Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin paljon kommentteja tullu taas tänne etten jaksa niitä lukea :D eli jos jollekkin on jo pikku tonttu syntynyt niin onneksi olkoon! <3 Me mentiin eilen synnärille ku oli synnytys käynnistynyt, sit sain yöllä oxynormia ja supistukset loppu ku seinään ja tänään passitti kotiin kun ei suostunut vauhdittamaankaan :( Viikkoja mulla siis 38+3. Limatulppa on jo lähtenyt ja vieläkin tulee semmosta verestävää limaa et ei tässä oo enää kun päivistä kyse :) Plus oon jo kolme senttiä auki ja kanavaa ei ollu enää paljoa jäljellä eli eiköhän tää tästä :)

Joensuussakaan ei oo vauvoille nyt sänkyjä. Toki saa jos pyytää, mut on joku sellanen kampanja menossa. Kätilö just maanantaina kertoili ku siellä oltiin. Samoin kans siellä on nakuviikot eli ei pueta vauvalle vaipan lisäks mitään muuta. Pidetään vauvaa tuubissa sylissä ja rintaa vasten. Pulloistakaan eivät ruoki vaan lisämaito menee ruiskulla.

Joensuussa oli myös kampanja menossa. Yhdellä äidillä huomasin sängyn olleen. En tiedä oliko, mistä syystä saanut.
Itse imetän yöllä makuulla, samalla nukkuen niin minulle sopii vierässä nukuttaminen.
Noista puudutuksista oli puhetta niin kannattaa olla aika avoin kaikille jos haluaa kivunlievitystä. Puudutteet toimii eri tavoin eri avautumisvaiheessa ja ovat myös kestoiltaan erillaisia.
Toiset saattaa myös heikentää supistuksia.
Minulle ainakin kätilö on eri tilanteissa aina ehdottanut parasta juuri siihen hetkeen ja tilanteeseen.

Meillä oli lysyn kontrolli tarkastus tänään. Vauvalla kaikki hyvin ja painokin lähtenyt jo nousuun.

Poodle itsekään en osaa nukkua sairaalan sängyssä vauvan kanssa! Kamalan kapea sänky ja pelottaa jos vauva luiskahtaa sängystä alas:/ kotona kyllä nukkunut vieressä kun enemmän tilaa!
Jorvissa oli että vauva on alasti ja iholla mutta omat sängyt molemmilla, vatteet vauvalle sain erikseen pyytämällä... Jotenkin tämäkin ihmetytti kun vaavin lämmön säätely kuitenkin mitätön:/ kummat systeemit!

Tseitsei voi ei toivottavasti miehellä kaikki hyvin! Ja tsempit huomiseen:)

Mullakin itku hyvin herkässä, tänäänkin pillitetty esim siksi kun pikkunen oli kasvanut 1cm ja painoa tullut lisää 30g/5päivässä, mies ei ole halannut tarpeeksi, pikku3 haluaa syliin mutta kun tila ei riitä ja ehkä paras syy tämän päivän itkulle on ollut kun unohdin laittaa astianpesukoneeseen pesuainetta ennen päälle laittoa... Että näin tässä hormoni myrskyssä:,)

Täh? Ei vauvan sänkyä Tyksissä? :O just ku oon suunnitellu sen varaan :O pitääpä kysellä sit että saanko sellaisen. Kuitenki ihokontaktissa ku meinaan pitää mutta tällä kertaa jätetään perhepeti pois. Esikoinen kyll nukkui meiän välissä mutta tää ois tarkoitus opettaa omaan sänkyyn nukkuu.

Tääll käyty pari tuntia kaupungilla kävelemässä. Kotiin tullessa pari hyvää juilisupistusta ja automatkallaki muutama. Yritin miehelle puhua käynnistyspeloistani niin hän vaan sanoi että ei hänkään sitä haluais.

Onko teillä (synnyttäneillä) alkanu supistelu heti kipeinä synnytyssupistuksina vai ensin tullut näitä mitä nyt lopussa tuleekin ja siitä sitten vahvistunu? Toivottavasti on ymmärrettävästi ilmaistu:D

Annetaanko Jorvissa kuitenkin jotain kapaloa tai sensellaista, että äiti pääsee suihkuun tai vessaan? Tykkään kyllä pesiä vauvan kanssa ja nukkuukin varmaan kainalossa, mutta eihän sellaista pientä nyt voi vaan peiton varassa pitää? :o Vai onko tarkoitus kapaloida siihen sairaalan vauvan "täkkiin"?

En kerenny lukemaan kaikkia vielä mut siis joo. Nukuin vauvan kanssa niinku vauva tuettuna tyynyn kanssa syliin. Ei todellakaan vieressä kun mä en voi nukkua sillee meillä ei oo perhepetiä koskaan ollut.

