Joululahja tulossa!

Olipa tullut paljon tekstiä ja esikoistaankin odottavilta :). Musta tuntuu, että melkein samoja itsekin pähkäilen, vaikka toinen onkin. Varmaan kaikille yhtä epäuskoista ja piinaavaa tää alku. Mulla taas vaihteeksi olo, että onkohan kyydissä ketään ja aion mennä varhaisultraan, jolleivat huomenna suostu ekassa neuvolassa kuuntelemaan / katsomaan. Ei ole tissit taas yhtä pinkeenä kuin aiemmin ja kun kävin hölkällä ei ollut mitään tuntemuksia tisseissä :(. Kaivoin tänään jo raskaustestejäkin ( 2 tehnyt), muttei ollut enää. En sentään taida viitsiä mennä ostamaankaan...

Kavereille olen jo joillekin kertonut sitä mulaa, kun tapaan, muuten en. Veli ja kummankin vanhemmat tietävät ja parille esikoisen kautta tutulle äitikaverille olen kertonut. Alunperin kyllä suunnittelin, että kertoisin vasta, kun on jotain nähty / kuultu tai sen 3 kk jälkeen. Mutten ole osannt pitää suutani kiinni :D

Taitaa tuo pahoinvointi hirveäsi vaihdella, mutta kaipa se useimmilla helpottaa ekan 3 kk jälkeen. Harvan len kuullut koko 9 kk voivan pahoin, mutta olen kyllä niitäkin tavannut. Se olis aika ikävää lievästi sanottuna...

Koitan ehtiä kaivaa sitä foolihappotietoa.
 
Löytyi jo onneksi ihan suomenkielisenäkin ja TERVE.fi sivuilla, joille raskautumeet ehkä jo löytävät. Pitäisi kyllä valmistajienkin ehdottomasti tästä infota! Käytin hakusanoja foolihappo ja loppuraskaus, jos haluaa nähdä alkuperäisenä. Alla kopioituna. Mutta vielä ei siis hätää, mutta turha ehkä napsia niitä enää ekan kolmanneksen jälkeen.muistelin kyllä, että olisi muitakin haittoja ollut, mutta en vielä lukenut alkuperäistä.

Foolihappo loppuraskaudessa vaarantaa lapsen hyvinvoinnin

Foolihappo on tärkeä vitamiini ihmisen terveydelle. Sillä on merkittävä osuus punaisten verisolujen lisääntymisessä, kasvussa sekä ruoansulatuskanavan, erityisesti suolinukan hyvinvoinnissa. Foolihappo on yleisimmin puuttuva B-vitamiini ja sen puute aiheuttaa anemiaa.

Foolihapon merkitystä ennen raskautta ja sen aikana on korostettu paljon viime vuosina. Erilaisissa saantisuositustaulukoissa raskautta pidetään foolihapon tarvetta lisäävänä tekijänä. Tämä pitääkin paikkansa, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan lisääntynyt foolihapon tarve rajautuu vain ennen raskautta olevaan aikaan sekä alkuraskauteen.

Tutustu tästä Helistin.fi:n Hyvinvoinnin kaupan odottaville naisille sopiviin tuotteisiin
American Journal of Epidemiology –lehdessä julkaistussa tutkimuksessa todetaan, että foolihappolisävalmisteiden käyttö raskauden läpi raskauden tai myöhemmässä vaiheessa lisäsi syntyvän lapsen riskiä sairastua astmaa 3,5 vuoden iässä tai saada pysyvä astma. Foolihappovalmisteiden käyttö ennen raskautta tai raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana ei lisännyt astmariskiä.

Ravinnosta saadun foolihapon ei tutkimuksessa voitu osoittaa altistavan astmalle, vaikka sitä saatiin koko raskauden ajan. Foolihappoa saa ravinnosta esimerkiksi kasviksista, hedelmistä ja marjoista sekä täysviljatuotteista.

Foolihapoilla on tutkimusten mukaan paljon hyviä vaikutuksia sikiön kehitykselle. Sen on muun muassa todettu ehkäisevän keskenmenoja sekä sikiön kasvuhäiriöitä.

