Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kanssa aamu aloitettiin vaunulenkillä :) Ihana ilma, isompi poika pääsi pulkkamäkeen ja pienempi viihtyi vaunussa tuhisten. Ja mamma sai liikuntaa kerrakseen hieman lumisella pururadalla vaihtelevassa maastossa meinasi nimittäin puhti loppua!

Toi tukos/kokkare on ainakin parempi nyt. Em siis uskaltanut tökkiä neulalla vaan saunassa ja suihkussa rapsuttelin ja sitten rasvailin ja imettänyt olen sen rintakumin kanssa. Ei ainakaan nyt ole kipeä ja turvotusta mulla ei ole, taitaa olla lievä ainakin vielä??? Tiistaina on neuvola pitänee siellä kysellä neuvoa kanssa.

Miten onko muiden vauvoilla napa vuotanut verta sen jälkeen kun jo luulit että oli umpeutunut, vai onkohan vaan loppu rupi irronnut kun tänään tuli sellaista verensekaista tavaraa, aina saa olla huolissaan kaikesta ;)

Tsemppiä valvojille, täälläkin tosi vaihtelevia noi olotilat ja paljon pierua pukkaa...

Voimia yövalvojille edelleen. Muistakaa yrittää levätä aina kun mahdollista ja pyytäkää apuja lapsenhoitoon, jos tuntuu että voimat loppuu..

Oi, oonko pikkusen kateellinen teille, jotka päässy vaunuileen.. Täällä aamulla jälleen 29 astetta pakkasta, vieläkin 25 eli ei mitään asiaa ulos.. Loppuviikosta pitäs alkaa pakkasten laskemaan, päästäis mekin.. <3 neljä viikkoa sisätiloissa alkaa tuntumaan :/ kerran päästä vaunuileen, siitäkin kaks viikkoa aikaa :/

Voimaa teille jotka joudutte öisin valvomaan! Mitään käytännön vinkkejä en osaa heittää, mutta täydet sympatiat saatte <3

Mekään ei olla juuri ulkoiltu... Eikä vauvaa viety ees kaupoille noiden tautiepidemioiden vuoksi. Käytännössä se tarkottaa sitä et mies kulkee esikoisen kanssa ku mun nyt ei tisseineni oo järkeä lähtä kovin pitkäks aikaa mihinkää kauemmas... Kauppareissuki yksin on jo eksotiaa parhaimmillaan, voi sitä hillopurkkien ja nuudelien vertailemisen autuutta :D Vähä kypsyttää tää kotona jumittaminen, mutta väliaikaistahan tää on :)

Mä en oo päässyt vielä edes kauppaan yksin, vaikka poju on kohta jo kuukauden vanha... Ja mahdollisuudet näyttävät vain vähenevän, kun pikkumies ei kelpuuta enää pumpattua maitoa tuttipullosta. Onneksi sain parilta kaverilta hyviä ohjeita, joita kokeilla. Jospa se tästä helpottaisi! :)

Meilläkin meni jo 3 yötä paremmin. Luulin että Disflatyl toi avun mahakipuihin ja yöllisiin valvomisiin, mutta olin väärässä. Eilisilta meni kävellessä vauva sylissä, puoli kahteen asti. Ainoa mikä näyttää masua helpottavan. Onneksi mies kantoi välillä, yksin ei jaksais. Pitkin yötä kivut vaivasi aamuun asti koska vauva itkeskeli vähän väliä. Ei auta ku soittaa se vyöhyketerapia - aika heti huomenna. Alko itteäki masentaa kun luuli jo että helpotus löytyi.

Tänään oli veriviiru kakassa, mitähän se tarkottaa? Täytyy huomenna soittaa neuvolaan. Muutoin kakkaa muutaman kerran päivässä, kakka sinapinväristä ja juoksevaa mutta ryynimäistä. Vauva on täysin rintaruokinnalla.

