Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo lisäyksenä tuohon vatsalihasten palautumiseen niin toki siellä on ihan normaalia olla pieni rako, mutta tosiaan alle sen 1-2 sormenleveyttä sen pitäisi siinä navan kohdilla olla. Hyvä olisi mahd pian synnytyksen jälkeen kokeilla sitä niin myöhemmin sitten helpompi verrata miten on lähtenyt palautumaan. En tiedä kuinka perehtyneitä esim lääkärit ovat sen suhteen tai esim kuntosalien henkilökunta, nimittäin jos yhtään arveluttaa onko palautunut niin hyvä olisi pyytää asiantuntevaa mielipidettä ennen kuin lähtee kunnolla treenaamaan vatsalihaksia.,

Todella epämiellyttävän tuntuista se kohdunpainelu, meillä vielä neuvolantäti teki sen vielä kerran ekalla kotikäynneillä. Tehdäänkö se vielä jälkitarkastuksenkin yhteydessä?

Tännekin vihdoin kuoriutui oma "joulutonttu". Torstaina rv 42 ryhdyttiin käynnistämään klo 10 aamulla ballongia käyttäen. Silloin kohdunkaula oli sormelle avoin, puolipehmeä ja kanavaa oli jäljellä 1,5 senttiä. Heti laiton jälkeen tuli todella kova selkäkipu ja alkoi kivuliaat supistukset. Sain kipuun litaglinia ja tramalinia. Siinä sitten kärvisteltiin vuorokausi. Seuraavana aamuna tilannekatsaus. Huomattiin, että kaula oli auki pari senttiä, mutta pituudeltaan se olikin 2,5 senttiä, eli enemmän mitä edellisenä päivänä oli arvioitu. Aloitettiin sitten cytotecit. Ekan sain klo 10 aamulla ja sen jälkeen kahdesti vielä neljän tunnin välein. Juuri ennen kuin olisi annettu päivän viimeiset cytotecit, hulahti lapsivettä housuihin. Lapsiveden mukana tulleen ruskean vuodon vuoksi minut siirrettiin heti synnytyspolille. Olin auki 3,5 senttiä, mutta kanava ei ollut lyhentynyt. Eikun supistuksia kestämään. Supistuskipuihin käytin ilokaasua ja lantion pyörittelyä sekä selän akupainantaa.

Klo 00.00 siirryttiin siis synnytyssaliin. Yön aikana ei tapahtunut edistystä, joten noin klo 11 aamupäivällä aloitettiin oxitosiinitippa. Tippa annosta nostettiin pitkin päivää niin, että kolmelta iltapäivällä meni täydellä teholla. Klo 16 kun tilanne tarkistettiin olin auki vaivaiset 4,5 senttiä ja kaulaa oli jäljellä puoli senttiä. Kätilö totesi, että parin tunnin päästä katsotaan uudestaan.

Tässä vaiheessa olin jo aivan poikki. Supistukset olivat järkyttävän kipeitä, mutta epiduraalia ei voinut antaa koska en ollut tarpeeksi auki. Koko päivä meni ilokaasulla, liikkeellä, akupunktioneuloilla ja -painannalla sekä tens-laitteella. Klo 18 katsastettiin tilanne uudestaan eikä mitään edistystä ollut tapahtunut. Kätilön mielestä viisainta oli siirtyä sektioon, koska kaikki keinot oli käytetty ja olin lopen uupunut 17 tunnin kärvistelyn jälkeen.

Niin sitä sitten mentiin ei-niin-kiireelliseen-sektioon, koska vauvan voinnissa ei ollut mitään hätää. Epiduraalin laitto oli yhtä tuskaa, koska selkäni rakenne kuulemma on niin erikoinen sitä ajatelle. Anestesialääkäri joutui hyvän tovin tekemään töitä, ennenkuin sai puudutteen laitettua. Ja spinaali perään.

9.1.2016 klo 20:18 sitten syntyi tyttömme 3560 grammaisena ja 51 senttisenä. Tyttö ja isä siirtyi heräämöön odottelemaan kasaan kursimistani.

Eipä se hauskuus vieläkään loppunut. Istukkani oli niin tiukasti kohdussa kiinni, että lääkäri joutui sen pala kerrallaan "rapsuttamaan" irti. Sanoi, ettei ole koskaan ennen moiseen törmännyt. Sen vuoksi menetin myös lähes kaksi litraa verta ja kohtu jouduttiin runnomaan takaisin paikalleen istukan irroittamisen myötä. Vaikka olin puudutettu, niin kohdun "asettelu" sattui niin vietävästi, että aloin rajusti oksentamaan. Selin makuulla se onkin erimukavaa...

