Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo-o ei ole lahjoja synnytyksen johdosta näkynyt:/ mutta enpä toisaalta kaipaakaan, saahaan siitä työstä maailman parhaan lahjan, oman pienen nyytin<3

Mulla täällä sairaalan laukun pakkaus työn alla vielä kun sais viimeiset omat vaatteet tonne laukkuun jahka ukkeli kolmen jälkeen nousee uuteen päivään :)
Joku ihme fiilis tuli tossa aamulla että nyt pitää nää rästi hommat tehdä pois... Kunhan ei alitajunta mitään yritä vihjata! Vielä muutama viikko niin sit saa tulla jos tahtoo, ei vielä!

Hei mammat, mitenkä tämä verotus menee tosta äitiysrahasta ja vanhempainpäivärahasta? Kun minä alan nyt saamaan tätä minimi summaa ensikuussa, 720,60 €/kk ja muistakseeni sillon joskus ku kattoin nii mun veroprosentti olis ollu 8 tai 9, eli ei tod mikään iso, niin pitääkö mun silti jostain hakea se erillinen tukiverokortti ja viedä kelaan, ku mies tuossa unissaan höpisi että vaikka mun veroprosentti oliskin nyt tuo 8, niin silti ne ottaa sen minimi 20 prosenttia pois??

Lilith kannattaa hakea vero kortti sosiaalietuuksiin ja silloin se on pienempi kuin 20%, itse tein sen virheen ekan kanssa että en hakenut ja ekana kk meni se 20% ja kyllä keitti!!! Mutta joo kannattaa hakea esim netissä ja ne laittaa sen siltä suoraan kelaan:)

Mä oon kanssa ihan pihalla näiden verojuttujen kanssa! Tänä vuonna ollu pätkätöiden vuoksi veroprosentti tosi alhainen ja silti ne nyt syksyllä verotti päiväkohtaisen tulorajan mukaan, eli ennakkopidätystä meni reilusti. Ois kiva nyt sit äitiysrahasta ym. maksaa "oikeaa" määrää veroa, ettei taas tarvii odotella seuraavan vuoden jouluun palautuksia (nim. joka joulukuu tullut sellainen 400-600€ palautuksia...)

Mä olin vielä 19 kun sain esikoisen ja kyllä suurin osa silloisista kavereista katosi sillä sekunnilla ku tyttö syntyi. Muutama hyvä ystävä jäi ja toki nyt jo enemmän "aikuisia" ystäviä opinnoista ja töistä ja perheen yhteisiä ystäviä eli ajat muuttuu. :)

Itsekään en aio isyyspakkausta väsätä. En sitä esikoisestakaan antanut, niin en tästäkään. Isänpäivänä toki annetaan esikoisen kanssa joku pieni lahja. Mielestäni isänpäivä on (meillä) ennemminkin lasten ja isän välinen juhla eli olkoon esikoinen vielä siinä pääroolissa lahjaa valkkaamassa ja antamassa. Ensi vuonna sitten erilailla. :)

Osaatteko sanoa kuinka nopeesti rautatabut alkaa nostaa hemoglobiinia? Mulla oli viime viikolla neuvolassa 111 ja alotin silloin noita syömään. Mulla menee tosin toi Omeprazol joka heikentää imeytymistä huomattavasti. :|

Ihanaa Metsäläinen, että pääset vähän liikkumaan! :) Ja ihanalta kuulosti Lilith teidän yhteinen hetki. :)

Catherine mulle neuvolassa sanoivat että rautatabut alkaa nostaa vasta 2-3 vkn päästä aloituksesta...:)

Me ei edes lahjoja vaihdeta isän/äidinpäivänä lapset toki tekee kortit, ja sitten hemmotellaan, aamupalat katetaan kauniisti pöytään, tehdään herkku päivällistä ja sitten illalla lasten nukkumaan menon jälkeen vapaa valinnainen toive ;) mutta näin meillä. Me panostetaan enemmän yhteiseen aikaan ja olemiseen, eikä niinkään varsinaiseen materiaan.

Kyllä näinkin pieni vapaus on ihanaa. Tosin niin kökkö kunto neljässä viikossa tullut, että saan tosissaan nyt pötköttää ja kerätä voimia, että jaksan päivälliselle kävellä... Uskomatonta.

