Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huoh. Enää 5 päivää ultraa ja tämä mamma alkaa olla aika hermoraunio :nailbiting: En oo taaskaan täällä paljoa käyny ilmoittelemassa itsestäni, kun tuntuu ettei oo mitään muuta ku valittamisen aiheita... Pinna on kireällä ku viulunkieli, väsyttää kokoajan ja mikään ei huvita. Ainut ilo päivässä on syöminen ja onhan tuo puntarinkin viisari jo alkanu värähtelemään.... Mua ihan oikeasti v****taa 24/7 ja tosi negatiiviset tuntemukset muutenkin tästä raskaudesta. Siis itse raskaus ei harmita/mietitytä, vaan nämä sivuoireet, joita ei todellakaan ollu esikoista odottaessa! Kovasti silloin ihmettelin, että mitä ne ihmiset valittaa, tää raskaana oleminenhan on maailman helpointa......öööööö, no nyt tiedän!! :eek: No jospa nämä mielialan heittelyt tästä hellittäis viikolle 13 mentäessä, näin ainakin vauva-kirja lupailee :woot: Ja mitä noihin haluihin tulee, niin aika kateissa ne on täälläkin...esikoista odottaessa halut oli koko raskausajan aivan nollassa ja onneksi tuo mies ymmärsi, ohimeneväähän se kuitenkin vain on.

Voi apuva just tajusin enää 6 päivää ultraan... Apuva,apuva, APUVA!!!!!
Onneksi mies jää tänään vapaalle ja menee töihin vasta keskiviikkona, ihanaa! Muutenkin kiire alkuviikko tulossa niin aika menee nopeasti :)

Joo ei ole haluja täälläkää Mies parka. Vihdoin tuli ultraan kutsu 2.6 , hirveen pitkä aika!!! En oo yhtään varma onko tuolla enää mitään elämää, mielikuvitus ja pelot ottaa valtaa....

Mammuli83 mulla kanssa kaveri jolle kerroin raskaudesta hehkutti kuinka ihanaa aikaa tämä on ja sitä ja tätä ja tota, ei kyllä oo ollu!!! Oksennusta ei oo lentänyt nyt kahteen päivään mutta etoo koko ajan, väsyttää, rinnat pursuu liiveistä ja ovat kipeät, jäätävä turvotus ja mitä kaikkea muuta mahtuu :D:D "raskaana olevat naiset ovat hehkeimmillään" -mä en ainakaan oo. :D:D

Tänään rv 13!

Moi kaikille,

Kirjoittelin tuolla joskus toista sataa sivua sitten tänne. Olette melkosen aktiivista porukkaa :) Tosiaan mulla vuoto alkoi 6. viikolla ja olin aika varma keskenmenosta. Neuvolasta kuitenkin sanottiin, että seuraa tilannetta ja kun vuoto loppui muutamassa päivässä ja raskaustesti näytti edelleen plussaa kävin neuvolassa. En kuitenkaan voinut olla varma raskaudesta ennen ekaa ultraa, joka oli vasta tällä viikolla, joten en uskaltanut olettaa olevani raskaana.

Nyt liittyisin siis mielelläni uudestaan joukkoonne mahtavaan :) Olen lueskellut aina välillä tätä ketjua ja tosi positiivissävytteinen ketju, vaikka ei tämä raskaus aina helppoa ole ja lisäksi monella teistä todella kauheita kokemuksia menneisyydessä.

Täällä nyt menossa 11+5, esikoinen saadaan toivottavasti maailmaan tuolla itsenäisyyspäivän tienoilla.

Biara hienoja uutisia, hyvä että vaavi mukana ja hyvin voivana:)
Toi veren vuoto saattaa olla just harmitontkin, niinkuin sulla!
Tervetuloa takas vaan:)

Tulin just NP-ultrasta ja siella naytti kaikki hyvalta. Pikkuinen teki kuperkeikankin :love017 Olin ihan hermona koko aamun ja kun hoitaja mittasi verenpaineen, niin kysyi etta hermostuttaako... Ehka vahan...

Tuosta verenvuodosta ajattelin viela sanoa, etta kun kavin ar-ultrassa niin laakari sanoi etta nakee kuvassa vanhaa verta joka saattaa poistua itsestaan. Sita se myos sulla Biara varmaan oli vaan. Hyva niin :)

Minulle tuli eilen leikkipuistoon pyöräillessä tosi kivuliaat ennenaikaiset supistukset. Loppuivat vasta yöllä :/ Enpäs taida enää pyöräillä. Täytynee yrittää välttää suurta rasitusta nyt mutta helpommin sanottu kuin tehty kun esikoinen on niin puuhakas 1v6kk ja lempityyli liikkumiseen on juokseminen joka paikkaan ja meidän taloyhtiön pihassa ei ole edes leikkipaikkaa x( Kaikkiin leikkipaikkoihin on matkaa n. 2km.

Kunpa se oma koti löytyisi pian (omakotitaloa metsästetään)...

Niinkuin kaikissa lääkkeissä, myös parasetamolissa on riskinsä. Mutta samaisessa artikkelissa sanotaan ettei myöskään kipu eikä korkea kuume ole hyväksi.. Edelleen sanotaan miljoonannen kerran, että jokainen raskaana oleva nainen osaa itse tehdä päätöksen milloin siihen kipuun ottaa sitä lääkettä ja milloin ei.. Turha lietsoa liikaa pelkoa! Kohtuu kayttö kaikessa maalaisjärjellä.. Olen puhunut!

