Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kerro sitten miten se sakeuttaja auttoi. Mä en uskaltanut koittaa vielä kun ajattelin, että sit se ainaki tukehtuu siihen paksuun ylös nousevaan maitoon tai jos se ei sit sula niin hyvin?

Ja joo, sori munkin jatkuva omanapailu ja vain tiettyjen asioiden poimiminen. Ei riitä aika vastata kaikille, mutta luen kyllä ja oon hengessä mukana <3 miehellekin usein kerron kuulumisia :)

Eiköhän tää mee kaikilla omien asioitten kerrontaan, mutta niinhän se pitää ollakin. Kohtalontoverit saa parhaillaan tsemppiä toisten tilanteista lukiessaan.

Nyt oli pojalla taasen hyvä yö. Aloin nukkuun puolilta öin. Puol kahelta poika alko huutaan, kun jysähti gagit pöksyyn. Nukahti heti uudestaan, kun vähän vaan heijasin. Kolmenneljän väli plis risat valvottiin. Syötiin ja vaihettiin kaks krtaa vaipat. Seuraava huuto kuuelta - taas tais tulla gagi. Seiskalta kuitenki vasta noustiin syömään. Eli melkeen 6h taas tuli täyteen.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Kiitoksia tsempeistä! <3

Airam, kokeile ihmeessä magnesiumia jos vauvalla on kakka jumissa ja imetät! Kirjottelin silloin viimeviikolla kun meidän poika ei kakannut, otin itse monivitamiinin lisäks yhen mg-tabun ja johan alkoi pelittää! :) Ja ainakaan mitään ei menetä jos kokeilee.

Sellasta vielä, että tuo pikku kuutti oli 1kk ikäisenä yli 4.7kg! Sairaalasta kun lähettiin paino oli 3206g, 1.5kg tullut massaa. :D Välillä oon miettinyt et saako tarpeeksi maitoa kun käy rinnalla niin nopeasti (imerykset n. 5-10min), mutta näköjään siitä ajasta mitä tissillä viettää ei voi kyllä mitään päätellä. Täälläkin kun ollaan tehty sylttöpunnituksia, niin välillä samassa ajassa menee 80ml ja toisinaan vaan 15ml. :D
Vähän tällästä tsemppauspuhetta jos joku pohtii samoja näitä samoja juttuja imetyksestä :)

Normaalistihan tää meidän poju kakkaa melkein joka vaippaan. Nyt eilen oli kyllä kovat vatsanväänteet... Mutta eivät siis oo jokapäiväisiä, joten yhdistän eilisen kyllä siihen suklaaseen. Mutta pitää ens kerralla kokeilla tota magneessiumia, kun sitä vielä raskauden jäljiltä on.

Minä olen sitä mieltä, että vauvat ei itke turhasta.
Refluksivauvalle on helpotuksia olemassa lääkkeistä, sakettajista ja suurin helpotus on ruokavalio!
Lusäksi oireita helpottaa vyöhyketerapia ja osteopaatti.

Monesti refluksia pidetään koliikkina ja jätetään hoitamatta sen vuoksi.
Kipu on varmasti sillon kova ja noi hapot saa aikaan kurkussa pahaa tulehdusta, pahimmillaan solumuutoksia.
Monet kätkytkuolemat on myös refluksin aiheittamia sillä siihen kuuluu hengitys katkokset.

Ystäväni 1v vauva sairastaaa refluksia ja on lopettanut kolme kertaa yöllä hengittämisen.
Äidin nopealla toiminnalla on vauva kuitenkin toennut. Kerran ollut jo täysin valkoinen ja veltto ja jouduttu elvyttää.

Nämähän menee sit kätkytkuolemiksi.

Suosittelen etsimään lääkärin joka hoitaa refluksia!

