Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikiko bring it on :D
Alkuraskaudessa varovaisuus on vaan hyvä asia, kuten sanoit kun kaikki kehittyy:)
Lääkkeistä tuli mieleen että ihmiset on loppupeleissä lääkinnyt itseään kemikaalisesti tosi vähän aikaa ja niistä opitaan koko ajan lisää.
Varovaisuus ja oman pään käyttö sallittua!

No jo on tosissaa!! Itte oon kyllä salmiakkia syöny kaks karkkia päivässä periaatteella kun helpottaa esim aamulla bussissa oloa tai aamutoimia.. :O
Varmaa tosissaa kohta pitää lopettaa se hengittäminenki ja mennä suljettuun huoneeseen 9kuukauden ajaksi jossa lääkärit suoraan suoneen pistää kaikki ravinteet :'D

" Julkaistujen potilastapausten ja terveillä koehenkilöillä tehtyjen tutkimusten perusteella lakritsista voi koitua haittavaikutuksia, mikäli glykyrritsiinin saanti ylittää 100 mg 1–2 kertaa viikossa (Störmer ym. 1993). Haitat ovat todennäköisiä, jos glykyrritsiinin saanti ylittää pari kertaa viikossa 400 mg. Kun lakritsivalmisteiden glykyrritsiinipitoisuus on keskimäärin 0.2 % (taulukko 1 ), edellä mainitut raja-arvot ylittyvät, mikäli lakritsivalmisteita kulutetaan noin 50–200 g pari kertaa viikossa. Jos suomalaisten lakritsinkulutus jakaantuisi tasaisesti, glykyrritsiinihapon päivittäinen saanti olisi noin 7.2 mg, mikä alittaa huomattavasti edellä olevat raja-arvot. Satunnaisesta lakritsin syömisestä ei siis juuri ole haittaa kenelläkään, mutta lakritsin suurkuluttajat voivat altistua vakavillekin haitoille."

Air4m aivan, kiitos tiedosta eli eiköhän tästä siis hengissä selvitä pienen kanssa molemmat vaikka kaks salmiakkia syönki päivässä :'D

Niin, onhan se vesikin liikaa nautittuna jopa tappavaa. Tuo kieltojen ja sääntöjen viidakko on kyllä sellainen suo, että ainakin sillä saa raskaana olevat naiset stressaantumaan, jos ei muulla. Itse en pidä yhtään siitä pelottelusta ja syyllistämisestä, mitä odottavat äidit saavat usein kokea eri tahoilta -ihan niin kuin tässä ei olisi muutenkin pää pyörällä ja jatkuva huoli lapsesta. Riskit on toki hyvä tiedostaa, mutta tuo tiedotusvälineiden harrastama demonisointi alkaa tuntua vähän ylimitoitetulta.

Äyriäinen oon samaa mieltä! :)

Nyt mettästää juhlamekkoa joka käy nyt ja vielä elokuun lopussakin. Uudet rintsikatki ois aika jees ku ei meinaa nää melonit enää pysyä aisoissa :'D

Hengittämisestä, mies on allerginen kaikille siitepölyille ja sen takia meillä tuuletus ikkunoissa suodattimet, ja ne on puolen vuoden vaihtovälin aikana muuttunut valkoisesta mustaksi!

Kun miettii kuinka paljon saasteita ilmassa on varsinkin kaupungissa ja esim tehtaiden läheisyydessä niin en kyllä yhtään ihmettelisi jos tässä lähitulevaisuudessa raskaana olevat kulkee happi pullot selässä tai jossain kuplassa :)
Loppu osa oli sitten vitsi, mutta aika paljon sontaa sitä keuhkoihinsa vetää jos asiaa lähtee miettimään!
Olipa tossa alkuraskaudessa aivan julmettu turkinpippuri himo ja tulipa niitä illassa vedettyä kourallinen ja ihan hyvillä mielin söin:)
Kuten lääkkeidenkin kanssa niin lisäaineita ei ole hirveästi tutkittu miten ne vaikuttaa ihmisiin saati kehittyvään ihmistaimeen.

Jos näitä miettii hirveästi niin kohta ei uskalla syödä mitään tai hengittää kun kaikki voi vaikuttaa jotenkin masukkiin :)

On mulla tuossa työpyödän laatikossa salmiakkijemma.... :cat:

Ja siis lehdistöhän repii ihan mistä sattuu jutun juurta, nythän on taas tää SUPERtappava eläin ja sen tartuttama superhyper vaarallinen tauti liikkeellä, joka tappaa kaiken mikä tielleen sattuu (eli pieni punkki on taas talven jäljiltä herännyt henkiin..). En väheksy noita borrelioosi ja puutiaisaivokuume juttuja, toki vaara on ja tarkkana saa puremien kanssa olla, mutta olikohan se tyyliin 10 sairastunutta miljoonaa kohden tai vastaavaa..

