Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu käynnistys ei ole miellyttävä kokemus. Supistukset paljon rajumpia kuin omat supistukset. Ja toivon, että synnytys käynnistyy itsellään.

Voih, täälläkin jännitetään osaakohan sitä lähteä oikeaan aikaan sairaalaan. Mikään muu ei pelota muu kun vauvan vointi, pelottaa jos vaikka napanuora on miljoona kertaa kaulan ympäri ja mä vaan oottelen koska pitäs lähtee, hirveet kauhukuvat :nailbiting:

Tänään mulla on äippäpolilla kontrolliultra ja toivotaan että pieni kasvaa edelleen normaalisti, jännittää joka ikinen kerta niin kauheesti.

Toivotaan suvituulia, että vauva kasvaa vain siroksi tyypiksi, eikä ole mistään sen kummemmasta kyse!

Kyllä itseäkin alkaa synnytys mietityttämään, mutta jotenkin hirveän rauhallisesti siihen suhtaudun. Olen yleensä aika stressaaja, mutta jostain syystä olen tuon asian kanssa ihan sujut. Menee niinkuin menee, kyllä kroppa tietää mitä tekee ja luotan siihen, että selviän kyllä. Lähtemiswn ajankohtakin vähän jännittää, mutta senkin asian kanssa ajattelen, että kyllä sen varmaan tunnistaa, kun aika tulee. Katsotaan, kuinka paniikissa oikeasti sitten olen kun synnytys alkaa... :D

Eilen tuki joku ihme hepulikohtaus. Miehen kanssa työstettiin mun gradun analyysia (mies kirjas mun sanelemia asioita exeliin) ja jossain vastaajan 70 kohdalla meinasin sanoa väärän järjestysnumeron ja hajosin ihan täysin. Hillitön kikatus ja nauru kyyneltulvan saattelemana! Mies katso mua pölhönä hetken, eikä pystynyt sitten itekkään olla nauramatta, ku mä sillä tavalla vaan hajosin. Välillä piti sitten nousta ylös tekemään iltapalaa ja teetä, kun ei siitä hommasta tullut yhtään mitään kaikelta naurulta. Hohoijaa... Jaa että alkaa vähän raja tulemaan vastaan tuon loputyön vääntämisen kanssa! :D

Air4m, meillä tuli kans tuollainen hepulikohtaus viime viikolla kun mies matki minun jotain lausetta sohvalla, alettiin molemmat nauramaan hullunlailla ja loppujen lopuks minulta vaan valui kyyneleet silmistä kun en pystynyt lopettamaan :D meinaakohan tässä tulla vähän mökkihöperöksi :D

Meilläkin vain 5 min matka tyksiin, joten voi vaikka joka tunti käydä synnärillä kääntymässä. Ja sisko asuu siinä vieressä, ni äkkilähdöllä lastenhoitokin kunnossa, jos vaan sisko tuolloin Turussa. Silti mietityttää, et miten kohtu kestää ne supistukset ja siks oon kyl aatellu suuntaavani synnärille aika ajoissa. Kohdun repeäminen tai istukan irtoaminen on niitä mun kauhukuvia.

Sitä milloin kuuluu lähtee on kyl ihan mahdoton sanoa, ku avautumisaika on kaikilla niin eri. Toisilla supistaa napakasti päiviä, toisilla riittää pari tuntia... Ja jos synnytys ei oo lähimailla, ni puolison ne lähettää ainakin yöks kotiin ja sit joutuu yksin kärvistelemään sairaalassa.

Ite tykkään lukee synnytyskertomuksia. Suosittelen kyl ensisynnyttäjille, jotka kestää noita lukea ilman paniikkitason kohoamista ;)

Itte oo täss lueskellu noita lokakuisten synnytysoireita ja kertomuksia :) Kuitenkin kohta sitä ittekin samoissa tuntemuksissa :)

Tääll ei jostain syystä vielä niinkään jännitä tällä hetkellä että osaanko lähteä oikeaan aikaan. Tällä hetkellä Tyksiin on se 15min ilman hidastavaa liikennettä. Sit jos perjantaina saadaan hyviä uutisia asuntoasiassa niin sit ois Tyksiin tunnin matka, mutta sekään ei jostain syystä jännitä yhtään :D Tosin Salo ois sit siin 15-20min päässä nii sinänsä sairaala lähellä siltikin :)

Muaki vähän jännää että käynnistyiskö synnytys ittestään ja miltä tuntuis olla kotona supistusten kanssa. Meillä onneksi kanssa vaan semmonen 10-15 min matka synnärille.
Mun eka synnytys käynnistettiin ja pidettiin kokoajan lääkkeillä yllä niin kokemusta luonnollisesta synnytyksestä ei oo yhtään.. Kuitenkin lasketun ajan kohdilla käynnistellään kun insuliinihoitoinen radi. :|

Mulla ja mun äidillä aika samantyyliset synnytykset, me ollaan siis synnytty 39 viikolla ja itsekään päässyt sinne 40 viikolle asti :)

