Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Herkkusieni, kiitos tsemppiviestistä! :Heartpink "Mukavaa" huomata, että on muitakin, ketkä painii samojen ongelmien ja pulmien kanssa. :)
Miehen äiti halusi ottaa pojan hetkeksi hoitoon ja mies lähti käymään asioilla, joten nyt saan vihdoin henkäistä ja nauttia hiljaisesta asunnosta! Ja saan rauhassa teille höpötellä sekä ruuan valmistaa, tämä on sitä arjen luksusta :grin

Mulla jälkivuoto loppui noin vähän päälle kolme viikkoa synnytyksestä, uskon että te keillä pidempään jatkunut alkaa hermot menemään, eihän se kivaa ole!

Kuinka pitkiä aikoja teidän vauvat on hereillä? Meidän poika on kuukauden vanha ja pari päivää päälle, viikonloppuna alkoi mielestäni pitkä valveilla olo. Eilenkin poika oli hereillä klo 11 - 17.30, ei tuona aikana nukkunut juuri yhtään, taistelee vain unta vastaan ja seurustelee. Isovanhemmatkin ihmetelleet miten poika jaksaa valvoa putkeen noin monta tuntia, ikää kuitenkin vasta tuon verran.. :eek:

Sain vihdoin kirjoitettua synnytyskertomuksen, ja päätin kopioida sen tännekin. :)

15.12.2015 oli aika äippäpolille vauvan kokoarvion takia, kokoarvio oli 3700g joten synnytys päätettiin käynnistää ballongilla. Klo 11 sain ballongin jonka kanssa sain luvan lähteä kotiin, virtsaaminen ei ballongin kanssa onnistunut, joten illalla uudestaan äippäpolille, jossa ballonki poistettiin ja tällä kertaa laitettiin yksiosainen ballonki. Lähdettiin takaisin kotiin, ja automatkalla alkoi supistelut jotka tekivät jonkin verran kipeää, mutta yötä myöten supistukset helpottuivat ja sain nukutuksi.
Aamuyöllä 16.12.2015 noin klo 04 aikoihin heräsin vessahätään, jonka yhteydessä ballonki tippui pois, ja tämän jälkeen alkoi heti säännölliset ja kivuliaat supistukset. Enää en nukutuksi saanut, joten pyörin ympäri asuntoa ja kärvistelin kivuissa noin 3h, jonka jälkeen herätin miehen ja sanoin etten enää kotona pärjää.
Äippäpolilla oltiin aamulla noin klo 08 aikoihin, ja olin tuolloin 3cm auki. Käyrillä olin 10min, kunnes alkoi oksettamaan ja meidät ohjattiin synnytyssaliin, jossa aloin samantien ilokaasua hengittelemään. Ilokaasusta en kokenut hirveästi hyötyväni, pään sai pyörälle joka vähän auttoi supistuksia kestämään. Päätin myös kätilön ehdotuksesta ottaa 4 kpl aquarakkuloita, mutta se oli virhe. Rakkuloiden laittaminen sattui, laittamisen aikana ulvoin ja itkin kivusta eikä ne helpottaneet oloani yhtään.

10.00 jälkeen ilokaasusta ei ollut enää mitään hyötyä, supistukset tihenivät ja oloni alkoi olla todella tuskainen ja kivulias, jolloin kätilö teki sisätutkimuksen ja olin 4cm auki. Puuduttaja tilattiin, epiduraalin laitossa oli hankaluuksia ja puudutuksen laitto onnistui 50min myöhemmin. Ei mennyt kauaa kunnes tunsin, että nyt puudutus alkaa auttamaan ja kivut hävisivät, se oli helpotus!
Puoli kahden aikaa sain 1. lisäannostuksen epiduraalia, jonka jälkeen laitettiin Syntocinon tippumaan synnytyksen edistämiseksi.
Klo 15.00 aikoihin oloni alkoi olla taas todella kivulias ja tuskainen, pystyssä en pysynyt koska huimaus oli kova, ja tämän jälkeen sain 2. lisäannoksen epiduraalia.
Klo 16.00 aikoihin kätilö teki sisätutkimuksen, ja olin tuolloin 6 - 7cm auki. Tämän jälkeen nousin eva - telinettä vasten, mutta se vain pahenti oloani ja aloin oksentelemaan, joten menin takaisin sänkyyn kärvistelemään.