Onko kellään muulla ollut refluksivaivaa? Pojalla käheyty äänikin muutama päivä sitten kun mahahapot nousee niin usein kurkkuun ja kovin on itkuisia päiviä ja öitä ollut kun varmaan polttelee ikävästi nielussa. Huomenna lääkäriin. Kamala katsoa kun toinen aivan rättiväsyneenä yrittää nukkua mutta herää heti kohta huutamaan ja nieleskelemään.

Oma napa, me ollaan oltu perjantaista lähtien sairaalassa, kun se pirun verenmyrkytys uusi! >:( aiheuttajabakteerikin sama, lääkärit väläytelleet sitä vaihtoehtoa että vauvalla olisi immunipuolustuksessa jotain häikkää. Tietty myös mahdollista että meillä on käynyt ihan mahottoman kurja tuuri, yrittävät nyt sit selvittää asiaa. Onneksi poika kuitenkin voi jo ihan hyvin ja on väläytellyt myös ensimmäiset hymynsä täällä sairaalassa :)

Tsemppiä teille jotka valvotte yökukkujien kanssa, sekä hyvää sunnuntai-iltaa kaikille!

Salli paljon voimia sinne koko perheelle, varsinkin pienelle<3 toivottavasti lääkärit saa pian selvitettyä mikä pienellä on ja saattaa pienen toipumaan! Hyvä kuitenkin että pikkunen jaksaa olla iloinen!

Sallille voimia, onpa ressaava tilanne teillä. Ihanaa, että vauveli hymyilee!

Kävin päivällä kärrylenkin, saas nähä päästäänkö ens viikolla ollenkaan taas pihalle, jos kovin pakkanen taas kiristyy. Ulkoilun päälle kävin saunomassa ja ekaa kertaa päätin, että nytpä meen minäkin nukkuun pojan kans, kun viime yö jäi kehnoksi. Ukko opiskellu koko päivän ja en tiedä odottiko se mun laittavan tän pvn ruuan - minä oletin sen laittavan joka tapauksessa... Kun pullohuolto ja tiskit muutenkin jää mun kontolle, niin pyysin ottaan semmosen leikkuulauan minkä saa pesukoneeseen, ettei mun tartte ylimääräsiä tiskailla. Se oli sille liikaa ja se suuttu ja sano mulle niin rumasti, että minä pahotin mieleni. Vissiin se on niin ressipaukku opiskelujensa kans tai jotain? Noh hoh hoh... Nyt taas tuntuu sitten helpittavalta, kun se lähtee viikoks pois, vaikka jäänkin taas yksin. Kyllähän ukosta paljon apua on normaalisti, kun se pitää vauvaa lypsyjen ym ajan. Mutta yksin ollessa kukaan muu ei kuitenkaan voi olettaa mun tekevän muuta kuin hoitavan vauvaa.

No nyt se lopetti opiskelut. Niinhän se oli kuvitellu, että minä väsään sapuskat. Vaikka näkee, että oon välissä aivan pojan ehoilla eikä mulla jää käsiä muuhun. Puhumattakaan, että minä valvon ja heräilen yö toisensa perään pojan ja lypsämisen mukaan ja toivon, että saisin pätkissä etes sen 5-6h vuorokaudessa unta itekin. Kyllä väsyttää. Se on itekin sanonut, että nukkusin päikkärit ja sen kerran kun niin tein, niin vikaan meni ukon mielestä sekin. Mitä kauemmin ukkoni kanssa oon, sitä hämmästyneempi oon kuinka "eri kieltä" me puhutaan vaikka puhuttas samasta asiasta...

Voimia Salli! Ja paranemisia pienelle!

Kovin pieneltä tuntuu tuon rinnalla omat murheet. Tänään on nimittäin ollut ihan kauheat masuvaivat meidän murulla. Itkua on tuherrettu ja pumppaa äherretty, kakkaa ei vielä ole tullut. Syynä ilmeisesti eilinen äidin suklaan mussutus... :( Pitää olla tarkempi tästä eteenpäin. Kamalaa, kun toisella on ikävä olla, eikä voi tehdä mitään.

