Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mie en saanu taas yöllä nukuttua ! :( eilen käytiin cittarissa ja alko puoles välis kauppaa vihloa alamahaan, vähänkun puukolla työntäs alapäästä ulos.. :( ei oo ollu vuotoja mut supistellu on.. Illalla heiluteltiin sit vähän peittoa, en tiiä oli varmaan tyhmästi tehty. :( yöllä sit supisteli ja kääntäessä kylkee vihlo tuonne alas ja sit aika ylös.. :( noh ei siinä, olin valmistautunu soittaa aamulla neuvolaan, kun mies herää töihin.. Nin en kuulukaan herätystä ja heräsin sit nyt ja neuvolan soittotuntiki on jo menny.. :\ pitänee kai kuulostella huomiseen..
Mulla ollu ihan samanlaisia kipuja ku kaupassa kierrelty. Ja sitte nyt justii viime yönä ja tänään aamulla supistuksia tullu.. on kyllä ohi menny ja babyki alko taas jumppailee. Ehin jo vähän säikähtää ku ei mittää liikkeitä tuntunu..
Meillä neuvolassa on joo soittoajat mutta mun neuvolatädille ku laittaa viestiä tai soittaa niin aina vastaa tai jos ei ni sitte soittelee takasin päi ku kerkiää.. :)

Mulla ollu ihan samanlaisia kipuja ku kaupassa kierrelty. Ja sitte nyt justii viime yönä ja tänään aamulla supistuksia tullu.. on kyllä ohi menny ja babyki alko taas jumppailee. Ehin jo vähän säikähtää ku ei mittää liikkeitä tuntunu..
Meillä neuvolassa on joo soittoajat mutta mun neuvolatädille ku laittaa viestiä tai soittaa niin aina vastaa tai jos ei ni sitte soittelee takasin päi ku kerkiää.. :)

Meillä kääntyy aina automaattisesti ajanvarauksen puolelle ja siel nyrpee täti "noh se soittoaika on klo 11.30-12.00, voinhan minä laittaa soittopyynnön mut tuskin miia soittaa siulle enää"

Noi on kyll noi neuvoloiden soittoajat turhan lyhyitä ja sit jos nukut nii menee ohi. Tyksin päivystyksessä on sairaanhoitajien neuvontapuhelin nii eikö vois olla raskaana oleville omaa puhelinta :D varmaan sekin ois ruuhkainen mutta ei ois mitään aikarajoituksia sit. Toisaalta synnärillekinhän voi soittaa tarvittaessa.

Lähitapiolassa on se vakuutusasiakkaille se terveyshelppi et jos on joku haava esim ni voi sinne soittaa eka et epäileekö ne tarviiko tikkejä ja jos niihe mielest tarvii ni ne varaa lääkäriajan yms.:D jos sinne soittas näistä ja ne varais ajan :D ehk se ei toimi ku tapaturmatilanteissa

Nii ja onhan ifillä se joku neuvolapuhelin mutta se on vaan asiakkaille :/

Saini, Turussa on äitiyshuollon neuvontapuhelin. Sinne saa soittaa klo 8-14 (pe klo 8-13) kaikista samoista asioista mitä neuvolaanki soittais, jos neuvolatätiä ei saa kiinni.

Ite olen ollut todella tyytyväinen omaan neuvolaan. Terveydenhoitaja huolehtii tosi hyvin, antaa aikaa ja soittaakin vielä perään jos jotain jäi selvittelyn alle. Pitää tosi tiukasti puolia, joskus joutunut jopa käymään tiukkaa sananvaihtoa lääkärin kanssa mun hoidosta. Kiitän niin onneani, että sama henkilö jatkaa meidän kanssa kun lapsi on syntynyt.

Tää on mun toinen raskaus eikä kukaan oo tuosta maininnut ollenkaan :O olipa hyvä kun tuli puheeksi :) kiitos tiedosta Ngale :)
Neuvolatäti kyll ittellä mainio ja myös neuvolalääkärikin. Tyksin ultralääkäri ei ehkä nii mieleinen oo mutta tyytyväinen saan olla ku on pysyny samana koko ajan.

Mitähän tääkin enteilee? Jokin ihme siivouskärpänen puraissut. Aamulla lähti pullopussit autoon odottaa kauppareissua. Tiskikone täytetty, pyöritetty ja tyhjennettykin. Toinen koneellinen pyykkiäki pesussa jo. Kaikki irti lähtevä näyttää menevän pyykkiin. Tässä ohella ehtiny leikkii likan kaa ja lounastaakin hänen kanssaan ja vielä tehny tietokonehommia muiden avuksi. Aamulla kävi hetken angstifiiliskin mutta ny tuntuu että hyvä että väsyttää edes vaikka huonosti nukuttu yö takana.
Jospa se enteilis sitä että muutto edessä? :) Piinaavaa tää odottaminen. No onneksi perjantai lähestyy.

