Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon pessy vaatteet, mutta vielä pitäis käydä ostoksilla. Esikoisen entiset on kaikki myyty/annettu pois. Minkä verran ootte varannu vaatteita? En oo aatellu 56 pienempiä ees hankkia, kun esikoisella jäi 50 koko pitämättä, kun oli 52 cm ja 4660g. Nyt mulla on vasta 7 bodya joten varmaan saman verran vielä pitäis lisää hankkia, kun sitä puklua ja kakkaa tulee kuitenkin. Puolipotkareitakaan ei oo kuin muutamat ja pari yökkäriä

Meillä vielä listassa vaikka mitä pientä! Pinnasänky ja keinutuoli odottaa siirtoa vanhempieni luota ja vaatteista olen pessyt pienimmät. Kunhan saan tän lopputyön pakettiin niin pääsen kunnolla touhuumaan vauvan huonetta kuntoon <3

Meillä on kaikki hommattuna :)! Just viikko sitten löydettiin ihanat prion yhdistelmät

Hei apua :o mulla nyt ollut tunnin putkeen menkkamaista kipua ja vihlontaa alamahalla. Muutenkin vauva tuntuu oleilevan tosi alhaalla, kävely vaikeampaa jne. Onko normaalia vai pitääkö huolestua näistä menkkamaisista kivuista? :(

Jos huolestuttaa niin kannattaa soitella sairaalaan. Osalla ne ei tarkoita mitään ja osalla voi tarkoittaa. Minulle aina neuvolassa sanottu, että ne on kasvukipuja ja ihan normaaleja.

Kannattaa varmuudeksi soittaa sairaalaan ettei vaan oo mitään. Kuulostaa aika ilkeältä.

Olikos täällä ketjua noille vauvan painoarvolle? Mä en löytänyt. Olis kiva sellainen jossa olis selkeesti raskausviikot ja painoarvio.

Oon pessy vaatteet, mutta vielä pitäis käydä ostoksilla. Esikoisen entiset on kaikki myyty/annettu pois. Minkä verran ootte varannu vaatteita? En oo aatellu 56 pienempiä ees hankkia, kun esikoisella jäi 50 koko pitämättä, kun oli 52 cm ja 4660g. Nyt mulla on vasta 7 bodya joten varmaan saman verran vielä pitäis lisää hankkia, kun sitä puklua ja kakkaa tulee kuitenkin. Puolipotkareitakaan ei oo kuin muutamat ja pari yökkäriä

Mä olin tää epänormaali, jolla on ihan hirveen vähän noita vaatteita... :D Olisko yhteensä toi 7 nyt ku tilasin 2 bodya jostain alesta... Mä oon ihan mahdoton ku alan pihistelee sitte niiden vaatteiden kanssa ku eihän niitä ny ton kokosia ehi millään pitämään sataa kappaletta.. :D Luultavasti ne ei riitä, mut onhan noita isompia tuolla sit kuitenkin jokunen.. :D Päättelin,että isompia voi sitte hätätapauksessa käyttää ja ostaa sitte vaikka lisää, jos kertakaikkiaan tuntuu siltä...

Hieman alkaa mietityttämään. On samoja oireita ku silloin kun esikoisen kohdalla kun oli synnytys käynnissä. Päädynköhän minä tämän vuorokauden puolella jo synnyttämään :o Kohta käyrän otto... täytynee hieman oloaan kätilölle kertoa x) Jospa ei nyt sentään vielä tänään synny :rolleyes:

Ilo repesi! Ny voi hihkuttaa että me päästään muuttamaan omakotitaloon vuokralle keskelle peltoja :) ja ens kuun puolessa välin muutto :) sopivasti ehtii laittaa kodin kuntoon ennen kuin tulee joulukuu ja 38+0 :) i'm so excited!!! Vähän joutuu tiukentaa kukkaron nyörejä mutta onneksi hankinnat on jo tehty :)

T87 hyvä että saat tohon väliin ultran, mielenrauhantakiakin:)

Melchey mulla oli tossa taannoin menkkakipuja alamahassa ja kävin niiden takia lääkärissä, syy kipuihin oli että kohdun kaula lyhentynyt ja 1-1.5cm auki. Käski ottaa rauhallisesti ja jos alkaa supistaa niin soitto synnärille. Jos mietityttää niin kannattaa soitella:)

