Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Esikoisen kanssa ku käytiin kakka-asioissa suolistopolilla nii sanoivat että jos kakka on mustaa tai ihan harmaata niin sit pitää olla huolissaan. Mutta tietysti tän ikäisillä hiukan eri asia noissa väreissä mutta muistaakseni noi kaks oli ne väriä jolloin olla yhteydessä melkein heti lääkäriin. Meillä ei ny koskaan niiden mustien kakkojen syy selvinny.

Ny ällövaroitus :D verta ja roippeita tiedossa nii herkkämieliset skipatkaa loppuosio :D

Eli kysymys jälkivuotoon ja ylipäätään vuotoihin. Omasta mielestäni jälkivuoto loppui pari päivää sit ja sitä ennen vuodot alkoi olla jo tyrehtyneitä ja vähäisempiä. Parin viimeisen viikon vuodot oli vanhan veren näköistä ja osittain limaisen oloista. Mietin silloinkin että onko normaalia mutta seurasin hajua joka ei muuttunut pahemmaksi missään jälkivuodon vaiheessa. Myöskin lämpötilaa seurasin tasaisin väliajoin ja ei siis kuumetta. Annoin olla vaikka välillä tuli sellaista pientä roippeen riekaleen näköistä mutta en ollu varma että oisko vaan hyytynyttä verta klönttinä vai jotain limakalvoa tai istukkaa. No nyt oli se yks vuotamaton päivä ja tänään tuli sit ihan tuoreen näköistä verivuotoa. Muistelisin että näyttää ihan kuukautisvuodolta pienillä roippeilla. Myös ennen ku ekat vuodot siteeseen tuli nii kohdun alueella kävi sellainen vihlaisu (juu oon melko tarkka ku johonki sattuu nii paikannan sen elimen tai osan tarkalleen). Kysymys siis että onko tää vuoto ny kuukautiset jo vai pitääkö olla huolissaan? Ku jostain muistelen että jos jälkivuoto muuttuu kirkkaaksi vereksi nii ois niin ku huono juttu?

Talvitintti, täällä oli vähän samanlainen meininki, itsellä kiukku ja ärtymys vaivaa väsymyksen lisäksi myös silloin kun en syö kunnolla. Kehoitankin siksi pitämään huolta syömisestä vaikka tuntuisikin, ettei ehdi! :) Vaikka se vaukki siellä kiljuu ja huutaa, niin sen voi laskea alas siksi aikaa, että saat syötyä, koska silloin säkin jaksat paremmin! :) Samaten, vessassa voi käydä vaikka siitä tulee itku. Se, että tekee omat välttämättömät asiat, ei tarkoita, etteikö huomioisi vauvan tarpeita. Päinvastoin, vauva tarvitsee hyvinvoivan ja jaksavan äidin, se on sitä äidinrakkautta, että muistaa pitää myös itsestä huolta! :Heartred

Täällä asiaan tosiaan kiinnitettiin huomiota muutamien kipakoiden riitojen ja väsy-itku-kohtausten jälkeen... Tietysti vauvan perustarpeet menee täälläkin aina edelle: aina ensin vauvalle ruoka, puhdas vaippa ja kaikki muu kuntoon. Masuvaivojen takia täällä itketään ja kiljutaan siten, että vain olkapäällä tai sylissä rauhoittuu. Kuitenkin, jos mies ei oo paikalla ja mun on syötävä, niin silloin vain vauva esimerkiksi rattaisiin vaikka siitä tulisikin itku (sori, naapurit!). Oon kuitenkin koko ajan siinä vauvan näkösällä ja juttelen sille, samalla kun ahdan masun täyteen ruokaa, että hermot lepää ja jaksan taas hyssytellä. Vauva kyllä kestää hetken itkeäkin. Neuvolassa kun puhuttiin, niin sielläkin sanottiin, ettei siitä jää sille muistijälkiä vaikka itsestä tuntuu pahalta ja sydäntä särkee, se kuitenkin pian pääsee taas syliin. Tärkeintä on se,että äitillä on voimia ja, että se jaksaa jatkossakin hoitaa vauvaa.

