Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täytyy ottaa asia erikseen puheeksi ensi viikon neuvolalääkärissä vielä. Nyt käyty kolmisen kertaa yksityisellä ja eri lääkäreillä.

Tänään käytiin neuvolassa! Poika nyt siis 19pv vanha ja poika kasvaa hyvin korvike maidolla. Meillä siis heräillään n. Kolmen-neljän tunnin välein syömään ja vedetään kerralla 90 milliä.. :) kovasti poitsu taas sai kehuja neuvolatädiltä ❤

Muaki kiinnostaa noi imetysdieetit! Mitä ootte siis jättäneet pois ruokavaliosta te, jotka ootte imetysdieetillä itkuisuutta hoitaneet? Tuntuu kyl hurjalt ku neuvolan tädit sanoo ettö kaikko vauvat itkee ja et koliikin syitä ei kukaan täs maailmas tiedä. Kiinnostais joku vaihtoehtoinen näkemys asiaan. Tietty se itku on myös kommunikointia mut välillä ku tuntuu et kipuihin itkee, eikä sitä ole kiva kuunnella.

On ollut limaa jota pitänyt yöt imeä.
On tosi erikoista jos on ollut tota mieltä allergioista :-/
Monesti refluksi helpottaa kiinteiden aloitukseen kun vauva nousee pystyyn ja kiinteät sekeuttaa vatsalaukun sisältöä.
Ei se ikää katso noi allergiat!

Kannattaa itse lueskella tosta refluksista niin ei tarttee hyväksyä ihan mitä vaan lääkäriltä.
Kannattaa etsiä lääkäri joka on perehtynyt refluksiin.
Itse olen saanut tosi paljon apua ja tukea facebookista imetyksen tuki ry, refluksilapset sekä imetysdiettaajat ryhmistä.
Onko teillä vauva rinta- vai korvikemaidolla?

Meillä oli oireina levottomuutta, tyytymättymyys ja jatkuva rinnalla olo.
Vauva nieli voimakkaasti, hikkasi, röyhtäili ja irvisteli happamille nousuille.
Ääini ja itku muuttui käheäksi raakkumiseksi.
Yöt valvottiin ja ähistiin, kun hapot noisi ja nenä ja nielu oli täynnä limaa.

Meillä oottaa kestot kaapissa.. Alussa tuli n.15 kakkavaippaa päivässä (pikku sinappituhru pierun kanssa). Tästä seurasi vaippaihottuma, joka onneksi selätettiin parissa viikossa. Nyt tulee 8 kakkaa päivässä 5 vko iässä. Ei oo relatkaan vaikuttanu tiheyteen. Ois varsin kiva kakka/pvä :)

Mulla poissa ruokavaliosta maito, gluteeni (gluteenitonta kauraa syön), kananmuna, soija, kaakao (suklaa), kahvi ja sitrushedelmät.

Tolla yhdistelmällä meidän neiti rauhoittui kahden viikon dietin jälkeen. Lisäksi olemme käyneet 2krt/vko vyöhyketerapiassa josta on ollut myös huomattava apu.
Nyt pidän hetken diettiä tälleen jotta tilanne rauhoittuu. Sen jälkeen kokeilen palauttaa joitakin itselle tärkeitä ruoka-aineita takaisin jos mahdollista.

Mulla hävinnyt ruokahalu, pakolla pitää syödä... Ihan outo homma ihmiselle kuka tykkää syödä:D

Pienensi tyllerön disflatyl annoksen minimiin ja loppu pukluttelu! Joten jos ongelmia noiden koliikki lääkkeiden kanssa niin säätäkää annostusta, aina oppii jotain uutta:)

Täällä ihan sama homma, ruokahalu on kadonnu ja väkisten pitää jotain aina väliinsä mussuttaa. Hauska ku raskaana olles söi melkee kivetki maasta, ja nyt ei kelpaa mikää :D

Meillä ikää reilu 5 vk ja vihdoin on kakkaaminen vähän harventunut. Pieniä rupsauksia saattaa vaipassa olla pitkin päivää ja kunnon kakat 2-3 krt. Ennen oli ihme jos jossain vaipassa ei ollutkaan kunnon kakkoja. Ihan kiva muutos :)

Kantoliinaa kannattaa ehdottomasti kokeilla! Meillä ainut varma keino saada itku loppuun. Siellä vauva voi syödä ja nukkua ja itse saa kädet vapaaksi.