Äyriäinen mäkin kävin toissapäivänä kaupassa miehen kanssa ekan kerran synnytyksestä, vauva huomenna 4 vkoa. Anoppi kattoi lasta sen puoli tuntia :)

Vaunulenkeille ei olla vielä päästy pakkasten takia, mutta koirien kans oon sillon tällön lenkkeilly kun mies on tytön kans. Ihan riittävästi oon päässy kuitenkin, kun ei yövalvomisilta ja väsymykseltä oo kauheita kaipaillutkaan.

Tsemppiä Salli ja muut kipuilevien lasten äidit :Heartred

Meil on kakka taas jumissa kun cuplatonia ei enää oteta. Joten alettiin uudelleen. Mut vahinko ehti jo tapahtua ja koko ilta meni kauheessa itkuparku raivareissa. Mieskin jäi meidän kans valvomaan, jotenkin jaksoi kyllä paremmin yhessä kuin yksin. Aamulla mies nappasi pojan mukaansa ja äiti saikin jatkaa unia vielä kolme tuntia, kyllä maistu hyvältä!

Nyt sit arkeen paluu tälläkin:( mies piti viime viikolla talviloman ja sitä ennen teki vaan muutaman vuoron, tänään aloittaa uuden työn, jännää sen puolesta :)

Metsäläinen tiedän tunteen, miehet pn todellakin eri planeetalta:D tsemppiä ja voimia!

Hommat jatkuu tuntuu Sanni heräävän, melkein kerkes juoda kahvin:)

Refluksioireet oli pahimmillaan meidän pienellä about 3-5 viikon kohdilla (kauhee kun ei tarkkaan muista, pitäs laittaa kaikki ylös!). Nyt kun baby 6 vkoa, alkaa helpottaa ja ei jää vaan kurkkuun krohaamaan. Eilen tosin aiheutti meille ylimääräisiä sydämentykytyksiä kun veti yhden puklun nukkumaan mennessä ihan kurkkuunsa :/ itse se ei ees itkeny, joten oltiin vielä enemmän kauhuissamme. Tyyppi kun muuten itkee koliikkiaan koko ajan :) Eli mä odottaisin hetken ainakin vauvan ruuansulatuksessa kehittymkstä, ennen ku mitään lääkettä alkaa käyttään. Terkkarikin sanoi, että refluksilääkkeiden käytöstä näin pienille ei oo vielä pitkäaikaistutkimuksia.

Voi loppuispa tää koliikki pian... Ihan niinku joku ilmakupla tai joku jäis mahassa väärään kohtaan jumiin ja mikään ei auta ja siks huutaa. Tai sit väsyään, kun ei osaa nukkua tai on liikaa virikkeitä ollut päivässä. Eilen ekan kerran piti ottaa korvatulpat käyttöön.

Anteeksi edellinen omanapaisuuteni. Välillä on vaan niin rajallinen toi aika kun ehtii kirjottaa että tulee vauhdilla kirjoitettua se mikä mielessä oli. Metsäläinen, sehän meissä ihmisissä on kurjaa kun meillä on kauheesti tapana olettaa asioita. Oletetaan että toinen tekee tai ymmärtää tai hakee tai jne, vaikka pitäis nimenomaan vaihtaa sitä mielipidettä ja ajatuksia. Tätäkin koitan koko ajan harjoitella, silti välillä mene ihan pieleen :D tai homma muuttuu nalkuttamiseksi :D
Voimia kipeille!
Nii joo tiesittekö että sitä jauhetta takaisin virtauksen hoitoon, siis sitä maidon sakeuttajaa myydään ihan kaupoissa nykyään? Ostin ite eilen prismasta, ajattelin kokeilla, vielä en ole ehtinyt. Meillä on käytössä se nutrilonin vatsavaivaisen maitojauhe...
Ja anti-colic pullot...
Miehellä iltavuoroviikko.. Tietää sen että ite saa hosua hiukan enemmän...!

Takaisin