Meillä kaikki on valmista! Pullot pitäisi etsiä ja katsoa niiden imut että onko ne missä jamassa, muuten valmista on... Pakkanen täynnä ruokaa, kaapissa pienet vaatteet, vaipat ja korvikkeet ostettu (varuiks), sairaalakassi pakattu ja joululahjat hommattu joten enää se pikku tyyppi puuttuu :) enää 4 viikkoa ja sit saa mun puolesta syntyä<3

Huomenna alkaisi parin päivän vapaa kun muksut lähtee mummolaan, ihana kun saa miehen kanssa olla vielä hetken kahdestaan ennen uutta vauvaa<3

Ai hitsi Äippä toi onki hyvä jos pakkanen olis valmiiks täynnä ruokaa, ei pelkkiä joululaatikoita :)
Täytyy ottaa nyt ykköstehtäväksi.

Onnea Saini uudesta asunnosta tai talosta :happy:

Mulla on nyt tässä lopussa tosi vähän neuvolakäyntejä. Nyt oli ylimääräinen lääkärikäynti keskiviikkona ja seuraava sit kuukauden päästä. Sit taisi olla kaksi viikkoa siitä ja viimeinen aika vasta 2pvää lasketun ajan jälkeen.

T87 mä ajattelin tänä vuonna ostaa valmislaatikot, tai jos saadaan helppo vauva niin sit voin tehdä itsekin:) saavatpahan syödä koti ruokaa kun olen sairaalassa, eikä pelkkää einestä. Toi mun mies kun ei ole oikein keittiö persoona, se polttaa kaiken pohjaan:) no onneksi sillä on muut vahvuudet;)

Painoarvioista,

Itse olen supistusten ja kipujen takia ollut saikulla kohta kaksi kuukautta ja siksi myös vauvaa kurkattu ja painoarvio tehty jo kolme kertaa, nyt viimeisimmällä kerralla 30+1 lääkäri sai ekalla mitalla painoksi n. 1kg ja tokalla mitalla n. 1,2 kg ja seurauksena lähete äippäpolille jatkotutkimuksiin.

Aikaisemmilla kerroilla ollut perätilassa, nyt maanantaina oli raivotarjonnassa.

Tänään (30+4) oli tuo äippäpolin käynti, edelleen rt, pään ja reisiluun mitat jotakuinkin viikkoja vastaavat ja vartalo oli viikon verran jäljessä, mutta painoarvio kuitenkin n.1,5kg ja äippäpolin lääkärin mukaan kaikki on ihan normaalisti, istukka toimi ja virtaukset hyvät, vauva myös erittäin virkeä. Toki 3vk päästä vielä seurantakäynti neuvolan lääkärillä, mutta huolta ei pitäisi olla.

Sanoi että siro vauva ja asiaan vaikuttanee ainakin isän syntymäpaino (jossai 3-3,5kg välillä) ja vissiin itsekin olen ollut samoissa mitoissa. Eli meille ei ole odotettavissakaan isoa vauvaa vaikka isä onkin nyt n.190cm (itse 162cm). Ja noissa mittauksissa vaikuttaa myös mittaaja, vauvan asento, laitteet yms. Ja tosiaan ei kannata hermostua vielä jos se vartalo ei ihan ole samoilla mitoilla.

Itse vietin juuri 2 1/2 päivän helvetin miettien vauvani vointia ja olisin ollut hermoraunio jos vauva ei liikkuisi näin paljoa, nyt sitten otetaan taas vähän rennommin kun stressi aiheutti supistuksia useamman kerran tunnissa pitkin vuorokautta. Onneksi olen saikulla äippäloman alkuun, tällä hetkellä pelkkä pieni kyykkäsy aiheuttaa supistuksia.

Pinnasänky valmiina! Mies innostuikin tuomaan sen valmiiksi. Vielä pitäisi kehitellä joku mobile killumaan ja muutamia pikkujuttuja. Vaunut pitää tsekata että ilmat pysyy renkaissa.