Klo 17.05 kätilön tutkiessa kirkasta lapsivettä alkoi lorahtelemaan. Tämän jälkeen kaksi lääkäriä tuli paikalle, jotka ultraäänellä katsoi vauvan tilannetta ja huomattiin, että oli avosuinen tarjonta. Lääkärit sanoivat, että edistymistä seurataan klo 19.00 asti, ja jos ei edisty niin sektiota harkitaan. Tuolloin kätilö ohjasi, että nyt pitää olla ravinnotta ja nesteitä ei saa nauttia.
Klo 17.45 epiduraalin vaikutus alkoi taas lakkaamaan ja itkin kovista kivuista, viiden minuutin kuluttua sain 3. lisäannoksen epiduraalia.
Klo 18.23 olin 9cm auki, paineen tunne alkoi olemaan kova.
Klo 19.30 kivut olivat aivan järkyttävät ja pyysin taas lisäannostusta epiduraaliin, 4. lisäannoksen sain anestesialääkärin luvalla, mutta tällä kertaa eiduraalista ei tuntunut olevan mitään hyötyä, ja tässä vaiheessa alkoi vähän työnnättämään.
Klo 20.27 ponnistuksen tarve oli kova, tuolloin olin auki 9 - 10cm.

Klo 20.50 olin täysin auki, ja sain alkaa ponnistamaan. Synnytyssaliin tuli tässä kohtaa toinen kätilö. En voi sanoin kuvailla miten järkyttävät kivut mulla oli, en olisi millään jaksanut ponnistaa ja jo heti ponnistuvaiheen alkuvaiheessa karjuin etten jaksa ja haluan sektion, mutta mies ja kätilöt tsemppasivat. Koko ponnistusvaiheen ajan tunsin järkyttävää kipua, ja voimat alkoi ehtyä. Samaan aikaan oksentelu alkoi kipujen takia, mutta yritin kaikilla voimillani vain ponnistaa. Kivut olivat sitä luokkaa, että luulin kuolevani ja luulin, että kroppani kohta romahtaa, ei enää kestäisi.
Klo 21.45 samat lääkärit pyydettiin paikalle, ja tässä kohtaa olin jo ihan sumussa kipujen takia. Huoneessa oli 3 - 4 kätilöä ja kaksi lääkäriä, ponnistuvaiheesta en muista paljoa mitään kovien kipujen takia. Muistan vain karjuneeni vähän väliä etten kestä ja jaksa, mies lääkäri tokaisi tässä vaiheessa että ei tämä nainen enää kohta kestä.
Klo 21.55 imukuppisynnytyksellä syntyi meidän rakas poikamme, jonka sain samantien rinnalle. Olin niin sumussa kipujen takia etten edes tajunnut pojan syntyneen, yhtäkkiä hän oli rinnallani ja siinä tuijoteltiin toisiamme.

Verta menetin noin 1,5 litraa ja hemoglobiini oli 75. Sain sairaalassa ollessani pari lisäannosta verta, oli todella heikko olo ja vessaankin minut kuljetettiin sängyssä. En olisi kuvitellut että kivut olisivat noin kovia kuin oli, kieltämättä pientä traumaa jäi. Mutta niin kliseistä kuin se onkin, kivut unohtuivat samantien kun sain pojan rinnalleni. :Heartpink

Itselle ei oo vauvakuumetta tullut vaan enemmänkin tuntuu että tämä meidän tyty on täyttänyt meidän perheen eli nyt tuntuu jotenkin kokonaiselta vaikka ei yhden lapsen aikaan tuntunut että mitään puuttuisi.

Yllättävän hyvin lähtenyt arki kahden lapsen kanssa sujumaan. Esikoisen uhmakin tuntuu laantuneen pikkusiskon myötä vaikka ajattelin sen vaan pahenevan. Mutta toinen on niin reipas isoveli ja aivan ihastunut siskoon <3
Mies ei pystynyt olemaan ollenkaan isyyslomalla joten arki alkoi heti kun sairaalasta tultiin, toisaalta ehkä ihan hyvä että esikoinen ei tottunut siihen että ollaan kaikki kotona ja toinen kerkeää aina auttamaan ja tekemään jotain vaan esikoinenkin joutui heti oppimaan että nyt kun on vauva niin pitää odottaa vuoroa.