Siis kakkaako teidän vauvat kerran päivässä tai viikossa..:wideyed: Meidän prinsessa on sit läpipaskoo_O Joka vaipassa kakkat kokoa kingkong tai märkäpieru. Yöllä on yleensä vaipan vaihdon yhteydessä pelkkä pissavaippa. Mut paino nousee ja neiti kehittyy, joten jatkamme pjaskarallia..:taunt005

Meillä poitsu kakkaa joka toinen päivä suunnilleen.. välillä on myös niitä päiviä ku tulee monta kertaa päivässä :D

Nyt onki harvinainen tilanne, kun olen nyt herran iltaunien aikaan saanu hoidettua kaikki pakolliset "iltatyöt". Nyt siellä pieni ähinä kuuluu,että kohta heräillään, vaihdetaan yövaatteet valmiiksi ja leikitään että seuraavan tunnin sisään päästään nukkumaan... HA! :D Nykysellään herätäänki sitte jo kolmen/neljän aikaan ja sitte kuudelta noustaanki jo ylös, hiukan jää lyhyen lännäks noi äiskän yöunet mut haitanneeko tuo mitään... kyl me sit tänäänki otettiin tunnin tirsat sylikkäin ku tuntuu päivällä olevan varmin keino vaunun jälkeen nukkua kauemmin ku 10 minuuttia.. :D
Kauhean paljon rauhallisempi vauva ollu tänään, tissittelyt alkaa olemaan kokonaan historiaa... aamulla hiukan vielä yritti, mut eipä sieltä paljoo enää tullu tavaraa... pieruja ei oo sitte myöskään niin paljoo tullu... Kyllähän minä sen toki tiesin että mun syömisistä se kiinni on...
Meil on kyllä muuten ton puklailun kanssa samoja oireita kun täällä jollain refluksitautisella... Mut johan minä neuvolassa siitä ite jo viimeks mainitsin että meillä selkeesti on sellasta vaivaa.. Hirvee rohina vaan käy ku toinen hengittää ja äänikin on sellanen kröhinä krähinä krää... väliin maidot puskee sekä nenän että suun kautta ulos, siinä on sitte jo oltava pikkasen nopee,että saa hengen kulkemaan... Kaupasta ostin kyllä refluksivaivaiselle korvikejauhetta, kun kaikkee sitä nykyisin kaupasta saa... Mä en oikeen tiedä oliko siitä apua, munsta tuntu että se vaan teki puklusta niin paksua,ettei toinen meinannu saada sitä ollenkaan ulos, oli hirvee työ saada henki kulkemaan...
Meillä kakataan noin kerran päivässä, joskus harvoin kuten tänään tuli kaks, kun eilen sitä relaa kokeilin joka pisti mahan kovaks, niin tänään tuli vielä yks kova kakka ja sen jälkeen monta normaalia perään :D siinä meni suojaa poikineen vaihtoon ku joka kerralla kun luulin että se loppu ja vaihdoin puhtaan, ni sitä vaan tuli ja tuli... :D
Kantoliinaa mullekin suositeltiin, mut ei ole se, eikä reppu mun juttu, kun mä olen niin pirun lyhyt, kun tähän 150cm varteen koitat änkee melkeen 60 senttisen vauvan könöttämään tohon rinnalle, niin mä en pystyis tekemään mitään...
voi jee, nyt se ei sitte herännykkää tuolta, alkoko se piru yöunille piruuttaan jo :D voi helevetti sentään :D Pitää kohta herätellä, en ala oottelemaan tunti tolkulla koska herää :D
Meillä on nostettu ruokailumäärä melkeen 130ml ja 2 tunnin välein päivisin... hiukan hirvittää mihin suuntaan tuo syöminen meitä johtaa... :O ja tiiän ettei se ihan joka kerralla syö nälkäänsä, mut jos sinnittelee tosta sillee kolmeen neljään tuntiin ni vaippa on kuiva, joten en ole vähentäny sitte mihinkään... pitää neuvolassa katsoa ku torstaina mennään, jos on paljon tullu painoa, niin pohtia sitte miten sitä siitä ratkaistais... enemmän vaunuttelua varmaan niin tulis pidemmät välit syömiseen... voi tosin olla että määrätki kasvais sitte jos toinen on päättäny syödä paljon :D
Hei anteeks... tuli kauheen pitkä juttu... !!!

En mäkään oo ku just 160 ja hienosti onnistuu. Ehkä sulla syöttö samalla ku hääräilee vois olla hankala, mut muuten liinan luulis onnistuvan. Tai ehkä oot kokeillu ja huonoksi todennut? Vauva kuitenki sykkyrässä siellä jalat sammakkona.

Meillä kakataan kerran päivässä välillä kaks kertaa:) tänään päivän suunitelmassa oma jälkitarkastus, minkä ihmeen ehkäisyn sitä pyytäis?