Onko kenelläkään kokemusta noista vyöhyketerapioista tai osteopaatista? Meillä tilanne on edennyt siihen pisteeseen, että keskiviikkona on aika osteopaatille ja toivon kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että siitä olisi apua! Poika on lohduton ja itkee välillä niin hysteerisenä, että täällä on äitikin sydän kipeänä surusta. :'( Niin paska olo, kun ei voi toista auttaa... Vielä siihen päälle pohjaton väsymys, niin meillä on jo parisuhdekin todella lujilla...

Ainaki äyriäinen mun kaveri sano joka tekee vyöhyketerapiahoitoja, et mitä nopeemmin aloittaa hoidot ja käy muutamaan kertaan hoidossa ni yleensä auttavat. Sillä on itelläki n.4kk ikäinen joka kantelutti 1kk päivät ni hoidot aloitettua se laps nukkuu lähes heräämättä yöt. Meillä ei tehty viel hoitoja ku yöt helppottanu... johtui siitä et olin syöny sulatejuustochiligrillimaggaraa silloin ja toissa iltana söin kans ni seuraava yö meniki valvoessa eli siinä on syy ainaki meillä ☺ viime yö meniki yhdellä heräämisellä, paitsi aloin nukkuu liian myöhään eli n.2 aikaan ja heräsin 7... ku neiti heräsi silloin ja yhdellä muksuista oliki neuvola 10... aavistuksen on väsyny olo, mut ehkä se yöllä saa nukuttua...
Toissa päivänä käytiin ulkoilemassa tokaa kertaa, odotan kyl sitä et pääsee ulos koko porukka, ku noi pakkaset vaan lauhtuu...

Mä kävin jo kaupassa ilman vauvaa sillo ku vauva oli 4vrk ☺mun äiti hoiti sitä täällä. Ja sen jälkeen oon säännöllisesti käyny jossain n.1/2-1h, hyvin on pärjänny... aina tuntee millo vauva itkee vaik oisit 2km päässä ku maito alkaa nousee tisseihin...mun pitäs päättää ristiäispäivä vaan en mä tiiä....

Onko kenelläkään kokemusta noista vyöhyketerapioista tai osteopaatista? Meillä tilanne on edennyt siihen pisteeseen, että keskiviikkona on aika osteopaatille ja toivon kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että siitä olisi apua! Poika on lohduton ja itkee välillä niin hysteerisenä, että täällä on äitikin sydän kipeänä surusta. :'( Niin paska olo, kun ei voi toista auttaa... Vielä siihen päälle pohjaton väsymys, niin meillä on jo parisuhdekin todella lujilla...

Meillä on käyty kolme viikkoa, kaksi kertaa viikossa vyöhyketerapiassa ja apu on ollut todella suuri.

Lähtötilanne oli lohduton eli herättiin n.15-30 min välein tai valvottiin koko yö sylikkäin.
Nyt nukkuu yöt 1-2krt heräillen.

Imetätkö vauvaa?
Mitä oireita teillä on vauvalla?

Solavi, täysimetyksellä mennään! Vauvalla on monenlaisia oireita, ja välillä itkuun auttaa yksi keino, välillä joku toinen. Uskon siis, että monen ongelman yhdistelmä on kyseessä ja siksi ajattelin ensimmäisenä kokeilla tuota osteopaattia.

Oireita:
- itkuisuus
- huonounisuus
- pulauttelu ja oksentelu (tänään lensi jo oksennus kaarella)
- kehon jännittäminen
- ei tykkää vaaka-asennosta
- saa välillä rintaraivareita
- syö ja imee lohtuun
- kipristelee ja itkee kakatessa

Refluksiltahan tämä vaikuttaa, mutta lisäksi epäilen vatsavaivoja ja varmaan jo jotain väsymyksen/ ärtymyksen aiheuttamaa yleistä epämukavaa oloa. Silloin kun kaikki on hyvin, herra on todella hurmaava ja iloinen! En siis usko, että tämä on mitään "temperamenttia" tai muutenkaan luonnekysymys, niin kuin synnärillä sanottiin...

Kyllä noi oireet on tosi selkeet!Refluksi ei ole sairaus vaan se on oire eli syy pitäisi löytää.

