Joulumassut, syyskuun höpinät

Moips siskot,

Tää mamma oli viime viikon lomalla niin kesti vähän kun sain luettua nuo kaikki teidän viestit. En tiiä onko ollu koskaan puhetta mutta olen siis farmaseutti ja voin kyllä vastata noihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin jos niitä on esim. vitamiineista tai lääkkeistä tietty muutenkin (niin hyvin kun vaan osaan). D-vitamiinihan on rasvaliukoinen vitamiini mikä on elintärkeä niin äidille kuin vauvallekkin ja kaikille muillekkin ja on tutkitusti ainut vitamiini josta suomalaisilla on puutetta edelleen koska asumme täällä pimeässä pohjolassa. D-vitamiinia saadaan luontaisesti auringosta,kalasta ja hyvistä rasvoista (esim.rypsiöljystä, margariineistä), lisäksi maitoon on lisätty nykyään d-vitamiinia (paitsi luomumaitoon). Jos syö 3 kala-ateriaa viikossa ja käyttää muutenkin ko ruoka-aineita, ei yleensä tarvitse d-vitamiinilisää. Tämänhetkiset suositukset ovat niin että 3-60-vuotiaille suositellaan 7,5 mikrogrammaa päivässä, alle 3-vuotiaille, yli 60-vuotiaille ja raskauden ja imetyksen aikana 10 mikrogrammaa päivässä. Ja nuo suositukset on aika varovaisia eli todennennäköisesti niitä ollaan vielä nostamassa mutta tällä hetkellä nämä ovat viralliset suositukset. Itse olen syönyt koko raskauden ajan vitamiinilisää (monivitamiini+joka toinen päivä lisäksi d-vitamiinilisä+ kalaöljykapselit (ilman deetä =)), kalkki, maitohappobakteeri, magnesium, siinä koko arsenaali =)). Tänä kesänä aurinko on kyllä paistanu mutta itse en grillaa ollenkaan itseäni auringossa, auringon ihohaittojen takia. Vitamiinilisiä voi syödä huoletta ihan ympäri vuoden ja nykyään monesti suositellaankin niin. Rasvaliukoisista vitamiineistä varotellaan sen takia että ne varastoituu elimistöön jos niitä käyttää liikaa eli jos käyttää hirmuisilla annoksilla päällekkäin erilaisia tuotteita. Mutta d-vitamiininkin tuvaraja on 50 mikrogrammaa päivässä. Niin ja A-vitamiini on se vitamiini jota ei suositella ollenkaan raskauden aikana, koska se saattaa isolla annoksella aiheuttaa epämuodostumia. Mutta raskausvitamiineissa ja esim. Orionin tavallisessa Multivitassa A-vitamiiniä ei ole.

Tulipahan tekstiä, toivottavasti siitä oli jollekkin jotain hyötyä [:D]
 
Sitten vielä omia kuulumisia. Tänään alkoi 30. viikko, aika jännää miten aika juoksee. Olin tosiaan viime viikon lomalla ja tuntu että olin paljon väsyneempi ja raihnaisempi kun töissä ollessanni, hassua[:D] Ihana oli palata töihin! Nyt oli sitten toivottavasti tämän vuoden viimeiset häät lauantaina, ne meni kyllä hyvin, oli mukavaa ja pääsin esiintymäänkin (lauloin morsiusparille kirkossa). Mutta taas yöhön asti meni korkkareissa, niin vähän uuvutti sunnuntaina. Noh kaipa tuo reppu tuossa edessä alkaa olla jo niin iso etteii se oo yhtään epänormaalia. Sain sokerirasituksen tulokset ennen lomaa, ja sieltä tuli tosi ihanteelliset arvot onneksi( paasto 4,7, tunnin jälkeen 6,1 ja 2 tunnin jälkeen 5,3). Ja olin pari viikkoa sitten ensimmäistä kertaa siellä musiikkipainotteisessa valmennuksessa, oli tosi kiva, tänään uudelleen. Siellä rentouduttiin ja tutustuttiin toisiimme ja laulettiin vauvoille. Tänään on aiheena synnytys. Torstaina meen ekaa kertaa mammavesijumppaan, se on varmaan kiva kun tuo alaselkä on vihotellu niin luulen että vesi tekee sille hyvää.

Liikeseurannasta sen verran, että ei mullekkaan oo neuvolassa mittään puhuttu tuosta, mutta oon kans kuullu että liikkeitä pitäs jotenkin seurata. Mulle ei oo annettu siis yhtään mitään ohjeita siitä että mitä pittää tehdä jos liikkeitä ei tunnu mutta kaipa sitä sitten menee sairaalaan. Onneksi on aika villitapaus tuolla mahassa niin huomaa jos jostain syystä rauhottuu liikaa.

Meillä oli porukat ja appivanhemmat reissussa yhdessä Bulgariassa niin olivat sitten vähän kantanu sieltä vauvan vaatteita[:D] Sanoin vaan että toivotaan nyt että tyttö ei olekkin sitten poika, sillä hänellä on aika paljon mekkoja tai toivotaan että hän tykkää paljon punaisesta[:D]

Pranametri: Saitkohan mun viestin niistä vaipoista, kun en oo ihan varma että osasinko laittaa sen oikein...?[:D]
 
Heippahei!

Minätyttö yllätin itseni ja heräsin tänään kahdeksalta! Hoo! Kello on nyt vasta 09:30, eli mulla on koko pitkä päivä aikaa luuhastella ja puuhastella täällä kotona, ja jos siltä tuntuu, saatanpa käväistä jopa tuolla ostoskadullakin käppäilemässä! [:)]

Ahaa, eli mulla siis ilmeisesti onkin jo suppareita! Olenpas ollut tollo, kun en ollut tajunnut noita vatsan pinkeytymisiä supistuksiksi. Tai no, alussahan mulla oli noita paljon, ja silloin kyllä uumoilin niitä suppareiksi, mutta kun ne tuntuvat nykyään niin erilaisilta kumminkin, niin en ollut tajunnyt yhdistää kaikkia pisteitä vissiinkään. Täytyypä alkaa ottaa rauhallisemmin sitten niiden tullessa. Kiitos kaikille infosta!