Lähes tunnin kursimisen jälkeen pääsin heräämöön ja homma oli ohi. Nyt lepoa osastolla ja tutustumista tyttöön. Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin rintakumin avulla ja maitoakin näyttäisi jo nyt tulevan varsin hyvin, kun pitää tytön tyytyväisenä. Olen päässyt jo liikkumaankin, vaikka vietävän kipeää se tekee.

Ngale paljon onnea ja tsemppiä toipumiseen! Ei mennyt sullakaan helpoimman kautta...

Itse sain tänään verensiirron, kun hb oli 79 ja äsken pääsin ekaa kertaa sängystä ylös. Aamuun saakka pitävät katetrin vielä, että ei tarvitse yöllä vessaan hypätä.

Ihankuin olisi alkanu menkat! Ma tulis kk synnytyksestä.. imetän ja jälkivuodon perään siis.. nyt tulee iha blodaa.. whaaaat....

Onnea Anksu ja Ngale pienokaisista! Voimia toipumisiin.

Mulla stressaa huomisen aamun tapaaminen lastenvalvojan kanssa, jäi niin huonot muistot edelliseltä kerralta.

Poika on syöpötellyt tosi tiiviisti nyt viime yöstä lähtien, joku tiheämmän imun kausi kaiketi Taas. Kunpa taas jaksaisi ensi yön valvomiset...

Mulla on käytössä ihan tuollainen simppeli tarranauhoilla kiinnitettävä versio, tämäntyylinen:

http://www.pientenparhaaksi.fi/product_details.php?p=1426

Kävi hyvä tuuri kun löysin tuollaisen käytettynä kirpparilta kympillä, ja se sattui vielä olemaan mulle sopivaa kokoa. Tämän kans etuna on se, että säätövaraa löytyy, joten ei jää liian nopeasti suureksi.

Erilaisia synnytyksen jälkeen käytettäväksi tarkoitettuja tukivöitä ja korsetteja löytyy nykyään jo tosi paljon, mutta itse liputan tosiaan näiden yksinkertaisten mallien puolesta. :)
Mulla myös oli tuo sama käytössä pari viikkoa synnytyksen jälkeen ja kun kokeilin raon kolme viikkoa synnytyksestä niin vatsalihakset täysin palautuneet! Yksi sormi jäi lihasten väliin puristuksiin :) kahesta aikasemmasta en noin nopee todellakaan palautunut jotrn uskon sen johtuneen tuosta wrapistä :) ehdottomasti suosittelen.

Onko tuosta tukivyöstä apua vielä ku synnytyksestä jo yli 3vkoa? Vai pitäiskö se ottaa heti käyttöön? Jos ny ymmärtää mitä tarkoitan :)

Voisin kuvitella et on jos vatsalihakset ei oo viel palautuneet :) palautuuhan ne lihakset itestäänkin toi vaan tehostaa sitä :)

Mullakin on toi Belly binder. Synnärillä kysyin koska voi alkaa käyttää ja vastaus oli että omien fiilisten mukaan, mutta vasta nyt 2 viikkoa synnytyksen jälkeen tuon käyttö tuntuu ihan hyvältä. Eikä aikaisemmin olisi vyön koko S-M riittänytkään.
Maha on vielä aika löllykkä, mutta pienentyy hiljalleen.

Kyllä sen huomaa kun arki alkaa.. Meinaa niin makeasti lapsia nukuttaa nyt kun pitäis lähteä!! Mikä hitto siinä on että lomalla ollaan aamullakin ihan pirteenä ja tylsäää, nyt pitää päiväkotiin lähteä ni vauvakin vetää hirsiä ihan olan takaa.. :D:D

Meillä sujui mukavasti eka arkiaamu näin miehen aamuvuoroviikolla :) Kello herätti vähän jälkeen viiden, meinas vähän väsyttää! Typy heräs tyytyväisenä syömään ja isommat kömpi omia aikojaan ylös aamupuurolle joskus kuuden pintoja. Kivuttomasti onnistui kolmen lapsen pukeminen ja reippaasti jaksoivat pari kilsaa tallusta eskarille.. Loppuviikosta varmaan ei enää niin iloisia tallustajia löydy, varsinkin jos keli muuttuu tuuliseks ja sateiseks :D Tänään lähtiessä näytti mittari -16 ja kotiin tullessa oli neidillä vaunuissa posketkin vielä lämpöset, eikä ollut hikinen muuten, niin nappiin näytti vaatetus menneen, vaikka sitä aina vähän jännittää.

