Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi metsäläinen! Voimia sinulle! Arvostan suuresti ponnistuksiasi, jotta poika saa omaa maitoa <3 Olisi kyllä hyvä, jos jollain keinolla voisit saada välillä pidemmän unipätkän. Se voi toki olla vaikeeta, kun pitääksesi maitoarsenaalin kunnossa sun pitäisi pumpata aina kun vauva syö. Mä en joutunu pumppuhelvettiä kestämään ku pari päivää sillon alkuun, kun piti antaa lisämaitoa joka ruokailun perään ja jotta oli lisämaitoa, se piti aina syötön jälkeen pumpata. Ja sitten pestä ja keittää pumput ja pullot, jotta nekin on valmiina seuraavaan syöttöön. Ja sitten mennä nukkumaan tietäen, että ihan kohta herätään taas kellon soittoon herättelemään vauvaa syömään. Mä olin sen jälkeen ihan poikkikuitti, joten en voi kuvitellakaan, millainen väsymys sulla on! Joku joskus kertoi tehneensä niin, että mies oli yöksi asetettu vauvavastuuseen ja oli tuonut vauvan äidille vain syömään. Onnistuiskohan teillä tällainen joku yö, että mies herättäisi sinut syöttämään ja pumppailemaan ja hoitaisi itse muut jutut? Tsemppiä!

Mä oon ihan ihmeissäni! Sairaalareissulla pojalla tosiaan venähti valveaika päivällä johonkin yli 10h (nukkui vaan lyhyitä pätkiä, muttei pitkiä unia) ja nukahti vasta yöllä kolmelta. Seuraavana aamuna ja päivänä nukkuikin tosi paljon. Mutta palasi heti illalla takaisin vanhaan rytmiinsä! Nukkumaan on menty 23-00, herätty syömään 3:30-4 ja 6-7 aikoihin ja unet lopetettu ysin maissa! Ihan kumma juttu! Olin varautunut siihen, että menee koko nukkuminen ihan hassuksi sen valvomisen takia. Noh, voihan tää olla joku hetken ihme juttu vaan. Eilinen meni huutaessa ja ilmaa ja kakkaa vääntäessä. Paska fiilis tuli todenteolla, kun toinen vaan kitisee ja itkee ja äiti hermostuu :( Riuhdoin raukalle vaipan ja potkarin päälle sellaisella hötkyilyllä, että tuli megapuklut. Ja sitten itki äiti ja poika molemmat. Mies onneksi lohdutti. Yön nukkuikin sitten hyvin ja herätessään väänsi kakat ja oli tyytyväinen. Nyt päivällä taas ollut rauhallinen.

Aloitettiin ne cuplatontipatkin eilen illalla apteekkarin ohjeella yhdellä tipalla ja siitä sitten tarvittaessa lisätään. Mites nopeasti noiden pitikään tehota? Ja oliko ikävänä sivuvaikutuksena se, että saattaa tulla enemmän pulautuksia? Mites kakka, muuttuuko se?

Sori romaanista...

Meillä meni pari päivää että cuplaton alkoi tehoamaan, taitaa olla aika tapauskohtaista... Jossain luki että pari viikkoa, olisin kyllä ollu melkosen tajuton sitä ennen... Tosin mä aloitin ite kahdella vai kolmella tipalla. Olin jo siinä vaiheessa aika väsy... Kakka tuli löysemmäksi... Sakeuttajalla sitte taas limaisemmaksi... Puklaus lisääntyi silloin kun otettiin joka syötöllä se neljä. Nyt olen vähentänyt kun sakeuttaja kadotti suurimman osan vatsavaivoistakin...

Kiitos vain sympatioista. Olen siis noin joka toinen viikko yksin, kun mies töissä. Kotiviikoilla meillä on normaalisti jako aamu- tai iltavuoroihin öitten suhteen, mutta nyt sattui ensin monta huonoo yötä yksin ollessa, ja mies onkin sairas, etten saa kaivattua apua, kun ei tietentahtoen haluta poikaa sairastuttaakaan. Jospa tämä tästä kumminkin. Huomen illalla vien pojan hetkeks kaverilleni niin saan omaa aikaa ihan vaan kauppareisdin ajakdi

Metsäläinen... Hui, joka toinen viikko!! Ja minä kun tuskailin kun oon viikon kerran kuussa. Todellakin iso hatun nosto sinulle ja sun jaksamiselle ja kaikki sympatiat lähtee ainakin täältä sulle, kun tietää miten raskasta on yksin hoitaa pientä.. Ja mulla kun ei ole edes tuota pulloshowta.. :/ Tsempit täältä, yritä/muista levätä päivälläkin mahdollisimman paljon!