Oletko miettinyt imetysdiettiä??
Maito on yleisin refluksin aiheuttaja!
Sit gluteeni, muna, soija, kahvi, kaakao(suklaa), sitrushedelmät, nauta.

Minä diettaan nyt noita kaikkia ja tulokset alkoi näkyä viikon päästä aloituksesta.

Nyt ollaan siinä tilanteessa et rupean palauttamaan aineita yksi kerrallaan jotta nään, mitkä on turhia diettiin.

Kannattaa harkita!!

Oon kuullut imetysdieetistä, mutta en oo sitä vielä kokeillut. Täytynee sekin ottaa kokeiltavaksi! Kiitos vinkeistä, kaikki keinot on nyt tarpeen. :)

Ei minunkaan mielestä tarvitse pyydellä omanapailua anteeks, on vaan kiva lukea kaikkien kuulumisia ja vauva-arjen sujumista :).

Me yritettii taas tota imetystä rintapumppailun sijaan ees öisin, ettei tarvis yöllä alkaa pumppaamaan.. Noh tuloksena koko yö ja tää päivä ähkimistä, pinnistelyy ja ponnisteluu.. Hirveet määrät siis ilmaa menee nieliessä, tekee pahaa katella ku toinen niin vaivasena :( Nyt kyllä jo helpottanut.
Kestovaippakokeilutkin tosiaan alkaneet mistä tuonne kestovaippa-alueelle kirjottelinki, eilen falskas kyllä kaikki mitä kokeiltii enkä tiiä oliko vika imujen määrässä, huonossa mallissa vai onko vaipassa menny joku rikki.. kumpparit tai pul-kuori. Vaipat siis suurin osa käytettyjä. Nooh kokeilu jatkuu, tänään taas toimi, sama vaippa ku toissailtanakin. Sen jälkee ollu kertsi ku mies hoiti mun kauppareissun ajan poikaa.
Meilki tulee kyl ihmeriitoja aina olettamisen takia, kumpiki aina olettaa et toinen sitä tai toinen tätä..
Jotai muutaki piti kirjottaa mutten enää muista mitä..

Ainii mun eripari tissiongelmast piti avautuu :D Tää on iha järjetöntä, kuppikoko eroa on varmaan jo kaks kuppii, mietin et oisko syynä et toisee ei nouse nyt maito kunnol siinä et jos se tissi ei jostain syystä tykkää herua pumpulle, oon nyt yrittäny siitä imettää ja pumpata aina ekana ja pumpata vaik ei mitää tuliskaa.. Koko ajan vaa laskee se maitomäärä mitä siit tulee samalla ku toisesta nousee, kivaa ku tissiliiveis toinen liivi täynnä ja melkei pursuaa ja toinen iha väljä.. Ei ihan samanlaisia ilmavaiva ongelmia tuu kyllä lapselle täst vajavaisesta tissistä ku siit ei tosiaan silleen suihkuu se maito. Noh katotaan jos tulis muutosta ku koittaa sitä nyt enemmän käyttää.. Öisin vaa pakko silti toinen tissi pumppaa vaik toisest imettäis, ihan senki takii et lapsi saa tarpeeks maitoo mut myös siks et toinen tissi tekee räjähdyskuoleman muuten :D Mut joo sellasta oli viel.

Oon kuullut imetysdieetistä, mutta en oo sitä vielä kokeillut. Täytynee sekin ottaa kokeiltavaksi! Kiitos vinkeistä, kaikki keinot on nyt tarpeen. :)

Suosittelen!!

Jos olet facebookissa niin liity ryhmiin imetysdiettaajat ja refluksilapset. Niistä saa tosi paljon tukea ja tietoa.

Käytiin tänään lääkärissä, selvisi ainakin se että mulla tulee maitoa liian paljon ja niin nopeasti että poika ei oikein pysy mukana, ns.suihkutissit. Osa vatsa- ja myös refluksiongelmista selittyy sillä, vauva nielee
paljon ilmaa ja liika maito tulee ylös. Pitää pumpata enimmät pois aina ennen syöttöä ja pitää pystyasennossa sekä syödessä että nukkuessa. Gavisconia voisi myös kokeilla mutta näin pienellä ei mielellään. Menee kyllä varmaan myös ajan mittaan ohi, kun pikkuisen ruoansulatuselimistö kehittyy.

