Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noniin. Mä ajattelin aamulla että nyt vasta osu kauhee hoitaja mulle mut loppujen lopuksi tää onkin aika ihana! Se toi jopa vauvalle sängyn! Sanoi vielä että olis pitäny ehdottomasti tuoda sektioäidille! Melkeen itku pääsi... (ihanat hormoonit) ja kaikkee muutakin tosta selvensi mistä ei ollu mitään tajua. Että aina ensivaikutelma ei pidä paikkaansa...!
Tosiaan selitti että ei ole automaattisesti sänkyjä mutta todellakin saa kun pyytää. Ja mä melkeen vollotin siihen kun en ole voinu yhtään levätä kun pitää koko ajan roikottaa vauvaa sylissä.Ja hän ihmetteli että sehän on ihan hurjaa kun levätä nimenomaan pitäis ilman turhia nosteluja... Ja vauva sai uuden rannekkeen kun edellinen irtosi vaikka miten kauan sitten mut ei ketään kiinnostanut...

Wild ihan normaalia on miettiä tollaisia ja hyväkin! Esikon aikaan mietin tota kans, ja kun se saatiin ja en saanut heti rinnalle kun oli synnyttyään pinteessä ja vietiin hapetukseen ja teholle niin kyllähän se yö oli pitkä ja itkuinen! Kyllä se raskaus ja lämpö omaan lapseen tulee jossain vaiheessa jos ei heti niin ajan kanssa! Kannattaa kuitenkin puhua neuvolassa jos synnytyksen jälkeen tulee masennusta tms...

Tänään meillä tytsyn kanssa eka neuvola, jänskättää!

Onnea Warheart!

Mies laitto saunan ja painuin saunaan sitten saunaan, supisteli kiitettävästi. päälle kahden tunnin jälkeen sain sitte unen päästä kiinni ja krooohpyyh supistukset tiessään, eiiiiiiii :D Mies ihana vielä vuoras sängyn kaikilla pyyhkeillä tms jos sattuis meneen lapsivedet, mutta mnjääh. Olin jo iha intona että pääsen tuskailemaan synnärille :D

Huii täällä sovittu käynnistysaika perjantaille klo 8. Apuaa! Nyt jännittää. Sisätutkimus sattu ihan helkkaristi ja nyt vuotelee verta vähäsen.. Kohdunsuu sormelle auki, eli merkittävää muutosta ei oo kuukaudessa tapahtunu.. Mut miten täs ny osaa olla ku tietää millo lähtee synnyttää. :smiley-bounce022

Onko lilith lähteny synnyttämään?? :D

Mua kans vähän pelottaa, etten tunnekkaan heti lasta kohtaan mitään :o Ja mahdollinen masennuskin synnytyksen jälkeen pelottaa. Mulla ei todetusti ole masennustaustaa, mutta tunnistan, että alttius sille on. Oon tässä elämän varrella kuitenkin oppinut sen verran tuntemaan itseäni, että uskon siltä välttyväni (tietenkin tulee, jos on tullakseen, mutta ennaltaehkäisevä toiminta) tai ainakin hakemaan apua ajoissa.

Onnea Warheart!

Wildside, mä pohdin tosi paljon viimeisinä viikkoina ennen synnytystä että mitä jos en pidäkään vauvasta ja kadun vauvan saamista ym. Olin hetkittäin tosi ahdistunut asiasta. Vauvan kun syntyi niin en ollut ahdistunut mutta ei se rakkaus välittömästi syttynyt. Heti synnytyksen jälkeen koin lähinnä helpotusta siitä että homma oli ohi ja siitä että tuore isä oli niin kovin onnellisen näköinen. Vauva ei suoraan sanottua siinä synnytyssalissa tuntunut hirveästi miltään. Sitten mentiin osastolle ja nukuin pari tuntia, herätessä katsoin vauvaa ja siinä kohtaa ekaa kertaa taisi tuntua se rakkaus vauvaa kohtaa. Siitä se rakkaus kasvoi pikku hiljaa ja nyt viikon kuluttua synnytyksestä on se rakkaus toista kohtaan jo valtava. Kuten muutkin sanoneet niin se rakkaus ei tosiaan välttämättä syty sillä sekunilla kun vauva syntyy vaan se vie oman aikansa, eikä kannata sitä säikähtää. Tiedän myös omakohtaisesti sen, että vaikka kaikki kuinka vakuuttelee sen rakkauden tulevan ja sen asian itse ymmärtääkin niin ei sitä silti välttämättä pysty uskomaan etukäteen. Paras siis olla liikaa asiaa nyt miettimättä (vaikka ei helppoa sekään)