Vielä siitä "alapääöljystä": siis vehnänalkioöljylle sopii vaihtoehdoksi se Weledan synnytykseen valmistautumisöljy. Mä luulen et sulla, SannaKoo, on tätä kotona? Sellaisessa oranssin värisessä paketissa se on. Sitä mä meinaan hankkia, kun en tiedä mistä mä täältä tuota vehnänalkioöljyä voisin lähteä metsästämään.

Niin, ja SannaKoo, laitan sulle kohta sähkäriä! (p.s. Mä myös kärsin öisin nykyään lonkkakivuista, mööh! Ihan kökköä!)

Oho, maarinen, sun kirjoituksesi "sokerivauvoista" pysäytti! Mulle kun ei lekurissa kukaan varoitellut mitään sokerin kummemmista vaikutuksista vauvaan, täällä vaan kommentoitiin, et kannattaa varoa syömisiä, kun sitten synnytyksen jälkeen on hankalaa pudottaa painoa, jos on paljon herkkuja tullut syötyä! Mutta tosiaan, jos mä pienokaisen keuhkojen kasvua voin viivyttää syömällä epäterveellisesti, niin mietinpä dieettiäni hieman uudelleen...

terhituuli: Ihanaa, että sait sitten hyviä uutisia naistenklinikalta! Onnea! Niin, ja tosiaan, onnea naimisiinmenopäätöksen johdostakin! [:)]

Pranametri: mulle kelpais kestot, jos joku muu ei ole ennättänyt jo niitä varata!

Rinkku: sympatioita täältä sulle! Mut just hyväksyttiin jatko-opiskelijaksi, ja olisi pitänyt aloittaa jo 14.9., mutta siirsin opintojen alun ensi vuodelle, kun aikataulut ei sopineet mulle millään. Siis tämän syyslukukauden luennot olis olleet samaan aikaan synnytysvalmennuksen kanssa, ja ehdottoman pakolliset kokeet silloin kun mulla on LA. Plus sitten se, että mun pää on nykyään kuin seula, joten tuskin mun opiskeluista ois tullut nyt mitään, kun en siis ikinä elämässäni ole ollut näin huonomuistinen kuin nyt raskaana ollessa... Eli oikeesti pointsit sulle!

Tuiks: TERVETULOA!!! Kiva kun joukkomme vielä kasvaa! [:D]

edit: ps. miten mä sain kulumaan puoli tuntia tämän pienen tekstinpätkän vääntämiseen????
 
Jihuu, saimpas tuon kalenterisysteeminkii tehtyy *tekniikan ihmelapsi*, wau.

Jospa nyt sitte kirjottelisin vähä jotakii tietoo ittestäni ja tuosta masusta.
13.12 siis on esikoisen laskettu aika. Tasan vuos meni yrittäessä. Olin sillo jo epätoivone et nyt sana lapsettomuus tulee viralliseks, mutta hupskeikkaa eipä nii käynykkää [:)] Tais olla sillä joteki osuutta asiaan että mies kävi terveystarkastuksessa ja puhu asiasta hoitajalle (ensimmäine perheen ulkopuoline ihmine), joka vakuutteli että ei teissä mitää oo vikana, kyllä se sieltä tulee ko on tullaksee. Tuntu että taakka lähti harteilta ja stressi asiasta helpotti ja heti seuraavasta kierrosta tärppäskii, vaikka ei ees oikeen yritetty :) Ja tänne asti nyt sitte selvitty! muitten joulumasujen seuraks :)

Nyt ruvennu käymää vähä yksinäiseks nää päivät ni ei voi olla ottamatta kontaktii muihikkii odottajiin, työttömänä nimittäi ollu tässä jo aika kauan. :/

Mutta. Tahtosin kysyy jos joku sattuu tietämää että kui useesti on normaalia että on noita ennakoivia supistuksia? Tiiän vaa että ihan normaalia että niitä on ja voi olla jo vaikka viikolta 20 lähtie mutta et kui paljo.. Ekalla neuvolalääkärikäynnillä viikko sitte nimittäi ku kahtovat kohdunkaulaa ni oli aika lyhyt ja suppiloitunu, ni käski lääkäri ottaa rauhallisesti jne. Ja eile taas oli ennakoivia 3 ja yks oli aika pitkä. Vähä tullu pelko että jos meinaa ruveta jo enne aikojaa syntymää..
 
Hei vain!

Ah, ihanuutta! Nukuin viime yönä 12h, enkä herännyt pissimäänkään kuin kahdesti! Voi kun se oli ihanaa! Huomaa kyllä, että jo yhden yön univaje tuottaa ihan tuskaisen olon. Ennen oon nukkunut valoisaan vuoden aikaan ehkä 4-6h/yö, talvella sitten 8-10h. Nyt oon kesälläkin ihan tyytyväisenä vetänyt zetaa sen 10-12h aina ku mahdollista, niin mitähän tulee sitten syys- ja talviöistä?

