Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa huomata, että en täällä yksin ole näiden diagnoosieni kanssa ja ihmisten negatiivisen arvostelun alla

Aika monella taitaa nykyään olla jonkinlaista häikkää mielenterveyden kanssa. Minullakin joskus ollut masennusta ja ihan lääkityskin siihen. Ei se ole mitenkään häpeä myöntää ja jos asia mietityttää niin kannattaa jutella siitä neuvolassa.

Onko teillä nipistyksiä tä jomotusta alapäässä? Mä äsken vähän aikaa haravoin niin heti rupes jomottaa. Lopetin sit heti kun vielä mielessä kummittelee sunnuntai, jolloin haravoin 2 tuntia ja sit alkoi tulla sitä verta. Lääkäri sanoi että mitään liikuntaa ei tarvii rajoittaa mutta en mä halua tehdä mitään mikä tuntuu inhottavalta tai sattuu. Mies tietty iloinen jos joutuu lakaisemaan koko pihan yksin. Mutta en halua riskeerata mitään.

Muumimamma tänään mullakin tuli yhtäkkiä hirveä väsymys ennen kuin vatsan/kohdun seudulla tuli ihan kuin lihasjumi. Tuntui tosi kipeältä ja ihan kuin olis vetänyt tiettyyn asentoon jonkun lihaksen :O tosin tänään myös huomasin että toinen rintakin on alkanut turvota! Toinen rintahan turposi jo viime viikolla yhtä kuppikokoa isommaksi ja nyt vasta toinen :O jospa olenkin toispuoleisesti raskaana tai oireet tulevat eka vasemmalle puolelle kehoa ja sitten vasta oikealle puolelle :'D on tämä raskaus kyllä jännää itsensä tutkiskelua :D

Mulla on ollu diagnosoitu masennus ja lääkkeet siihen. Aikasta paljon viiltelyarpia löytyy. Lääkitys purettu muutama vuos taaksepäin, mutta sitten oli tulla uusi romahdus ja tikattavana kävin. Mutta nykyään, terveessä parisuhteessa eläessäni oon kokenu muutaman huonon hetken, puhunu ja itkeny pahan olon pois ja täts it.

Aion ottaa masennuksen puheeksi neuvolassa, jotta voidaan pyrkiä ennaltaehkäisemään raskausajan/synnytyksen jälkeinen masennus.

Muumimamma, jomottelee vähän väliä alapäätä, ja näin ollut joka raskaudessa. Älä huoli - ovat vain niitä liitoskipuja!

Sylikinkku, täällä myös melkoiset seepraraajat... Viiltelystä siis piiiitkä kokemus. Mulla on edelleen lääkitys. Sama ollut jo vuosikausia ja on raskauden ja imetyksen kannalta ok.

Meistä tulee varmasti kaikista mahtavia äitejä, älkää murehtiko! Neuvolassa kannattaa varmaan omat huolenaiheet tuoda esille ja pyytää ratkaisu-/selviytymisvaihtoehtoja mm. synnytyksen jälkeiselle ajalle. :Heartpink

Lumikatriina, täällä lääkitys myös ja katsottu sopivaksi raskauden aikana. :) eihän mikään lääke hyväksi varmasti ole, mutta parempi se on kuin voinniltaan hyvin epätasapainossa.

Mä nykyään häpeän noita mutta kannan ne myös ylpeänä. Oon selvinny siitä mitä elämä nakko niskaan.
Ja mun motto on
"kun luulet olevasi jo pohjalla, tulee joku ja nakkaa lapion jotta voit kaivautua syvemmälle. Lopeta kaivaminen, ota tarpeeksi monta lapiota vastaan ja rakenna tikkaat. Nouse sieltä paskakuilusta" tätä tullu muutaman kerran hoettua ittelle..

Mua ei lääkitysasia vaivaa oikeastaan ollenkaan enää, kun on kolme kertaa voinut todeta, että täysin terveitä yksilöitä olen maailmaan pyöräyttänyt :happy:.

Mulla vaihtelee ympäristöstä, miten suhtaudun arpiin. Hyvien ystävien kanssa en juuri välitä, mutta monien kanssa peitän ne kyllä.