Vauvan nukkuma ajat sitten olen esikoisen käytettävissä ja touhutaan yhdessä niin hänkin saa omaa huomiota.

Äidin oma aika jääkin melko vähälle (ai mikä oma aika?!) mutta parin viikon päähän varasin kampaaja ajan joten edes pari tuntia saa sitten ihan rauhassa istua tekemättä mitään!

Mulla ei varsinaista vauvakuumetta ole, neuvolassakin kyseltiin, että ootteko miettinyt jos toista (viitaten ehkäisyasioihin)... Hell no! Jos nyt ensin opetellaan kasvattamaan tätä ekaa :grin

Mut sen sijaan, että varsinainen vauvakuume olisi, mulla on ikävä sitä ihanaa vauvamasua :Heartred Se oli niin pinkee pallero ja siellä se yks pikkuinen tömisi ja venytteli ja sydän aina pakahtui. Se masu katosi kuitenkin niin nopeasti, etten ehtinyt enkä ennen synnytystä tajunnut sitä varsinaisesti hyvästellä, ei sitä tajunnu että kohta sitä ei enää oo :joyful:

.....Jäljelle jäi vain karseet raskausarvet..:bag:

Pakko tulla välissä pyytämään anteeks, ku mä aina jossain kiireessä käväsen kirjottamassa, ja näemmä en sitten tarkasta kunnolla noita mun kirjotuksia, mun edellisestä kirjotuksesta saanu itekkään enää tolkkua,et mitähän siellä piti lukea :D Eli kun kirjotan nopeesti kännykällä, niin sen ennakoiva korjaa niitä mun sanoja, enkä aina muista tarkistaa jokasta sanaa... :D

Noniin, meillä menee vaihtelevasti täällä... Sen hirveen huuto-orkesterin perään ollaan saatu jonkinlainen hiljasuus... Aloitin eilen sen maidon sakeuttajan ja avot! Ei pukluja!! Joku pieni vana välillä suupielessä,mut ei isoja pukluja yhtään!!! WAUH!!!
Olen nyt sitte joka syöttökerralla antanu tota sakeuttajaa, toivotaan jos sillä saatais ne kauheet huuto-orkesterit vähenemään... Eilen illalla silti huudettiin ku syötävä ja ainoa mihin rauhottu nukkumaan oli vaunut... No tänään oli sitte kipakka -10 astetta, ni ei siellä kauheen kauaa toista voinu nukkumassa pitää... harmitti oikeen.. No nyt on kohta parin tunnin unet ottanu, se on aika paljon jo se.
Kyllähän tämäkin valvoo kauheen paljon, mut ei tosiaan siks,että hän haluais, vaan siks,että ei osaa nukahtaa itekseen... joka kerralla se menee huutoitkuks ja sitte pitää lämmittää lisää maitoa ennenku voi nukkua...
Ton sakeuttajan kanssa tahtoo vaan mennä koko ajan enemmän maitoa... ihan hurjia määriä tuo syö ja väittää nälkäänsä syövän, tai no, eihän se nyt pukli sitte enää ku on toi sakeuttaja... voi hyvänen aika, vaikeeks menee!!! :O
Kerralla voi mennä 1.5dl ja parin tunnin päästä voi syödä taas 1.2dl ja tätä jatkuu ihan just niin kauan ku ollaan tässä sisällä normaalisti. Jos nukahtaa vaunuun tms, ni voi nukkua kolmekki tuntia syömättä yhtään.. ja pitää neljäkin tuntia väliä.. mut esim tänään ollaan sitte syöty PALJON! Ei se ole kivaa, mut en voi nälkästä vauvaakaan huudattaa tuntikaupalla, tietty kaikilla keinoilla koitan pitkittää, ees siihen kahteen tuntiin välillä sen välin... Nyt voi hyvässä lykyssä saada 2½h väliä, ku nukahti niin sikeesti tohon...
Yöt on jatkunu silti normaalisti; syödään noin kolmen tunnin välein, mut öisin voi nukahtaa esim desin syötyään, ja nukkua taas sen reilun 2 tuntia. Tosi outoa!
Mut niin, meillä on toi poika siis reilu 5kg, mitäs teidän ton kokoiset syö, määriä siis? Jos osaa arvioida ees?