Mulle ainakin jorvista ja neuvolasta sanottu että kun synnytys käynnistyy niin soitto eka synnärille ja saa ohjeet:) mä ainakin olen lähtenyt synnärille kun supistukset tulee 5 min välein ja sit lähtenyt mutta joo meillä toi Synnäri 10-15 min päässä :)

Esikoisen synnytyksen käynnistyessä soittelin synnärille ja sanoivat että käydä uudestaan suihkussa ku se helpotti oloa ja sit sanoi että sen jälkeen lähteä synnärille :) paikan päällä sit sanoi että kuuli jo puhelimessa että ny o synnytys käynnistyny vaikka itte en sitä tajunnu. Nytkin meinaan soitella synnärille ensiksi. Sit varmaan jos ponnistusfiiliksiä alkaa tuntua nii sit jää kyll soitto väliin. Esikoisen kohdalla iskias kyll ilmoitti hyvinkin avautumisvaiheessa erittäinkin kivuliaasti niin luulen että tunnistan milloin pitää lähteä. Ja eipä haittaa jos pari tuloksetontakin käyntiä tulee :)

Jos synnytys etenee niinku useimmilla ensisynnyttäjillä niin kyllä siinä yleensää ehtii seurailla tilannetta ihan rauhassa :) Mulla alko esikon synnytys käynnistyä parin päivän limatulppavuotelulla, jota seuras ensin epäsäännölliset supstukset. Sitten ku ne rupes olee säännöllisiä, oli kipuki sitä luokkaa ettei kotona halunnu enää olla, mutta sen kanssa pärjäsi kuitenki vielä jotenki. Muistan ku lähtöiltana sanoin miehelle joskus 9 maissa että voisit niitä eväitä alkaa laittaan kasaan. About tunnin päästä viesti oli jo muotoa "nyt hemmetti ne eväät kasaa nii lähetää!" :D

Hei mammat, paljonkos teille on tullu kiloja raskauden aikana?
Tuntuu että minä paisun kuin pullataikina ja painoa on tullu iiiiihan liikaa! :/ Täällä siis rv 33+2 ja painoa tullu 13.1kg :/ ja normaali painoinen olin ennen raskautta.

Itse tulin juuri polilta tarkastuskäynniltä. Osui taas se ärsyttävä täti lääkäriksi, jolle en sitte turhia mussuttanu. Tärkeimmät vaan ja äkkiä ulos. Ei ees sisätutkimusta tehny, vaikka sanoin pariin otteeseen tiukoista liitoskivuista ja ähkinöistä... No, viikon päästä on taas aika, ni jos sitte olis parempi lääkäri paikalla. En saanu ees niitä insuliineja vaikka niitä hiukan odotin. Tälle tädille riitti,että ne sokerit on siellä rajoilla, ihan okei kuulemma... öö... no jaa!
Vauva on noin 2.2kg keskikokonen näille viikoille 33+4 (siitä näytöltä kattelin että vastaa täsmälleen viikkoja, paitsi päämitta näytti olevan pari viikkoo isompi, tosin sillä hutiloinnilla ihme,että yksikään mitta täsmäs mihinkään... ).
Kyl mä voisin jo oikeesti synnyttää.... mulla ei oo vaan tapana synnytellä ennen aikojaan, käynnistykseen menossa siis, ite tykkäsin käynnistyksestä, vaikka muka supistukset kovempia, mä ainakin jotenkin ajattelin,että ne jopa teki jotain ne supistukset, kun mun omat tuntu,ettei niistä oo mihinkään... :D

Hei mammat, paljonkos teille on tullu kiloja raskauden aikana?
Tuntuu että minä paisun kuin pullataikina ja painoa on tullu iiiiihan liikaa! :/ Täällä siis rv 33+2 ja painoa tullu 13.1kg :/ ja normaali painoinen olin ennen raskautta.
Timbe täällä rv 30+3 ja 17kg tullu...

30+0 ja viimeksi puntarilla käydessä (viikko sitten) noin 8kg ja eilen tuli lääkäriltä käsky,ettei saisi enempää tulla. Neuvolassa sanottiin aiemmin,että 11kg ois sellanen max..
Yritäppä nyt sitten ettei kiloja enää tulis,kun ei saa liikuntaakaan harrastaa..

32+0 ja eilen kotipuntarin mukaan lähtöpainoon +4kg, mutta jos pitää alimmasta raskauden aikaisesta nii sit kai jotain 7-9kg.

Kiloja on tullut sellaset 9,5kg tähän mennessä 32+1 ja viime viikkoina painonnousu on ollut vähäisempää. Työkaveri eilen just sanoi, ettei kyl huomaa muutakuin mahasta, että oon raskaana. Jännittää vaan kuinka paino alkaa nousee, jos en pääse enää liikkumaan normaalisti loppuajasta. Edelleenkin kävely hankalaa, että hyvä kun sohvalta keittiöön pääsen. Vihloo tonne sisäreisiin sen verran ikävästi, että kävelen kuin ankka. Onneksi huomenna se neuvolalääkäri niin saa tarkistaa paikat ja toivottavasti saan loppuajalle nyt sen saikun.

Pahoittelut tää viesti oli taas tällänen vali vali :sorry:

Muokattu viimeksi:
Takaisin