Enkä minä nyt tarkoittanut että sitä ei saa syödä, vaan halusin siihen lääkekeskusteluun viitaten laittaa sen jutun tänne kun sen lehdestä huomasin. Kyllä minä aion sitä napsia jos olo sitä vaatii, tottakai pitää terve maalaisjärki pitää mukana. Jätän ensikerran laittamatta.

Mun mielestä särkylääke keskustelu oli hyvä ja aiheellinen. Moni piti sitä yhtä turvallisena kuin karkin syönti kun kerran se on sallittua käyttää raskaana ollessa. Ja esim mulle tuli aivan täytenä yllätyksenä että korkea kuume voisi olla haitallista sikiölle. Tuo artikkeli oli mielestäni hyvin kirjoitettu eikä todellakaan lietsonut pelkoa vaan pistää jokasen miettimään kannattaako nappasta se lääke vai mennä nukkumaan..

Ymmärsin niin et kuurina se ei ole suotava, mutta silloin tällöin on ihan ok. Kohta tätä menoa ei saa hengittääkän raskaana koska ilma on täynnä haitallisia kemikaalia ka joku E 10000
Mun mielet ett järkee käteen ja masu pystyssä mennään eteenpäin kohti rv 38-40-42

Sitä meiltä olen että tämä lääke keskustelu on hyvä, saa itsekin miettimisen aihetta:)
En usko että kukaan pillereitä popsii vaan sen takia kun se on sallittu, kyllä meinaan itse kuumetta hoitaa jos sellaisen raskaus aikaan saan, kun pitäisi kuitenkin olla pelikunnossa 24/7 lasten kanssa. Särkyyn pakon edessä, mutta viimeisenä vaihto ehtona jos veden juonti, silmien lepuutus, rillit ja ulkoilu ei auta ja jos koko päivä vielä edessä!
En usko että kukaan särkylääkkeitä pitkä aikaisesti käyttää jos se ei ole normi elämään pakollinen!
Mutta toi artikkeli oli tosi mielenkiintoinen, sai miettimään asiaa enemmän, kiitos siitä :)

Mahtavaa kun täällä käydään kiivaitakin keskusteluja! Jokaisen mielipide asiasta kuin asiasta on kullan arvoinen, joten totean että lisää tällaista! :D

Eikiko, hyvä vaan, että linkitit! Ei vastakkainen mielipide tarkoita, että keskustelu aiheesta olisi kielletty :) Hyvä se on saada tietoa puolesta ja vastaan.

Itse psykologiaa sivuaineena lukeneena olen sitä mieltä, että äidin stressi on kuitenkin sikiölle vaarallisempaa, kuin silloin tällöin otettu kipulääke. Kipukin voi tosiaan tuottaa stressiä, ja jos äiti on stressaantunut, niin on sikiökin. Tutkimukset ovat osoittaneet äidin raskausajan stressin olevan yhteydessä mm. lapsen käytöshäiriöihin ja ADHD:hen. Myös välillisiä vaikutuksia on, mutta en niitä jaksa nyt luetella.

Summa summarum sanoisin, että äiti itse tietää kyllä parhaiten, kumpi on pienempi paha: Kipu vai lääke. Jos sietää hyvin kipua, ei ole tarvetta lääkkeillekään. Mutta jos kipu aiheuttaa jo psyykkisiä oireita, ei napin tai parin nappaamisesta ole haittaa :)

Älä Äippä yllytä! Minä oon aina valmis keskusteluihin :) tai siis sillon kun mulla on oikeasti mielipide, turhasta en jaksa jauhaa.

Oon vähän kipakka kommenteissa ja itse pyrin pääsääntöisesti ajattelemaan maalaisjärjellä (mitä muuta lähes puolet iästään lehmien ja sikojen keskellä asunut voi tehdä :wacky:) mutta nytkun kyseeessä on hartaasti kauan odotettu ja kaivattu ensimmäinen raskaus kaikkine oireineen mihin ei oo tottunut (nää hormonit ajaa mut perikatoon :angry4) niin myönnän olevani joskus hieman liian tarkka joillekin suosituksille tai ohjeille (en esim. syönyt tänäaamuna töissä tarjolla olleita ulkomaisia mansikoita) mutta joidenkin kohdalla sitten ehkä taas vähän liian lepsukin.

Ehkä tässä itse yrittää hiljallleen löytää kultaista keskitietä, mutta toisaalta aion ainakin vielä sen kuukauden verran olla enemmin extra varovainen kun sinnepäin, nyt on kultaakin kalliimpi kyytiläinen ja varsinkin tässä alkuvaiheessa kun lapsukainen kehittyy niin kovalla vauhdilla ja entistä enemmän äidin tekoset vaikuttaa sikiön kehitykseen (nythän siellä valmistuu sydän, sisäelimet, aivot yms,).. Siksi olen mm. foolihappoa vedellyt jo reilusti ennen plussaa, itseasiassa ihan sieltä pillereiden lopettamisesta lähtien (kun olen taas ymmärtänyt että sitä pitäs vähintää 3kk ennen plussaa olla jo syönyt jotta se ns. tehoaisi heti hedelmöityksestä lähtien..)

Että ehkä se tästä.:smiley-angelic008

Takaisin