Tämänhetkiseksi foolihapon vähimmäistarpeeksi ilmoitetaan naisilla 240 mikrogrammaa vuorokaudessa, mutta raskauden aikana määrä tulisi olla 400 mikrogrammaa/vuorokausi.

Koko tutkimuksen voi lukea tästä (englanninkieline
 
Mulla taitaa tuo 12 viikon maaginen raja olla se, jolloin raskaudesta tulee ns. julkista tietoa, ehkä samoilla hujakoilla laitan feisbuukkiinki jonku tilapäivityksen asiasta.. Ainaki tämmöset on suunnitelmat tällä hetkellä. Pomolle tieto taatusti kantautuu siinä samalla mutta kerron sille viimeistään ennen ku jään kesälomalle. Tuolloin viikkoja lähes 14.

Tänään kerrottiin anopille, itkuunhan se pärähti :).

Onko teiltä muuten udeltu vauvauutisia usein? Meitä aika harvakseltaan ennen ku tadaa - mentiin naimisiin :laughing002. Vaikka ehdittiinki olla yhdessä 9 vuotta ennen avioitumista niin ei vauvauteluja pahemmin tullu. Viime syksynä mentiin naimisiin ja välillä aina jokunen kyselee.. Vaikka kaikki hyvin tietävät ettei meillä ollut mitään ehtoa että naimisissa on oltava ennen lapsia. Elämäntilanne vaan sattui olemaan hyvä lapsen hankinnalle just häiden aikaan. Tai itseasiassa ennen häitä, mutta ehkäsin kuitekin vielä häihin ja häämatkaan asti, etten olis silloin raskaana. Muuten ois paljastunu koko hääväelle liian aikaisin styles/default/xenforo/hmh.gif
 
Heips

Täällä yksi jouluvauvaa odottava liittyy mukaan :). La olisi laskureiden mukaan 19.12.
Eka neukku olisi 15.5. Meillä kolme lasta ennestään ja tämä neljäs tuli aika yllätyksenä :).
Nyt meneillään olisi viikot 6+5. Oireina ollut väsymystä ja pahoinvointia lähes kellon ympäri.
 
Tänään olisi 7+5 ja eka neuvola parin tunnin päästä. Me pidetään np-ultaan saakka salaisuutena. Ainoastaan yhdelle ystävälle kertonut. Vaikka tekisi mieli hehkuttaa koko maailmalle :D. Joka aamuinen äklö olo jatkuu. Esikkoisessa en käynnyt varhaisultrassa, aika oireeton raskaus oli. Tässä kävin, "vuodon" takia ja sai samalla selvitettyä miten pitkällä. Esikoinen sai heti alkunsa mutta tätä raskautta on toivottu ja yritetty ja yritetty.
 
Cherry87:n ajatukset vastaa kovasti omiani. On ihmeellistä miten elämäntapahtumista saisi jakaa vain iloiset, surulliset ovat tabu ja niistä ei saa missään tapauksessa puhua. Samaan ilmiöön törmäsin kun kaverin teini-ikäinen lapsi kuoli leukemiaan. Kaveri kertoi avoimesti FB:ssa asiasta lapsen sairastumisesta lähtien, lapsen luvalla tietenkin. Kun lapsi oli kuollut, yksi hänen kavereistaan arvosteli avoimesti hänen tapaansa toimia surussa. Olisi siis pitänyt hautautua kotiin kertomatta kenellekkään tapahtuneesta. Minusta tuo ajattelutapa on (sen lisäksi että on äärettömän suomalaista) äärettömän surullinen,
 
Me ollaan kerrottu molempien vanhemmille ja sisaruksille. Mies on myös kertonut työkavereilleen, minä taas parille hyvälle ystävälleni. Viime kerralla kerrottiin vasta ensimmäsien kunnallisen ultran jälkeen, mutta nyt oli vähän pakko tulla kaapista ulos vähän aikaisemmin. Olen ilmoittautunut aika extreme-pyöräilytapahtumaan Ruotsiin kesäkuun alussa, ja piti saada matkaseuralle ilmoitettua etten olekaan tulossa. Ja samalla kerrottiin sitten kaikista läheisimmille, kun tuntuu että aina on vaara että uutinen sitten leviää enkä halua että vanhemmat ja parhaat kaverit saavat tietää keneltäkään muualta.

