Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään oltiin neuvolassa pituutta 58,5cm ja painoa 5360g. Kilo oli tullut lisää kolmessa viikossa :) tänään ollaan siis 2kk ja 1pv.

Mulla neiti oli mukana jälkitarkastuksessa. Nukkui autoistuimessa mukana koko reissun :)

Barbatipu: meijän neuvolan täti katto vauvaa mun tarkastuksen ajan. Esikoinen pötkötti aikanaan kantokopassa sen aikaa :)

Pitää ottaa kantokoppa mukaan, niin saa sitten pötkötellä siinä. Toi stressaa mua jo valmiiksi, kun pitää lähteä vieraaseen neuvolaan siihen tarkastukseen. En muista kyllä miten toi meni meidän muiden lasten kanssa. Olen kyllä melkovarma, että kävin tavallisessa neuvolassa ja vauva tutkittiin samalla.

Onko muuten muilla samanlaisia tunteita? Yleensä en stressaa mistään, mutta nyt vauva-aikana kaikki vähänkin erilainen tuntuu stressaavalta. Jos pitää lähteä käymään johonkin uuteen paikkaan ym.

Te joilla on refluksi oireita imetättekö vai annetteko korviketta? Oon antanut pumpattua maitoa sakeuttajan kanssa ja sitten imettänyt, mutta tää yhdistelmä alkaa käydä rankaksi.. pitäisi olla koko aika pumppaamassa+pesemässä ja neiti ei välillä pullon jälkeen haluakaan tissiä enää vaan vetää raivarit. Saattaa vetästä maitoa tissistä liiankin vauhdilla toisinaan. Tekis mieli siirtyä korvikeeseen, mutta pelkään lisäävän maha ja refluksivaivoja :sorry: Yölläkin menee älytön aika, kun syötän, röyhtäytän, pumppaan ja pesen pumpun, mutta pakko saada aamuksi sakeuttaja maidot, kun veden kanssa ei kelpaa.

Meillä ainaki huudot väheni ku korvikkeelle siirryttiin, vaikka ekana kokeiltu nan ei sopinut. Korvikkeitakin niin paljon erilaisia, että eipä se niin yksiselitteinen juttu ole, että lisääntyykö vaivat vai poistuuko. Sängyn pääpuoli kohotettuna ja maidot sakeutettuna mennään, on yöt hivenen helpottaneet.

Mulla oli vauva mukana jälkitarkastuksessa, oli vauvan lääkäri kyl samalla, mutta en ois kotiin jättänyt vaikka ei ois hällä lääkäriä ollutkaan... Isommat muksut kyl jäivät kotiin :)

Mua ei oo ikinä kiinnostanut uudet tilanteet tai vieraat ihmiset, joten kyllä, jännitän välillä aivan älyttömästi! Yöunet menee monelta yöltä jos tiedossa jotain poikkeavaa. Saattaa myös jälkeen päin ahdistaa miten tilanteessa on toiminut. Vihaan sosiaalisia tilanteita, ei mulla ikinä ole mtn puhuttavaa kenenkään kans, pääasiassa kiinnostukset aivan muuta ku yleensä... Lääkärit taas suoltaa välillä semmosta asiaa mihin en usko, joten nekin tapaamiset menee korvat punaisena miettiessä, että mitähän sitä tähänkin tuumis... Onneks alkaa tuo yleinen mielipide vähitellen uudistua, niin ei enää aivan outolintuna pidetä terveydenhuollossa :) Tämä kirjoittaminen tuntuu helpommalta kaikin puolin...

Hansu, käsittääkseni usein se äidinmaito saattaa jopa enemmän aiheuttaa masuvaivoja kuin korvike (tietysti kaikille ei sovi kaikki merkit), sillä äidinmaito on altis muutoksille äipän ruokavalion takia ja korvike on kuitenkin sitten aina samaa kamaa, kunhan vaan on löytänyt sopivan merkin.

En tiiä onko yhtään helpompi vaihtoehto, mutta tuli mieleen, että entä jos esimerkiksi kerran päivässä koittaisi korviketta antaa siten, että imetyksen sijaan saisit pumpattua isomman satsin talteen niin, ettei joka syötön jälkeen tarvitsisi pumpata kun äidinmaito säilyy kuitenkin jääkaapissa? Helpottaisiko se tuota rumbaa? Tai sitten tosiaan jos heruu pumpulle hyvin niin pumppaa siten, että voi koko syötön antaa pullosta silloin tällöin? Eihän sitä muutenkaan tarvitse kokonaan siirtyä korvikkeelle, vaan antaa osittain. Että jos vaikka yöt on rankkoja muutenkin kun on unta vailla, niin silloin helpoimman kautta ja päivällä sitten imettää. Tärkeintä on, että äiti jaksaa pyörittää arkea! :)