Miten mulla on tunne että kun kaikki on hyvissä ajoin tehty valmiiksi niin tyyppi antaa odotuttaa itseään.... Saa nähdä :dummy:

Mites poikaodottajat, miten tuunaatte pinnasängyn? Mä löysin reunapehmusteen neutraalilla harmaalla tähtikuviolla (olisin halunnut färg & form harmaan pilvijutskan jos ei ois tarttenu miettiä raha-asioita) kirppikseltä, ja nyt pitäis miettiä millainen mobile ois hyvä. Laitatteko verhoja? Tytöllä mulla oli verhot ja pitsit ja kaikki mutta nyt en jotenkaan halua pojalle mitään hörsöjä. Millä tota tuunais?

Eikiko onko sulla supistelut lyhentäny kohdunkaulaa tms? Mulla saattaa alkaa supistamaan jo ihan myös jos joudun kyykkää pesukoneesta pyykkiä tai nousen autosta liian nopeasti tai huolimattomasti. Siltikin siis saikku kiven alla, nyt maanantaihin asti kirjoitettu.

Tsemppiä Tatalle, jos vauva alkaa syntymään! Toivotaan, että ei ihan vielä.

Synttärionnittelut Lilith!

Onnea Saini uuteen kotiin :)

Mulla alkaa niin mennä hermot näihin sormiin, vielä pitäis kaks kuukautta näillä jaksaa! Molemmista käsistä peukalo-etusormi-keskisormi jatkuvasti puutunut ja pahenee aina yöksi. Yöllä heräilen 1-2 tunnin välein siihen, että kädet särkee. Ja päivällä yritän näillä töpöillä saada jotain tehtyä: suosikkipuuha ompelu ei onnistu, kun nuppineulat ei pysy sormissa :mad:

Mulla kävi pari yötä kylässä paras ystäväni (josta tulee kummitäti pojalle) ja hänen lapsensa (4v kummipoika ja 9v kaksoset). Vauhtia riitti ja nyt voiki sitten levähtää :happy: Ihana oli heidän kanssa viettää aikaa, mutta totesin, että nyt en ota ketään yökylään ennen vauvan syntymää (ainoastaan tämä paras ystäväni saa tulla, kun hän on omatoiminen ja jopa enemmän avuksi kuin vaivaksi). :love7

Meillä kehdossa valkoinen reunapehmuste, jossa tikattuja nalleja ja valkoinen (pitsi)verho, vaikka poika tulossa. Saa se prinssikin nukkua prameasti ;) Pinnasänkyyn en tiedä onko tallella pehmustetta, sitä ja miljoonaa muuta juttua alan varastoista metsästämään ensi viikolla veljen lapsien jäljiltä...

Sillon syyskuun alussa oli 4cm, nyt en muista mitä oli mutta lääkäri ei ainakaan huolestunut. Mun ei ole edes tarvinnut paljoa kysellä saikkua, istumatyö ja niin kovat nivuskivut välistä että hyvä että pääsee välillä sängystä ylös tai kunnolla kävelee. Mitään painavaa en enää kantele, kauppakassit jotka ennen mennyt 1-2 kassilla menee nyt 4kassiin yms. Perus kauppakierros enne alle 30min, nyt tunti vähintään. Ja sen jälkeen tietää olleensa liikkeellä.

Itsellä toki yliliikkuvat nivelet ja pieni skolioosi, jo kolmen kuukauden kohdalla fyssari sanoi että SI-nivelet löystyneet. Nyt lantio paukkuu ja vissiin häpyluu rutisee myös. Semmosta pauketta välistä kuuluu alapäästä ja kivut on ihan omaa luokkaansa.

En pysty nukkumaan kummallakaan kyljellä sillä vauva alkaa heti riekkumaan, puoli kylkiasento vasemmalle kahden tukityynyt (edessä ja takana) kanssa saa nukuttua, kunhan taas saa sellaisen noston että henki kulkee kun muuten painaa keuhkoja. Sohvalta tullaan joskus pois kierimällä ja tiputtautumalla polvilleen lattialle ja sieltä tukea pitkin ylös.

En voi missään nimessä samaistua lauseeseen "raskaus on naisen parasta aikaa".

Takaisin