Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mua jotenkin naurattaa, ja jotenkin hirvittää noiden painoarvioiden muutokset, kun samankokoisista sanotaan täysin päinvastaisia arvioita... että meneekö se niinku pärstäkertoimella vai millä? Vai äidin painolla? Kun mä olen itse iso ja lihava... niin mulle on oke saada iso vauva? :D

Hmm.. Joo en kyl kauheesti itekkää luottas käsikopelolla tehtyyn arvioon. Katotaan mitä seuraavassa neuvolassa sanotaan.

Täällä alko tänään äippäloma. Sen kunniaks oon peseskelly harsoja ja kohta lähtee loput äippäpakkauksen vaatteet pesuun. :)

Vai riippuuko arvio vauvan pituudesta ja päänympäryksestä? Että asettuu käyrälle eri tavoin vaikka paino sama? Ei mitään käryä! Mä kun käyn sokereiden takia kerran kuussa ultrassa, niin viimeksikin sillä oli ruudulla neljä kasvukäyrää. Ilmeisesti eri mittojen omat ja sit yhdistetty.

Mulle eilen tehtiin polilla painoarvio kun nuiden kipujen ja supistusten takia taas kävin... 33+1 ja painoarvio 2kg. Esikoinen painoi syntyessään 2980g rv38+ ja toka 3290g rv39+. Itellä ainakin stressi nyt väheni tuon polikäynnin jälkeen, ens viikolla tulee se 34+0 täyteen ja sen jälkeen voi mennä ihan vaan synnyttämään. Näemmä tuollakin käytäntö muuttunut, kun siitä ei kauaa ole kun raja oli 35. Eli mulla nyt vaan jostain syystä on kipeitä säännöllisiä supistuksia välillä ja aivan kamalat kivut tuolla kohdunsuulla, vaikka ei muuta ole tapahtunut kun pehmenemistä ja päivittäin kun lepäillyt niin kohdunkaula jopa pidentynyt kuukauden takaisesta. Pää oli tuolla todella alhaalla jo, mutta ei vielä kiinnittynyt. Jospa sitä vihdoin pakkailis sen sairaalakassin ja laittelis loput kamat paikoilleen, niin sit ei tarvii kun odottaa :) Tokihan sitä toivois sitä, et sinne 37+0 asti pääsis, niin ainakin yks LYSY:n kriteereistä täyttys varmasti.

Täälläkään ei kyl normaaliin raskaudenseurantaan, ainakaan uudelleensynnyttäjillä, kuulu kuin yksi lääkärineuvola tuossa rv30 tienoilla ja ne kaks lakisääteistä ultraa. Melko vähäistä ois siis seuranta jos normaalista raskaudesta kyse.

Kassleria kokkaillaan melko paljon, mut yleensä vaan siivutetaan ohkaseks, paistetaan voissa, maustetaan suolalla ja pippurilla. Sit haudutetaan ainakin kaks tuntia joko kattilassa vähässä nesteessä tai uunissa. Viimeks haudutettiin punaviinissä sipulirenkaiden kans ja kun oli ylikypsää niin kuohukermaa vielä tilkka sekaan ja syötiin keitettyjen kasvisten kans. Tänään taas kassleer-päivä, tällä kertaa ihan vaan pintamaustetaan ja useaks tunniks uuniin, liemestä sit keittelen kerman kans kastikkeen kasaan, syödään varmaan kukkismuusin ja salaatin kans :)

Joo ne perhevalmennukset kyl melko turhilta tuntui ekaa odottaessa. Onneks sillon oli aivan ihan th neuvolassa ja osas jopa huumorilla vetää niitä osittain puuduttaviakin aiheita läpi. Ite kolusin ekaa odottaessa kirjastoa läpi, tuli luettua todella paljon lapsen psyykkisestä ja fyysisestä kehityksestä ja sitä kautta sit mietitty mitä voi tehdä jo ihan vauva-ajasta alkaen lapsen kasvua ja kehitystä tukemaan. Ei ole sitten ihan hukassa kun lapsi kasvaa ja pitäs osata niitä ratkaisuja tehdä toimintamalleista :) Välillä sitä tuntee olevansa aivaan natsi ja silmätikkuna kun ulkomuoto ei viittaa mitenkään pullantuoksuiseen kotiäitiin, mut sitten todella paljon saanut kehuja lasten käytöksestä ja tunteidenhallinnasta, niin kai sitä on jotain edes oikein tehnyt :D

Painoarvio tehty päänympäryksen, vatsanympäryksen ja reisiluun mitoista ainakin mulle. Useampi mitta otettu ja niistä jotenkin painoarvio laskettu. Eihän vauvat enää näillä viikoilla kasva tasaisesti, vaan perimä vaikuttaa ja tietty mitä mamma tunkee kitusiinsa :)

On toi kyllä ihme touhua, mä en kyl luota noihin ultraajiin. Napavirtaukset ok ja istukka siisti, no mut niin oli viime raskaudessa vielä muutama päivä ennen hätäsektoita ja patologin tekstissä luki että istukka huonokuntoinen ja napanuora lähtee istukan sivusta, on liian ohut ja lähes umpikalkkeutunut, eli se niistä hyvistä virtauksista ja tommosta ei muutamassa päivässä pääse tapahtumaan. Eihän niistä virtauksista saa mitään kunnon tietoa jos niitä kuunnellaan sen 5sek. Kyllähän se huono napanuora saattaa sen verran toimia mutta voishan sitä nyt ihan kunnolla kuunnella.
Sori tää tilitys mut pakko sanoo vielä että jos yhyään arveluttaa, mietityttää tai on tunne että vauvalla ei ole asiat hyvin niin ihan sama kuinka hölmöltä käynti sairaalassa vaikuttaa, kannattaa mennä. Mielummin hölmö ja muka ylisuojelevainen kun vaara siitä että vauvalle käy jotakin. Sitä ei vois antaa itelleen koskaan anteeks.
Jos me miehen kanssa oltas viime raskaudessa jääty kotiin niin kun sairaalasta sanottiin että katelkaa tilannettarauhassa, meillä ei olis tota niin ihanaa 3-vuotiasta nyt. Siks tää asia rupee olemaan pinnalla kun näillä viikoilla se hidastuma huomattiin viimekski ja nyt tuntuu että sekoo stressistä.