Niin joo ja vaikka oli sektio niin vauva oli myös ekan yön mun vieressä/sylissä vaikka illalla syntyi eli en pystynyt ite tekemään mitään kun jalat toimi vasta aamulla... Ja muuten vauva on kans olla koko ajan mun kanssa. Suihkuun voin päästä huomenna, sitä en tiedä voiko jostain kysyä sille aikaa vauvalle hoitajaa vai odottaako miestä sit paikalle auttamaan... Toki mulla on ennestään 4 lasta niin ehkä mä oon jotenki poikkeus...

Eikös Pauliinalla ollu tänään käynnistys?
Mitenkähän siellä sujuu, jokohan on nyytti sylissä? :)

Mikä ihmeen kampanja mikälie ettei saa vauvalle omaa sänkyä :O Minä aijon kyllä heti kättelyssä heti sen vaatia, ihan varmasti meinaan olen niin väsyny synnytyksen jälkeen, ja ne sängyt on nii kapeita, ja itte joudun ton selän takia vähä väliä vaihtaan muutenki asentoa ettei kipeentyis, niin ei kyllä tule onnistumaan, jos vauvelia siinä pitäs pitää samas petis :O Eikä mieskään sinne meinaa jäädä, niin sekään sitten vauvelia voi siinä välillä hoitaa, ja kaikki hoitajat varmasti varattuna, jos kellään siellä ole vauvalla omaa sänkyä, niin mitä ihmettä :O

Täällä ennakoivat supistukset jatkunu, voi kun ne nyt vaan laittais isot pyörät pyörimään!

Meillä oli pelkällä vaipalla ja jos kannoin sylissä niin kapaloin peittoon tai lakanaan.
Sit sieltä sai erillaisia kantoliinoja ja masutuubeja joissa vauvat sai olla koko ajan ja siinä riitti pelkkä vaippa, kun oli omaa ihoa vasten.
Miusta noi kaikki tuntui osastolla hirmu luontevilta ja en kuullut kenenkään moittivan kampanjaa.
Ihanalta näytti, kun pieni pipo näkyi jokaisen äidin mekon sisältä <3

Mustaki toi kampanja kuulostaa tosi ihanalta ja jos meen synnyttää silleen ettei enää noita viikkoja ole, niin ajattelin silti kokeilla tota masutuubia.

Tiiätkö Solavi miten pitkään toi kampanja on tuolla joensuussa? Tän vuoden loppuun?

En ymmärrä miks sairaalassa on tuollasia kampanjoita, ettei sänkyä tai vaatteita pueta :wideyed: Imetyksen jälkeen vauva on saattanut jäädä viereen nukkumaan sairaalassa, mutta aika jumissa ja puuttuneina paikat on saanut herätä. Myös päivällä oon tykännyt pitää omassa sängyssä, että voi itse yrittää päiväunia tai muuten vaan pötköttellä sängyllä. Mites nuo omat ruokailut hoituu ilman vauvan sänkyä? Ainakin kahdella aiemmalla kerralla yhteiseen ruokatilaan on kuljetettu vauva omassa sängyssä pöydän viereen. Ja tuo vaatettomuus ihmetyttää, koska meillä ainakin tytölle piti ylimääräisiä vaatekerroksia sekä villasukat puke, kun meinasi lämmöt laskea.

On ihana kampanja kyllä, mua vähän jännää et jos vauva palelee silloin kun ei oo iholla. Vaikka onhan siellä peitot ja muut :)

Joensuussa toi kampanja taitaa kestää vielä tämän viikon. Oli jokin pikkujoulukampanja.
Joitain juttuja kampanjoista kuulema voi jäädä käyttöönkin.
Itse ruokailin huoneessa jollon vauva pystyi olemaan sängyllä.
Suihkussa kävin myös et vauva jäi sängylle.
Mulle ne kertoi noista lämmöistä, et paras lämmönsäätelijä on juuri äidin iho eli sitä vasten pitäisi olla mahdollisimman paljon.

Vilijonk4 mulla ainakin alkanut ihan kipeinä samoin tein mut epäsäännöllisinä ja ei ihan yhtä kipeinä kun loppu supistelut:)

Salli siihen peittoon ne vauvan vaan kääri... Vaatteet pyysin kun vieraita alko tulemaan, ei tarvinnut pelätä että pieni palleltuu!
Niin ihanaa kun pientä on haliakin niin ei se oikein kokoaikaa voi sylissäkään olla kun itse pitää vessaan tai syömään mennä...

Mulla kun poika vietti ekat päivät kaikenmaaliman piuhoissa lämpökaapissa ja sairaanhoitajat hois, niin tuli semmonen vähän vieras olo, että ei tuntuni omalta se lapsi kaapissa. Sitten pikkuhiljaa kenguruhoitojen myötä ja kun siirryttiin hyvinkäälle, missä enempi ja enempi tuli vauvanhoitoo omalle kontolle, niin se rakkais välillä.oikeen läikehtii! Se pieni on niin rakas! Mutta vastaavasti kyllä yöllä väsyksissä kun vauva vaan huutaa niin tuntuu että onpa ärsyttävä kun vaan huutaa! :D prempi että tunnistaa tunteensa ja puhuu niistä.

Takaisin