Vauvakin varmasti aistii mun hermostuneisuuden ja silloin ei ainakaan rauhoitu, joten siinä on parasta keskeyttää tilanne ja hoitaa oman nälkä/tms kuntoon, jotta itse rauhoittuu. Jos muuten vaan meinaa mennä hermo, niin vauva vaan itkemään turvalliseen paikkaan ja itse toiseen huoneeseen hetkeksi rauhoittumaan, jotta jaksaa taas. Se on ihan sallittua! Me ollaan ihmisiä vaan, ja kun toinen vaatii huomiota, eikä osaa sanoin kertoa mikä vaivaa, niin se, että turhautuu ja menee hermo, se on ihan normaalia eikä tee kenestäkään huonoa äitiä :love2 Tsemppihalit!

Meillä tulee tunnin päästä tasan kuukausi täyteen ja eilen oltiin neuvolassa. Siellä oli muuten kaikki hyvin... Mutta kuulemma syö liikaa.... Edelleen! :eek: Vaikka kutakuinkin samoissa lukemissa mennään kuin Sallilla ja serkkupoikakin oli kasvanut kuukauden aikana jopa vähän enemmän, eikä sillekään ole puhuttu mitään liiasta painosta... Onko meijän neuvolan terkka vaan sitten turhan tarkka? Potra poika se on, sitä ei voi kieltää... Syö siis tilanteen mukaan joko rinnalta, pumpattua äidinmaitoa tai sitten korviketta (korviketta menee 1/3 maksimissaan, riippuu siitä, olenko ehtinyt omaa maitoa pumppaamaan). Pulauttelua ei juurikaan ole.
Mutta näillä määrillä nukkuu öisinkin yleensä kolmen tunnin erissä, joskus nelisen tuntia... Jos vähennän nyt vähennän määrää, niin tiheneekö sitten syöttötahti? ... Noh, varovasti kokeillaan pikkasen pienemmillä annoksilla ja katoaan mitä tulee :nailbiting:. Syntymäpaino oli 3500 g, sairaalasta lähtiessä muistaakseni 3440g ja nyt sitten kuukauden kuluttua 4720g eli 1280 g tullut kokonaisuudessaan lisää.

Me muuten kokeiltiin Cuplatonia tiputtaa suoraan suuhun :grin Olipahan show kun pikkunen siitä hermostui.. Tippoja oli ainakin nenässä, leuassa,poskessa ja paidalla kun pää heilui vimmatusti.... Taidammekin jatkaa taas lusikalla annostelua... :hilarious:

Minkälaisia vaatteita muuten tykkäätte vauvoilla eniten käyttää? Mä inhoan bodyjä, joissa ei ole nappeja sivuilla eli pitää pään yli pujottaa... Pelkään jotenkin sen niskan kanssa, että se retkahtaa tai päääsee muuten yllättäen heilahtamaan kun vähän kohotan sitä pukeakseni. Eli kun suuntaan seuraavan kerran vauvanvaatekaupoille/kirppikselle, niin mukaan tulee vaan sivusta aukeavia bodyja ja vetoketjullisia/nepparillisia potkupukuja, toiset suosikkini :happy: Kauheeta kun ekat vaatteet alkaa jäädä pieniksi, eihän niitä tosiaan ehtinyt paljoa käyttää! :wideyed:

Eli kysymys jälkivuotoon ja ylipäätään vuotoihin. Omasta mielestäni jälkivuoto loppui pari päivää sit ja sitä ennen vuodot alkoi olla jo tyrehtyneitä ja vähäisempiä. Parin viimeisen viikon vuodot oli vanhan veren näköistä ja osittain limaisen oloista. Mietin silloinkin että onko normaalia mutta seurasin hajua joka ei muuttunut pahemmaksi missään jälkivuodon vaiheessa. Myöskin lämpötilaa seurasin tasaisin väliajoin ja ei siis kuumetta. Annoin olla vaikka välillä tuli sellaista pientä roippeen riekaleen näköistä mutta en ollu varma että oisko vaan hyytynyttä verta klönttinä vai jotain limakalvoa tai istukkaa. No nyt oli se yks vuotamaton päivä ja tänään tuli sit ihan tuoreen näköistä verivuotoa. Muistelisin että näyttää ihan kuukautisvuodolta pienillä roippeilla. Myös ennen ku ekat vuodot siteeseen tuli nii kohdun alueella kävi sellainen vihlaisu (juu oon melko tarkka ku johonki sattuu nii paikannan sen elimen tai osan tarkalleen). Kysymys siis että onko tää vuoto ny kuukautiset jo vai pitääkö olla huolissaan? Ku jostain muistelen että jos jälkivuoto muuttuu kirkkaaksi vereksi nii ois niin ku huono juttu?