Rinkku, kyllä meitä opiskelijoita on, ainaskin Pulun tiedän opintonsa aloittaneen ja joku muukin meistä pk-seutulaisista sellaista hulluutta tässä suorittaa... Omat opinnot on ihan loppusuoralla, puuttuu enää 57op, joista 35op meinaan suorittaa nyt syksyn aikana. Luentoja mulla ei enää onneks oo, vaan ihan itsenäisempää puurtamista lopputyön haastatteluiden ja muiden kanssa. Yksi harjoittelu olisi kans ollut, mutta suosiolla päätin siirtää sen ensi syksylle - sosiaalipuolella kun tahdon, että mä oon siellä hyvissä henkisissä ja fyysisissä voimissa. Lastensuojelulaitokseen kun harjoittelu sijoittuisi, niin enhän mä edes henkisesti tällä hetkellä jaksais sitä!
Mutta siis tsemppiä sulle, koitahan jaksaa puurtaa! :)

Enpäs tiennyt minäkään, että raskausajan syömingeillä olisi keuhkoihin vaikutusta! IIK! Ja minä kun olen antanut itselleni luvan herkutella, kun on paino pysynyt vielä miinuksella eikä kumpukaan niin kovin ole kasvanut. Oon meinaa tyytyväisenä kuvitellut, että sokerilapsi olisi nimenomaan vain iso, ja kun siitä ei ole ollut tässä omassa olemisessa viitteitä, niin en ole huolestunut. Mulla on toi sokerirasitus tossa loppukuusta, niin saas nähdä, että joudunko itsekin katkasemaan kaikki suklaahanat.

Saparolle kiitsat vitamiini-luennosta. Noin olin itsekin asiat järkeillyt, mutta kiva, kun sai asiaan nyt varmistuksen sitten ihan ammattilaiselta :)

Ja Tuiksille lämpöisät tervetulohalit! Meillä on täällä oikein ihana ja lämminhenkinen porukka, joten varmasti mahdut sekaan oikein loistavasti :) Koska olen hirmuisen utelias, niin kertoisitko itsestäs vaikka jotain?
Kas, olitkin samaan aikaan linjoilla ja juuri ehtinyt kirjoitella. Kuten täältä voitkin lukea, niin monella meistä on ainakin noita harjoitussupisteluita ollut, en tiedä, kuinka ne eroaa ennakoivista supistuksista? Mutta jos kohdunkaulasi on jo lyhentynyt, niin kannattaa tosiaan kuunnella lääkärin ohjeita ja ottaa rauhassa. Ja ehdottomasti jättää kaikki ponnistelut ja nostelut nyt muiden hommaksi! Tämän kummemmin en osaa neuvoa, mutta pidän peukkuja, että jaksaisi pienokainen vielä tuon liki kymmenisen viikkoa ainaskin möllötellä masussasi :)

Nyt menen etsimään aamupalaa, sillä vatsassani on HUUUUUTAVA nälkä. Minä tyhmä kun en tajunnut syödä jo heti noustuani, niin nyt on sitten lähes paha olo kun nälkä on päässyt kalvamaan sisusta. Keittiössä odottelee eilen leivotut Ruispalat, joista aion nyt kitusiini nykiä ihan närästyksen uhallakin :)
 
Voisin kuvitella että ne harjotus- ja ennakoivat supistukset on sama asia? [8|]

Niin ja kiitos tervetulohaleista! [:)]
 
Hellurei!
 
Sain just varmistuksen ystiltä noihin potkujen laskemiseen...
Eli ihan loppuajasta pitää tulla 10 selvää potkua 30min aikana. Ja käsittäisin et loppuajasta tarkotetaan ihan paria viimestä viikkoa tms.
Ite aloin eilen laskemaan telkkua tuijotellessa niin 15min aikana pääsin 20 potkuun ja sit en jaksanu laskea enää [:D]
Mulla on aika aktiivinen tää vauva. Ihan järjettömiä sarjoja tulee välissä.
Vois sanoa että on jopa hieman kivuliaita potkut välissä kun kamu pää alaspäin ja potkii ylös. [:)]
 
Amppu: ihanaa! oon niiiin kade!! Meillä ukko heti tyrmänny koko 4D:n ku on niin kallis.
Ois ihana nähä mut kyllä mä jaksan oottaa vielä sen 14 viikkoa et näkee ihan livenä [:)]
Oispa ihana nähä mimmonen kuva sieltä tulee sit!
 
maarinen: mites toi sun dietti... onko sulta laskettu päivittäisiä kalorimääriä vai miten?
Vai pitääkö sun vaan syödä mahd. terveellisesti? jännittää omat sokeriarvot ku oli sillon alkuraskaudesta rajoilla....
 
terhituuli: ihanaa et kaikki on ok! Oon niin onnellinen sun puolesta. Toi nimittäin varmaan tuntuu samalta ku ite makasin
sairaalassa lapsivesiepäilyn takia ja vollotin vaan ku pelotti.... mut hyvä et kaikki hienosti!
Niin ja onnea naimisiinmenopäätöksestä!
 
Hiih, täytyy ihan vähän hehkuttaa, ihan pikkasen...[;)]
nokuuuu eilen meilläki sitten peitto heilu. Oon nimittäin aika ilonen tästä enkä voi olla kertomatta teille mutta mulle tää on iso asia!
Äippäpakkauksen liukkari oli ihan ookoo mut kirveli hulluna [:@]
No mut viime kerrasta oli yli 2kk! Toivottavasti ei seuraavaan mee nii kauaa....
 
no mut nyt töitä...
Onko joku muuten huomannu et ruokailun jälkeen tulee tosi paha olo?
Pari kertaa nyt ollu niin et päivälounaan jälkeen tulee alkuraskauden kaltainen öklötys, niinku nyttenki [:'(]
 
 
 
Tuiksille tervetuloa!

Diza, mulla tuli ihan samoja "oireita" siitä luikkarista. [X(] Vaikka kyllä se auttoi, kun tuntuu, että limakalvot on kaikin puoli oudot ja - kuten joku ilmaisikin - arat. Nenän limakalvotkin on jotenkin erilaiset, koska hajuaisti on parantunut ihan käsittämättömäksi. [8|]

Sain huomata viime yönä, että vaavi on vallannut minusta toisen puoliskon itselleen. Käännyin oikealle kyljelle ja heti alkoi hirveä melskaaminen että "etkös käänny jo takaisin". Ensin tuli kunnon monotusta ja kun yritin jatkaa uniani, niin alkoi ihan kunnolla puskea koivillaan. Tuntui sellaisia piiiiitkiä työntöjä. [:D] Muutenkin olen huomannut, että tykkää näköjään öisin vähän jumpata ja yleensä aloittaa silloin, kun vaihdan asentoa. Täytyy vaan sanoa, että KAIPAAN mahallaan nukkumista!!! [:o] Ranka alkaa ollla jo melkoisen jumissa aamulla, kun vaihtoehtona on nukkua selällään tai vasemmalla kyljellä...

