollut sekään hyvä. Mies jo aiemmin kyllä ehdotti, että tuossa ois tuo 210cm vihreäkin, mutta siinä sentäs pidin pääni! Ei vihreetä kuusta meille kiitos!

Kauneimmat joululaulut... oih, mäki haluisin! Osaispa tuo napero käyttäytyä edes sen verran, että sellaisia pääsis veisaamaan. Vaan turha toivo taitaapi olla... Pitääkin kattoa, jos ois niitä "lastenkirkkoja" tarjolla, sellaiseen sitä kait kehtais :)

JA! Me saatiin kaiketi ohimennen sovittua meidän joulusuunnitelmakin! Että isikin tulis meidän kanssa aatoksi meidän äidille, anoppilaan mentäis joulupäivänä. Anopin kanssa tätä tuumailin ja se kyllä näytti vähän pettyneeltä, mutta lupasin sitten, että seuraavana jouluna vois tuumailla, josko me sitten oltais aatto siellä ja joulupäivä mun äidillä... Mun teki mieli korostaa sanaa ehkä, mutta reiluintahan se kaiketi niin ois. Mua vaan ärsyttää, että anoppilassa ei oo kuin mummo ja pappa, mun äidin luona sentään mun sisarukset ja mun mummi, joka tuskin enää kovin montaa joulua meidän keskuudessa enää saa viettää! :'(
 
Sen jälkeen kun kotoo muutin pois, oon poikakavereitten kanssa aina viettäny joulun erillään. Koskaan ei ees keskusteltu mistään muusta eikä mua pyydetty mukaan anopin luo enkä minä pyytänyt ketään meille. Jotenkin kaikki oli vaan niin itsestään selvää. Nyt kun on tuo tyttö, taas on kaikki selvää. Omassa rauhassa ollaan kolmistaan. Jos oisin kaksin tytön kanssa, saattasin mennäkin vanhuksille. Voiko kaikki siis onnistua näin hyvin sanattomasti vai pitäskö kysyy mieheltä jotain? Ei pidä, kun se ajattelee TÄSSÄ asiassa samoin kuin minä. Vanhukset on täällä käyny kolmena vuonna joulun jälkeen piipahtamassa (ne nykyään aina vain piipahtaa, kun eläkeläisillä on kiire). Oon laittanu ruoan ja kahvit (pinna kiristyy siinäkin aina valitettavasti, ei yhtäkään rentouttavaa yhdessäoloa), eli musta ois kauhistus jos pitäs emännöidä joulua ja kestitä joulua vieraille pidempään. Tänä vuonna lähdetään tytön kanssa käymään kaksistaan vanhuksilla ennen joulua, niin ei tarvi vanhusten ajaa tänne asti (voi kuinka jalomielistä minulta) lahjojen takia. Käyn ostamassa itselleni PITKÄvartiset huopikkaat, tyttö sai tyytyä tavallisiin markettitoppakenkiin tänä vuonna. Saa sitten omat huopikkaat isompana, kun jalka ei kasva niin huuriittomasti.  
 
Moon pahalla päällä. Aamulla kuljetusliikkeestä soitettiin, että klo 12 jälkeen mulle tuodaan lähetys. Klo 11:45 tein tytön ruoan valmiiksi, ajattelin että ei syödä vielä koska kohta tulee lähetys. Klo 12:30 syötin tyttöä lusikalla ikkunan edessä päivystäen koska kohta tulee lähetys. Tyttö hieroi silmiään. Klo 12:50 laitoin tytön pöntölle istumaan ja tuijotin ikkunasta ulos koska kohta tulee lähetys. Klo 13 vein tytön nukkumaan, laitoin itselleni ruokaa, avasin tietokoneen, laitoin maalaustarvikkeet valmiiksi, vahdin ikkunaa koska kohta tulee lähetys. Klo 13:30 maksoin laskuja ja vahdin ikkunasta pihaa koska kohta tulee lähetys. Klo 13:48 vedän teetä ja kuivakakkua ja savu alkaa nousta korvista. Olisin ehtinyt maalata jo puolet seinästä, mut tässä vaan tuijotan ulos. Päivän valoisin aika on jo mennyt. Oppis ottaan vaan ihan rennosti...Kai ne mulle uudelleen soittais, jos en oliskaan tossa pihalla passissa. Huoh.
 
