Onnea Ansku80, Ngale
Meillä on kanssa kakkaa aikalailla joka vaipassa. Vähintäänkin pieni märkä pieru löytyy. Kestovaipat silti olleet käytössä, reissun päällä anoppilassa kun tuli käytettyä enemmän kertiksiä (kun ei ollut kuivausrumpua ja välillä oli vaipat loppu), niin pienen pylly tuli punaiseksi ja nivusista lähti nahka hilseilemään. Olisi kyllä tännekin tervetullutta, että kakkaa olisi vaikka vain viidessä vaipassa päivittäin tai vaikka niin, että on sitten kunnon kakat kun jotain on. Nuo pienet keltaiset rupsut on raivostuttavia...
Mahavaivaa meilläkin jonkun verran. Pahin masuvaivan aiheuttaja oli, kun meillä oli ruokana kaalilaatikkoa ja sitten kylässä tarjolla oli kaalikääryleitä. Sen jälkeen kyllä pikkuinen kitisi ja itki kovin... D-tipoista minäkin neuvolassa kysyin, että vaikuttavatko ja pitäisikö kokeilla eri valmistetta, niin sanoi, että aika lailla kaikilla vauvoilla tulee tässä iässä masuvaivoja, kun suolisto kehittyy ja maitomäärät kasvaa. Voivat siis johtua D:stä, mutta luultavasti vain ajoitus kipuilujen ja vitamiinin kanssa on sama. Eipä tuo toisaalta kovin paljon valita masuaan, kyllähän vauvat helposti päivittäin pari tuntia ainakin itkevät, vaikkei mitään sen kummempaa olisikaan.
3vk neuvolassa kävimme eilen ja pieni mies oli hienosti kasvanut: paino 4520g (syntymäpaino 4410g, neuvolassa 1vk vanhana 4160g), pituus 52,7cm (51cm) ja päänympärys 37,5cm (35cm). Mulla kohtutulehduksen oireet palailleet, ohjasi soittamaan lääkärille. Mua ei siis ole neuvolassa mitenkään pienestikään tutkittu, ei katsottu painoa, verenpainetta tms. tai paineltu kohtua. Synnärilläkään kohtua ei painettu kuin salissa kerran ja lähtiessä vain kokeiltiin miten kohtu lähtenyt palautumaan. Muutenkaan ei sielläkään juuri minun vointiani tarkistettu, mikä oli vähän outoa... Toki lapsen terveys meni ja menee edelle, mutta jotenkin olin kuvitellut, että olisi tärkeää tarkemmin tsekata myös äidin vointi. Tänään nyt sit poikkesin lääkärillä, ei vaikuta olevan kohtutulehdus joka kipuilee. Crp oli 5. Vien vielä pissanäytteen...