Ai niin Terhituulille rutistus ja onnea hyvistä uutisista! Helpotus on varmasti suunnaton. Ja onnea päätöksestä "purjehtia rakkauden satamaan". [;)]

Minä olen edelleenkin ilman vitamiinilisiä. Sanoivat neuvolassa, että eivät ole välttämättömiä, jos syö monipuolisesti. Pari kertaa olen kyllä noita purkkeja jo käsissä pyöritellyt...
 
Opinnoista, sosiaalialalla olen miekin ja äippärin jälkeiseksi jää 4. ja samalla viimeinen harkka, opinnäytetyö ja ehkä noin 40 op... Nyt sain onneksi hyviä uutisia ja näyttää, että saan harkan sittenkin opintoineen päivineen tehtyä viikon 43. loppuun mennessä, jeeee!! Tulipa hyvä mieli! [:)]
Käytiin tänään valitsemassa meile "uusi" wc. Siis kaapistot ja allas, kyllä kelpaa siinä sitten tulokkaan peppua peseskellä![:D]
Miepä juoksasen tästä tekemään masikkarahkaa iltapalaksi ja kai noita vauvavaatteitaki pitäs taas pistellä kuivumaan ja muuta sellasta puuhaa, hyvä voinnit kaikille!
 
Joopa. Kirjoitin jo taas pitkästi ja yhteydet katkesivat ja jutut hävisivät. Kiva homma. Ei kun uusiksi sen mitä jaksaa.

Amppu, jotain unessa meni kohdalleen! Me asumme korkealla kukkulalla. Mutta ei tässä vielä kaikki: Mieheni näki viime yönä unta että me kaikki palstalaiset tapasimme jossain!!! [:D] Sinä sitten pääset näkemään pienokaisesi melko tarkkaan. Aika jännää varmasti.

Ailime,vaipat ehdittiin jo varata.

Saparo en ole saanut mitään viestiä, mutta yritin itse laittaa äsken sinulle, joten katsotaan onnistuuko nyt.

SannaKoo paljon sympatiaa kolotuksista ja kivuista ja valvomisesta, koettu on. Meillä nämä sentään menevät vielä ohi kunhan lapsi syntyy [:)]

Tuiks tervetuloa porukkaan ja onnittelut tulevasta vauvasta! Kannattaa neuvolasta kysellä tarkemmin noita supistusten määriä kun kohdunkaula on jo lyhentynytkin. Toivotaan että vauva malttaa kasvaa vielä ja komppaan SannaKoon neuvoja, hissukseen vaan ja oman voinnin mukaan.

Diza, jeee! Peitot heiluu [:D] Omalla painollaan vaan... Minulle tulee ruuan jälkeen aina kauhean ahdan olo. Nahka on kireällä ja tuntuu että pienestäkin alkaa paisuttaa. Kuinkahan loppuajasta vielä käy? Minulla yökötys saattaa tulla vielä hampaita pestessä, ei onneksi muuten. Auttaisiko määrien pienentäminen sinua? Söisi  vain useammin, en tiedä, tuli vain mieleen.

Maarinen, kiitos hyvistä tiedoista jälleen. Mitähän herkkuja sinulle keksisi? Hmm. Itse pidän smoothiesta, eli mehua, jogurttia ja pakastemarjoja tehosekoittimeen. Jos voi tai maistuu niin hedelmiä sekaan. Hapankorput ovat nyt minun herkkujani. Haittana vain piereskely...joka jatkuu sujuvasti parina päivänä  syötyjen kaalikääryleiden jälkeenkin.

Terhituuli jos en ole huomannut iloita avioliittopäätöksestänne vielä niin nyt sitten! Hieno juttu ja onnea tulevalle liitolle<3

Pulu77 vaikuttaa hyvältä valmennukselta. Sitä vain mietin, että kuinkahan käytännössä tuo kätilön vaihtaminen onnistuisi? Onko niitä kuinka paljon aina samaan aikaan vuorossa jne. Mutta hyvä pointti tuo että ovat meitä varten siellä. Kiinnostaisi kovasti tietää noista käytännöistä, mistä mainitsit, niistä joitsa on tullut itsestäänselvyyksiä, koska helpottavat sairaalan väen työtä. Taitaisi vain olla pitkä juttu kirjoitettavaksi. Pitääpä itse kysellä.. Kiitti vinkistä [:)]

Iloista illan jatkoa
 
NO ny on masu täynnä, ku käytiin pk-seudun tyttöjen kanssa herkuttelemassa. Kaikilla oli kova uho annosten koossa päällä, mutta niinpä vain jäi jotain tähteeksikin. On se hassua, miten tuntuu että silmät vetäis enempi ku maha oikeesti. Mutta laatuseurassa syöminen se sitten vasta on ihanaa!

Rinkku, huippua, että saat opinnot tolalleen ennen jakautumista. Helpottaa varmasti tulevaa :) Meinaatko vielä keväällä vääntää, vai jätätkö suosiolla myöhemmälle?

Hihitytti myös tuo Ampun uni, ollaan jo niin läheisiä, ettei unimaailmassakaan toisiamme pakoon päästä. Ja kivaa, kun Pranametrin mieskin on päässyt meistä osalliseksi :D

Mun tekis hirmusti mieli lähteä kävelylle meren rantaan just nyt, mutta tuolla on sellainen syyssadesää, että taidanpa kuitenkin käpertyä tonne telkun eteen. Tallentava digiboxi kun alkaa kohta huutamaan punaista, kun en mä millään ehdi katsella kaikkia tallentamiani ohjelmia sieltä pois ennen sen täyttymistä! :D
 
Täällä taas hirmu säpinä päällä, palstalla siis!
Leivoin ihanan omena-kookos piirakan ja laitoin miehen kyläkauppaan kahvipaketin hakuun. Silmaä välttäessä koneelle siis ja kommentoimaan....

