Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä neiti painoi just sen5kg ku aloitettiin sillo aikanaan vauvauinti, joka loppui lyhyeen eli ehkä n.5krt käytiin, ku oli niitä sukellusjuttuja ni vierasti ohjaajaa niin paljon et vain itki... eli me luovuttiin sillo siitä. Isäntää en saanu mukaan ku kerran oli lauantai aamuna 8 ☺ ja meiltä oli kumminki vähän matkaa... Nyt mä ressaan tuota eskaria ku ei tos meidän lähikoulussa ookkaa eskari luokkaa... toivottavasti tyttö pääsee taksilla sit tonne keskustan kouluun ettei mun tarvi sinne alkaa kuskaa... seuraavana vuonna onki sit taas enempi haastetta ku yks menee ekalle ja toinen eskariin ni sit pitää kumpaanki suuntaan viedä tai en tiiä... menee kyl hankalaks....

Onnittelut kaikille, joille on vielä tupsahdellu vauvoja <3

Meilläkin kakataan usein ja tosi löysää. En tiiä onko maha sitte vielä herkillä ton enteron jäljiltä, mutta kakat on edelleen ihan litkua.... Maito nousee kans kurkkuun ja sitä kurlataan erityisesti öisin syönnin jälkeen. Ei kuitenkaan nii pahasti et vielä refluksivaivaksi mieltäisin.

Oon kyllä niin onnellinen tästä ihan normi arjen alkamisesta! ^_^ Esikoinen on päässy taas käymään hoidossa ja vauvakin on tervehtynyt. Oli kyllä semmonen tuo vuodenvaihdetta seuranneet pari viikkoa että tää normimeno tuntuu suorastaan luksukselta :D Toivotaan vaa et kaikki pysyis nyt terveenä, varsinkin ku esikoinen on pääsemässä loppukuusta Robinin konserttiin isänsä kanssa <3 Ostin niille joululahjaksi liput, että tuo pikku fanityttö pääsis näkemään idolinsa iha livenä ;)

Täälläkin tulee lunta ihan urakalla, ihanaa! :)

Täällä sataa kans lunta, pitäis lähtee kauppaan... Mies tulee vasta illalla ja ruokaa pitäis saada :D Onneks matkaa vaan pari sataa metriä, mut saas nähä kauanko menee noilla meidän kaupunkivaunuilla :D:D

Siis miten ihmeessä onnistuu imetys vauva kantoliinassa o_O

Eiks vauvan pää oo kuitenkin aika korkeella tisseihin verrattuna? Vai onko mulla vaan tissit kauheen alhaalla :D et en kyllä ymmärrä miten se pitäis saada tonne tissille myllerrettyä tuolla kantoliinan kätköissä.

moikka vaan kaikille ja onnea kaikille jotka ovat vauvan saaneet! :)

meillä tuli ikää sunnuntaina jo 2kk ja tänään oli sitten 2kk neuvola,ukko oli kasvanut aivan mahdoton!! 5720g (3440g) ja 60cm (50cm) ja suluissa siis syntymämitat. Neuvolatädillä piti mitata 2 kertaan,ku ei meinannut uskoa että nuin paljon pituutta tullut :D mun pikkuvauvasta on tullut jo isovauva <3 edelleen mennään tissimaidolla,suurin osa kuitenkin syödään pullosta,lypsykone on siis kovassa käytössä :D eikä kuulemma tarvi korvikkeita vielä antaa,niin hyvin kasvaa :)

meillä puklautellaan ihan mahoton,puklailtu syntymästä asti,mutta ei kuulemma tarvi olla huolissaan,ku nuin hyvin kasvaa. ei osannut sanoa oikkeen että mistä johtuu. kakka meillä tulee n.kerran viikkoon,ja on kuulemma ihan normaalia tissimaitoa saavilla vauvoilla.

tännään tuli myös eka annos rota rokotteesta,pikku mies vaan hymyili ku suuhun sitä kaadeltiin,eli ilmeisesti hyvää oli :D

pikku ukko on kyllä niin ihana hymypoika <3 neuvolatätiki sai monta hymyä!

Onnea Ansku80, Ngale

Meillä on kanssa kakkaa aikalailla joka vaipassa. Vähintäänkin pieni märkä pieru löytyy. Kestovaipat silti olleet käytössä, reissun päällä anoppilassa kun tuli käytettyä enemmän kertiksiä (kun ei ollut kuivausrumpua ja välillä oli vaipat loppu), niin pienen pylly tuli punaiseksi ja nivusista lähti nahka hilseilemään. Olisi kyllä tännekin tervetullutta, että kakkaa olisi vaikka vain viidessä vaipassa päivittäin tai vaikka niin, että on sitten kunnon kakat kun jotain on. Nuo pienet keltaiset rupsut on raivostuttavia...

Mahavaivaa meilläkin jonkun verran. Pahin masuvaivan aiheuttaja oli, kun meillä oli ruokana kaalilaatikkoa ja sitten kylässä tarjolla oli kaalikääryleitä. Sen jälkeen kyllä pikkuinen kitisi ja itki kovin... D-tipoista minäkin neuvolassa kysyin, että vaikuttavatko ja pitäisikö kokeilla eri valmistetta, niin sanoi, että aika lailla kaikilla vauvoilla tulee tässä iässä masuvaivoja, kun suolisto kehittyy ja maitomäärät kasvaa. Voivat siis johtua D:stä, mutta luultavasti vain ajoitus kipuilujen ja vitamiinin kanssa on sama. Eipä tuo toisaalta kovin paljon valita masuaan, kyllähän vauvat helposti päivittäin pari tuntia ainakin itkevät, vaikkei mitään sen kummempaa olisikaan.

