Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suvituulia, suosittelen emmaljungan duo edgeä sport-rungolla, ainakin minä tykkään niistä, asutaan "maalla" ja nuo on tulevat ja isoilla renkailla. Millään city-vaunuilla en pääsis täällä eteenpäin varmaan ollenkaan.

Tytsy, oot oikeessa eihän niihin hakemuksiin tosiaan oo pakko laittaa tarkkaa päivää. Mulla on vaan ehkä semmonen ajatus, että työnantajat haluu jonkun joka pystyy alottaan mahdollisimman pian. Omalla alalla ei valitettavasti pysty osa-aikasta tekeen. Miehen työnantaja on sen verran mulkku, etten usko joustamisesta tulevan mitään. Se onkin syynä miks halutaan, että se jää vanhenpainvapaalle, kun jos irtisanoutuu itse niin tulee 3kk karenssi.

Hui mitä painoarvioita! Onneks ne on vaan arvioita, mut ehkä oon ihan tyytyväinen vaan, kun en tiedä yhtään paljonko tää painaa.

Onko teillä suvituulia putket jäätyny vai onko vika jossain kunnan vesijohdoissa? vai onko teillä siis oma kaivo? Toivottavasti saatte vedet pian takas. On tosi ärsyttävää, kun ei tuu vettä moneen päivään. Kylpyhuoneremontin aikaan oli pari kolme viikkoo vedet poikki, oli tosi rasittavaa käydä aina taloyhtiön saunalla vessassa ja suihkussa, en haluu ees aatella kuin hankalaa ois raskaana ollessa kun vessaan tarvii päästä vähän väliä!

Marjasose, onnea huomiseen koitokseen! :)

Suvituulia meillä on brion happyt ilmakumirenkailla. Kulkee hangessa ja kesällä metsäteillä. Esikoiselle ostin nuo 2012 ja en oo päivääkään katunut. Kevyet ja näppärät eikä lumi tartu renkaisiin. Meillä on kovalla vaunukopalla ja sitten ratasosa erikseen.

Biara; tällä hetkellä epäilys,että jokin venttiili mennyt kaivosta. Meillä on naapurin kanssa yhteinen kaivo.. Tänään kyllä isäntä sanoi,että soittelee tarjouksia porakaivoista,jos jossain vaiheessa otettaisiin ihan oma. Mutta kun nekään ei oo mtn halpoja :(

Emmaljungia ja brioja moni tuttukin on ehdottanut. Haluisin niin musta-vihreät vaunut ;) mutta tosiaan ulkonäköseikka tulee toisena,ekana se,että pääsee tuolla maalla kulkemaan :) Oih ja voih.. No onneks tässä ois vielä jonkin aikaa miettiä,mitkä hommaisin..

Oi ihanaa miten hyvin otettiin vastaan vaikkakin näin myöhäsessä vaiheessa! :)

Ja Mukkis kiitos vinkistä, täytyy kokeilla! Viikonloppuna pärähti rv 35 jonka seurauksena närästys vain paheni entisestään, täytyy vaan toivoa että kohta taas hellittäisi..

Ja ihanaa kun kohta saa alkaa lukemaan synnytyskertomuksia, kyllä tämä odotusaika nopeasti menee.. :)

Talvitintti; kannattaa tosiaan kokeilla,että vesilasiin lisäät teelusikallisen ruokasoodaa. Miä sain täältä sen vihjeen,ja on auttanut närästykseen. Paitsi kerran,mutta sillon ei auttanut melkein mkn ja kesti yön ja seuraavan päivänkin vielä :(

Marjasose ja cicado tsempit teille!!!

Talvitintti kiva kun liityit mukaan :)

Mä mietin että kauanko nämä sillon tällön tulevat kipeät supistukset, jokapäiväiset menkkakivut ja alapää kivut jatkuu ennen tositoimia. Tällasta en aikaisemmista raskauksista muista, kerta rytinällä alko.

Tietääkö joku mistä saisi hommattua phil&teds Sport mallisiin vaunuihin renkaat? Vannetta ei tarvi mutta sisä- ja ulkokumi. Ahistaa vähän ku vaunut on ilman pyöriä, vaikkei niitä nyt just heti synnytyksen jälkeen tarvi, mutta kiva ois ku ois valmiina mahdollisimman paljon :)

Toivotaan suvituulia että vanha kaivo tulee kuntoon. juu ei ole halpoja porakaivot, uuteen saa varmaan helposti uppoamaan yli 5000€.

Kämppä siivottu ja ihanat siniset jouluvalot ikkunassa. Tuli kyllä heti parempi mieli. Ulkona on niin kaunista, että taidan lähtee kävelylle nyt kun vielä on valosaa :)

Neuvolas käyty. Ei ollu kohdunsuu muuttunu eikä vauva ees kiinnittynyt. Yhyyy. Eli ei oo tulos viel aikoihin :D tänään 35+3...

Tervetuloa Talvitintti!

Mitä Nilimaalle kuuluu?

Jännittäviä aikoja eletään, ja onpa hyvän kokoisia vauvoja teille tulossa :Heartpink

Viime yö meni ihan harakoille, tyttö piti omaa showtaan yskän ja niiskuttamisen kanssa. Se on varsinainen maitokissa ja nyt kun limaa on ihan hirveesti niin maito on siltä pannassa. Yöllä sai sitten vääntää vesilasia moneen kertaan.
Ja sehän sitten napsautti mulle tujakoita supistuksia :dead: Nyt tyttö on suosiolla mummulla ja minä lepään. Mieskin kuorsaa sohvalla, valmistautuu taas yötyö reissuun.