Yhden palan saan syödä tuota muhkeaa tuoksuvaista kotileivonnaista! Siinä kait päivän namit sitten onkin! Diza kysyi kalori seurannasta. Onneksi en ole sellaiseen joutunut! Nyttenii tuntuu ahdistavalta tämmönen vahtiminen. KALOORI-ORJANA olisin varmast jo pakkopaidassa piipaa-auton kyydissä matkalla Hesperiaan. Jostakin olen kehitelllyt minulle täysin vieraan hiipivän raivoavan mielen. Se oikein hiljaa luikkii jäseniin ja saa sydämen hakkaamaan. Tuossakin omenoita pilkkoessa tuli niin käsittämätön kiukku kun sähkö(v**tu)vatkaimen(v**tu)vispilät(v**tu) oli hukassa! Onneksi mikään ei lentele käsistä. Se raivotar piileskelee hiljaa sisälläni.
Dizalle vielä, että täällä sama homma. Oksettelu olot piipahtaa aina silloin tällöin. Olen kuvitellut,että mulla se taitaa olla nyt kiinni tästä päällä olevasta mentaliteetista.

Ailimelle välikommentti.Kirjottamiseen menee tosi helposti puol tuntia, enemmänkin, näköjään. Tää lukihäröinen verbalikko viettää nappuloita korjailemassa joskus kauemminki. Sekin ärsyttää!

SOKERINSYÖNNISTÄ. Niin. Mun mielestä sitä saa normaali ihminen nauttia normaalisti myös raskauden aikana. Kun tavallisesti haima tuottaa insuliinia vereen just sopivasti sen pilkkomiseen. Mulla tuo raskaushormooni hengailee haiman kanssa sillee, että insuliina erittyy liian vähän ja sitte suonissa virtailee aika makeaa verta. Tuommoinen mehukeitto kun istukan läpi pikkuiseen loiskahtaa, niin siinäpä se. Oliko selkeästi selitetty?

Tuiks. ja muut suppareiden kanssa hämmästelevät. Kirjoittelin tuolla pari sivua aiemmin että menkää eukot IKEAA, niin tiedätte mitä supparit on. No, eilen sitten itse siellä kippojen ja kuppien välissä huohottelin. Iltasella supisteli kotona oikein kovaa. Pesulla raapaisin pimpsaan naarmun ja meinasin saada sydärin kun paperissa oli pissan jälkeen viiru punaista. Nökötin siin posket kohmeisina ja mietin, että eihän sitä nyt vaan lähdetä. Kaikki vauvan vatteet pesemättä. Eikä edes ripsiväriäkään enää naamassa! Kuka sitä nyt ilman meikkiä taksiin, ihmisten ilmoille...

Jaahah. Kahvi valmista. Taidan joutua tänään vielä toistamiseen kirjottamaan. Jäi sellanen tunne, että jotakin piti sanoa.
 
Päivää!

Hirveeeenä tullu tekstiä. Viimeksi ko kävin nii oli 6 sivuu..:D Anteeks, mutta en jaksa lukea kaikkia..:D:D
Tänne oli vissii tullu joku uuski.. Tervetuloa Tuiks!

Maarinen, sinä osaat kyllä kirjottaa. Saa aina välillä naureskella noille jutuille.. vaikkakin asiaahan ne on silti.:D

Tänää tosiaa neuvolassa kävin ja paino oli LASKENU vähä.. KAuheen huolissaa oli täti ja kauan neuvoi. Oon alipainoinen muutenkin ja painoo on tullu tähä mennessä vasta reilu 4 kg.. Kumma homma ko syön hulluna kaikkkia herkkuja ja ruokaa ja muuta, nii ei muka nouse paino..:S

Tuiks, oot varmaa saanu jo vastauksen noihi supistus juttuihin, mutta tänää just neuvolassa kysyin, et miten paljo niitä KIVUTTOMIA supistuksia saa tulla.. Siellä sanottii et pari päivässä, tietty riippuu päivästä (siis onko ollu kiireinen vai rauhallinen). Mut se täti korosti sitä, että KIVUTTOMAT supistukset on vaarattomia. Jos KIPU tulee mukaa ja alkaa tulee tiheempää nii sitte kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan.

Tsemppiä kaikille maratonin loppuun!

Tämä tyttö lähtee liittämän neulepaidan (vauvalle) osia yhteen..:D Onko muut höyrähtäny kutomiseen?
 
Hoopoli nyt vaan jarrut päälle ja pino hyviä leffoja katsottavaksi! [;)] Kyllä sen vaavin on parasta olla siellä masussa niin pitkälle kuin mahdollista. [:)] Ja todennäköisesti se aika, joka tuntuu kuluvan kotona sohvalla makoillessa hitaasti, kuluu kuitenkin nopeammin kuin sairaalan pedissä makoillessa. Serkkuni ainakin oli ikionnellinen, kun pääsi kolmen sairaalassa vietetyn raskausmyrkytysseurantavuorokauden (KAMALA SANAHIRVIÖ!!!) jälkeen kotiin makoilemaan.

Zenna täällä yksi jatkuvasti puikkoja heiluttava!!! [:D] Tällä hetkellä menossa myssy vauvalle. Tilasin myös Ottobren, jossa on hyviä kaavoja vauvanvaatteisiin. Ja tuohon sinun painon nousuusi kommentoisin, että itselläni on nyt noussut sen 5 kg ja lääkärin kommentti oli, että "onpas noussut reilusti". [8|]

Supistuksista sen verran, että en ole ihan varma, onko mulla tullut supistuksia vai ei. Onko painon tunne alavatsassa supistus vai vain painon tunnetta? Ei tuo mahakaan ole liiemmin pinkeillyt. Ehkä niitä on kuitenkin jokunen tullut...