Vähän enemmän kyllä jännittää että miten tässä käy, nyt kun ollaan jo muille kerrottu. Mutta kyllä olen samaa mieltä rozien ja Cherry87:n kanssa että myös surulliset tapahtumat kuuluvat elämään, ja jos näin nyt käy meille niin jaetaan sekin uutinen läheisten kanssa.

Soitin juuri neuvolaan. En ole pitänyt asiaa kiireellisenä kun kuvittelin että uudelleensynnyttäjät halutaan tavata vasta myöhemmässä vaiheessa ja esikoisen kanssa eka neuvola oli vasta 8+ jotain. Mutta tämä täti halusi nyt mahdollisimman pian tavata ja sainkin ajan jo huomisaamulle! Silloin omien laskelmien mukaan vasta 7+4. Huh, alkoi taas jännittämään. Eniten pelottaa neuvolan vaaka... Viime kerralla oltiin arkkivihollisia kun painoni nousi aivan tolkuttomasti. :eek: Toivottavasti pysyy vähän paremmin aisoissa tällä kertaa. Yritän ainakin harrastaa liikuntaa ja tarkkailla ettei herkkuja uppoaisi ihan joka päivä.

Miten te muut muuten suhtaudutte siihen että neuvolalääkäri on miespuolinen? Viime kerralla oli nainen, mutta nyt kun neuvola vaihtuu tulee olemaan mieslääkäri. En ole koskaan käynyt miesgynekologlla, enkä tiedä haluanko. :confused:
 
Toimiskohan tää nyt ilman että näyn vieraana :D
Mulla ollut vain mies gynekologi vain silloin kun sain keskenmenon sairaalan ylilääkärikin oli mies puolinen joka silloin tuli tutkimaan minut.. ja ei se tuntunut mitenkään oudolta siinä tilanteessa oli kyllä niin sekaisin muutenkin etten siihen niin paljoa kiinnittänyt huomiota..
 
Käykääs uudet tulokkaat ilmoittamas ittesä tonne joulukuisten listoille,kun tein sinne äsken vähän selvemmän listan meistä joulukuisista :) Lisäilen teitä sitä mukaan sinne,kun tietoja laitatten!

Ja minäkään en tiedä miksi pelko persiissä silti olen että tulis km,mutta kai tää on tätä jotain äidinsuojelua jo kun on yksi lapsi niin ei kestäisi menettää sitä toista,kun on tietoinen että olisi toinen tulossa. Mutta yritän ajatella positiivisesti,mutta joskus iltaisin menee ajatukset vähän syvemmälle,pitäis vaan antaa tän elämän viedä ja toivoa,että loppuun asti mennään tissit olalla ja kessit edellä ! :smiley-angelic003
 
Mulla on ollu kerran papa-kokeessa mieslääkäri ja kyllähän minä yritin sitä vaihtaa. ei kuulemma onnistunut vaikka tarkistin jälkeenpäin ihan lakikirjasta että olisi ollut oikeus vaihtaa lääkäri. No, ihan hyvin se meni, vähän epämiellyttävä tilanne kyllä.

Tänään varasin ajan varhaisultraan ja se ois ens viikon tiistaina, sillon mulla 6+3. Millä viikoilla muut on käyneet varhaisultrassa? Tuntuu että tuo mun aika on tosi varhain.

Mä menin viime syksynä ihan tavalliseen papa-kontrolliin, olin varannu ajan ja kaikkea. Sitte ku menin paikan päälle niin terveydenhoitaja tuumas ku kuuli millä asialla oon "voi ei, tähän tarvittas lääkäriä". Papaa ei sitten otettu, kyllä v%#tti suoraan sanoen ku aina ollu jotenki kynnysasia se papan varaaminen. Kerroin terkkarille sitte noista vauvasuunnitelmista ja se tuumas että sanoa nla:ssa että ottaa alkuraskaudessa papa-kokeen. Onko muilta otettu, onko se ihan normaali käytäntö?
 