Joku kyseli kuvauksista, mulla ystävätär otti kotistudiollaan kuvia just viime viikolla, vaikka mulla oli kuinka valas olo. Vielä en ole nähnyt mitä niistä tuli, mutta katsotaan. Ainakin kivoja muistoja.

Meillä mies on itse kuvaillut tässä matkan varrella 1-2 kk välein, kiva jälkikäteen nähdä mahan kasvu <3 olis ihanaa jos joku vielä ottais meistä molemmista kivan kuvan, mutta ei taida onnistua.

Täällä kans toivotaan et kokoarvio olis pielessä eikä tulis mitään jättiläistä... Saa nähdä mitä neuvolan täti sanoo torstaina, kun nuori lääkäri oli vielä aika epävarma oman arvionsa kanssa aiemmin.

Täällä kans alkanu kokoaikainen vaivalloinen olo. Jumppapallolla istuskelu ja vasemmalla kyljellä tyynyihin nojailu ovat parhaat avut.

Marjasoseelle ja cicadolle tsemppiä!

Synnärillä tänään tutkimuksissa käyty, supistuksia seurasivat ja ultrasivat sisätutkimuksen lisäksi. Rv.36+4 painoarvio 2900g ja vauva nyt kuulema täysin keskikäyrillä vaikka hoikaksi vauvaksi lääkäri kutsuikin. Käynnistys 15.12 ellei aikaisemmin päätä kullannuppu ilmaantua, jännää! :)

Millä perusteella teille tehään noita käynnistyksiä? Ku ite luvin joensuun sairaalan sivuilta, että vauvan isokokoisuus ei ole syy käynnistykselle ainakaan joensuussa. :O ja diabeteskään ei ollut, paitsi insuliini hoitonen.

Mää oon vähän ujo kirjottelemaan tänne mutta taustailen kyllä päivittäin. Tänään oli neuvolalääkärille aika, laittoi lähetteen äippäpolille raskausmyrkytys epäilyn takia. Oma vointi ollut koko raskauden ajan hyvä ja vähillä kivuilla olen selvinnyt. Millaisia ohjeita muille, joilla myrkytystä on epäilty niin on annettu? Milloin pitää ottaa yhteyttä neuvolaan/äippäpoliin? Ja osaisko joku vielä kertoa mitä vaaroja myrkytyksestä on äidille ja vauvalle? En hoksannut sitä kysyä. Nyt menossa rv 35+5.

"SYITÄ SYNNYTYKSEN KÄYNNISTÄMISEEN
Säännöllisessä raskaudessa synnytys käynnistyy itsestään lähellä laskettua aikaa (raskausviikoilla
37- 42) eikä sen kulkuun tarvitse puuttua. Synnytyksen käynnistyessä itsestään synnytys sujuu
parhaiten.
Synnytyksen käynnistämiseen päädytään vain silloin, kun lapsen tai äidin hyvinvoinnin kannalta
synnytys on parempi vaihtoehto kuin spontaanin synnytyksen odottaminen.
Tavallisimpia käynnistämisen syitä ovat:
 sikiön kasvun hidastuminen
 lapsiveden vähäisyys
 pre-eclamsia (verenpaineen nousu ja proteinuria)
 hepatogestoosi
 insuliinihoitoinen diabetes
 yliaikaisuus
Lapsen vointia seurataan äitiyspoliklinikalla ultraäänellä ja sydänääniseurannalla. Ne antavat tärkeää
tietoa lapsen kasvusta ja vireydestä. Mikäli näissä tutkimuksissa todetaan hyvinvoinnin
hälytysmerkkejä, harkitaan synnytyksen käynnistämistä. Käynnistämiseen voidaan päätyä myös
äidin perussairauden tai raskauskomplikaatioiden takia.
On huomattavaa, että yliaikaisuudesta johtuvat riskit nousevat vasta raskausviikkojen 42 jälkeen.
Lapsen suuri koko pelkästään on harvoin perusteltu syy käynnistämiselle, vaikka se aiheuttaa ehkä
huolta äidille. On muistettava, että loppu raskaudesta lapsen kasvukäyrä taittuu eikä synnytyksen
odottaminen vaikuta tulevan synnytyksen kulkuun.
Käynnistämisen tarkoituksena on välttää äidille ja lapselle muuten mahdollisesti koituvia haittoja eli
käynnistämisen syyt ovat aina perusteltuja eikä turhia käynnistyksiä ole. Tavoitteena on terveen
lapsen syntyminen ja äidin hyvinvoinnin takaaminen."

Tuollasen löysin. :O

Mä ainakin toivon, etten käynnistykseen joutuis... Keinotekosesti tehdyt supparit on usein tavallisia pahempia. Esikoinen piti käynnistää 42+0, mut lääkäri katto, et lähellä on, joten ootetaan vielä vrk, koska on äidin kannalta parempi et syntyy itellään. Malttia se tietty vaatii...

Täälläkin esikoinen ollut herkkänä noin kuukauden. Mut syli lohduttaa aina. Mietti yks päivä, et toivottavasti vauvalle ei käy kuten meidän Kertulle, että kuolee ❤ Onneks pystyttiin miehen kanssa vakuuttamaan hänelle, että tämä vauva on nyt terve. Kiva, että ääneen pohtii noita asioita, niin ei tarvii yksin pienessä mielessä niitä pähkäillä.

Millä perusteella teille tehään noita käynnistyksiä? Ku ite luvin joensuun sairaalan sivuilta, että vauvan isokokoisuus ei ole syy käynnistykselle ainakaan joensuussa. :O ja diabeteskään ei ollut, paitsi insuliini hoitonen.
Omalla kohdallani syinä käynnistykseen hepatoosi, lapsiveden määrä ja raskausmyrkytysepäily

Takaisin