Air4m, cuplatonin vaikutus voi kuulemma alkaa näkyä jo vasta viikonkin päästä. Me alotettiin suoraan neljällä tipalla, kukaan ei maininnut, että pienemmällä alotus.. Alotettiin niinkuin purkin kyljessä luki :wideyed: Noh, ei mitään haittaa oo ilmeisesti ollut. Puklun määrää tai kakan muutoksia ei meillä ole ollut.

Tosin kakkailutahti on muuttunut kerta viikkoon -tahdiksi (ja silloin sitä tavaraa tulee..... :wtf:), mut ei taida cuplis olla siihen vaikuttanut.

Ei meilläkää ohjeistettu että yhdellä kahdella tipalla cuplatonin aloitus.. mekin aloitettiin 4 tipalla ja ei kyl aluks ees tajuttu et joka ruokailun yhteydessä pitää antaa. Annettiin vaa aamuisin ja nyt ehkä pari kertada pvässä ...

Air4M, meillä Cuplaton alkoi vaikuttaa jo parissa päivässä huomattavasti :) kakkaan ja puklailuun ei ole vaikuttanut, ja myös neljällä tipalla aloitettiin heti.

Apteekkari neuvoi siis lisäämään pikkuhiljaa annosta, jotta näkee mikä määrä riittää. Ihan jees, jos vaikka sillä keinolla saadaan pullo pidempään riittämään, kun ei turhaan anneta "liikaa". Ja kun meillä ongelma on kuitenkin suht pieni, niin ei ole hätää sen tehoamisnopeuden kanssa. Kiitos vastauksista, seuraillaan nyt muutama päivä, miten tuo tippa aterialla alkaa vaikuttaa ja lisäillään sitten, jos vielä ilma kiertää.

Vaikea uskoa noihin seitsemän tunnin yöuniin. Ehkä täälläki joku kaunis päivä.. Ja epätoivon tunteet on kyl vyöryny päälle muutaman kerran ihan kunnolla! Kerran heitin suutuksissani tutin hevon kuuseen.. Sit niitä omia reaktioitaan säikähtää kun on pieni vauva vastuulla. Mut kai ne on vaan hetkiä ne epätoivon hetketki

Kun me saatiin meidän eka vaavi jolla oli sit koliikkia, eikä nukkunut yöllä ei päivällä ja huusi vaan niin kyllä siinä väsymyksen ja epätoivon hetkillä mielessä pyöri vaikka mitä ja oli valmis tekemään mitä vaan että sais lapsen hiljaiseksi ja nukkumaan! Nyt tuntuu pahalta miettiä sitä aikaa kun ei vaan olisi jaksanut ja ne kamalat ajatukset mitkä pyöri päässä vaikka pikkunen oli (ja on edelleen vaikka on jo "iso" 5-v) todella rakas<3 voimia teille kaikille joilla yö unet on olemattomat ja painitte väsymyksen kanssa äärirajoilla! Kohta unettomat yöt on historiaa, vaikka varmasti nyt se tuntuu kaukaiselta haaveelta... Voimia!

Meillä on jonkinasteinen vatsapöpö... Mulla, miehellä, vauvalla ja vanhimmalla pojalla ainakin maha kipee ja kuralla... Voi.....!!! Ihmettelin jo eilen ku poika koko ajan kitisi eikä menny nukkumaan niinku ennen. Tän päivän ollu sylissä ja ainoastaan ulkona nukkunu hyvin... Maitoa uppoo mut tällä hetkellä ei niin haittaa vaikka menis hiukan liikaakin...

Just tuo että omat reaktiot säikäyttää..kattoko teistä muuten kukaan inhimillinen tekijän tän pvän jaksoa, missä äidit kertoivat down lasten arjesta??? Oli muuten tosi hyvä. Voi katsoa uusintana yle areenasta. Avasi silmiä. Suosittelen!

