Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äippä, eikö parasetamoli auta yhtään? :(

Suvituulia, tärkeintä että te molemmat voitte paremmin ja olette hyvässä seurannassa :) voimia makoiluun.

Saini pahimman terän vie pois, mutta tuntuu silti aikas pahalle... Onneksi isukki taas kotona maanantaihin yöhön asti niin saa huilattua!

Kyllä tuntuu olevan kiire joulutontuilla maailmaan:/

Mitäköhän mahtaa kuulua Mealle ja Ninnulle?

Mulla nukku kaksoset alkuun samassa sängyssä (isäntä nukku toisessa huoneessa) kun joutu kumminki 3h välein herätellä syömään. Ne oli omissa vaunukopissaan, sellasissa pehmeissä, ja niissä pysy turvallisesti vaikka olivatkin pikkuruisia. Oli helppo siirrelläkin tarvittaessa. Muutoin oon sängyssä vauvat imettänyt, mutta sitten siirtänyt omaan pinnikseen. En oo oikeen pystyny muuten kunnolla nukkumaan kuin sellasta koiranunta.

Noppanoora kyllähän toi vähän huolestuttavalta kuullostaa, vaikka tietty välttämättä ei lapsivettä ole. Ite olen aina tunnistanut lapsiveden sen makeahkosta hajusta, mutta tietty jos ihan pieni määrä tulee kerralla niin voi olla ettei sitä erota. side kannattaa laittaa ja siihen jos jotain tulee, pystyy ne synnärillä tutkimaan siitä mitä nestettä se on.

Isäntä jäikin sitten yöks tonne kalasatamaan kun menevät aamulla heti nuottaamaan muikkua... Vähän meinas riita tulla kun se soitti, olin hiukan kireä kun se ei yöks tullutkaan (vaikka siitä oli kyllä jo puhetta aamullakin...) Ei vaan aina jaksa :( Eilen illalla puhuttiin tästä, että oon väsynyt siihen, että se tekee aina töitä, ja lupasi mulle jättää yhden viikonmittasen työreissun väliin ja yrittää olla kotona enemmän varsinkin kun jäitä alkaa tulla, eikä järvelle enää pääse. No katotaan, toivossa on hyvä elää...

Noppanoora, koita vaikka ens alkuun sitä talouspaprutestiä:
Taittelet talouspaperin pöksyhin, jos neste imeytyy paperin läpi, voi olla lapsivettä, jos jää paperinpintaan on valkovuotoo todnäk. Kovin kauaa ei silti kannata arpoa, vaan mennä äitiyspolille teettään testi. Jos on lapsivettä ja menee ennen rv34, niin 26-37%:lla alkaa synnytys kahen vrk:n sisään... Ite kuulun onneksi niihin loppuihin prosentteihin, jotka selviiytyy noiden kahen ekan vrk:n yli. Nyt 30 päivää kulunut lapsivesien menosta. Tai lorahteleehan sitä siis koko ajan edelleenkin.

Lapsivesien menoon liittyy uhkaavan ennen aikasen synnytyksen lisäks vielä liuta muita riskejä, jotka uhkaa sekä vauvaa että äitiä. Itekin sain heti kortisoonit ja antibiootit ja päädyin sairaalaan seurantaan ja vuodelepoon. En itsekään tajunnu, että kyseessä oli näin iso asia. Onneksi menin äippäpolille näytille enkä jääny miettimään!

Muokattu viimeksi:
Näillä viikoilla lapsivesiepäilyn kanssa olisin ainakin ite herkästi menossa näytille...

Vauvapesän meinasin minäkin hommata. Ihan kyllä kaupasta. Sit vois levollisemmin nukuttaa vieressä. Syötöt helppoja ja mulle unta. Kun en oo mäkää hyvä nukkuu vauvan kanssa. Nukun liian sikeesti ja voin siirtää unissani käden babyn päälle tms.

Vuodepotilaille voimia. Muistan kuinka rankkaa oli ku ite jouduin viimeks yhden yön olee osastolla ilman esikoista. En pystyny ees puhelimessa puhumaan hänelle. Joten en tiiä miten tommosesta kuukauden levosta ees selviää henkisesti. Äiti tai lapsi. Joten erityisesti voimia niille, jotka lapsista erossa kaiken muun kurjuuden lisäksi <3

Mitä on tämä punainen maito mitä valuu rinnoista!! Onko se vaan punasta maitoo vai onko siinä verta? Enteileekö tää rintatulehusta?! :o ei oo aiemmin ollut näin punaista!!! :O

Se voi kyll enteillä rintatulehdusta.. ittellä imetysaikana ollu rintatulehdus mutta niitä kotihoito-ohjeita ei viel kannata käyttää (rintojen pumppaus jne). Oisko jotenkin saanu kylmää rinnat liikaa? Ku ainoa mitä ittellä tulee ny mieleen että seurata, ottaa ehkä panadoli yötä vasten ja suojata rinnat hyvin lämpimästi ulkona ollessa ja ei yhtään ylimääräisiä puristeluja. Jos siell joku verisuoni esim rikkoutunu hiukan nii saa parantua sit. Jos kuume nousee niin sit kannattaa olla päivystykseen yhteydessä. Tai jos kuume nousee esim sunnuntaina nii ehkä neuvolaan sit maanantaina.