Kivunlievityksestä sen verran, että itse (niin kun varmaan kaikki) pelkäsin sitä kipua etukäteen todella paljon. Ja vaikka se sattuikin ihan kiitettävästi niin oon sitä mieltä ja olin jo heti synnytyksen jälkeenkin ettei se kipu ollut niin paha kun etukäteen pelkäsin! Epiduraalia suosittelen lämpimästi, itse en muusta hyötynyt, toki en esim kohdukaulanpuudutetta edes saanut. Kipupiikistä (olisko ollut Petidiniä) kieltäydyin koska siitä menee helposti "kuutamolle" ja en nähnyt sellasesta iloa. Mulla kävi vaan sen epiduraalin kanssa tosiaan niin että sain sitä niin viime hetkellä ennen ponnistusvaihetta sellasen määrän mikä vei supistukset kokonaan pois ja näin ollen hankaloitti ponnistusta tehden siitä vaiheesta pitkän. Jälkikäteen ajatellen en silti olisi sitä ottamatta niin hyvin se auttoi avautumisvaiheen tuskaan, toki se viimeinen annos olisi voinut jäädä antamatta. Mutta noikin on niin yksilöllisiä, joillain se ei ole vienyt pois sitä ponnistamisen tunnetta vaikka saanutkin vielä lisää juuri ennen ponnistusvaihetta. Ja sitten taas jotkut kätilöt eivät ole sitä enää lisää laittaneetkaan vaikka äiti olisi pyytänyt. Parhaat vinkit synnytystä varten mitä sain oli ettei kannata liikaa etukäteen suunnitella ja ponnistusvaiheessa pitää vaan rohkeasti kivusta huolimatta ponnistaa sillä niin homma on nopeammin ohi (toki itselläni tämä ei toiminut sen epiduraalin takia kun ihan siinä ponnistuksen loppuvaiheessa, mutta ton ajatuksen voimalla jaksoin ponnistaa ne viimeiset kivuliaimmat minuutit)

Angelicue, mä sain sektion jälkeisinä päivinä pyytäessäni jotain ruskeita kipulääkkeitä, jotka vei multa kivun kaikkien muitten mömmöjen ohella... Mulla oli kans ekat yöt unettomia vaikka väsytti. Aina kun olim nukahtamassa sain hervottoman säpsyn ja pelkäsin että maha aukee ja suolet sylissä. Pyysin parina iltana nukahtamislääkkeen. Ne autto pääseen uneen ilman säpsyä. Aika nopeasti nuo kipulääkkeet ym kuitenki pysty jättään poid ettei tartte murehtia jos ekat päivät vetää lääkehuurussa.

Täällä supistukset alko uudestaan, samaten menkkakivut :) Tekis mieli häärätä kaikkea mahdollista, mutta se paineen tunne on nii sietämätön ku on jalkeilla. Jospa tämä tästä. Aamukahviakaan enoo saanu juotua, ku se kahvi mulla ainaki tekee supistuksia, nii peljättää että jos liikaa provoan näitä supistuksia, nii tulee joku syöksysynnytys tai jotain. Onneks sain nukuttua viimeyönä, josko sitten tänää tai yöllä .. :)

Itsekin rakastuin esikoiseen koko ajan enemmän ja enemmän eli ei tullut heti synnyttyä sellaista rakastumista mutta nyt sitten sitä rakastaa niin paljon että oon miettinyt että miten kun toinen syntyy että entä jos ei tule samanlaista tunnetta kuin esikoiseen tai tuntuu jo valmiiksi pahalta jos esikoinen jääkin vähemmälle kun hauaisi niin antaa tälle kaikkensa <3 Mutta uskon silti että vaikka näitä miettii niin yhtälailla se rakkaus riittää molemmille lapsille ja molemmat tulee olemaan yhtä tärkeitä.

Ja niille ketkä miettii että jos ei heti tule sellaista tunnetta vauvaa kohtaan niin ei kannata kokea huonoa omatuntoa, kyllä se synnytys on usein niin henkisesti ja fyysisesti raskas ja tunnepitoinen muutenkin että kun se on ohi ja pääsee vauvan kanssa rauhassa tutustumaan ja toipumaan niin se rakkaus kyllä tulee sieltä. Itsekin muistan salissa vauva sylissä miettineeni että miksi en itke vaikka aina kaikkia ohjelmia katsellessa vollotan kun vauva syntyy ja kun ei tunnu "oikein miltään" vaikka koko ajan on odottanut että saa oman vauvan syliin ja kuvitellut miltä se tuntuu.