Mä just eilen kysyin neuvolassa samaa! Pitkään siis ollut rusehtavaa vuotoa kunnes nyt pari päivää sitten muuttui kirkkaaksi vereksi. Muita oireita ei ole, paitsi välillä sektiohaavan kohdalla vihloo. Ei siis alapäässä/kohdussa sen kummemmin. Sanoi, että on normaalia ja monesti luullaan, että kuukautiset alkaa, mutta se on edelleen sitä jälkivuotoa. Ehkä sitten just jos sulla on enemmän kipuja/kuume nousee/haju/tms poikkeavaa, niin sitten syytä olla huolissaan? Tosin, en tiedä sitten onko ohjeistus eri sektiossa ja alakautta synnyttäneillä... Et oliks tästä kommentista nyt sit yhtään apua? :grin

Esikoisen kanssa ku käytiin kakka-asioissa suolistopolilla nii sanoivat että jos kakka on mustaa tai ihan harmaata niin sit pitää olla huolissaan. Mutta tietysti tän ikäisillä hiukan eri asia noissa väreissä mutta muistaakseni noi kaks oli ne väriä jolloin olla yhteydessä melkein heti lääkäriin. Meillä ei ny koskaan niiden mustien kakkojen syy selvinny.

Ny ällövaroitus :D verta ja roippeita tiedossa nii herkkämieliset skipatkaa loppuosio :D

Mulla oli sama juttu.. ensin selkeetä jälkkäriä ja sitten pvä ettei tullu mitään ja sit tuli 6 pvää verta ni oletin että menkat mut nyt taas iha ruskeeta jojojen kera eli jälkkäriä... ja 5 vkoa nyt synnytyksestä.. alan olee kypsänä.. ja kun peiliö kurkkasin niin ei vieläkään näytä 'normaalilta' ei siis ole reikää .. :D voi olla et on vieläki nii paha turvotus mut mut... ja jälkitarkastus vast 27 pvä.. mut sain piimäkokkareen suihkus pois jihiii!!

Herkkusieni, kaikista kommenteista on apua :)

Tääll tulee keskiviikkona 5vkoa synnytyksestä. Oireitten ja tuntemusten mukaan vois ollaki kuukautiset mutta en tiedä. Viimeksi meni 11kk synnytyksestä ennen ekoja kuukautisia nii en ny niidenkään varaan laittais... jälkitarkastus on muistaakseni 2.1. Mutta 27.päivä on kyll esikoisen neuvola nii jos ei muutu nii pitää kai viimeistään siellä kysyä. Pitää seurata tätä. Pitääköhän johonki kirjata nämö ylös ku tuntuu että muuten ei muista :D
En kyll pahaksenikaan pistä jos kierrot heti starttaa ku vauvakuumeki vaivaa TAAS.

Jemina, hienoa että kokkare irtosi :)

Voimia vatsaoireiden kaa taisteleville <3

Saini mulla oli samanlainen tilanne tovi sit, eka vihlas ja tuli hyytymiä ja kirkasta verta mut kuulemma normaalia:)
Vauva kuumetta täälläkin pikaseen mitattuna 40 astetta;)

Mäkin oon naureskellu vauvakuumetta! Kun nyt jos heti yrittäs saada toisen aluille, niin se syntyisi sopivasti, kun tämä edellinen alkaa olemaan jo iso ;) Sitä joutuu kuitenkin niiiiiin kauan odottamaan ja poju tuntuu kasvavan niin hurjaa vauhtia! Ihan jo ison pojan näköinen :)

Mä kanssa odotan jälkivuodon rippeiden häviämistä. Mulla on ekojen muutamien päivien jälkeen vuoto ollut tosi niukkaa ja nyt se on jo reilun viikon ollut oikeastaan kokonaan pois, lähinnä pyyhkiessä tulee joskus jotain tai pönttöön tipahtelee pieniä hyytymiä. Pikkuhousunsuojaan ei oo oikeastaan tullut mitään enää aikoihin, mutta ei uskalla silti vielä jättää sitä poiskaan... Loppuis jo.

Mä en kyllä ymmärrä, miten teillä voi olla vauvakuume! Itse sanoin miehelle, että tästä lähtien käytetään kahta kortsua ja silti tuikataan vain kakkoseen, ettei pääse käymään vahinko! :D Varmasti silläkin on tekemistä asian kanssa, että meillä tämä vauva-arki on ollut todella rankkaa... Onko vauvakuumeesta kärsivillä "helpot" lapset? Se voisi jotain selittääkin.