Meillä poika saa korviketta tilanteen mukaan. Välillä mennään koko päivä äidinmaidolla, imettäen tai pullosta, välillä saa vuorokauden aikana 1-2 annosta korviketta. Ei meillä oo ainakaan moksiskaan siitä kumpaa sapuskaa tulee... Lienee tärkeintä pojalle, että kuhan sitä ruokaa saa (ja hetipaikalla!! :grin )

Hansu, meillä on refluksioireet alkaneet helpottamaan osteopaatilla käynnin myötä! Pojalla on siis rakenteellista refluksia, ei allergiaa. Nykyään sakeuttajaa tarvitaan vain harvoin, joten pullorumbasta on päästy suurimmaksi osaksi eroon. Onko teillä mahdollista käydä osteopaatilla? Olen käsittänyt, että siitä voi olla suuri apu nimenomaan rakenteellisen refluksin hoidossa... Tosin teho ei näy heti, vaan alkaa parin päivän viiveellä. :)

Hansu, meillä auttoi kanssa osteopaatti ja varmaan iän kertyminenkin pikkuhiljaa. Samoin aina istuvalteen syöttäminen jos yhtään tuntuu et alkaa kurlaan. Iltaisin auttaa kun antaa kerralla enemmän eli sekä imettää että antaa pumpattua omaa maitoa. Saa nopeammin mahan kerralla täyteen, kun muuten tuppaa syömään kauan ja sit nousee ylös ja taas haluu syödä et olo helpottais jne. kierre valmis. Silloin ei yleensä auta muu kuin istumaan siirtyminen, jos on makuultaan syöttänyt. Päivällä pelkkä pumppaus ja paljon liinassa/repussa. Sakeuttajaa en sit ikinä vielä oo uskaltanut koittaa.

Lilith, meillä ei viihdy yhtään sängyssä, mutta vieressä nukkuu kuin enkeli. Oletko koittanut, voi helpottaa omaa oloa. Haluan kyllä pikku hiljaa siirtää omaan sänkyyn ees osaksi yötä, mutta vielä ei ole onnistunut. En jaksa kuunnella itkua illalla.

Ja meillä osteopaatin käynnin teho näkyi heti jo samana päivänä rentoutena ja hyvinä päiväunina. Nyt pitäis mennä uudelleen.

Meillä on myös maanantaina seuraava aika. :) Pakko sanoa, että ollaan molemmat miehen kanssa oltu tosi tyytyväisiä, vaikka äkkiseltään tuntuikin kalliilta sellaiseksi 20 minuutin käynniksi. Pojan olo on kuitenkin helpottanut niin paljon, että todellakin on ollut rahan väärti!

Tytsy kyllä meillä tuo perhesänkynki just on, ja siinä ollaa vauvan kanssa vierekkäin nukuttu monia öitä, ja helpottihan se tosi paljon, mutta huomasin, että vauva ei millään meinannut näitten öiden jälkeen haluta nukkua pinnasängyssä tai tuohikorissa, joten näin järkeväksi lopettaa sen, ja alkaa totuttamaan taas pinnasänkyyn ja tuohikoriin. Kauhia taistelu tulis muuten jossain vaihees, ku pikkusen pitäs alkaa siirtymään omaa huoneeseen.

Mulla kun on se jälkitarkastus ensviikolla, niin mitäs siellä nyt sitten tehdään?

Joo, meilläkin on auttanut tuo vauvahieronta tosi paljon. Tyttö iloisempi, huuto vähentynyt ja nukkuu paremmin myös päivällä, että tyytyväinen siihen todellakin. Mietinkin sekoittaakohan korvikkeen mukaan otto juuri saadut parannukset neidin vointiin. Mutta ei kait se selviä kuin testaamalla :)

Minulla jälkitarkastuksessa otettiin perushommat mitkä raskaananakin (verenpaineet ym.), kyseltiin imetyksestä, juteltiin ehkäsystä, tehtiin sisätutkimus ja mahan päältä kokeiltiin kohtu. Koskaan ei ole vielä ultrattu jälkkärissä.

Mulla kurkki alapäähän (viel jälkivuotoa) ja totes ettei tiiä onko menkat vai jälkkäri ja määräsi e pillerit. Thats it

Minä niin nautin, että saan nukkua pojam kans samassa sängyssä. Kyllä sekin aika joskus koittaa, että se haluaa omaan sänkyyn nukkuun. Päivällö nukkuu kyllä kehdossa, mutta yöt on jo kai tottunut oleen äitin vieressä. Eikä mun tartte nousta mihinkään vaan voin yrittää tuttia suuhun tai kättä vaan painoksi, ja usrin poika niistä rauhottuukin ainakin vähäks aikaa..

Takaisin