Kuinka ootte uskaltanut nukkua yönne, joilla hengityskatkoja ollut refluksin takia. Mistä ootte edes huomannu? Mua on pelottanut se, että lopettaa hengittämisen/tukehtuu kesken unien. Varsinkin välillä, kun toinen on tosi tukkonen tai rohiseva. Välillä saattaa vetää maidon hengeen ruokailun päätteeksi niin sekin säikäyttää :sad001 Ahdistavaa! Lääkäri oli sitä mieltä, että rauhassa voin nukkua yöni.

Nyt ollaan käyty pari kertaa vauvahieronnassa, joka sanoi, että neidin suolisto ihan tukossa. Aiheuttaa niitä kipuja ja huutoja :sad001 toivottavasti tuosta ois nyt jotain apua.

Sakeuttajaa meillä on nutritiin nutrilon, jossa on 3min sekoitus veteen tai maitoon ennen imetystä. Vähän huutoahan odottelu saa aikaseksi, mutta tutti rauhoittaa hetkeksi. Pulauttelu on vähentynyt, mutta silti tuntuu maito maatessa usein nousevan. Kuinka teillä vauvat nukkuu refluksivauvaiset?

Onhan tossa oma työnsä sakeuttajan kanssa.. kun ite vielä pumppaan ja sekoitan pumpattuun maitoon ja imetän sen jälkeen. Onneksi tuota maitoa tulee sen verran, että saa pumppailtua odottamaan seuraavaa kertaa varten.

Eipä ollu pelkoa yöunista esikoisen vauva-aikana... Yleensä siinä ei ite ehtiny nukahtamaan ennen ku vauva jo huus/puklas/ähis. Eikä sitä uskaltanu katkojen jälkeen nukkua, mut ne loppu ehkä 2-3kk ikään mennessä. Hengityskatkot huomas vaan ku vauva lopetti hengittämisen pidemmäks aikaa. Kyllähän vauva saattaa välillä lopettaa hengittämisen, mut alkaa sit normaalisti hengittää. Siinä oli kans yks syy miks vieressä nukutin, vauva kun rytmittää hengitystään äidin hengityksen mukaan.

Meillä ei hengityskatkoksia olla huomattu, toivottavasti ei tulekaan! Oon kyllä tarkistellut sitä melko maanisestikin välillä, mutta joka kerta on hengitellyt ihan hyvin.

Mä aloitin myös tuon sakeuttajan käytön, ja viime yö oli heti paljon parempi. Lisäksi asettelin pari tyynyä tukemaan pikkumiestä kohoasentoon, ja unipätkät olivat senkin ansiosta levollisempia. Herra kyllä valvoi osan yöstä ja niin teki tietty äitikin, mutta puklasi vain pari kertaa eikä itkenyt kipuja ollenkaan. Aivan ihanaa oli nähdä taas se hymyilevä herra, ilon kyyneleet valui mulla! :) Nyt päivällä on sitten taas kätisty, mutta paljon vähemmän kuin aiemmin. Huomenna vielä se osteopaatti, niin tämähän saattaa kääntyä vielä iloksi! :D

Isommille on rokotteista noussu 1 päivän kuume ja ovat olleet väsyneempiä siksi kiukkusempia, kohtahan se rokottaminen taas alkaa:/

Huomenna jälkitarkastus. Kiva kuulla lääkärin kommentit, itsestä kun tuntuu et paikat vielä ihan levällään. En tajua miten jotkut on pystyny jo sänkypuuhiin. Itellä synnytyksestä kohta 7 vk ja repeämät kiristää jos koskee. Ja jotenkin tuntuu että siellä on jotain ommeltu väärin, ei ole sellainen kuin ennen. Vai voiko se vaan tuntua siltä? Limakalvot sentään vaikuttais hyväkuntosilta.. Ja pukamat vaivaa edelleen. Onko muut päässeet niistä eroon millaisessa ajassa? Mähän vasta huomasin ne 3-4 vk synnytyksestä kun alkoivat silloin oireilee. Rasvaillut yms olen reilu pari viikkoa. Hermo menee.

En enää muista kuka sano mitä ja mitä mun piti sanoa mutta...