Moi! Hyvin menee. ... Olin aamun (puolet päivästä) tytön kanssa "ostoksilla". Kolme kauppaa kierrettiin enempi ja vähempi hiessä läpi. Sain sentään pari valkoista, nupulla olevaa, hyasinttia pöydälle. Ja uudet jouluvalot tuohon omenapuuhun ulko-oven eteen! Ja lisää suunnittelen pihavalaistusta... että taitaa lähteä lapasesta, mutta ei kait se haittaa! Pikkurahalla somaa silmälle ja sielulle! Siunausta pikkulinnuille ja muille metsän eläimille ;) Naapurit tänne ei ees näe !!!!

JUSTIIN.. saikos se Starletti sitä ododtettua lähetystä? Mulla menee kanssa päivä ihan persiilleen, jos JONKIN asian pitää tapahtua jonkun TOISEN toimesta JOHONKIN tiettyyn aikaan. Päivään mahtuu monta kymmenminuuttista kellon tihruamiseen! Aika valuu hukkaan ja hermostuttaa kokoajan! Ymmärrän!

VALTAISAT onnittelut ROUVAKOON; eli Sannan joulukuuselle. Musta on siis uusi vihreä! Mukavasti kerroit teidän kauppareissusta! Kyllä nuo mieht osaa nostattaa sitä joulutunnelmaa..hitto! Minäkin kun ukolle viserrän hyasinteista ja konvehtirasioista, niin tuo murjaisi vaan, että PERKELE KUN VÄSYTTÄÄ!

KAUNEIMMAT JOULULAULUT on siis laulettu! Eilen! Olivat maamiesseuran naiset laittaneet oikeen maustekaakkukahvit esille. Euron per kuppi. Me ei maksettu, kun ei kerta olla ennenkään kahvista maksettu..... sanoi mies. (tosiasiassa keittäjä päätti tarjota ne euronkahvit...) Lauluilta oli tossa kylätalolla. Pöydillä kynttilät ja punaiset liinat. Kuusessa valot. Likinäköisillä hieman hankalaa... (ostin tänään ITSELLENI ärkioskin silmälasit +1 tästä syystä)

ASIAAAN.... oli ihan hirveän puhdistavaa pelkästää istua ja laulaa! Joku toine hoisi juonnot ja säestyksen ja ite sai olla "vieraana". Tunnetta rupesi niiskeen verran nousemaan ja kun laulettiin se "Taivas sylissäni" niin minä tyttö nyyhkin hartiat hytkyen! Venla oli suloinen! Istui meidän välissä puolet tilaisuudesta oma lauluvihko korkealla käsissä' ja lauloi omituisia sanoja huulet mutrulla. Taisi pappia hiukan herkistää. Sitte tuo lapsi tajuaa, että muut mukulat meuhkaa eteisessa ja sinne se meni perään rätkättämään. Pappi pyysi lopussa lapsia eteen leikkimään kanssaan "joulupuu on rakennettu"... Leikin lopuksi poikien piti kumartaa ja tyttöjen niiata. Venla kumartaa SYVÄÄN. Otsa maahan ja koko tyttö kuperkeikkaa mukkelis makkelis... Illan ainoat OIKEAT aploodit. Kirkon bileissä kun ei vissiin saa taputtaa ?

Kyläkaupan rouva ehdotti, että jos lähtisin sen kanssa ensiviikolla jouluhartauteen johonkin perinne kartanoon.. Siellä kuulema ollaan kynttilän valossa. Lauletaan ja luetaan evankeliumit ja siunaukset. Taidampa mennä. Ilman lapsukaista! Vaikka PAPPI nimenomaan painotti, että "sallikaa lasten tulla minun tyköni". Minä mietin, että "autuaita ovat uupuneet" ja jätän lapsen tekemään kotiin joatin KIVAA!

ok. tulkaa tytöt takaisin sieltä piparikakkujen leipomispuuhasta....

 
Takaisin
Top