Elinatuuli
Satasella mukana keskusteluissa
Tuo sallittujen ja kiellettyjen ruokien repostelu ja "löydöt" mediassa on kyllä omiaan hermostuttamaan kenet vaan. Ja erittäinkin helposti tämmöiset tapaukset, jotka muutenkin katselevat tarkemmin syömisiään. Mutta jos ja kun hetkeksi asiaa pysähtyy kunnolla ajattelemaan, niin ainakin itse olen tullut siihen tulokseen, että terveitä lapsia on syntynyt maailman sivu, vaikka mitään ruoka-ainelistoja ei ole aina ollutkaan. Totta on tietysti myös, että nykyelintarvikkeisiin tungetaan kaikenlaista sellaista, mitä aikaisemmin ei käytetty (tai minkä vaikutuksista aikaisemmin ei edes tiedetty), että siinä mielessä kannattaa olla valveutunut. Mutta pienet ja kohtuulliset määrät mitä tahansa, mitä nyt ei ole myrkyksi tai tosi vaaralliseksi todettu, niin eivät mun järjen mukaan voi aiheuttaa mitään katastrofia yksinään. Lisäksi eri puolilla maailmaa käytetään esimerkiksi mausteita ihan eri tyylillä kuin Suomessa ja sielläkin syntyy terveitä lapsia, niin tuskin esimerkiksi niiden kohtuullisesta nautiskelusta tarvii olla ollenkaan huolissaan.