Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hui mikä tilanne Lilith! Mulle neuvolatäti sano, että voi ihan loppuun saakka pyöräillä ja että se onnistuu useilta paremmin kuin kävely loppuvaiheessa. Samaa mieltä joo, mut mä oon niin epävarma ei raskaanakin tuon pyörän selässä, että kyllä on arveluttanut lähteä. Taas huomenna saa miettiä mitä tekee, kun olis neuvola yhden aikoihin ja matkaa kolmisen kilsaa... Kävellen näiden liitoskipujen kanssa vähän liikaa jo yhteenkin suuntaan ja pyöräily jännittää...

Meillä neuvolassa sanottiin että pyöräilyä ei suositella kun tasapaino heikentyy loppuraskaudesta.. En sit tiiä :) kai se on omasta taidostakin kinni :) onneks ei lilith sattunu mitään! :)

On ne nuo vauvat vaan niin eri kokoisia kun meidän poika oli koko ajan pieni kokoinen ja syntyikin 41+0 ja painoi 2,8kg mutta mitään sen kummempaa syytä siihen ei ollut ja on nytkin siro mutta ei ole tarvinnut syntymän jälkeen käydä missään painokontrolleissa yms vaikka vasta nyt 2v meni 10kg rikki. Raskausaikana toki seurattiin kasvua. Jännä kun nyt ei ole mitään tietoa vauvan koosta ja vasta joskus rv 37 neuvolalääkäri jossa ilmeisesti jonkunlaisen arvion tekee, mutta en usko että kovin paljon isompi on nytkään tulossa :)

Oon tähän asti pyöräilly ihan melkeen päivittäin sen 6 km lenkin, mutta nyt sanoinkin miehelle, että pitää varmaan alkaa pikkuhiljaa jättää nuo lenkit. Kävellen ei kyllä pääse edes kilometriä ! Pelkässä kaupassa lyllertäminen ottaa nii mahaan, että saa odottaa parempia aikoja jalkasin lenkkeilyyn.

Saikos raskaana juoda piimää? Mies nappas piimän kaupasta mukaan, ja mun tekis niiiiiiiiiiiiiiiiin mieli :P

Ne aikaisemmat perhevalmennukset oli ihan hyviä, mutta tämä oli kyllä ihan turha. Nauratti vaan, kun aiemmissa valmennuksessa on ollut kymmenittäin ihmisiä ja tänään tuolla oli paikalla muutama pari! Oliko muut arvannut/tiennyt, että tää vika on ihan huono!? :D

Siis miten ihmeen paljon nää pienet kasvaa viikossa? Mulla eilen oli ultra ja viikkoja 31+1 ja mulle sanottiin että tyttö menee jossakin keskikäyrän ja yläkäyrän välissä kun painoarvio 1500g :eek:
Käski ultraaja vielä tiukentamaan radi-diettiä vaikka sokerit on koko ajan hyvät. Uskaltaakohan tohon nyt sit luottaa kun verrattuna noihin teidän painoarvioihin vaikuttaa tää olevan vähän pieni vaikka viikkoja vähän vähemmän mulla, mut kuitenkin. Muutenki oli ärsyttävä se ultraaja, mutisi vaan itekseen eikä kertonu mitään :/

Mulle sanottiin 30+6 ultrassa että keskikäyrällä täysin menee 1650g painoarviolla. Eikä mitään tiukennuksia eikä sellaista. En ehkä itte alkais radi-dieettiä tiukentamaan jos kerran arvot jo kurissa ja hyvin. Onko sulla vielä ultrakäyntejä jatkossakin, T_87?

No sitä mä vähän ihmettelin kun mulla piti olla noin 2-3viikon välein ultra kun viime raskaudessa vauvalla kasvuhidastuma ja keskosena syntyi ja tätä raskautta piti seurata tarkemmin ja nyt tää ultraaja sanoi että viiden viikon päästä vasta ultra eikä tarvetta laittaa ultra-aikaa tähän väliin vaikka edellisen ultraajan kanssa niin sovittiin. Ja 5-viikkoa on niin pitkä aika että jos se istukka ja napanuora on taas huonoja niin sehän saattaa tehä pysyviä vammoja. Ei hitsi, täytyy saada tähän väliin yks ultra-aika, mua muuten pelottaa koko ajan. Ja ihan tyhmää toi ruokavalion tiukennus, tuskin rupeen sitä muuttamaan.