Njoo ku miulla on flunssa oireita nyt muutenkin ni mietin voisko herkemmi tulla sit tissitulehuskin :(

No rintatulehdus voi oirehtia myös flunssan kaltaisilla oireilla. Mutta voi siis ihan perusflunssaakin olla. Tulehtunu rinta yleensä tuntuu lämpimämmältä/kuumottavalta ja pahentuessa rinnassa näkyy punainen jälki. Kun voi ilman kuumettaki olla tulehtunu.
Kannattaa ny seurata tilannetta. Itte ottaisin sen panadolin ja sit yrittäis noita flunssan oireita helpottaa tai saada pois. Ja sit yritä nukkua :) ei ne tissit onneksi yhdestä rintatulehduksesta hajoa :) jos mietityttää ja jatkuu huomenna nii soitto joko päivystykseen tai synnärille nii kyll ne neuvoo mitä tehdä ja kannattaako näytillä käydä :)

Itekin huomasin sen vasta äskön. :wideyed: Puhelimella oon selannut tätä sivua ja ilmeisesti taas vahingossa painanut. Ei ollut siis tarkoitus vaan oli musta hyvä. Katoin kaksi kertaa :)

Eipä täällä osata nukkua,kurkku on niin kipeä ja mahassa kunnon bileet.
Hoitaja sano illalla että jos en saa unta,niin pitäis ilmottaa niille,niin antaisivat siihen jotain. Mutta kun miä en haluis ottaa mtn ylimääräistä lääkettä.. Joten taidan vaan olla hissukseen ja katsotaan miten aamulla kostautuu verepaineissa. Äsken mittasin,niin olivat suht hyvät :)
Ohoi nukkumatti,tuu tänne!

Hitsi kun ei saa ladattua äänitettä tähän...

Mitenkä ihmeessä voi nukkua vieressä kun on "katujyrä". Epäonneni sen kuin jatkuu vain.

Uskomatonta... edes mieheni ei kuorsaa noin :o ...sitä tosin tökkään kylkeen aina kun meinaa sabotoida uniani. Mitenhän tässä nyt toimisi korrektisti? -"anteeksi mutta kuorsaat niin että en voi nukkua. Olisiko sinulla nenäklipsua joka on tarkoitettu kuorsaajille tai jotain muuta vastaavaa"... x)

Toivottavasti toi mamma synnyttää ja pian että pääsee synnyttäneiden puolelle asumaan... Voi tätä sairaalaelämän riemua! :/

Muokattu viimeksi:
Sänkyostos on mielestäni kyllä yksi hankalimmista. Kun niitä kaupassa testimakoilee sen muutaman minuutin, niin miten sen perusteella voi oikeasti tietää, tuntuuko samassa sängyssä hyvältä nukkua myös monta tuntia putkeen? Kun ei noihin huonekalukauppoihin oikein voi yöksikään jäädä.. Opiskeluaikana olin sillä linjalla, että Jyskin halvimmalla joustinpatjalla tai käytettynä ostetulla runkopatjalla mennään.

Kunnes selkä teki kertakaikkisen stopin. Sen jälkeen olenkin sitten kokeillut vaikka mitä selkävaivaisten vyöhykepatjoja ym. mutta vasta Tempur on tuonut helpotuksen. Kyllä, se maksaa paljon, mutta olen ollut tuohon NIIN supertyytyväinen, sekä ennen raskausaikaa että nyt. Meillä Svanen patjat ja siinä päällä semmonen 7 cm Tempurin petari. Koskaan ei tarvi nousta sen takia keskellä yötä, ettei löytäisi hyvää asentoa tai että selkä puutuisi tai sattuisi. Ja tuo oli ihan normaalia aiemman patjan kanssa. Kuinka tuntuikaan ärsyttävältä, kun viikonloppuaamuisin kun olisi saanut nukkua, niin oli pakko nousta kukonlaulun aikaan, kun ei vaan enää selkä kestänyt maata missään asennossa. Joten hyvä sänky maksaa ittensä kyllä todellakin takaisin hyvinä ja levollisina yöunina. Niinpä kannatan tosiaan miettimään hankintaa myös muun kuin hinnan kannalta, jos vaan suinkin mahdollista! Kun vaan sitten aina tietäisi, että mikä on se hyvä kenellekin..

Voimia sairaalassa makoileville! Tuohon sänkyasiaan liittyen olen jo ehtinyt mietiskelemään, että minkäköhänlaiset sängyt siellä on, että ovatko ihan kivikovia. Tosin voi olla, ettei siellä muista syistä johtuen saa välttämättä kovin hyvin unta, mutta hiukan mietityttää jo etukäteen, että jos vauva (tai muitten vauvat) antaisivatkin nukkua, mutta sitten sängyn takia ei pystykään nukkumaan. No, olkoon sen ajan murhe tuo, katotaan sitten kuinka käy.

Hirni mullaki tuli jossain vaiheessa verta maidon mukana, mut ei kovin paljoa ja meni itsekseen ohi. Rinta oli hiukan kipee, mut mulla varmaan poksahti siellä joku verisuoni. Jos ei verentulo lopu, niin olisin yhteydessä synnäriin kyllä. Suojaa rinnat nyt lämpimästi ja yritä levätä ja ota tosiaan se panadol.

Takaisin