Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Synnytyssalin voi valita? Olen niin tietämätön vielä kaikesta, mutta niiiin tiedonjanoinen :) ja perhehuonekkin pitää varata :o pitää ottaa selvää onko niitä huoneita enemmän ku 1..

Eiköhän synnytyssali valikoidu sen mukaan mikä sattuu olemaan just sillä hetkellä vapaana. Näin ainakin omassa ekassa synnytyksessä.

Ja perhehuonetta kannattaa kysyä sitten kun osastolle siirrytään synnytyksen jälkeen. Ei se mene ihan niin kuin hotellivaraukset :)) sen saa jos on vapaana, mutta edellytys on että isä on yötä. Jos siis isä joutuu kotio yökdi esim lapsia hoitamaan/koiraa kusettamaan, ei ole mahdollisuutta perhehuoneeseen. Näin se yleensä menee.

Kaksosten kohdalla en osaa sanoa miten asia menee, luulisin että silloin saisi jonkin pienemmän huoneen koska enemmän hälinää :)

Se vielä että toki synnytys saleja on erilaisia, on huone jossa esim. Vesiallas. Mutta ei kannata suunnitella synnytystä liian tarkkaan, sillä käsikirjoitus takuulla muuttuu aivan totaalisesti.

Itse olin valmistautunut synnytykseen asenteella että "varmasti vuorokausi pusketaan". Todellisuudessa pääsin sairaalaan--> suoraan synnytyssaliin--> 3min ponnistus ja tyttö pihalle. Thats it.

Että semmonen reissu :)

Mä kävin esikoista oottaessa joskus rv 5 särkänniemessä ja pahimmat laitteet jätin väliin.. (Esim jos vaarana isku alaselkään).. Kyllä vuoristorata on ihan okei varmasti :)

Me oltiin esikoisen jälkeen perhehuoneessa. Sanottiin se hetiku salista siirryttiin, tietenki kannattaa sanoo hetiku menee saliin.. Ja kirjottaa jo esitietolomakkeeseen joka täytetään sähkösesti loppuraskaudesssa ja se menee kaikkiin alueen synnäreille..
Mä pääsin tyttöö synnyttäessä ammehuoneeseen ja ammeeseen mut sitte synnytys pysähty nii emmää sit enää halunnu (enkä ois pääsykkää) ammehuoneeseen ku tyttö oikeesti synty.
Enkä uskalla nytkään haluta ku pelottaa senverran et se tyssää taas keskenkaiken..

Heipäti hei kaikille pitkästä aikaa! :) Hulinaa on riittänyt, työt alkanut ym. joten nyt yövuorossa hiljaisena hetkenä ehdin lukea teidän kuulumisia. Tervetuloa uusille! Mukava on ollut myös katsella ihania masukuvia ja lukea ultra kuulumisia. Itselläkin tuo maha alkaa melkoinen pömppö olla ja monet housut on jo saanut laittaa odottamaan aikaa hoikempaa :D Itse asiassa en usko itselläni olevan kyse mistään vaavivatsasta vielä, koska aamuisin on paljon litteämpi ja iltaisin kasvaa mahottomaksi palloksi. Onko täällä joulumammojen joukossa muuten muita vuorotyötä tekeviä? Olen tässä kovasti asiaa pohdiskellut että kuinka mahtaa olla jaksamisen laita raskauden edetessä kun yötyötä ainoastaan teen. Tosin olen vuosikausia samassa työssä ollut ja rytmi on vahvasti yötyöläisen. Neuvolassa sanoivat että voinnin mukaan voi tehdä ja lääkäri kuulemma tulee ottamaan asiaan kantaa.

AryA mun käsityksen mukaan raskaana ei tarvi yövuoroa tehdä. Eka raskaudessa tein rv 30 asti eli melko pitkään mutta toisessa en ollenkaan. Neuvolassa mulle sanottiin ettei tarvi tehä, eikä mun töissä tarvinu asiasta vääntää. Olin siis äitiyslomalta palaamassa töihin ja tässä vaiheessa jo uudestaan raskaana niin pomo sanoi ite ettei tarvi yövuoroa tehdä. Eka raskaudessa halusin tehdä, ku sillon vielä yöstä tykkäsin. Mulla siis kolmivuorotyö ja aina viikko kutakin vuoroa putkeen.