Eilen palattiin meilläkin arkeen, isot tytöt lähti kerhoon ja oli "vaan" 2 lasta hoidettava:) uskaltauduin kaipaankin pienten kanssa, vaikka pikku3 oli seisomalaidalla (ikää siis 1v11kk) hyvinhän se meni:)
Onneksi on pikkukakkonen keksitty niin kerkiää juoda aamu kahvin ja lueskella teidän kuulumiset :)

Ihanan lumista päivää mamat ja vauvat!

Vieläkös jollain "tonttu" antaa odottaa itseään ?:)

Meillä on myös palattu arkeen. Mies on töissä, esikoinen koulussa ja vien kohta kakkosen tarhaan. Ihan putkeen ei kyllä tämä arkeen palaaminen ole sujunut. Tuntuu että kädet loppuu kesken. Pitäis varmaan testata ja harjotella jotain kantoliinassa, että sais kädet vapaaksi. Siihen ei taida olla mitään apua, että aivot ei toimi. Vein eilen kakkosen jalkapalloharjoituksiin ja onnistuin unohtamaan sisäpelikengät, juomapullon ja jopa jalkapallon kotiin. Ei mennyt ihan putkeen eilinen, mutta yritetään tänään uudestaan jos sujuisi vähän paremmin.

Siis kakkaako teidän vauvat kerran päivässä tai viikossa..:wideyed: Meidän prinsessa on sit läpipaskoo_O Joka vaipassa kakkat kokoa kingkong tai märkäpieru. Yöllä on yleensä vaipan vaihdon yhteydessä pelkkä pissavaippa. Mut paino nousee ja neiti kehittyy, joten jatkamme pjaskarallia..:taunt005
Meillä myös pylly rutisee jatkuvalla tahdilla :D

Onpa väsynyt olo. Toissayö oli jo pienellä miehellä tiheää syöpöttelyä mutta eilis illasta tähän aamuun tyyppi on tyyliin koko ajan tissillä Ja jos nukahtaa ja saan tisun pois niin alkaa kitinä. Aamuyöllä ihan huvitti kun pieni mies työnsi poskeaan tissiä vasten ja nukkuatuhisi sitten siinä.
Harmittavaa kun ite en osaa nukkua vauvan kanssa sylitysten, pelottaa ihan että toinen kierähtää tai tippuu. Mutta yöpalana syödä natskutin porkkanakeppejä, kehitystä edellisten öiden suklaalevyrohmuamisiin!

Eilen käytiin ekan kerran myös vaunulenkillä ja tekipä hyvää vaikka mulla paikat jotenkin jumissa. Lastenvalvojakin nähtiin ja meni papereiden allekirjoitukset viidessä minuutissa. Turhaan stressasin.

Ihanaa lumimyräkkä päivää kaikille!

Meilläki kyl kakataan joka vaippaan, vissiin laitokselta lähtien 2-3 vaippaa ollu vaan ilman sitä... joten mun kestoilut pikkasen on jäänyt.. yölläki on melko isotki kakat vaipassa ja jos yöllä ei vaippaa vaihda ni yli pissat tulee ja vaihdat lakanat☺ kuten viime yön jäljiltä pitää...

Mulla on toisin et ruokahalu on vain kasvanu, eli koko ajan pitäs syödä.. eipä kotipuntarilla oo paino edes paljoo laskenu synnyttämään mennessä, eli ku lähin synnyttää ni painoo oli 56kg ja nyt on 52kg... eipä mulla oo ku toi löllö nahka tuossa edessä ja valtavat tissit... joten se paino taitaa olla noissa tisseissä... täys imetyksellä mennään, kylläki kokeilin eilen korviketta pullosta, et osaa siitä kumminki tarvittaessa ottaa ja hyvin maistu ☺

Täällä on kans neiti kunnon kakkakone ja ripulipylly :O lähes joka vaipassa on märkää pierua tai gaggaa, kauheen kiinteitä tuotoksia en oo vielä päässy ihailemaan..

Meillä taas pantattu kakkaa lauantaista lukien. Eilen illalla laitoin 2g pegorionia maitoon. Luulin että sen olis jo saanu jättää pois, vaan ei. Sitä kehottivat lastenpoliltakin antaan yhä, vaikka keskonvahvikkeet loppu viime pe ja olis luullu kakan nyt normisti kulkevan.

Täälä sataa lunta. Jos sais pojan kärryhin nukkuun, niin vois ite kolailla pihalla ja kuulis jos vauva herää.

Eilen ilmottauduttiin vauvauintiin. 3kk täyttyy helmikuun alussa, katotaan täyttyykö 5kilon painoraja... Neuvolassa punnitus 28.1.

Takaisin