Tsemppiä Tatalle pelkkään pötköttelyyn. Kyllä on netflixiä tullu katottua ja tv:tä kuukauden aikana enempi kuin monena vuonna yhteensä!

Mietin itekkin nuita äitiysrahoja ja vähän ketuttaa, että tulee nyt ns. rahaton jakso, kun opintotuki loppu ja äitiysrahat tulee vasta enskuun lopussa. Noh! Onneksi on tuo komeampi puolisko niin pärjätään tää hyppy kausi. Sossulta en ees uskalla mennä kinuamaan ku ollaan tehty poikakaverin kanssa, kun sillä ei oo nettipankkitunnuksia, että on antanu käteisenä ja mä oon laittanu mun tilille automaatilta rahat laskuihin. :D toisaalta, ei mulla oo kamala tarvekaan siihen

Ihanaa, jos näin vois sanoa, että en oo yksin yksinäisyyteni kanssa. Meidänki pitäis tehä tollanen treffipäivä oikein olan takaa joku päivä, nyt ollaan lomailemassa sukulaisilla ja olkkarissa nukutaan niin ei oo kauheena sekstailtu. No ei siinä onneksi oo kiirettäkään.
Ukkoa oon kyllä joskus yrittäny pakottamalla pakottaa olemaan kotona mutta noh, arvatakkin saattaa ei ollut oikea tapa ollenkaan. :D turhautti vaan kun jätkä tulee aina aikaisintaan 9 aikaan kotiin illalla ja lähtee aikasten aamulla, on niin paljon harrastuksia sun muita. onneksi nyt on alkanu rauhottumaan ja mä taas oon tästä antisosiaalisuudesta alkanu nousemaan.

Vitsit ne äitiysrahatkin vielä. mullekki sanottiin että menee 20%, vois kyllä yrittää kikkailla jotenkin, tuohan on ihan naurettavaa musta että miksi valtion antamasta rahasta pitää verottaakkin vielä? antaisivat vaan sen tietyn summan niin ei tarttis hajota näihin. No mullahan opiskelijana nousee tulot enisveis, saan tuon asumistuen vielä kaiken päälle.

On kyllä ressaava lokakuu, pitäis vielä kouluhommat kunnialla jaksaa loppuun ja sitten vielä on näitä pikku asioita mitä pitäis muistaa. sinänsä lukujrjestys ei oo yhtään tiukka, mutta on niin sikana itsenäisiä kursseja tässä jaksossa, että hukkuu tähän! Niin ja kiinnostus alkaa olla tässä -10% luokkaa, haluaisin vaan keskittyä mahaani :D
NOH onneksi se koulu siellä odottaa ja teen nyt niin pitkälle kun jaksan vaan. Äiti on topuutellu mua että hänellä meni plörinäksi aina opiskelut ku lapsi oli tulossa, mutta ajallaan koulut sai kyllä tehtyä ja onhan tuo mun supermamma jo tohtorin hattua alkanu sovitella päähän vaikka nuorimmainen on 5-vuotias ja töissä käydään samaan aikaan. :)

Mites muuten ootte ajatellut tehdä äitiyslomalla? Mietin vain että jotain aktiviteettia pitää kai keksiä ettei ihan jää kotiin lojumaan. Toki jos pystyy! Mulla on vielä uimahallista kausikortissa kymmenisen kertaa jäljellä niin sinne kai aion suunnata heti, nyt ei enää energiaa taho olla koulupäivän jälkeen.

mulla kans oli omeprazol ja mähän söin sitä kuukauden eka ku hg oli 113, mitattii kuukauden päästä nii hg oli 98. nostettii omeprazol 2 tabuun päivässä nii 2 viikossa oli noussu tuosta 98 tuonne 113 takasin

oi ihanaa, sain hoidettua pelkällä puhelinsoitolla ittelleni tuon verokortin sosiaalietuuksiin! Ei tarvinnu lähtä mihinkään, niin ku oltii miehen kans sovittuki, viltin alla koko päivä ja kuumaa kaakaota :Heartred