Ei minunkaan mielestä omanapailua tarvii pyydellä anteeksi, sitähän varten tämä foorumi on, että pääsee purkamaan tuntojaan muille :)

Aiheesta puheenollen, tässä vähän omaanapailua. En tiedä mikä mulla on, mutta nyt viimeiset 3 - 4 päivää olen ollut ihan hullu hormonihirviö! Ja tietenkin miehelle puran kaiken ärtymyksen ja kiukkuilun.. Tänäänkin ollut sellainen päivä että ihan jokainen asia on tuntunut ärsyttävän, en kyllä normaalisti ole tälläinen. Meilläkin on nyt miehen kanssa ollut vähän kinaa kun olen ollut niin ärtynyt ja sitä myötä valittanut milloin mistäkin. Mutta on mua tuo mieskin ärsyttänyt, viime viikolla teki muutaman päivän pitkää päivää töissä, ja eikös poitsu aloittanut samantien miehen lähdettyä töihin rutkutuksen (mikä jatkui melkein koko päivän) ja taisteli unta vastaan, jolloin pääsin aamupalalle vasta puolen päivän aikaan. Sekä poika oli juuri tuolloin useita tunteja hereillä ja vaati sylittelyä ja jatkuvaa huomiota, jos pissalle menin niin samantien alkoi ihmetys mihin äiti katosi ja huuto. Ruuan laitosta ei tullut yhtään mitään, kerkesin polttamaan ruuat kokonaan pohjaan kun samaan aikaan piti pojalle nostella tuttia, hyssytellä ja antaa huomiota. Ja sitten illalla kun mies tulee kotiin, toteaa "ihan kiltistihän ja hiljainen poika on". Kai nyt kun mun seurassa rutkuttanut koko päivän! :arghh: Sama meininki toistui seuraavana päivänä.. Nuo pari päivää hoidin käytännössä pojan melkein kokonaan itse, koska tietenkin halusin että mies saa kunnon yöunet, niin jaksaa tehdä pitkän päivän töissä. Sekä huvittaa että ärsyttää kun mies vain toteaa, että yritä pysyä rauhallisena, älä menetä hermoja ym, kun mies on ollut vauvan kanssa kahdestaan vain 1h ajan, ja tuonkin ajan vauva vain nukkui tyytyväisenä.. Välillä tekisi mieli kunnolla räjähtää, että miltä tuntuisi jos et pääsisi edes vessassa käymään rauhassa, aamupalan kerkeät puolen päivän aikaan syömään ja silloinkin kiireellä hotkaiset yhden rahkan, miljoona asiaa pitäisi tehdä mutta ei vain pysty koska tietenkin vauvan tarpeet tulevat ekana jne jne..

Huh, sai vähän edes avauduttua! Toivottavasti te ette nyt pidä mua ihan raivohulluna, kyllä onneksi vauvan seurassa pystyn hermoja pitämään kurissa, mutta voi s**tana kun tuo mies alkaa pätemään vaikkei itse ole yksinään pojan kanssa ollut kuin vain sen yhden tunnin ajan :mad:

Rakastan olla äiti ja äitiys on ihanaa, mutta kyllä myönnän että on se myös rankkaa.. Tsemppejä meille kaikille äideille! (ja myös isille)

Meillä on korvike vauva ja refluksia... Kakka on myös vihreätä, oma vika kun sitä cuplatonia vähensin. Nosta ei ihan niin äkkiä auta toivottavasti ees jossain vaiheessa... En ole vielä kokeillut sitä maidon sakeuttajaa, kun siinä pitäisi aina odotella se 7 minuuttia, eikä meidän pikkumies kyllä jaksa ootella yhtään :D

Takaisin