Huomenna tulee 5viikkoa synnytyksestä ja näyttäs nyt jälkivuoto loppuneen vihdoin! Ihan jtn pientä ruskeeta tulee enää ja pärjää pikkuhousunsuojalla. Täytys varmaan uus kuukuppi ostaa ku mies semmosen lupas kustantaa, olihan edellinen jo 7 vuotta palvellu :D Saas nähä millon menkat alkaa, en yhtään muista miten edellisten synnytysten jälkeen oli..

Vatsalihakset on nyt palautuneet paikalleen, joskus pari viikkoa sitten ku kokeilin ni ei vielä ollut. Ostin raskausaikana semmosen muotoilevan bodyn jostain alesta, mut en kyl oo kertaakaan käyttäny :D Ihan on itekseen palautunu masu, löysää nahkaa tosin reippaasti, mut palautunee kuten aikasemminkin. Lantionpohjaa oon treenannu nyt lähes päivittäin ja syvillä vatsoilla ois tarkotus mahatreeni alottaa. Saas nähä millon pääsee normaaliin treenirutiiniin kahvakuulilla ja millon pääsiis ekaa kertaa juoksemaan. Voi olla kunto pikkusen nollilla ton plösöilyn jälkeen ku ei saanu ja lopulta ei sit jaksanu liikkua normaalisti.

Onnittelut viimesille vauvan saaneille! Oiskohan se joulukuisten osalta sit taputeltu? :)

Onnea Ngale nyytistä, koville sut pisti mutta on sen arvoinenkin :)

Täällä eka päivä poitsun kanssa keskenämme muut koulussa ja töissä. Aamu raivot oli aikamoiset, yöllä imetin kolmeen otteeseen ja aamulla annoin korviketta kun tosiaan oli ihan kauheat kilarit taas...No suurin osa tais olla väsymystä nyt nukkuu tyytyväisenä.

Harjottelin ekaa kertaa lantionpohjalihaksia synnytyksen jälkeen. Eli kun olin pissalla, pidätin kaikin keinoin virtsasuihkua mutta tsadaa.. pönttöön vaan meni.. eli ei oo minkäänlaisia lihaksia :( vinkkiä? ?

Jemina, joo se oli aikas hurja tunne kun tajus et lihakset on täysin kateissa :O pikkuhiljaa vaan alat niitä esim aina imettäessä pumppaileen ja sit kun ne alkaa tuntuun, siirtyy varsinaisiin harjosituksiin

Mä oon ymmärtänyt että tuo pissan pidättäminen on vaan testi ja sitä ei sais jatkuvasti tehdä..? Eli lihasten treenaus pitäis sit hoitaa muuten.

Onnea Ngale ja Anksu, sekä pikaista toipumista molemmille! <3

Voimia Mir!

Mites usein muiden täysimetetyt vaavit kakkaavat? Meillä poika 4vko on ollut aiemmin myös maltillinen kakkaaja (yhet kakat/päivä), mutta nyt ei oo kakannut lauantaiaamun jälkeen. Paino on noussut, viimeksi yli 600g 10:ssä päivässä, ja pissaa tulee kyllä, mut näin pienillä oon ymmärtänyt et kakatakkin tarttis vähintään päivittäin. :o Alotettiin hänellä myös Gefilusksen maitohappobakteeri+ d3, voikohan se aiheuttaa "harvakakkaisuutta"?

Ite alotin niin, et eka vaan selälleen maatessa vetää napaa selkärankaan ja sut rentouttaa. Siihen sit lisänny vähitellen lantionpohjan jännittämisen, eli kuvittelee inasevansa koko alakerran persreikineen sisään päin ja siinä pitää pari sekkaa jännitystä ja sit rentouttaa. Aluks ihan muutamia toistoja, sit vähitellen ku voinat palaileen niin erilaisia harjotuksia kestoa ja voimakkuutta vaihdellen. Toi pissatesti on just vaan testi, että a. tunnistaa oikeet lihakset jota treenata ja b. onko lihaksissa voimaa vai ei. Itellä ei ollu mtn toivoa pysäyttää pissisuihkua synnytyksen jälkeen, nyt alkaa onnistumaan. Ite treenailin aluks vaan maatessa, sit aloin myös istuen treenaamaan ja nyt voi jo seistessä ja jopa kävellessä jännittää lihaksia :) Mun mielestä ollu helpoin tunnistaa lihakset maatessa.

Takaisin