Mulla oli eka miesgyne kun odotin esikoista. Jännitin kanssa tilannetta ja kun näin sen miehen niin vielä enemmän, kun kyseinen mies oli sellai nuori, järkyttävän hyvännäköinen "surffari-poika". Oli kuitenkin todella asiallinen ja mukava. Sen jälkeen en ole miettinyt gynen sukupuolta. En ole kaveripiirissäni tms kuullut, että olis ollut asiatonta touhua ja olen muutenkin tullut siihen tulokseen, et ne taitaa kattella värkkejä suurinpiirtein liukuhihnalta, niin ei ne ajattele asiaa "silleen". Miehet on muuten useasti hellempikätisiä kun naiset.

Dulu, mä en kyl antais ottaa papaa raskaana. Eikö siinä oo kuitenkin joku keskenmenon riski?
 
Täh, onko :scared001 !!
Kylläpä alko ärsyttää ku se terkkari semmosta sitte mussutti! Kiva jos onki nyt jotain solumuutoksia ku eivät tosiaan ottaneet sitä papaa sillon ku kehoitti oottaa alkuraskauteen :cussing
 
Mut laitettiin kanssa papaan ekassa raskaudessa,mut sitä ei otettu kun terveydenhoitaja pelkäs että puhkoo mun kalvot,silloin oli viikkoi reilusti yli 20,sit sanoin neukulle että ei ne suostunut ottamaan sitä,joten kävin synnytyksen jälkeen sitten.
 
Mä kans odottaisin synnytyksen jälkeen. Paitsi jos sulla on Dulu joku erikoinen syy olettaa, et ois muutoksia.

Mulla on joskus ollu 3 tason muutoksia. Ne muutokset saatiin pois koepaloina ja sen jälkeen ei oo ollu mitään, viimeks papa otettu 3 vuotta sitten ja ennen kuopuksen odotuksen alkamista lääkäri sanoi silmämääräisesti, ettei näyttäis olevan muutoksia.
 
Oon kyllä kanssa sitä mieltä, että surutkin kuuluu elämään eikä km kertomisessa oo mitään hävettävää jos se on asia mistä ite pystyy puhumaan. Ehkä jos fb:ssa olis kauheesti kaikkia random tutun tuttuja kavereina, niin ei tulis ekana sinne laitettua, mut muutenkin toiset on avoimempia asioistaan ja toiset "yksityisiä" jotka kertoo mielummin kasvotusten ja harkitusti. Pitäishän sitä maailmassa löytyy tilaa toimii useemmallakin tavalla vaikka se oma tapahan on tietysti aina paras :D
 
Muokattu viimeksi:
Täällä on kovasti keskusteltu siitä koska pitäisi kertoa raskaudestaan...
Esikoisesta odotimme niskaturvotus-ultraan asti ennen kuin kerroimme oikeastaan kenellekään, yhtä ystävääni lukuunottamatta. Silloin pidin sitä tärkeänä. Ja oikeastaan vasta rakenneultran jälkeen uutisesta tuli julkinen. En myöskään hankkinut vauvalle mitään ennen rakenneultraa.
No, kun raskauduin toisen kerran, kerroin asiasta jo ennen nt-ultraa vähän kaikille, ja eikös sitten ollut keskeytynyt keskenmeno... Vauvallekin olin shoppaillut jo heti plussan jälkeen.
Nyt sitten tässä 3. raskaudessa viikkoja ois 7+0 ja tänään käyty varhaisultrassa jossa kaikki ok. Nyt en sitten tiedä koska kertoa... Ei nyt ole ainakaan vielä mitään haluja kuulutella, ehkä kerron jos aihe tulee puheeksi.
 
