Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä sain neuvolasta synnytykseen liittyvän lapun, jossa lukee näin:

Synnytyssairaalaan on aika ottaa yhteyttä:

-Kun supistukset tulevat ensisynnyttäjällä 5 minuutin välein, kestävät 30-45 sekuntia ja ovat jatkuneet n. 2 tunnin ajan
-Uudelleensynnyttäjällä säännöllisin välein (n.10min) kestävät 30-45 sekuntia ja ovat jatkuneet n. tunnin ajan. Tämä koskee äitiä, jonka edelliset synnytykset ovat olleet normaalit

TAI

-Kun lapsivettä tulee

TAI

-Kun veristä vuotoa tulee. Limainen verensekainen vuoto on tavallista loppuraskaudesta eikä ainoana oireena edellytä sairaalan lähtöä

TAI

-Kun sinulla on jatkuvaa kipua vatsalla

Soita synnyttäjien vastaanottoon ja kerro tulostasi ennen kuin lähdet kotoa.

---------

Tietysti nämä ohjeet ovat varmaan paikkakuntakohtaisia, mutta ehkä tuosta vähän apua niille, ketkä miettii milloin lähtö?
Tuossa ensisynnyttäjiä kehoitetaan lähtemään vasta kun supistukset on pari tuntia ollut, niin uskon kyllä että sitä ehtii hyvin huomaamaan, että milloin ollaan tositoimissa ellei nyt sitten tule jotain yllättävää aloitusta hommalle.

Itsellä kanssa sairaalla vartin matkan päässä, joten ei ole stressiä siitä. Ymmärrän kyllä paineet niillä, joilla on pidempi matka, hermostuttaisi varmasti muakin..:nailbiting:

Mulla tullut kiloja nyt 2-3 ylimääräistä, melkoisesti heittelee paino. Ensin putosi putosi pari kiloa, mutta nyt ollaan ikävä kyllä pysyvästi plussan puolelle siirrytty.

Mua ruvennu pelottaa ihan todenteolla tuleva kolmosen synnytys :( pelkopolille sain onneks ajan ja osa lääkäreistä lupaillu että käynnistetään ajoissa.. Ekan synnytys kesti sen 7h ponnistusvaihe 20min ja tokan synnytys 1,5h ponnistusvaihe alle 1min ja toka synty siis autoon vaikka sairaala vartin ajomatkan päässä. Odotin kotona niitä kipeitä supistuksia ja lähdettiin sairaalaan heti ekasta oikeesti kipeestä ja siitä tosiaan vartti ja poika oli pihalla.. Nyt pelkään et tää syntyy kotiin tai johki muualle ku sairaalaan ja ihan rupes taas itkettää ku ajattelin tulevaa synnytystä ja sitä et kerkiänkö sairaalaan :(

Mulla painoa tullut rv 33+5 n 2kg ja luulen että sekin ihan turvotusta :)

Ihanaa tänään ylläri minä päivä, sain aamulla nukkua pitkään ja herättyäni mies ilmoitti että klo 11 kampaaja väri ja leikkaus, jonka jälkeen 13 kasvo ja jalka ja käsihoito<3 muutama kymppi ylimääräistä että saan käydä kahvilla rauhassa:) ihana mieheni!
No täällä istuskellaan kampaajan tuolissa värit päässä.

Ihanaa päivää kanssa mammat:)

Oi mikä ylläri! Kuulostaa niin kivalta! Eipä sitä omalle miehelle tulisi varmaan moinen mieleenkään. On vähän huono järjestelemään mitään ylläreitä...

Täällä rv 31+2 ja painoo tullu 18 kg lähtöpainoon. :( Tosin mulle on sanottu, ettei toi painonnousu näy missään. Mut vissiin sokerirasitus edessä parin viikon päästä ku taas neuvola on. Rokotteetki saadaan sillon.

Miulakin menee tavan housut viel jalkaan muute mut eihö niitä kiinni saa kun maha on kasvanu :D että ei miulla niinku persekkään oo kauheesti levinny tai muuten jalat, taitaa olla vain tisseissä ja mahassa tuo 13kg

Normi housut menee täälläki. Mullaki ongelmia saada kiinni ku massu alkanu nyt parin päivän sisään laskeutuu kunnolla.

Mulla viikkoja nyt 34+4 ja kiloja tullu joku 17kg! :o Kuulostaa niin hurjalta ja kukaan ulkopuolinen ei edes tajua et mulle on kiloja kertyny :D Ihme kyllä vaikka liikuntaa harrastan edelleen säännöllisesti niin painoa tullut tasaiseen. Neuvolassakaan kauheammin siltikään oo huutia saanu.. Ja nyt lopussa hidastunut painonnousu!

Täällä tänään neuvola lähinnä sf mitan vuoksi, kun lääkäri sai viimeks niin ison mitan ( meni käyrien yläpuolelle) nyt taas sai terkka keskikäyrän alapuolelle mitan... Kuulemma pää jo lähtökuopissa. Halus ottaa mut taas lääkärille reilun viikon päästä kun ollut noita kipeitä supistuksia (jotka kyllä ovat selkeesti raskaan päivän jälkeen ansaittuja...) Enpä ite usko, että paikat mihkään olis lähteny vielä aukeamaan, mutta tarkistakoon ny sitte.

Ihanaa äippä että sait kunnon hemmottelu-päivän!!

Täällä on paino noussu enemmän kun kiitettävästi 32+4 ja +17,5kg. Loppua kohden onneks hidastunu painonnousu.

Supistelipa aika mojovasti tänään petipuuhien jälkeen.

Joo kyllä pitäis olla aina sama mittaaja jos haluais oikean suuntaisia mittoja, ite en ole mitenkään huolissani. Täällä kylällä on tälle vuodelle ja ens vuodellekin aika vähän synnyttäjiä (n.30) joten aikaa meille mammoille riittää :) Sain aikaseks lähtee puistoon, aika rankka vaan työntää rattaissa noita kolmea pienintä ja sit viä meidän samojedi vetää toisessa kädessä, huoh...mitenkähän mä yksiä vaunuja viä työnnän näiden lisäksi?!

Täällä ollaan lähtöpainosta vielä pari kiloa miinuksella. Alhaisimpaan raskaudenaikaiseen painoon tullut 2-3 kg. Olenkin todennut että maailman helpoin laihdutuskeino on tulla raskaasti. Johan alkaa kilot tippua ;)

Sama juttu, Nuppu! Ei ole koskaan ollu painonhallinta näin helppoa!

Takaisin