Äippäpolilla käyty. Ultrassa selvis että vauva vähän alipainoinen, menee keskikäyrän alapuolella, mutta jos samaa viivaa seuraa, niin normaalipainosena pitäs syntyy. Nyt paino 2 kg ja viikkoja mulla 32+4. Mulla nyt sitten 2 viikon päästä ylimääränen ultra, että olisko pienen paino lähteny nousuun. Tosin lääkäri kyseli että minkä painosena itte oon syntyny, ja kuulemma oon ollu pikkunen, että voi sekin kuulemma vaikuttaa.

Toihan kellon aika on ruhtinaallinen tuonne Hirnin neuvolaan, ku täällä pittää olla jo soittamassa 8-9 välis jos haluu omalle soittaa... Ja muuten olla yhteydessä tk:hon, vaikka sinnekki on soittoaika vaan 10 asti... Taitaa th:lle laittaa viestiä ni ehkä soittaa sit takas...

Odotan kans tuota painoarvioo, ku edellisestä arvelivat neuvolassa 3,5kg, ja sit ku menin kontrolliin ni arvioi lääkäri n.4kg... Kyllä neuvolassa oli oikeessa ku poika paino 3585g. Kätilöhän tuo edellinen th oli ni osas niin oikeen arvioida..

Tyttöki tuli kotiin mummulasta ja oli ollu jo ikävä, mutta ei niin kauheen :) Ja eilen syntyi tosiaan mun veljelle poika, eli nyt mä oon jo nelinkertainen täti <3 Ja äiti ihana ku toi tyttösen ni oli tehny valmiin ruuan et ei tarvinut ku uuniin laittaa.. Ja leiponutki oli tytön kans ni ei mulla sitä tarvi nyt tehä :)

Huomenna tosiaan neuvola ja saa nähä onko mun hb lähteny kohoo, vai mitä... Vauva kyl pyörii ku häkkyrä tuolla mahassa pitkin päivää ja varsinki iltasin n.21-23 välis niin ettei nukkumaan oo asiaa.. onneks yöllä on sit suhteellisen rauhassa ja antaa mun nukkuu... Mut niin ne on tainnu noi kaikki lapset olla et nukkuvat hyvin yönsä vauvana ja iltaisin ovat virkeenä...

Mäkin kävin eilen äippäpolilla kasvuseurannassa kun epäilivät liian suurta vauvaa. Painoarvioksi tuli n. 1800g rv 32+0 ja kuulemma normikokoinen. Kuulostaa kyllä vaan aika pieneltä ku vertaa muihin :O Jos säkin oot Lilith saanu 2kg arvion nii näähän ois maalaisjärjen mukaa suunnillee saman kokoisia? Siltikin käyn vielä kolmen viikon päästä kontrollissa, ettei varmasti kasva liian isoksi... hassua :D

Saa nähdä meneekö ilta iha sohvalla rötköttäen kun on ollu niin työläs päivä et selkää kolottaa jo nyt... Tytölle iski silmätulehdus ja korvatulehdus ja koko päivä on menny siivoten, ruokaa laittaen, lääkärissä ja apteekissa ravaten ipana matkassa. Mieski tulee kotii töistä vasta joskus 7 maissa -.- Sanoin sille jo aamulla et varaudu sitte iltavuoroon täällä kotona.

Onpas erikoista noi suhtautumiset painoihin. Eiks 1800g oo jotakuinkin 31 paino ja 32 siin 2 kg paikkeilla? Tietty vaihtelua on paljon ja varsinkin diabetes vaikuttaa herkästi sikiön painoon.

Viikonlopun miniloma teki hyvää. Nyt onkin sitten saanut valvoa ja heilua kun tyttö on ollut kuumeessa pari päivää. Supisteluja sen mukaan, jos tänään vielä tulee lisää niin soittoa synnärille. Supistukset on tulleet nyt niinku 2-3 kappaleen ryppäissä. Kurjan tuntuista..
Viime viikolla iski ihan mahdoton tai pitäisikö sanoa mahtava siivousvimma, nyt on kaapit ja paikat koluttu ja pesty, jotain vielä jäi mutta sain jopa verhot vaihdettua! Kyllä tuli mieleen että no nytkö se syntyy, yleensä joku pesänrakennusvietti kai iskee jos synnytys lähestyy.
Hurjaa!
Vauva myllää ja temmeltää tosi paljon ja kovaa, päivittäin sillä on hikka ja muutenkin vauhtia. Huomaa kyllä että jötkäle on jo aika iso, täyttää melkein koko masun kun oikoo raajojaan. Hyvää videomatskua! Alien-elokuva matskua. Hurjaa.
Huimia painoarvioita teillä, mä olisin ihan tyytyväinen jos päästään edes rv 37 ja siihen 2kg. Tyttö kuitenkin putkahti tasan rv 32 ja oli rapiat 1700g.
Yksilöitä ollaan, onneksi kaikki :-)

Nannuska mistä syystä sun tyttö synty rv32 ja mitenkä hoito sujui syntymän jlkn. Mua kiinnostaa kun itellä eessä pian vko 32

Mitä ihmettä lilith, mulla oli kans juat 32+4 ultra ja painoarvio 2005g, lääkäri sanoi että on suht kookas ja näillä arvioilla syntymäpaino olis 3600g.. kuinka isoja vauvoja siellä päin oikein tarvis synnytellä? :D

Meillä neuvolan soittoaika klo 12-13, mutta välillä ei pääse läpi koko tunnin aikana, joten sitten pitää vaan odotella seuraavaan päivään.