Lehdistölle pitäs laittaa joku järki noihin juttuihin mitä ne julkasee, ne jos mitkä lietsoo pelkoa ja hysteriaa ihmisissä. Eikös täällä ollut joku lehdistön edustaja mammajoukossa? Kerrotko meille lukijoille miksi pitää tehdä otsikoissa kärpäsestä härkä?

niin ja noista lisäaineista, mähän en voi syödä esim. semmosia kunnon lisäaine pommeja, siis esim. niitä kaupan ikipulla-hyllyllä olevia "kesto"kakkuja / muffineita tai sit semmosia muuten hirveesti lisäaineita sisältäviä ruokia, mulle tulee niistä migreeniä! Samaan kasaan menee viininkumit / samantyyliset karkit yms.

Mistä tuli mieleen että yksi ihana hyväpuoli näissä ruokaetomisissa on, mun ei tee mieli herkkua! Suklaa ei uppoo sitten millään, eikä kyllä oikein mikään muukaan karkki paitsi pari eri salmiakki-lajia. Ei pullaa, ei pannukakkuja, ei keksejä.. Ei vaan uppoo :) Mutta ei haittaa! (Paitsi jädee voi vähän syödä, mut sekin etoo kyl jonkuverran..)

Muhun on tarttunut elämäni aikana tasan yks punkki ja sain borrelioosin :( ja mulla on siis ihan hirvee punkki kammo. Jos nään pitkää nurtsia tai mitä vaan kasvillisuutta ni ainut ajatus on et tuolla on punkkeja, en mene.

CiCaDo, en oo perehtynyt asiaa niin tiedätkö sä, voiko se tulla uudelleen? Siis jos sua on jo kerran punkki purru ja oot saanut tartunnan niin voiko se tulla uudelleen?

Ei borrelioosiin ole hoitokeinoa :( sen saa piilotettua ja ns oireettomaks antibiootilla mutta voi tulla esiin koska vaan. En oo tietonen miten käy jos borrelioosi punkki puris mua uudestaan.

Miten on noiden huvipuistolaitteiden kanssa, uskaltaako sitä lähteä esimerkiksi Linnanmäelle vuoristorataan?

Noi punkit vähän kammottaa muakin vaikka mua ei ole koskaan purrutkaan, kun meillä toi koira. Ei haittaa jos sitä puree mutta jos se siitä siirtyy lapsiin... Ällöä!
Alkaa puistattaa pelkkä ajattelu :/

kiitos Äippä ja Pipar ja Piparille onnittelut hyvistä ultra kuulumisista :)
Ei tainnut kyllä täällä olla mitään vanhaa verta mikä vuosi, kun ihan yllättäen alkoi tulla ihan kirkkaanpunaista. Mutta pääasia että nyt kaikki näyttää olevan kunnossa.
Toivottavasti Tata löydätte pian omakotitalon. Itselläkin se on suuri haave, mutta ei varmaan pariin vuoteen toteudu.

Lääkekeskusteluun vielä.. tässä raskaudessa en ole ottanut yhtään särkylääkettä ja tavoite on ettei tarvitsekaan.
Viime raskaudessa heti 4-5 viikolla oli viisaudenhampaan tulehdus, joka nosti myös kuumetta.
Yhden päivän maksimi parasetamolit, mutta eipä niistä kipuun ollut paljon apua. Koko hammasjuttu kesti monta päivää kun ei löydetty vikaa eivätkä meinanneet uskaltaneet ottaa röntgeniä.
Sitten myöhemmin viikolla 12 alkoi vuoto kipujen kanssa ja viimeiseen asti halusin uskoa, ettei kyseessä olisi keskenmeno niin sinnittelin ilman lääkkeitä.
Kun alkoi supistelu ja verta ja hyytymiä lorottaa niin vedin 2 parasetamolia, eipä auttanut.
Syytin tuolloin kovasti itseäni, kun olin niitä lääkkeitä syönyt, jälkikäteen ajateltuna ihan tyhmä tollain itseään ruoskia jos kovia kipuja joutuu kestämään.
Hassua miten joskus tuntuu, että raskaana olevan pitää kaikki valittamatta kestää, vaikka kyllähän lapsetkin syö sitä parasetamolia, mikä varmaan vaikuttaa heihin vielä myöhemmällä iällä, ainakin jos ovat pitkiä kuureja syöneet. Tietysti raskauden aikana lääkkeet vielä vaarallisimpia, mutta tuskin kukaan pieneltä kärsivältä lapseltakaan kipulääkitystä eväisi.
Ja jos tähän talouteen lapsia saadaan niin melko varmasti vetävät joskus itsensä sokerihumalaan lakusta ja salmiakista, enkä aijo olla asiasta moksiskaan! :D

Nepppsu, viime raskaudessa kysyin neuvolassa samaa, eikä nähnyt mitään estettä huvipuistoiluun näin alkuraskaudessa. Lintsin sivuillahan on osa laitteista ihan kielletty raskaana olevilta ja kutakuinkin loppuja ei suositella, mutta veikkaisin ainakin noiden suositusten koskevan lähinnä siinä vaiheessa kun vatsaa alkaa olla, ettei turvakaaret osu just vauvaan. Näin alussa vauva on vielä niin hyvin suojassa tuolla. Itse olen parin viikon päästä menossa lintsille ja aion kyllä vuoristorataan mennä. Jätän vaan ne hurjimmat väliin.

Mulle taas sanottu huvipuistolaitteista että ehdottomasti ei.. En tiedä sit miks.

Takaisin