Tarkoitin omalla kirjoituksellani vain ja ainoastaan omaa kokemustanne. En yhtään kenenkään muun. Juuri niin kuin kirjoitettiin, että haluan suojella näin itseäni, etten lue enää listoja. Olen voinut tosi, tosi, tosi huonosti niiden vuoksi raskausajat, ja nyt olen oppinuut vihdoinkin, kuinka voin paremmin. Eikä tämä ollut mikään ohje, miten teidän pitää toimia, vaan tämä on oma tapani selvitä. Ajattelen myös, että tarvitsin kaikki nuo pelot, jotta pääsin itseni kanssa tähän pisteeseen.

En myöskään ole missään kohtaa sanonut, ettei eri tutkimuksia voisi ja saisi linkata. Minä aikuisena ihmisenä osaan ja minun pitää itse suodattaa, mitä luen. Eli ei mitään erillisiä ketjuja minun vuokseni. Minä itse olen vastuussa siitä, mitä luen :happy:.

Minulla on paljon huolia raskauteen ja tulevaan lapseen liittyen. Mietin, miten jaksan seuraavat kuukaudet ja entä sitten kun vauva tulee. Miten jaksan. Miten kaikki menee. Onko tälläkin lapsella korvatulehduskierre. Niin. Huolet ja pelot kuuluvat tähän prosessiin, mutta kuten sanoin, suojelen itseäni siinä määrin kuin se on mahdollista.

10+6 - jee, huomenna 11 tasan!

Kyllä oon sitä mieltä että kaikki täällä ollaan aikuisia ja jokainen osaa itte kahtoa tosissaan mitä täältä lukee :) eikä jokaisen viestiä ees tarvii lukea jos aihe tuntuu ahdistavalta jo ekan lauseen jälkeen :)
Esikoista odottavana 30vuotiaana tottakai minulla on vaikka mitä pelkoja ja haluan toimia mahdollisimman hyvin massussa kasvavan muksun ja itteni vuoksi, mutta omasta mielestä nuo ohjeet ja säännöt ja kiellot ja suositukset on lähinnä ohjenuoria joita jokainen voi päättää kuinka tarkkaan noudattaa :)

Jee! Eilen löyty aivan ihana mekko kesän tuleviin juhliin! Täytyy vaan ensi viikolla käydä kysymässä ompelijalta että saako sitä mekon aluskangasta vähän muokattua että massu mahtuis siihen vielä elokuun lopussa :)

Täällä synnärillä kätilöt sanoivat silloin aikanaan tutustumiskäynnillä että jos on synnytyssaleja vapaana niin saa itse valita minkä haluaa. On varmasti eroa synnäreissä... eikä tosiaan kannata liian tarkasti käsikirjoittaa synnytystä :D Varsinkin ensimmäisen kohdalla. Kun kivut yms pukkaa päälle niin vasta sitten tietää mitä haluaa =)

Pakko avata vähän mun aikaisempia raskauksia ja syytä miksi minä yritän saada muiden oloa rauhoiteltua,
Ensimmäisen odotus oli yhtä sterssiä, luin kaiken mitä netistä löysin, noudatin kaikkia kieltolistoja kirjaimellisesti, oli huoli siitä kun ei ollut oireita, oli huoli kun oli oireita, oli veristä tuhrua, maha kramppeja, ennakoivia supistuksia, niin valtava huoli tulevasta vauvasta että en voinut töissä olla juoppojen keskellä, kun pelkäsin jos joku tönäisee ja saan keskenmenon:( kotonakin vaan itkin huoltani! Kun vauva alkoi liikkua oli huoli siitä jos en päivän aikaan ollut tuntenut liikettä oli pakkomielle laskea kaikki potkut, muljadukset tms. Mulla stressi aiheutti verenpaineen nousun että jouduin jäämään rv 19 sairaslomalle ja tarkkailuun, töihin en ole palannut sittemmin:( lapsi syntyi ylläri perätilassa, siitä syytin itseäni( ei oikein omassa vaikutuksessa), sohvilla oli napanuora 3 kertaa kaulan ympärillä ja joutui yöksi tarkkailuun teholle, tästäkin syytin itseäni. Loppu tulos ihana tyttö, vähän itkuinen mutta aivan ihana!

Tämän jälkeen saan 2 keskenmenoa, joista tottakai syytän itseäni!

