Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Millä perusteella teille tehään noita käynnistyksiä? Ku ite luvin joensuun sairaalan sivuilta, että vauvan isokokoisuus ei ole syy käynnistykselle ainakaan joensuussa. :O ja diabeteskään ei ollut, paitsi insuliini hoitonen.

Eipä täälläkään "normaalisti" käynnistetä vauvan ison koon takia. Mutta mulla kuitenkin epäily että vauva vois laskettuna olla yli 4.7 kilonen ja sen seurauksena pitäs sitten ehkä leikata koska ei välttämättä kuitenkaan mahdu alakautta. Mulla lieviä raskausmyrkytyksen oireita ja kuitenkin pohjalla tuo synnytyspelko mikä sai lisäpotkua vauvan suuren koon vuoksi..

Mulla kun tammikuussa 2015 keskeytettiin raskaus viikolla 24, synnytyksen käynnistys oli kyllä tuskaa. Hirveesti sain kaikkia lääkkeitä en edes muista mitä sain.. niin sekasin kyllä olin sillon... viimiset lääkkeet sain sillon 7 aikaan illalla ja yöllä yhden aikaan alkoi kovat kivut ja siinä viel pari tuntia ooteltiin ja sitte oltiin menossa laittaan epiduraalia saliin mutta kun saliin päästiin klo: 03.04 pikku tyttö syntyikin jo 03.10 että siinä ei keritty hirveesti mitään tekemään. Ei edes ponnistaa.
Hirveesti en kyllä muuta tästä muista mutta sen muistan että ne kivut oli jotain niin kamalaa. :(
Ja sen muistan ku oltiin hetki oltu tytön kanssa niin tyttä vietiin pois ja kun suihkuun piti mennä niin siitähän ei mitään tullu. Jalat ei kantanu ja mies joutukin sitte tulee pesemään ja talutti takasin sänkyyn..
Ei niinkään miellyttävä eka synnytys. :'(

Ekan synnytys kesti kokonaisuudessaan 7h ja toka tulikin sitten 1,5h joista 15min oli oikeesti kipeitä suppareita ja se muu tunti viistoist minsaa lähinnä nauratti :D ponnistusvaihe mulla kesti ekassa 20min ja tokassa alle minuutin.. On kyllä nyt helpottavaa että tietää saavansa synnyttää turvallisesti sairaalassa mutta samalla pelottaa ihan kauheesti.. Mun käynnistys olis tarkotus hoitaa ballongilla ja kalvojen puhkasulla mutta eihän sitä tiiä vaikka joutus sitten vauhdittaa oksitosiinilla, lääkäri ei kyllä uskonut että sitä tarttettas ja sano et kuhan kalvot päästään puhkoo ni oon todennäkösesti alta kahen tunnin synnyttäny..
Mulla on ollut viimeistä synnytystä lukuun ottamatta kaikki todella vauhdikkaita.
Viimesin niistä jätti pelon kotiin syntymisestä.
Sillon alkoi aamulla kivuttomat supistukset ja saikulle mentiin käymään yliaikaisuuden takia (41+3).
Puolen päivän aikaan supisteluja tuli edelleen harvakseltaan ja kuvittomasti.
Lääkäri sanoi, että voisimme lounaan jälkeen lähteä kotiin.
Lounaan jälkeen kätilö vielä tarkisti kohdunsuun ja sanoi sen olevan auki 3cm. Samalla puhkesi kalvot ja lapsivedet tuli.
Nousin ylös jolloin tuli yksi todella kipeä supistus ja alkoi työnnättää.
Kätilö katsoi tilanteen ja pyysi työntämään hiukan. Yhden työnnön jälkeen kuuluu parkaisu ja neiti oli pihalla.
En siis olisi kerennyt mihinkään, jos lapsivedet olisi tullut muualla, kun saikulla.
Nyt pelottaa vietävästi kuinka tämän kanssa käy, kun kaikki on alakerrassa valmista syntymään.

ehkä sekin vaikuttaa noihin koettuihin synnytyskipuihin, että keskenmenneissä ei oo sitä vauvaa jälkeenpäin tuomassa onnen tunnetta. Yleensähän synnytyskipu kai unohtuu pikku hiljaa, kun vauva on syntynyt.

Apua mikä tsäkä sul solavi ollu et oot just sillon ollu sairaalassa! Eikö ne oo sairaalassa puhunu käynnistämisen mahollisuudesta? Mulla ekassa meni vedet joku 10min ennen vauvansyntymää ja tokassa ne meni noin minuuttia ennen..

Ei ole maininnut mitään.
Sanoneet et säännöllisten supistuksien alettua pitää lähteä saikulle.
Itse pelkään tota vesien menoa, kun siinä on sit vaarana syntyä kotia

Tsemppiä kaikille teille käynnistysajan jo saaneille! :)

On kyllä osalla ollu ihan hirmu nopeita synnytyksiä :O Välillä on itelläki käyny mielessä, et miten semmoseen oikeen reagois, jos vauva tuliski vauhdilla. Meijän kohdalla siihen tosin tuskin on vaaraa ku esikoistaki sai kärvistellä 17h.