Ihanaista keskiviikkoa kaikille!

ps. Tein eilen taas puolukkavispipuuroa. Ihanaa!!!! Himo!!!
 
hennas aika mielenkiintoinen komentti vain viidestä kilosta!!??

SannaKoo aikomus on vääntää vielä keväällä jos mahdollista, rippunee ihan miten lapsen kanssa sit menee kun sitähän ei koskaan tiedä...

Mulla on näköjään ihan parin viikon aikana alkanu tulemaan sellaista hienoista ärtymystä vähän turhan herkästi (tosi epätavallista mulle), eilenkin meinasin menettää hermoni totaalisesti, kun en löytäny pankin bic-koodia mistään mistä ois pitäny ja sitten en voinu vaihtaa netissä veronpalautuksien tilinumeroa. Lisäksi se meidän vessaremonttiin liittyvä suunnittelukeskustelu miehen kans meinas ihan vituttaan verenkierronkin poies[:@]
Yritin sitten kertoa illalla miehelle, että nyt on tällanen vaihe menossa, että koittas ymmärtää vaan tuntupa seki et meni ko kuuroille korville... noh se selvinnee ymmärsikö tai menikö perille [:)] nyt oon ihanasti saanu olla "rauhassa" kotona yksin tän työpäivän jälkeen ja olla ihan omaan tahtiin, jeah!! Tästä täytyy nauttia [;)]
 
moro
 
mä oon ollu vähän väsyny niin kun yleensä käyny koneella esikoisen päikkäreitten aikaan itekkin nukkunut nyt. Kai se vaan levättävä kun siltä tuntuu. Flunssa oli koko viime viikon ja onneks nyt tuntuu että alkaa olla ohi. Onneksi flunssasta huolimatta selvisin viime viikolla neuvolaan ja sokerirasitukseen. Onneks sokerirasituksen tulokset oli normaalit, edellisessä raskaudessa paastoarvo oli just rajalla ja jouduin mittaileen viikon kotona sokereita eikä ollut kivaa. Nyt pääsi siitäkin eikä tartte tehdä mitään [:)] Eilen oli neuvolalääkäri joka vissiin samalla terveyskeskuksen lääkäreitä eikä ollut mikään kiva käynti. N50v vanhempi nainen, ensin oli 25min myöhässä tietysti kun olin puolijuoksia mennyt neuvolaan kun meinasin myöhästyä ja sitten joutukin odottaan. Ehkä myöhässä olemisen takia tuntui vähän hosuvan, sisätutkimuksen ja sydänäänet kuunteli pikaseen, ne kuitenki ihan ok teki. Mutta oli ensimmäinen kerta kuin sf-mitan mittaaminen sattui! [:@] Lääkäri painoi tosta alhaalta ihan tosissaan kun haki sitä kohtaa, ei kai siinä nyt tarvis sillai painaa sormella että toista sattuu... Kuitenki viimeiset luvut tässä raskaudessa: kohdunsuu kiinteä ja kiinni (sain luvan mennä uimahalliinki ku nyt tuntunu että ois kiva käydä), onneksi vaikka mulla ollut supituksia, kivuliaita muutama viikko sitten ku rasitin liikaa itteeni mutta kivuliaat jäi pois kun ottanut rauhallisemmin. SF-mitta viikolla 27+4 24cm lähes keskikäyrällä, sikiön syke 150 paikkeilla, liikkuu kovasti, hemppa nousi 104 rautakuurilla 122 enää ei tartte rautaa syödä ku joka toinen päivä, taidan lopettaa kokonaan kun pakkaus loppuu kun kuitenki rauta tekee jonku verran vatsavaivoja..., verenpaine kokoajan ollut hyvä, painoa tullut 2,5kg lähtöpainoon, pissanäyte ollu muuten miinuksella mutta sokeria ollut parilla kerralla, ei vissiin haittaa kun rasituskoe oli normaali eli 4.7-6.0-5.5. Selkä mulla välillä kipeä, nytkin. Lisäks jos syön liian ison annoksen oksennus tulee... Aamuisin mulla vieläkin vähän huono olo mutta yleensä lakkaa mehulasillisella. Syön toki ihan puuroakin aamusta ja sitten lähden esikoisen kanssa ulos. Lapsen kanssa aika menee äkkiä vaikka nyt ei malttaiskaan että saa taas vauvan syliin. tietysti se vaan odotettava että vauveli kasvaa tarpeeksi kohdussa. Esikoinen täyttää perjantaina 2-vuotta, lauantaina tulee sukulaisia juhliin, tässä sitten hommaa järjestää niitä juhlia, vaikka kutsuttiin vain lähimmät sukulaiset ja kummit vieraita tulee n. 20, kiva määrä tänne kolmioon mutta eiköhän tänne jotenki mahduta. Juuri äsken yksi naapuritalon äideistä toi kivasti kestovaippoja kahden lapsen pakkauksesta kun ei ite ole käyttänyt, kiva saada näitä lisää ilmaseks vielä [:)] Toiset on jo pessyt vauvan vaatteita, pitäsköhän munki vähän reipastua ja laittaa ne pesuun joku päivä... Kelan päätökset tuli onneksi jo viime viikolla mutta pakkausta ei otettu koska esikoiselta säästyi niin paljon vaatetta. Ollaan kaupasta vauvaa varten ostettu ensitutti, kynsisakset ja hiusharja, vielä rintakumit on löytäis jostakin niin kaikki ois valmiina.
 