Paljon tsemppiä teille kaikille! Me vaikutetaan olevan melkoisen vahvoja naisia kaikki <3

Täällä todettu nuorena vaikea paniikihäiriö ja ahdistuneisuushäiriö (sosiaalisten tilanteiden pelko), joista selvisin käymällä psykologin kanssa juttelemassa viikottain. Minulla on eräs kokemus taustalla jonka tiedetään laukaisseen nuo kaikki, sekä tietysti perinnöllisyys vaikutti omalta osaltaan, suvussa on varsinkin paniikkihäiriötä. Niihin oli pitkään lääkitykset, mut nyt muutamia vuosia ollut jo ilman mitään ja hyvin on mennyt :)

Mulla on myös masennustausta ja lisäksi pari tahatonta yliannostusta kun ei tiedetty että oon todella lääkeyliherkkä. Myös yksi tahallinen yliannostus. Nyt kuitenkin hyvässä kunnossa ilman lääkkeitä ollut 2007 vuodesta asti, kävi ilmi että mun kohdalla lääkehoito ei toimi koska vaikutukset on todella arvaamattomia ja voimakkaita. Täydellinen pysähtyminen ja terapia toimi mulla. Monista myrskyistä on nyt jo selvitty omin voimin, ystävien ja perheen tuella :)

// 9+0

Muokattu viimeksi:
Mun kummitäti teki itsemurhan kun olin 17 ja pakko sanoa että te olette aivan mahtavia, rohkeita naisia kun uskallatte tulla puhumaan teidän ongelmista näin yleisesti ja myös hakea niihin apua!
Mun kummi oli kamppaillut masennuksen kanssa koko aikuisikänsä ja ei koskaan asiasta puhunut tai apua hakenut vaikka sitä sille tarjottiin... Olisipa kaikki yhtä rohkeita ja vahvoja hakemaan apua kun sitä oikeasti tarvitsee!
Teistä kyllä tulee aivan älyttömän hyviä äitejä pelkästään ton teidän rohkeuden ansiosta :)

Kaikki aina hiljentyy, kun meitsi pääsee kunnolla tänne ja on omaa aikaa :wink
Sen takii vissiin mä aina tääl kirjoittelenkin iltaisin melkeen yksin :hilarious:

Sit olis kyssäri..? Saako Canestenia käyttää raskaana? Sen tiiän, et mitään asettimia ei saa sisäänsä työntää. Ihana tämmönen soma kutitus ja kirvely:confused: (ja kauheen kiinnostavaa varmasti tietää teidänkin) :wink
Mut johan mä oon täällä paskahätäjuttujanikin kertonut, niin ei kai tää voi enää kovin paljoo pahemmaks mennä :wacky:

Ilolla voin ilmottaa johkuliini sulle, että mieheni on farmaseutti ja hän sanoo että saa käyttää canestenia. Tosiaan asetinta ei saa käyttää niinkun tiesitkin jo. Canesten on turvallinen, sitä oon itekki raskausaikana käyttäny hiivaan :) Täältä päin voi kysyä kaikkee lääkkeisiin liittyvää, ukko kyllä tietää. On työpaikkansa luottamusmies ja muutenkin todella pidetty työntekijä. Osaa todella hyvin opastaa lääkeasioissa. Itse luotan häneen näissä asioissa 100% enkä ole joutunut kertaakaan pettymään :)

Täällä myös yksi masennuksesta viime kesänä toipunut ja lääkityksen lopettanut ilmoittautuu! :)
:smiley-angelic003

Mä näkisin kanssa että ollaan monia kokemuksia rikkaampia vaikkakin ne on varmasti rankkoja ollut itse kullakin. Vahvoja olemme kuin mitkä ja osataan sitte omien lasten kohdalla tukea heidän psyykkistä kasvua kun itsellä on siihen näkökulmaa. Kyllä me ollaan meijän joulutontut ansaittu <3

Ja tervetuloa joulukuisiin uudet!
Niinpä kuinka nyt ei oo katottu millon sitä kuksitaan :dance018 että on päässy näin käymään. Itselläkin sama ku mindiS että marraskuussa jätettiin ehkäisy pois nii vissii ois pitäny sit maaliskuu käyttää kimii ettei pääse joulutonttu yllättää! Kaikkee sitä ihmiset päästää suustaan.

Krissse rv 6+

Takaisin