Justme
, kannattaa tosiaan hoitaa se verokortti noita sosiaalietuuksia aatellen sinne kelaan. Minäkin soitin vaan kelaan, ja pyysin heitä kertomaan paljon ovat tänä vuonna maksaneet minulle yhteensä veronalaisia tuloja, ja paljon se ennakkopidätys niistä kaikista on ollut. Nämä kun kirjoitin paperille ylös ja soitin sen jälkeen verokortti numeroon, annoin tiedot heille ja laskelmat paljon tulen saamaan vielä tänä vuonna veronalaista bruttotuloa (eli tuon 2 x 720,60 € äitiysrahaa) niin laskivat mun veroprosentiksi 0,00€ ja lupasivat laittaa heti sähkösesti tiedon kelaan ja mulle postissa tiedoksiannon :happy: Kuulostimpa niin fiksulta :grin

Mä tein meiän isukille pakkauksen ihan vaan koska tykkään antaa lahjoja :) Ja kun isänpäivää meillä kuitenkin jo vietetään. Vähän on jotain vauvalle, jotain isille ja jotain myös esikoiselle. Leffaliput pojille ja ehkä joku lahjakortti yhteisiin touhuihin ainakin suunnitteilla. Mieheltä en mitää toivo, ku on niin huono ostaa mulle mitään, vaiks oon maailman helpoin tapaus omasta mielestäni :D

Mullakin tulee toi minimin mukaan toi äippäraha, ja eka osa on tuon 720,60€ koska se tulee ekalta 50päivältä. Sen jälkeen sit se on 600,50€/kk... Ja en oo kyll vieläkään muistanu soittaa verotoimistoon.. :(

Pitäis kyllä tosiaan alkaa miettii, et miten tuota miestä nyt isänpäivänä muistaa... esikoinen saa varmaan jotain väsätä ja jos ite tkis hyvää ruokaa :) Viime isänpäivänä mies ei halunnu kakkua ollenkaan vaan tilas multa häränhäntäkeittoa ja sitä sai :) Meilläkää ei oo ollu tapana mitenkää suureellisesti muistaa, synttäreinä sitte vähä enemmän. Nostalgisena tulee mieleen oma eka äitienpäivä ku esikoinen oli pariviikkonen :') Itellä oli vaan tuhannen absurdi olo kun mies kanto kaupasta ruusuja, ei sitä tajunnu vielä ollenkaan et oli oikeesti äiti.

Kohta pitäis lähtee synnärille tutustuun. Harmi ku mies ei pääse mukaan ku ei ollu ipanalle ketää hoitajaa :( Noh, toivon vaa et en tällä kertaa panikoidu yhtä lahjakkaasti ku viime äippäpolireissulla, en kyllä ees ymmärrä, mistä se hirviä apua-meillä-on-kohta-vauva-paniikki oikee hiipi :P

Ja mies siis innoissaan kun saa jotain. Pakkausta en ottanu, ni käytin sen 140€ tohon pakettiin :)

Nannuska mulla on aika sinne pelkopolille 25.11. Hiukan mietityttää, millasta apua siitä olis, mutta avoimin mielin aion sinne mennä..

Väsyttää niin kauheesti... Ja yhtäkkiä tuli kauhee paniikki, että miten jaksan kaikki valmistelut vauvan tuloon ja jouluksi tehdä kun voimat menee täysin tähän arjen pyörittämiseen ja päivättäiseen perussiivous ja pyykkirumbaan? Kaippa täytys tehdä joku aikataulu kaikille hommille, ja jakaa vähän joka päivälle. Ja toisaalta, pitäis muistaa /tajuta, ettei maailma siihen kaadu, vaikka ei kaikkee jaksais tehdäkään...

Tänään muuten poksahti rv 30 :)

Jees, kiitos tosi paljon neuvoista! Toki kelpaa n. 200e enemmän kuukaudessa! Vaikuttaako tähän ku verokortille soittaa niin tuo asumistuki? Sitä en tiiä vielä tarkkaan ei oo tullu päätöstä. Mutta tuskin se ainakaan paljoa vaikuttaa

Täälläkun näyttää olevan aika paljon opiskelijoita, niin miten te hoidatte tuon veroprosentti muutoksen vai tarvihteeko muutella ollenkaan? Minulle on vieläkin vähän epäselvä miten paljon tukia tulen saamaan ja mihin tukiin oon edes oikeutettu. Minimi äippärahat myönnettiin opiskelujen takia, mutta saako tuon lisäksi hakea asumistukia sun muita? Tietääkö kukaan. Meillä siis molemmat minä ja ukko ollaan pääsääntösiä opiskelijoita, joten tuskimpa toisen tuet vaikuttaa päätöksiin mitenkään...?

Takaisin