Maarinen, onneks on ikeat nii kaukana etten eksy niihi. Välil riittää iha kotona huohottelu supistusten kanssa. :) Ja ihana tuo sähkövatkain-esimerkki hetkellisestä raivonpuuskasta, tuli iha naurunkyyneleet! Oli niin samanlaine tilanne mitä itellä aina välillä tulee. Mieskin nauro ku kerroin että kyllä niitä muillakii on samanlaisia kohtauksia pienistä asioista! [:D]

Zenna kiitos tuhannesti vastauksesta noihi supistuksiin! Tuo oli justii se vastaus minkä toivoin kuulevani. [:)] En oo ite kerinny ees neuvolaa soittamaa ko on vaan tunnin soittoaika päivällä.. Mutta nimenomaa noita kivuttomia supistuksia mietiskelin :) Onneks ei oo sitä kipua ollu.

Hoopoli, tuli vaan jostain mieleen ku luin joku aika sitte, ei siis mitään muistikuvaa minkälaine testi mutta sillä testattiin että tihkuuko lapsivettä..? En siis kyllä yhtää tiiä voisko olla sama testi kyseessä mutta tuli mieleen vaan :D Mutta lepäile nyt siellä vaan iha luvan kanssa ;)

Oivoi, enkös nyt sitte kerennykkää muuta kirjottelemaa ku mies justii nosti pannarin uunista.. *nuuh*
no, antaa sen jäähtyä vähä.

Meillä pikkune möyryää ihan hurjasti mutta ihmeen säännöllisesti. Klo 9 aamusta lähtien ni 1,5h ja 2,5h välein aina herää ja hulluttelee puolisen tuntia! Välillä ihan naurattaa ku tuntuu nii hurjalta

hennas Miu mielest tosiaan hassua kyllä että 5kg:sta on sanottu että aika paljo tullu painoo? Miulla tullu 6,5kg ja sano neuvolatäti että tosi hyvi on tullu ettei ainakaa liikaa ? hmmh.. tietty varmaa riippuu omasta lähtöpainostakii..

Huh, saas nähä tuleeko tähä odotusaikaa vielä lisää tapahtumaa. Kolmisen viikkoa sitte mäntii naimisii (en suosittele kellekkään raskausaikana häidensuunnittelua :D varsinkaa jos ei oo esim pitopalvelua) Ja nyt saa nähä että tulleeko tässä vielä talon osto enne joulua :O Alko jo ihan pelottamaa että mite sitä jaksaa kaikki muuttohommat vielä [8|] Ei kellää ois vastaavanlaista tilannetta? :D
Mietin tässä jo että kannattaakoha sittekää tuonne vaatekomeroo raivata tilaa ja viikata sinne kaikkia pikkusen vaatteita jne jos sitä joutuukii vielä muuttamaa! hurjan isoja juttuja..

Taitaa raskaus taas tehä tepposet ja kaikki jutut häviää mielestä.
Mutta nyt nauttimaan pannarista kermavaahon ja mansikoitten kera, nam.

Illan jatkot ja hyviä vointeja!
 
Tervehdys kaikille tasapuolisesti ja kiitti ku jaksatte kirjotella! Mä lueskelen kyllä mutta kirjoittamisen kanssa on vähän niin ja näin. No, kompensoidaan taas pituudella sitte :)
 
Musta on nyt tässä välillä tehtyjen tutkimusten perusteella alkanu tuntua, et oon tällanen raja-arvoja hipova odottaja. Kaikki vielä hipoo sitä punaista yläpäässä, lukuun ottamatta hemoglobiinia, joka oli sitten pari viikkoa sitten tehdyssä mittauksessa romahtanut johonkin noin 111. Oon nyt syöny rautaa joka toinen päivä ja jo toisen päivän jälkeen voimat tuntu ihan ku palaavan, tajus et aikamoista raahustamista oli olleet noi viime viikot, vaikka kaikesta pakollisesta oonki suoriutunu. Kummasti piristi mieltäkin kropan piristyminen, et oon ihan tyytyväinen et mulle sitä rautaa määrättiin.
 
No mut sitte noi ylärajoilla huitelevat jutut. 1. Paino. Tullut jo noin 10 kiloa ja en voi ku pyöritellä päätä epäuskoisena lukiessani teitä, joille sitä on tullut vasta muutama hassu kilo! 2. Sokeriarvot. Selvisin sokerirasituskokeesta mutta vain nippa nappa. Ei mennyt vielä mihinkään tarkkailuun, ainoastaan sain käskyn välttää sokeria ja vaaleaa leipää. Olen aika ymmälläni, kun vertaan esimerkiksi useaan kaveriin, niin en mielestäni syö mitenkään paljoa kumpaakaan. No, nyt olen jättänyt nämä asiat ruokavaliosta lähes kokonaan ja täytyy kyllä sanoa, että oman seurannan mukaan painonnousu on pysähtynyt! Eli ehkä sitten kuitenkin söin liikaa erityisesti vaaleaa leipää, sitä tummaa kun ei täällä ole tarjolla. Niin ja 3. erityisesti Ailimelle : mittailin tuossa jo viikkoja sitten sillä mainitsemallani Ikeasta viedyllä paperimitalla ja en oikein osannut, sain tulokseksi kaikkea 17 ja 23 sentin välillä. Toisaalta toi taisi mennä niille kuuluisille käyrille niillä viikoilla mutta mutta: Nyt kun eräs tuntemani neuvolantäti Suomessa käydessäni mittas multa sf-mitan niin 24. viikolla oli jo noin 27 cm! Jaiks, se on kyllä ihan käyrän yläpäässä ellei ylikin, toisaalta tämä ihana täti sanoi, että toiset venähtää jollain viikoilla kamalasti ja sit taas kasvu vähäks aikaa pysähtyy. No sitte vielä 4. yläkäyrillä oleva juttu on pojan paino: Viime viikolla kävin täällä lääkärissä ja painoks tuli yli 900 grammaa reilusti!! Niiden ylistettyjen käyrien mukaan ois pitäny olla lähemmäs 600-700 grammaa. En nyt sitte tiedä oikein mitä tehdä, muuten kaikki on poitsulla hyvin. Kai se sokerista pidättäytyminen tähänkin auttaa, enpä tiiä.
 