No toi on kyll noissa ultrissa ku lääkäri vaihtuu niin vaihtuu mielipidekin :/ ja outoa että pitäis tiukentaa ruokavaliota entisestään jos kasvun hidastumisen takia seuraavat tilannetta ylipäätään. Mutta ilmeisesti nyt eilen oli napavirtaukset hyvät?

Onko täällä innokkaita kasslerin kokkaajia? Kun meillä tollanen 1,5 kg Kassler möntti, niin laitoin sen suolaveteen, mutta nyt mietin että montako päivää sitä pitäs siellä vetessä pitää? riittääkö 2 päivää vai pidänkö autuaasti sen 4 päivää? Netistä ei löytyny vastausta :(

Nyt se issias sitten petti.. Koski ja koski ja lähin ottaa särkylääkettä niin jalka petti alta... Huusin sit miehekkeen hereille et tulee auttaa miut ylös lattialta... Tais sillekki tulla herääminen että en ihan turhasta aina valita kun sanon kivuista kun se on tähän asti vähätellyt vaan kaikkee :( onneks en kovasti kaatunut ja sain käsillä hidastettuu etten mahalleni röhnähtänyt...

Siis miten teille kaikille tehään paino-arvoita? Ku mulle ei kuullemma enää yhtään mitään ultria eikä mitään tehhä.. Hitostako minä tiiän miten iso vauvva meille sitte tulee... Ja itekki oon todella pettyny siihen, ettei mua enää ultrata, vaikka mulle kyssillä sanottiin sillon et loppu raskaudessa seurataan tarkemmin.. Heti ku tuonne joensuuhun siirryin niin loppu kaikki seurannat. Pitää varmaan esittää jotain kipua, et pääsee ultraan vielä rv 36-37.. -.- ja miten ihmeessä se paino-arvio tehään neuvolalääkärillä? Ultralla vai käsikopelolla? Whaaat?!
Onko täällä tosiaan ainoo paikkakunta jossa ei enää ole seurontoja...

Käsikopelolla ainakin lääkäri Espoossa tekee paino arvion vikalla neuvolalääkärillä, mutta mä en siihen luottais! Mulla ne ainakaan ole pitänyt paikkaansa sitten yhtään paras esim meidän viimesin 2,6kg tsirppa jota käsikopelolla veikatiin 4 kg möhkäleeksi. Espoossakaan ei ole ultraa enää run jälkeen jos on ihan normi raskaus mikä on aika hanurista!

Mulle tehtiin painoarvio rv 30+2 kun sf-mitta oli kasvanut liikaa. Ja edellisessä raskaudessa ultrattiin ihan lopussa kun olin polilla verenpaineiden takia. Eli jos kaikki ois edennyt täysin normaalisti niin ei kait olisi saatu ultraajan painoarviota ollenkaan.. Neuvolatäti edellisessä raskaudessa laski painoarviota jollain ihme kaavalla, mutta se ennustus meni ihan metsään.

Täällä alkoi sairasloma äippäloman alkuun asti, eilen kävin siivoamassa pöydän töissä ja nyt sit vaan ihmettelen, että eikö tässä oikeasti tartte mennä töihin enää :)

Mulle tehtiin nyt ylimääräisellä neuvolalääkärin käynnillä kun mun vakkarilääkäri oli siis saanut uuden ultralaitteen ja halus sitä testailla. Oon kuitenkin menossa polille rv 36 painoarvioon radin takia ja nyt vielä lähete toiseen tutkimukseen tuon eilisen perusteella (kun selvisi perätila ja iso koko).. Tää Helsingissä.

Lilith onneksi et kaatunut.

Hirni onneksi sait kädet vastaan, ettet suoraan mahallesi kaatunut. Minä olen kanssa kokenut tuon, mutta sain onneks lipastosta kiinni, niin en lattialle asti kaatunut.

Täällä kanssa lääkäri käsikopelolla antaa painoarvion, mutta siihen en mäkään hirveesti luottais. Jos on jotain erikoista, niin sitten on painoarvio ultralla.

Takaisin