Me taas alettiin antaan cuplaton veden kanssa lusikalla ja toimii jotenki paremmin :) tyyppi innolla sen syö ja rauhoittuu oottaan tissiä :D

Mä en kans oo koskaan ollut vauvaihminen ja ootan kovasti, että tämä meidän rakas kasvaa vähän omatoimisemmaksi omaksi persoonakseen. Ja tämä supervaativa ja itkuinen vauva ei ole kyllä yhtään muuttanut mua vauvafaniksi ja tosiaan mietityttää, että jaksaisiko sitä toista samanlaista vuotta enää, vaikka oon aina halunnu 2-3 lasta.

Taas täällä herättiin itkemään mahankipristyksiä :(

Huomenna jälkitarkastus. Kiva kuulla lääkärin kommentit, itsestä kun tuntuu et paikat vielä ihan levällään. En tajua miten jotkut on pystyny jo sänkypuuhiin. Itellä synnytyksestä kohta 7 vk ja repeämät kiristää jos koskee. Ja jotenkin tuntuu että siellä on jotain ommeltu väärin, ei ole sellainen kuin ennen. Vai voiko se vaan tuntua siltä? Limakalvot sentään vaikuttais hyväkuntosilta.. Ja pukamat vaivaa edelleen. Onko muut päässeet niistä eroon millaisessa ajassa? Mähän vasta huomasin ne 3-4 vk synnytyksestä kun alkoivat silloin oireilee. Rasvaillut yms olen reilu pari viikkoa. Hermo menee.
Mustakin tuntuu että ois ommeltu jotenkin väärin.. edelleenkään en siis aukkoa nähny ja mulle sanottiin että olis hyvä kokeilla vaikka Sormella että tuntuuko kipua.. niin sitten työnsin sormen ja oli kyllä niin löysä lettu että apua .. ihan vauvan pään mentävä :D lisöks tuntuu kun oon niitä kohdunpohja harjoituksia tehny, että jälkivuoto alkaa aina sen jälkeen voimakkaasti.. ja en edelleenkään saa pidätettyä pissaa.. ei siis ole minkäänlaisia lihaksia...

Himottais niiiin seksi mutta tää jälkivuoto ja löysä lettu vähän himmaa.... onneks ens vkol lääkäri

Tääll o seksi myös himottanu jo 2-3viikkoa :D ja synnytyksestä se 5vkoa. Ihme kyllä tuo mies joka uhkaili puolen vuoden selibaatilla (esikoisen synnytyksestä jääny muistikuva nii sai hiukan "traumoja") nii ois myöskin jo halukas sänkypuuhiin :)

Reps tolle löysälle letulle sanontana mutta oikeesti ei kuulosta kyllä hyvälle :( mulla se väärin kasattu olo tulee siitä ettäjotenkin mistä ne sisemmät häpyhuulet alkaa niin, emmä osaa sanoa, siinä on semmonen ihan ihmeellinen kulma tjs. Ja siinä selkeesti on ollu tikit siinä kohti. Ja miks ihmeessä musta myös tuntuu että välilihan alue on pidempi kuin ennen? Onko mun hanuri siirtynyt taaemmas ;D mitä hittiä...

Ps vauvaperheen koomisia sattumuksiamihin vaan ei pysty ennalta valmistautumaan. Vaihdoin vaippaa ja kumarruin vinottain laittamaan vauvalle voidetta niin sepä olikin melkoinen kakkatykki ja ampui sinapit kahden metrin päähän. Luojan lykky että meni vaan lattialle, sänky olis ollu ihan vieressä sekin. Mun ilme olis ollu varmaan kuvaamisen arvoinen ;D kyllä näistä kuulee juttuja mut kun se itelle sattuu niin kyllähän se ihan kokemus on sinänsä :D

Ja oon siis ennen ollu kokoo lanteeton.. siis ei lantioo :Dja kokoa 36 nii nykyään menee vain koko 38 housut.. mietin että tuunko enää ikin mahtuu noihin 36..? Vai heivaanko mäkeen. Tuntuu kanittavan reisist,perseestä, lantio akselilta eikä mahasta.. toisaalt alkupaino oli 53kg ja nyt 66kg.. ärsyttää vaa kun kaapit on täynnä vaatteita mitä ei voi ees pitää

Takaisin