3vk neuvolassa kävimme eilen ja pieni mies oli hienosti kasvanut: paino 4520g (syntymäpaino 4410g, neuvolassa 1vk vanhana 4160g), pituus 52,7cm (51cm) ja päänympärys 37,5cm (35cm). Mulla kohtutulehduksen oireet palailleet, ohjasi soittamaan lääkärille. Mua ei siis ole neuvolassa mitenkään pienestikään tutkittu, ei katsottu painoa, verenpainetta tms. tai paineltu kohtua. Synnärilläkään kohtua ei painettu kuin salissa kerran ja lähtiessä vain kokeiltiin miten kohtu lähtenyt palautumaan. Muutenkaan ei sielläkään juuri minun vointiani tarkistettu, mikä oli vähän outoa... Toki lapsen terveys meni ja menee edelle, mutta jotenkin olin kuvitellut, että olisi tärkeää tarkemmin tsekata myös äidin vointi. Tänään nyt sit poikkesin lääkärillä, ei vaikuta olevan kohtutulehdus joka kipuilee. Crp oli 5. Vien vielä pissanäytteen...

Hyi mikä yö... ei tullu paljoa nukuttua.. en voi uskoa et neiti 2kk syö eka 100ml korviketta ja sit viel huus lisää ruokaa.. ootin tunnin ja sit taas söi 90ml.. kun neuvolassa oli puhetta ettei rintamaito lihota.. ni mites nää korvikkeet? Annanko oikeesti aina silloin kun vauva vaatii? Pelkään et hänen vatsalaukku repeää tai jotn.. nii ja noitte korvikkeitte välissä söi myös tissiä!!!

Jemina kyl mä ainakin oon syöttänyt kun sitä vaatii, ja korviketta syö :) tuskin vauvalla voi ylipaino ongelmia tms tulla :)

Meillä justii eilen neuvolassa sanottii että kyllä se vauva sitte osaa näyttää jos ei ruokaa halua että ei se voi liikaa saada ja meillä kun toi on semmonen syöppö että :D olin ihan varma että on sillä määrällä painoo tullu jonkun verran mutta ihan käyrillä mennään :) ja siis meillä vaan korvike käytössä

AirAm, mua ei kans mitenkään oo tutkittu synnytyksen jälkeen ja nythän se epparihaava sit repsottaa. Ehkä sen olis vielä voinu korjata synnäriltä lähtiessä? Kohdun tarkisti th parin-kolmen viikon kohdalla kun muistutin. Äidit jätetään ihan oman onnensa nojaan fyysisesti mun mielestä.

Ehkä tämä kantoliinassa imetys on pienirintaisten etu :) kyllä mä saan vauvan vielä riittävän alas (vaavi 55cm) naama tissin kohdalla. Ei ehkä ideaali ote, mutta hyvin toimii :) saa sitten nähdä miten kauan vielä onnistuu, ennenku alkaa peppu oleen liian alhaalla.

Kantorepussa ei meinaa saadaergononisesti oikeaa asentoa, vaan polvet on peppua alempana. Mitenköhän vaarallista se on lapsen lonkille/selälle? Toi olis muuten helpompi jos jonnekin lähtee vs kantoliina.

Phks : ssa ainakin tarkistettiin ennen kotiin pääsyä kohdun tilanne ja sitte toi pikku nirhauma mikä tuli alakertaan.

Itelle tuli tossa uuden vuoden aattona sitte kohtu tulehdus ja lääkärissä sillon katottiin että alakerrassa kaikki kunnossa muuten. :) antibiootit sain ja neki oon jo syöny. Eli kaikki taas itellä kunnossa.
Aika jännä että joillakin on tommonen tilanne ettei oo mitää tarkisteltu ennen kotiin lähtöä :o

Mä oon imettänyt pojua kantoliinassa kehtoasennossa, kun muuten ei oikein onnistu. Teen siis Kietaisuristi 2-sidonnan ja taittelen rinnan puoleisen henkselin kaksinkerroin pussiksi, johon lapsen saa makaamaan L-asentoon. Toisella henkselillä tuen jalat ja smokkivyöllä viimeistelen paketin. Kovin pitkiä aikojahan tässä asennossa ei kannata kannella, sillä asento on niin toispuoleinen, mutta kyllä se imetyksen ajan menee. :) Imetyksen jälkeen on helppo nostaa poju pystyasentoon, kun sidonta on valmiiksi tehtynä.

EDIT: Tytsy78, millainen kantoreppu teillä on? Manducasta ainakin löytyy vauvatuki, jonka avulla pienemmänkin muksun saa ergonomiseen sammakkoasentoon. :)

Hei mites toi lapsilisä juttu... oon hakenu sen jo sillon ku muutin avustukset niin tarviiko nyt enään ilmotella kelaan mitään? :o
Oon niin tumpelo näiden kela juttujen kanssa. Meillä siis kun poitsu synty 23.12 niin tuleeko ekat lapsilisät siis tässä kuussa vai hä? :o

Stokke meillä, siinä kans vastasyntyneille oma tuki. Pitää tutkia vielä sen säätöjä varmaan tarkemmin myös. Kiitos tuosta kantoliina-asentovinkistä!

Mua ärsyttää toi lapsilisä, kun baby synty 1.12., niin ilm. ekan lapsilisän saa silti vasta tammikuusta lähtien. En kans muista pitääkö siinä vielä jotain tehdä et sen saa?

Takaisin