Mä luulen että tää tulee äkisti, kun paikat jo kumminkin auki ja noita kipuja ollut ihan kiitettävästi... Viimeisessä meni n5h alusta loppuun:)

Kysykö joku siitä teestä lääkäriltä vai juotteko anyway? Jäi itelläkin paketti ostoskoriin ;)

Täällä kans todella kivulias keskenmeno takana! Alkoi itsekseen vuotamaan rv 10+ ja muistan, kun itkin kotona koko yön noin parin minuutin välein tulevien supistuksien kaltaisten kipujen takia! Ja itkin nimenomaan vaan siitä kivusta, en kyennyt siinä vaiheessa vielä ajattelemaan, että sain keskenmenon. Cytotecit sairaalassakaan eivät saaneet niin kovia kipuja aikaseks. Huh, oli se kyllä hurjaa, toivottavasti ei tarvitse itse eikä kenenkään muunkaan sellasta kokea. Olen myös ajatellut, että jos kipujen "palkintona" olisi ollut vauva, ei ne olisi tuntunut niin pahoilta.

Oon näköjään tosi aikasin liikkeellä! :D kannattaako varata huomiseen käynnistykseen jotain evästä mukaan? Aamupalan kerkeää aamusti syömään mutta jos (ja kun) synnytys pitkittyy niin ois varmaan miehenkin kiva jotain edes syödä. Ehdotuksia mitä sinne kannattaa mukaan ottaa? Tänään kerkeis vielä kauppaan :D

On kyllä jännä ajatella miten ite reagoisin jos olis joku tietty päivä varattuna millon pikkunen syntyis :D paljon tsemppiä teille keillä on jo ajat käynnistyksee!
Muhun on iskeny joku ihan kauhee hiilarihirviö eilen illasta lähtien.. Mun oli pakko alkaa mutustaan eilen yöllä 1 aikaan sipsejä ja koko ajan tekee mieli jotain kunnon hiilaripommia! Oon vedelly jo neljä ruisleipää ja koitan olla syömättä enempää... Pakkasessa ois jätskiä mutta ei mua semmonen kiinnosta vaan joku kunnon kepappi tai pizza! Kauheeta tämmönen.
Marjasose ota karkkia mukaan!

Oon näköjään tosi aikasin liikkeellä! :D kannattaako varata huomiseen käynnistykseen jotain evästä mukaan? Aamupalan kerkeää aamusti syömään mutta jos (ja kun) synnytys pitkittyy niin ois varmaan miehenkin kiva jotain edes syödä. Ehdotuksia mitä sinne kannattaa mukaan ottaa? Tänään kerkeis vielä kauppaan :D
Itse et välttämättä tarvitse ruokaa.
Miehelle syytä varata, jos synnytys pitkittyy.
Synnäreillä on yleensä iseille huone jossa on jääkaappi ja mikro ruuan lämmitykseen.
Meillä Joensuussa on siellä fatboy ja sohva jossa voi torkkuakkin.
Tsemppiä synnytykseen.

Josa - Samastun niin tohon sun oloon.. Täällä ollu sama fiilis ja varsinkin nää 2 päivää.. Ja yölläki herään syöpöttelemään aina ku joutuu käydä vessassa tai kaurapussia lämmittämässä. :D Huomaan että oon kokoajan mutustamassa jotaki tai ainaki tekee mieli kaikkea

Täältäkin tsempit käynnistykseen meneville. Mulla on menny varmasti asioita ohi kun on ollu hirvee meno enkä oo päässy ihan ajatuksella lukemaan.
Mut joo, tosi hurjia synnytyksiä, ite olisin tollasten jälkeen varmaan aivan kauhuissani ja ihan kauheita noi keskenmenot ja kivut.

Mä oon nyt muutaman yön hikoillu kaikki lakanat ihan märäks, onneks on toi ihana kuivausrumpu ja saan puhtaat peitot ja lakanat ens yöks :happy:

Vauvan pää painaa tuolla alhaalla ja aina kun vauva liikkuu vähänkin niin kyllä sattuu, jatkuukohan tätä loppuun asti? :/

Muuten ei oo mitään menkkakipuja mut on alavatsa hellänä tommosesta "puskemisesta"

Kauhee, tänään heräsin 5 finniä naamassa :inpain:

Huomenna on synnytystapa-arvio, jännittää kuinkakohan isoksi meidän pikkunen on kasvanu.

Vitsit että toi lumi piristää mieltä, sais tulla lisää ja pysyä maassa.

JoSa täällä kans jäätävä nälkä ja kaikkea hiilari sontaa! Burgereita, pizza,kebabia ja suklaata! Niin ja kaurapuikula leipiä... Kaikkea ei hyvää sokereita miettien:P

Mun tisseistä vihdoinkin tulee maitoa, hurraa! Piti sit suihkussa tissejä hiplata;)

Takaisin