Ai niin, sitte vielä yksi juttu noista testeistä: mulla testattiin virtsasta kaikki mahdolliset bakteerit sun muut mut mitään tulehdusta ei löydetty. Tuotos oli keltaista ja kirkasta (anteeksi ällöfaktat) MUTTA siitä oli löydetty verta. Onko kellään muulla ollut tällaista? Lääkäri ei osannut sanoa muuta kuin että sitä ei oikein voi tietää, mistä johtuu ja kaikki vakavammat tulehdukset on luettu pois laskuista testeillä. Joudun nyt tällä viikolla uusintatesteihin, että josko se ois hävinny. Mut ite en oo huomannu enkä tuntenu mitään poikkeevaa, paitsi nyt tietysti on ruvennu lievällä vainoharhalla tarkkailemaan kaikkee mahdollista oiretta. Huokaus, välillä tosiaan tulee mieleen, et mitä sitten kun kaveri on vihdoin ulkona, eihän sitä enää ole huoletonta päivää elämässä!
 
Mä täällä taisin käydä valittelemassa jotenkin vaisun oloisia potkuja mutta se huoli nyt ainakin on poistunut täysin ja aika rieha käy vatsassa päivästä toiseen ja pitkin päivää ja vähän yötäkin. Tosi mahtavaa, varmin merkki, että kaikki ok! Joku täällä kertoi hauskasti taistelustaan nukkua toisella kyljellä, meillä niitä on kanssa ja olen jo useaan otteeseen joutunu luovuttaan ja kääntymään vasemmalle kyljelle. Ilmeisesti kaveri on vähän enemmän oikeella ja tungen hänen tilaansa nukkumalla väärällä kyljellä.
 
Minä ja mies ollaan varmaan tän palstan myöhäisimpiä valmistujia vauvan tuloon. Alko panikoittaa viikonloppuna ja nyt sentään on jo sänky ja hoitopöytä hommattuna mut siinä toistaseks kaikki. Ootetaan sukulaisten tuovan äitiyspaketin marraskuun alkupuolella Suomesta (meillä sama juttu Ailime, tulevat isovanhemmat ostaa! Kivaa!) ja sen jälkeen ihan viimeistään sitte ostetaan puuttuvat kamat. Ollaan kyllä kaikessa muussakin aika minimaalisen valmistelun ihmisiä ja aina se kaikki sitte jotenki kuitenkin sujuu hankkimalla kamaa sitä mukaa, kun sitä tarvitsee. Kateellisena täällä silti seuraan teidän virkkailujanne ja ompelemisianne, meikäläisellä on aina ollut liian lyhyt pinna käsitöihin. Tai liian kireä ote, sillä kauhulla muistelen ala-asteaikojen kässätunteja, kun neule ei enää liikkunut puikoissa mihinkään suuntaan ja open piti tehdä kerros tai pari löysempää et pääsin taas jatkamaan...
 
Supistuksista. Mä kuulun siihen joukkoon, joka joko ei oo vielä niitä kokenut tai sitten ei tajua, että on jo niitä kokenut. Mulla on joskus sellanen raskas painontunne alavatsassa erityisesti tästä koneen äärestä yhtäkkiä noustessa, mut oon jotenkin vaan ajatellu et toi koko systeemi tuolla vatsan sisällä ei yksinkertasesti liikahda ihan niin nopeesti ja siks tuntuu painoa. Ku ei mulla oo ollu mitään sellasta sormien yhteennipistämistunteita tai noita rantapallo-koripallo (loistokuvaus muuten, luulisin ainakin! :) ) - kokemuksia. Mut hyvä näin, sillä yks juttu mitä täällä ei todellakaan liian usein lääkärillä tehdä on sisätutkimus. Useimmiten vaan ultrataan mut oon sit ajatellut, et kai ne osaa kattoo sitäkin kautta et kaikki on ok.
 
Siitä vielä tuli mieleen, että aiemmin marisemani keisarinleikkausasia on järjestynyt parhaalla toivomallani tavalla: Päätin puhua ensimmäisenä oman lääkärini kanssa asiasta ihan suoraan ja kertoa, että asia vaivaa ja huolestuttaa ja epäilen, että onko sairaalassa tarpeeksi tottunutta henkilökuntaa alatiesynnytykseen. En nyt jaksa sepustaa (ja te ette varmasti enää lukea) koko tarinaa mutta lyhyesti sanottuna lääkäri oli hyvin vakuuttava ja pikemminkin itse surullisen oloinen siitä, etteivät he yksityissairaalassa oikein voi kovin voimakkaasti kehottaa luonnolliseen synnytykseen, vaikka hänkin aina yrittää siihen suuntaan ohjata, kun vain mahdollista. Lääkäri myös vaati minulta yhtä asiaa, sitä että luotan häneen siinä tapauksessa, jos alkaa esim. kesken synnytyksen näyttää siltä, että tarvitaan hätäsektiota. Totesin vain, että tämä on juuri asian pointti, siihen minun on pystyttävä luottamaan, että muista kuin lääketieteellisistä syistä sitä ei minulle tuputeta. Eli sen suhteen kaikki hyvin ja luottavaisin mielin jatkan jo tutuksi tulleen lääkärin kanssa. Ja oon muuten myös aloittamassa erään joogakoulun yhteydessä järjestettävän synnytysvalmennuksen, kymmenen tuntia kerran viikossa, joten hyvin pitäis vielä ehtiä!
 
Mun piti itse asiassa vielä tehdä töitä ennen nukkumaanmenoa mutta tässäpä kirjoitellessa sitä vierähti hyvin aikaa. Taidan jättää aamuun, pistän vaan kellon soimaan vähän aiemmin. Eli nyt painun pehkuihin ja toivotan teille kaikille hyvät yöt! Koitan kirjoitella tästä lähin vähän useammin ja vastaavasti vähän LYHYEMMIN :)
 
Takaisin
Top