Toinen raskaus meni aikalailla kuin ensimmäinen nyt vaan oli huoli keskenmenoista ja siitä jos esikko potkaisee mahaa tai kaadun riehuessani tytön kanssa, miten esikko ottaa vastaa pikku 2, onko tämäkin perätila, joutuuko teholle, saadaanko vauvaa edes kotiin:( edelleen verenpaineet seilaa vaarallisissa lukemissa, itkettää, ja unettomuus seurana!
Super Saaga syntyy täysi aikaisena nyrkki edellä ilman ongelmia parin päivän päästä kotiin ja siitä eteen päin lapset on ollut erottamattomia.

Kolmannessa raskaudessa joka sai alkunsa heti kun jälkivuoto loppui että nyt en enää jaksa stressata YHTÄÄN neuvola vaihtui odotuksen alussa ja sain hoitajalta lähetteen että pääsin juttelemaan huolista ammattilaisen kanssa. Stressi ja huoli jäi sille tielle!
Niin siinä ja tässä odotuksessa ainut mietteen aihe miten me päästään synnärille, kerkiääkö mies mukaan, mitä mieltä vanhemmat muksut uudesta vauvasta:)

Toivon että kukaan teistä ei ole neuvojani pahalla ottanut, hyvää yritän tarkoittaa ja auttaa että teidän esikko stressi ei mene yhtä pahaksi kuin minulla aikanaan!

Näiden foorumeiden vahvuus on se kun täällä yhtämonta mielipidettä ja kokemusta kuin on mammojakin. :D

Kahden viimeisen kanssa (helmivauvat) Jorviin pamahti sulut päälle meidän jälkeen, oli vähän täyttä, täällä ohjataan saliin mikä vapaana! 3 Salissa on käyty pyörähtämässä ja jokaisessa on aika pitkälti sama varustelu taso! Ainakin jorvissa on "olohuone" jos synnytys pitkittyy, jossa voi telkkua tuijottaa ja hytkyä pallon kanssa :D
Myös isän eväillä pieni jääkaappi, suosittelen esikko-isille ottamaan pienet eväät matkaan kun saattaa kestää, synnytyksen jälkeen isätkin saa pienen juhla kahvin ja aamupalan!
Me saatiin ekan kanssa perhehuone vasta kun saatiin tyttö teholta, ja jorvissa useampi perhehuone (muistaakseni 3)

Eipä kyllä käynyt mielessä että onkohan jouluna ruuhkaa:) pitääpä vähän kysellä neuvolasta kun lähestyy tää poksautus päivä :)

Rv 11+5 ja enää 5 päivää ultraan :)

Minulle kävi niin, että ekassa raskaudessa jouduin osastohoitoon psykoosin vuoksi, joka tuli siitä, että olin niin kauhuissani kaikesta koko ajan. Yhtenä päivänä noin 30 viikon paikkeilla sänkyni viereen ilmestyi hahmo, joka alkoi luetella, mitä saan syödä... En nyt tarkoita, että muille käy niin. Kyllä kyse oli siitä, että oma psyykeeni oli niin hauras jo lähtökohtiaan. Mutta ehkä voitte ymmärtää, miksi nyt pelkään kieltolistoja.

Lähden nyt ulos. Oksettaa, ja ulkoilma saattaa auttaa.

Tuli just mieleen että otateko te maitohappo bakteereja päivittäin?
Esikkoa odotellessa löysin tutkimuksen jossa sanottiin että niiden syönti ehkäisee vauvan iho ja mahaongelmia ja omakin maha toimii paremmin!
Itse olen niitä nappaillut jokaisessa raskaudessa mamma vitamiinien lisäksi niin ei ole ollut koliikkia eikä maha ongelmia yhdelläkään muksulla:)
Nyt vasta esikolla (4v) alkaa tulla pientä ihottumaa!
Siis suosittelen lisäämään vitamiini valikoimaan :)

Äippä enpä ole tullut tuommosta ees ajatelleeksi! Itte tosin juon gefilus mehumaitoa päivittäin niin siinäkin on maitohappobakteereita. Mutta vois olla silti aiheellista kyllä alottaa myös nuo tablettien syönti :) kiitos vinkistä!

Minä oon huono syömään mitään vitamiineja tai maitohappobakteereja. Kalkkitabletitkin olis taas ostoslistalla :) Vaikka oon molempien kohdalla aiemmin huonosti muistanut tablettini ottaa, niin ollaan kolikit ja muut vältetty. Voi siis olla asiaan vaikutusta tai sitten ei :)

Mulla myös nuo maitohappobakteerit. Mulla maha menee niin helposti hormooneista sekasin. Meillä syötetään samoja maitohappobakteereja freteillekkin, niin aina niitä on kaapissa vinopino. :)

Takaisin