Ihana kuulla, etten oo ajatuksieni kanssa yksin.
Tunnen itsekkin onneksi itseni sen verran, että jos alkaa masennuksen oireita tulemaan niin osaan pyytää ajoissa apua.
Sekin hiukan tietenkin helpottaa, että tukiverkosto on todella laaja ja kaikki myötäelää tässä raskaudessa jo.

Se olis nyt sitten rv 40+0, eikä merkkiäkään että voisin synnyttää lähipäivinä.. :o
Alapää on kyllä kipeä, samoin toi oikee lonkka, mutta siihen se taitaa sitten jäädäkin. Ei näillä oloilla mitään synnyttään olla menossa..

Itsekin muistan salissa vauva sylissä miettineeni että miksi en itke vaikka aina kaikkia ohjelmia katsellessa vollotan kun vauva syntyy ja kun ei tunnu "oikein miltään" vaikka koko ajan on odottanut että saa oman vauvan syliin ja kuvitellut miltä se tuntuu.

Mäkin yllätyin ettei yhtään itkettänyt siellä salissa, vaikka muuten just tullut itkettyä jotain ohjelmien aiheeseen liittyen katsellessa yms. Olin myös varma, että mies itkee (on melkeinpä vielä herkempi kun mä) mutta ei hänkään itkenyt. Nyt onkin sitten tullut herkisteltyä senkin edestä :D esim kävin nopeasti kaupassa kun tultiin synnäriltä kotiin, olin kaupassa ihan paniikissa kun olin erossa vauvasta ja autoon päästessä tulikin sitten itku. Samoin myös mieheltä joka siis odotteli autossa vauvan kanssa. Siinä me sitten yhdessä itkettiin miten ihana vauva on ja aateltiin kuinka pöllöjä ollaan :D onneksi kukaan ei ollut näkemässä

Mua vähän harmittaa, kun tuo oma mies on niin MIES, ettei juuri itke. Oon ehkä kerran nähnyt hänen tirauttavan pari kyyneltä, sekin humalassa. Olis paljon helpompaa itekkin näyttää tunteita, kun toinenkin olis jotenkin siinä mukana.