Mites se
Just tuo että omat reaktiot säikäyttää..kattoko teistä muuten kukaan inhimillinen tekijän tän pvän jaksoa, missä äidit kertoivat down lasten arjesta??? Oli muuten tosi hyvä. Voi katsoa uusintana yle areenasta. Avasi silmiä. Suosittelen!
kiitos vinkistä, mielenkiinnosta aion tämän katsoa kyllä!

Miten muilla ollut jälkitarkastukset? Mulla on jälkitarkastus huomenna. Meillä täällä äidin jälkitarkastus on eri neuvolassa ja vauvalla ei ole neuvola-aikaa samaan aikaan. Ymmärsin että sinne olisi hyvä tulla ilman lasta. Tämä vaan on aikalailla mahdoton järjestää. Ei kai voida olettaa, että kaikki saisivat lapselle hoitajan keskellä päivää, Mites muut onko teillä ollut vauvat mukana ja miten on sujunut?

Samaa mietin itsekin, pyydän ehkä siskoa mukaan jos suinkin on vapaana. Tuskin siinä kuaa menee? Ainakin raskausaikana ne 2 lääkärikäyntiä oli niin läpihuutojuttuja n. 15-20 min ja ulos kiitos näkemiin....:sad001

Mulla jälkitarkastus ensviikolla, eikä mulle kyllä oo mainittu että paree olis tulla ilman lasta? :O
Tänää oli vauvelin lastenlääkäri, painoa 5140 g ja pituutta huimat 57,4 cm Mamman vauva <3

Pitkään aikaan ole taas täällä käynyt, jotempa helpommaksi näen kysyä näin yleisesti kuinka teillä kaikilla mennyt? Onko ollut mullistuksia suuntaan tai toiseen? :)

Täällä kiinnytään vauveliin päivä päivältä vaan enemmän ja enemmän. Uloskin on päässy vihdoin vauvan kanssa lenkkeilemään rattaiden kanssa kun ilmat sallii :) Yöt täällä on yhtä H**vettiä, vauva heräilee tunnin välein, ja kun olet olevinas saanut vauvan nukkumaan, niin vauva antaa sun mennä takas sänkyy, ja sit 5 minuutin päästä tiputtaa tutin ja alkaa huutamaan sitä, taas nousta. ja sit mul menee se puoltuntii et saan nukahettuu, nii kerkeen nukkuu sen toisen puoltuntii vaan, kun vauva taas hereillä huutaas. Huh, onneks miehen kans voi vuorotella. Muuten ei jaksais.

Vauvauintia odotetaan kovasti, ja nimiäiset pidetään ensviikolla. Onko täällä ollut jo mammoilla nimiäisiä/ristiäisiä? onko millaisia nimiä tullut???? ^_^

Voimia Metsäläinen! <3 Kannattaa tosissaan nyt yrittää saada apua vaikka jostain ulkopuoleltakin, että saisit nukkua!

Mulle on ihan psykoterapeutti kertonut, että kaikenlaiset pelottavatkin ajatukset (tyyliin mitä jos heitänkin tän vauvan parvekkeelta alas) on tuoreilla äideillä normaaleja, kun hormonit hyrrää, vastuu painaa ja väsyttää. Itekin pelkään, että unohdan ton muksun vielä johonkin, mutta tällä kierroksella tiedostan jo paremmin ettei niin käy... Yks mikä itselle tuli ihan puskista oli, että alkuun esikoinen tuntu jotenkin ihan vieraalta ja jopa rasittavalta kun se häsläsi siinä ympärillä ja ite ois vaan halunnut käpertyä johonki vauvakuplaan. Mutta nuokin tunteet on kuulemma yleisiä ja johtuvat vaan siitä kun ei yksinkertaisesti kapasiteetti riitä kaikkeen. Nyt huomaakin, että ne on onneksi alkaneet helpottaa :)

Mä sain jälkitarkastuksesta lähetteen fysioterapiaan ku oon niin jumissa et alkaa välillä huimaan. Oli tosi ihana lääkäri ja ihan mukisematta kirjoitti ku vaan pyysi :)

Barbatipu: meijän neuvolan täti katto vauvaa mun tarkastuksen ajan. Esikoinen pötkötti aikanaan kantokopassa sen aikaa :)

Takaisin