Metsäläinen, ikinä ei selvinnyt miksi syntyi, mutta lapsivedet meni kerralla joten synnytys käynnistyi vauhdilla. Kaikki meni kuitenkin tosi hyvin ja tyttö oli hyvin kehittynyt. Kolme viikkoa oli vauvalassa kasvamassa, nenä-mahaletku oli käytössä alkuun kunnes sain syöttää pullosta ja oli rinnalla. Seurannassa käytiin muutama kerta sairaalassa, mutta 6kk iässä oli kirinyt kehityksessä muut kiinni. 8kk iässä oli muistaakseni viimeinen kasvukontrolli sairaalassa, ja vastasi normaalia kehitystä. Eli vaikka olikin hätäinen alku niin loppu hyvin kaikki hyvin.
Sen verran silti vaikuttaa että mullakin kohta se maaginen rv 32 edessä, niin vähän jännittää. Mikään ei viittaisi siihen että tulisi toinen ennenaikainen synnytys mutta kun nää pienet tulee kun on tullakseen. Ja lapsivesien menoon ei voi varautua mitenkään.
Sulla on mahtavaa kuitenkin kun on tarkka seuranta ja varmaan hyvät ennusteet kaiken kaikkiaan päästä hyville viikoille? Mulla kuitenkin se synnytys käynnistyi ihan yllätysrykäisyllä.
Voimia lepoon, toivottavasti aika menisi sujuvasti :Heartpink

Kylläpä teille ennustettu hyvän kokoisia pieniä, jos miettii että meidän neito num 3 paino syntyessään 38 viikolla 2.6 kg ja eka neitokin 39+6 painoi 2.9kg... Nyt kyllä jännittää minkä kokoinen tyyppi tuolla mahassa luuraa kun ollut ongelmia noiden sokerien pitämisessä tasassa, maha menee yläkäyrillä ja pitkii kovempaa kuin siskonsa aikanaan. 3.11 olis lääkäri jota saa nyt sit jännittää mitä se sanoo paino arvioksi:)

Olipa lepponen siivous päivä, eipä tarvinnut itse mitään asian eteen tehdä kun mies ja tytöt hoiti homman! Mukava viettää miehen kanssa vapaa viikonloppu kun paikatkin siistit:) tai ainakin pölyttömät.

Kiitos todella piristävästä yllätyksestä (you know who) =) Pala riitti jo siihen että mieli koheni todella paljon! ^^ Jospa sulle voi pian laittaa yksityisviestiä... :) Toivottavasti huomenna kerkiää ainakin kälättömään joutavia taas kasvokkain :D

....Minuakin jännittää että syntyykö pieni jo näillä viikoilla vai jaksaako odottaa vielä pari viikkoa siihen rv34 asti :o Toivon että ei ainakaan ala toiseen ääripäähän sitten eli antaa odotuttaa sinne rv38 asti. Mun pää ei kestäisi tätä sairaalassa oloa sinne asti olleskaan. Ikävä painaa mieltä jatkuvasti (nyt jo 2vko erossa pienestä kullasta) :(

Erityisen paljon myötunto jaksamista sulle metsäläinen! =) Olet selvinnyt todella hienosti jo näin pitkälle ^^

Ja nannuskallekin oikein positiivista loppuodotusta. Onneksi jokainen raskaus tuppaa olemaan erilainen. Nämä minun ainakin ovat kuin yö ja päivä.

Joo hyvässä seurannassa olen ja apu heti lähellä. Mitään ennusteita mulle ei olla kuitenkaan voitu antaa... On vaan ihmetelty, ettei mulle oo tullu tulehduksia vaan oon vesien menon jlkn päässy nyt jo viis viikkoa eteenpäin! Huomenna alkaa kuudes viikko vesien menon jlkn. Tänäänkin crp oli 11 - on nuo arvot keikkunu tuossa sitte ensalun kohoamisten ja antibioottihoidon jlkn. Voihan olla mahdollista että tosiaan pääsisin sinne viikolle 34-35, jolloin raskaus viimestään sitte päätettäs.... Mutta mukava kuulla että teidän rv32 syntynyt tytykin pärjäs niin hyvin ja lyhyellä sairaalassaoloajalla.

Takaisin