Ei tääll kyll tää arki kahden lapsen kaa oo helppoa. Vauva haluaa olla koko ajan sylissä. Ja yritä siin sit hoitaa muut arkeen liittyvät jutut. Sen takia itte ihmettelenki kui voi vauvakuume olla jo nyt :D

Ja siis selvennykseksi vielä, että tuo esikoinen on kyllä pohjattoman rakas ja ihana, mutta pitää kerätä ensin muutama vuosi voimia ennen kuin tähän jaksaa alkaa uudestaan. :D

Mulla ollut kroonista tää vauva kuumeilu, alkaa heti synnärillä:D onhan nää meidän muksut ollu suht "helppoja" vauvoina... Itkua ja raivoa kyl riittää meilläkin, jos ei vauvana niin leikki-iässä sit:/

Mun mielestä tälleen 4 mukulan perheessä on "helppoa"... Ok hommaa ja aktiviteettejä riittää ihan omiks tarpeiks mut en sekunttiakaan pois antais;) nyt Sanni nukkuu ja 3 muuta touhuaa omiaan yhdessä ja tää mama höpisee teille ja juo kahveeta:)

Samaa mäkin ihmettelen Äyriäinen, kuinka voi olla jo nyt vauvakuumetta! Ite hyvä kun selviää tän yhden vauvanhuutojen ja kipujen kanssa :eek: Meillä on ollut aikas paljon sairasteluja ja muuta heti alkuun, mut en ois uskonut, että vauva-arki ois voinut olla näin stressaavaa. onneksi löytyy niitä hyviä hetkiäkin :)

Meidän poju on juu helppo, vaikka hankalampia päiviäkin joukkoon mahtuu, niinkuin eilinen. Syli oli ainoa paikka, joka kelpasi ja siinäkin piti olla maks 10min tauolla koko ajan tissi suussa... Tuntuu siis, että imetin koko päivän klo 9:00-00:30 ja ainoa tauko tuli, kun sain tyypin nukahtamaan kantoliinaan pariksi tunniksi iltapäivällä.

Mä oon varmaan jotenki outo sit ku en oo ikinä tykänny oikeen vauvoista, vaan sit isommista lapsista :) Toki toi oma palleroinen on suloinen ja sitä rakastaa paljon, mut kovasti ootan jo, että hän ois isompi, vaikka sen vuoden vanha edes. Ikinä ei oo vauvakuumetta ollu, lähinnä lapsikuume :D Ekaa odottaessa oli helppo raskaus, mut vauvavuos aivan yhtä vitun helvettiä! Tokaa oottaes jotenki oletin, että raskaus ois taas helppo, mut ei, ihan kauheeta, vauvavuos oli sit niin helppo etten siitä juurikaan muista mitään. Nyt oli raskaus ihan perseestä, vauva on helppo, mut kyllä tää viimeseks jää. Raskausaikana sitä vielä vähän mietti, että josko sitä yhden vielä, synnytyksetkään ei oo ikinä ongelmana ollu, mut ei, meillä on nyt lapsiluku täys. En mä enää jaksa kärsiä yhtään raskautta, enkä vauvavuotta. Sit myös raha tulee vastaan. Eihän nää pienenä paljoa vie, mut isompana sit. Asunnon koko, auton koko, kauppalasku, harrastukset, ajokortit, mopot jne, eikä tohon tukijärjestelmään oo luottaminen, että yhteiskunta auttas/kustantas aina...

Refluksia meillä oli esikoisella... Hengittämisen lopetti monesti yöllä ja sai hieroa/ravistella hereille. Monesti vetäs puklut henkeen :( Ei neuvolasta saatu apua, yksityiselle mentiin. Meillä siis laajat allergiat oli refluksin taustalla. Suosittelen kans imetysdieettiä jos siihen mitenkään ite pystyy! Tässä vaiheessa se on vielä helppoa kun ei kiinteät sotke kokeiluja.

Mullaki jälkivuoto näytti jo loppuneen, mut alkoi sit kirkkaana uusiks ja sit loppui kokonaan puolentoista viikon kuluttua. Lopuks oli just semmosta limasta ruskeeta tuhrua.

Mitähän muuta taas :D Aina tulee luettua, mut ei heti kirjoteltua ni pääsee unohtumaan...

Takaisin