Pöh, me vain pölistiin siellä ekassa neuvolassa. Vaikka kyllähän mä sen tiesin, niin sitä kuuluukin. Mutta silti toivoin, et olis onnistunut. ei edes pissatestistä eikä verikokeesta katsota raskautta. Ja kunnalliseen ei oteta maksustakaan varhaisultraan ( ei kyllä kauhean varmana vastaillut, oli vielä uransa alkutaipaleella).

Olin jo viimeistä painallusta vaille varaamassa torstaille varhaisultran, mutta sitten huomasin, että siellä on mies, ultraus gynegologinen ja maksaa 90 e. Sama hoituisi kolmen viikon päästä neuvolalääkärillä, tosin sekin kai mies, mutta kyllä kai sit kerta kuussa kaivelua riittää...:confused3.on mullakin ollut joskus miesgyne, mutta mieluummin menen naiselle. Menenköhän sittenkin ostamaan niitä raskaustestejä....

Onneksi tulee vappu ja muita kiireitä, jos tuo aika vaikka kuluisi nopsempaan. Ja nyt ehkä jopa ollaan ostamassa oktaloa! Se veisi kyllä ajatuksia tehokkaasti ajoittain muualle. Ollaan kyllä katseltu jo vuosia taloja, mutta nyt löyty aika nappi ja jos tässä kerran lisäännytään, niin lisätila olisi tarpeen. Mutta kuinka sitä uskaltaa ostaa taloa, jollei edes vaunuja vielä :laughing021!!???

Mä olen muuten varmaan aina lääkärien tms.painajainen, kun kysyn kaikenlaista yksityiskohtia myöten, mihin eivät sitten aina osaa vastata. Nyt esim. yritin selvittää, mistä lähtien tarkalleen äidin verestä menee kaikki sikiöön, eikä mistään tunnu saavan tarkkaa vastausta. Alussahan on ruskuaispussi, mutta meneekö sinnekin verisuoniseinämien kautta esim.alkoholia. Kaikki sormien muodostumisetkin tiedetään tarkalleen, miksei tätä? Vai eikö sitä haluta kertoa, kun moni on huolissaan, jos on saunaoluen ottanut, kunnei vielä tiennyt olevansa raskaana...tietääkö joku täällä?

Tuosta kertomisesta vielä. En niinkään tiedä, onko kyse mahd.keskeytymisestä vai mistä, mutta jostain syystä vain haluan vielä pitää asiaa vakan alla. Kiva hehkuttaa ajauksella vielä, kun kaikki eivät tiedä. Toisaalta en facebookiin varmaan edes tule laittamaan mitään, haluan kertoa livenä kun tapaan. Tai saa nähdä, laitanko jotain omille sivuille ennen vauvakuvia :binkybaby. Huii, uskaltaako sitä ajatella niin pitkälle.

Ihanaa vappua kaikille!!
 
Ai niin, multa otettiin papa, itse asiassa samana päivänä, kun plussasin! Oli aika päivä, eka papatesti ja sitten raskaustesti. Sanoin kyllä ennen näytteen ottoa, että haittaako, jos satun olemaan raskaana. Mietti hetken ja sanoi, ettei tässä vaiheessa, mutta loppuraskaudessa ei ottaisi. Mun mielestä aika monelta otetaan alkuvaiheessa. On kai hyvä tietää, jollei ole pitkään aikaan otettu. Olin itse jäänyt ikäseulassa kiinni, muttei onneksi todettukaan solumuutoksia.
 
Me ollaan kans aika reilusti jo kerrottu ihmisille, ja osa esim mun työkavereista on jo arvannu mahan kasvusta.. Mut mä oon ainakin vielä sillä kannalla et jos menee kesken, ni sit on ainaki ihmisil juoruumist... :P Siis mä vaan oon avoin ihminen
 
Onnenkantamoinen: en tiedä todenperäisyyttä mutta olen kuullut tuosta verenkierrosta että n. 7. Viikon alusta. Mutta siis en ole tarkistanut tietoa mistään, taho jolta kuulin ei kyllä yleensä kerro asioita faktoina ellei ole ottanut selvää.
 
Takaisin
Top