T87, ainahan vika ei oo ihmisissä, vaan noissa ultralaitteissakin on huimia eroja. Toisilla laitteilla näkee tarkemmin kuin toisilla.
Minä ainakin oon tyytyväinen Suomalaiseen terveydenhuoltoon, meillä on täällä kaikinpuolin hyvä ja turvallinen olla raskaana ja synnyttää. Miettii aikoja taaksepäin, silloin ihmiset tuskin edes osasi miettiä että voisiko raskauden keskeyttää kehityshäiriön tai vakavan sairauden vuoksi, tai että onko istukka kunnolla toiminnassa, synnytettiin vaan saunan lauteille ja katsottiin päivä kerrallaan.
Muistakaahan olla onnellisia siitä mitä meillä on!

Tosta silmien väristä vielä, muistan kun tyttö syntyi niin sillä oli ihan tummansiniset silmät aika pitkään. Sitten ne hiljalleen vaihtui vaaleammiksi ja nyt kun muistelee niin sinisestä meni ensin harmaaseen ja nyt ne vihertää samalla lailla kuin isillä. Mutta vaalentuneet huomattavasti. On se jännää!

T87 toivottavasti istukassa ja napanuorassa ei ole mitään vikaa mutta kyllä kannattaa omaa mieltä käydä keventämässä jos yhtään huolettaa! :)
Timben kanssa samaa mieltä että kiitos hyvän terveyden hoidon niin riskit odotuksessa ja synnytyksessä saatu minimiin, harmittaa vaan kun sairaanhoidon resursseja senkun tiukennetaan :(

Niin ja toi terveysaseman oma neuvolalääkäri korpee mua tosissaan. Supisteluiden takia ja perussairauksien vuoksi olen nyt joutunut nöyrtymään ja pyytämään saikkua töistä viime viikolta alkaen, niin hänen mielestään se ei ole tarpeellista kun ei ole fysioligisia muutoksia supisteluiden takia. Jostain sivuilta olin lukevinani jo että jos on kohonnut riski ennenaikaiseen synnytykseen niin sairausloma on ok. Olikohan käypä hoito sivu tms.
Mutta joo, jos 8h seisomatyö kivilattialla on hänen mielestään ihan ok kuorman purut ja hyppelyt tikkaille jne niin fine. Nyt vedän 3pv saikkulepoa ja maanantaina äitipolille kontrolliin. Kysynpä sieltäkin. Tietäisi vaan että lähteekö vielä vikalle työreissulle ens viikolla vai miten on. Sitten alkaakin jo äippäloma.
Paatosta, sori! Mutta ärsyttää. Ja varsinkin kun viime yön nukkumiset meni taas pyörimisen merkeissä.
Ugh!

Asiasta kukkaruukkuun, onko jollain kokemuksia nosh:n vaatteista? Kaverilla olis kutsut, mutta en välttämättä pääse paikalle. Yhden bodyn ja housut olisin sieltä kuitenkin ehkä halunnut tilata. Miten vastaavat kokoaan?

Air meillä on muutama noshin vaate ja ovat todella laadukkaita ja ainakin isommat koot vastaa kokoaan:)

Nannuska hae saikkua toiselta lääkäriltä, jos koet sen tarpeelliseksi, mutta sulle ei anneta sairaslomaa. Vain sinä itse tiedät miten jaksat töissä, ei se lääkäri.

Kun meillä on hirveästi tuota ihan pientä vaatetta niin ajattelin että voisivat olla jopa kokoa 74/80, mut sitten tyhmää jos ne on ihan jättiksiä..

Meillä on tosiaan kokoa 85 (muistaakseni) muutamat housut ja paitoja, kyllä ovat ainakin ne olleet ihan sopivat :) voin kyllä suositella

Joo nannuska toiselle lääkärille vaan, en kyllä itse enää kiikuis tikkailla saat kuormia purkais!

Me päästään tänään miehen kanssa katsomaan balettiin pientä merenneitoa!!! Jännittävää, ikinä ei ole ollu permantopaikat ja nyt päästään toiseen riviin permannolle, saa nähdä miten sieltä näkee tämmönen tumppi mitään :)
Kaveri on oopperalla töissä ja sai vapaaliput, muttei päässy itse käyttämään joten tarjos meille. Ihanaa piristystä arkeen :)

Meillä on molemmilla pojilla ruskeat silmät, tosin ehkä tuo meksikolainen tummuus on vielä hallitsevampi kuin suomalainen, itsellä on siniset silmät mutta tumma tukka, isovanhemmilla ja omilla vanhemmilla myös melkein mustat tukat ollut, joten tummatukkaisia oletan kaikista lapsistani tulevan :)
Esikoinen on ihon väriltään vaaleampi kuin pikku2, saa nähdä millainen söpöläinen tämä kolmonen on :)

Takaisin