Onnea kaikille ketkä vauvan saaneet ja maltillista odotusta vielä muille!
Mun kokemus kivunlievityksestä ja varautumisesta oli sillee et aattelin et kestäisin kipua paremmin mitä kestin, mulla siis on korkea kipukynnys noin muuten ja pystyn hallitsemaan itseäni hyvin, mutta se toivoton tilanne kun en saanut liikkua ja supistukset ei tehneetkään mitään niin sai epätoivon valtaan ja aloin panikoida. Oon joskus täysikäsyyden huippeilla polttanut pilveä ja alaikäsenä käyttänyt lääkkeitä väärin. siitä syystä seurattiin raskausaikakin virtsaseuloja ja vielä lapseltakin otettiin seula ja kakkanäyte, sen kakkanäytteen takia synnytyksessä ei voitu antaa mitään "huumavia" kipulääkkeitä. Epiä en ois alunperin halunnu mut ilman sitä en tiiä miten oisin lopulta selvinnyt, saa nähdä jos tulevaisuudessa synnyttää vielä et miten sit käy, se liikkumislupa ois voinu auttaa tilanteesee paljon..
Masennustaustahan mulla itselläkin on, oon joskus silloin yläasteikäsenä milloin niitä lääkkeitäkin napsinut niin sanonut etten vois ikinä hankkia lasta koska saisin satavarmasti raskauden jälkeisen masennuksen ja en kestäis sitä lapsen itkua yhtää jne. Noh tää lapsi ei oo itkeny kyllä paljoa mut sen mitä se itkee niin ei kyllä laita mua hermostumaan, tulee vaan lohduton olo kun ei tiedä miten toista auttais, siis esim tokana yönä syntymästä oli hirveet vatsakivut toisella eikä mikää meinannut auttaa.
Itse pelkäsin myös ettei rakkaus vauvaa kohtaan synnykkään heti, en mä vollottanut kun se synty mut kyllä heti rakastin, tahtoi vaan pitää lähellä, yö oli vaikee nukkuu ahtaasti sängyssä mut en raaskinut vaan omaan sänkyyn laittaa, halus pitää ihan lähellä ja tuoda turvaa toiselle. Vasta vikana päivänä sairaalassa sain laitettua ees päivällä siihen omaa sänkyyn. Nyt tuo töhöttäjä nukkuu päivisin unensa tässä olkkarissa, ei kiinni mussa mut ihan tossa lähellä kuitenkin. Yöt nukkuu vieressä, osan yöstä kyllä tossa unipesässä että saa itse ees vähän tilaa. Osa yöstä kyl pakko pitää ihan lähellä.. Kaipa viel vähän pelkään et lapsi ei tunne sitä turvaa mitä nuo ihan pienet tarvitsee paljon, itsellä kun tosiaan masennus osaksi johtunut siitä et oon tuntunet vauvavuosina oloni turvattomaks.. Lähellä on oltu mut ei läsnä.. Isäni siis teki itsemurhan ollessani 1v niin siinä ollut surua ja vaikeuksia niin sitä ennen ku jälkeen koko perheellä.
Pelkäsin myös että tää meitin isimies joka ei tuntunu koko raskausaikana käsittävän et meille on tulossa lapsi niin ei osaiskaan yhtään olla lapsen kanssa tai ei rakastaiskaan ja lapsi "jäis" vaan mulle. Noh se toka yö kun tää toveri huus ja huus niin isyys nosti päätään ja hän otti lapsen heijattavaks et mä sain nukuttua pari tuntia ees. Seuraavana päivänä tuli kyllä riitaa ku oltiin molemmat nukuttu niin huonosti ja hänelt loppu tupakat muttei halunnu mennä ostaa lisää et sais lopetettua.. Syytti siis mua et pakotan hänet oleen siel perhehuonees ja hän ei saa siellä nukuttua jnejne. lähti vittuuksissaan (sori kielenkäyttö) pois sieltä, mut mä menin lapsen kaa nukkuu enkä sanonu hoitajille et se on lähteny, ettei menetetä perhehuonetta. Tunnin päästä miehelt tuliki viestiä et haluunko et hän tulee takasin, tuli sit takas, tais ajatukset selkiintyy kun sai vähän omaa aikaa siihen väliin ja kävipä sitä tupakkaaki ostamassa. Ei oo kiva et tupakoi mut tossa tilanteessa olin siitä helpottunu, ei ehkä oikein aika koittaa lopettaa koko yö valvottuna vasta isäks tulleena vieraassa tilanteessa. Itsehän kirosin raskausajan lopun et miks en oo saanu polttamista lopetettuu kokonaan ja vikan kolmanneksen poltin yhen tupakan päivässä. Tokalla kolmanneksella meni viel kolme. Synnytyksen jälkeen en oo polttanut yhtään, tekee kyllä mieli välillä, mut enemmän se tapa siinä houkuttaa ku itse tupakka, mut ajattelen aina pikkutöhöttäjää kun tekee mieli tupakkaa ja siinä on syytä olla menemättä.
Isimies myöskin rakastaa pientä hyvin paljon ja sen näkee kyllä. Ei se automaattisesti juokse vaippaa vaihtamaan mut tekee sen jos pyydän, itsellä jotenkin ruutini jo kun lapsi herää niin eka mennää vaihtaa vaippa, sit imetetää, sit huomataaki et lapsi on taas unessa. Eli tullut tässä koneellakin oltua aika paljon ja isukki pelailee noita pelejään koneella myös edelleen. Onneksi lapsi ainekin nyt antaa meille vielä aikaa, on tuo niin ihmeellinen ja uusi asia.
Ainiin pelkäsin myös ennen lapsentuloa et miten tää nyt menee ja entä jos ei osata tai jakseta, noh eipä tässä tunnu paljoa eroa entiseen olevan paitsi nää epparikivut häiritsee.. Mut eipä sen enempää.. Toki laps voi viel saada vaikka ja mitä itkupotkuraivari kausia, mut toivotaan et niistäkin sit selvitään!
Mitäs vielä, koitan siis tässä jakaa omakohtasia kokemuksia näistä asioista jotka joitain mietityttää.. Emma tiera, ehk täs oli jo tarpeeks tekstii muutenki! Mut joo elkää liikaa suunnitelko, mäki aattelin et en oo suunnitellu et ne oli enemmän vaa toiveit et jos selviäis ilman epii ja en haluis välilihan leikkaust ja haluisin tuntee kehoni mut sit ku lopult kaikki meni täysin toiveiden päinvastasesti ni menetti uskon kaikkee.. Ikin ei voi tietää mitä tulee vastaan..
Ainii se vielä et ei mullaka synnytys etukäteen pahemmin oireillu mitenkä, et ei tiiä miten tulee lähtö kellekin! Tsemppiä naikkoset!

Onnea Warheart ja kaikki muutkin ketkä on ehtiny synnyttää tässä välissä! :)

Ei millään meinaa pysyä perässä kun jokapäivä joku saa pikkunyytin syliinsä <3

40 +3 parina iltana supistellut enemmän tai vähemmän mutta siihen se sitten on jäänytkin... huoh :D

Rorian tekstille tykkäys ihan vaan siks, että pystyt kertomaan ongelmista ja tuntemuksista noinkin avoimesti! Tsemppiä vauva-arkeen!

Takaisin