Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nannuska koeta saada nyt levättyä jos vaikka saisit supistelut loppumaan tai ainakin vähentymään!

Anteeksi omanapailu, mutta mua ärsyttää ihan suunnattomasti nämä puutuneet sormet ja särkevät kämmenet :( Ja lääkäri sanoi, ettei mitään voi tehdä, kun johtuu turvotuksesta. Ärrinmurrin :(

Mulla oli viimeks tuo sf mitta 31cm ja viikkoja oli 27+6, reiiiilusti siis yläkäyrän yläpuolella. Terkka mittas kahteen kertaan kun ei ekalla kerralla meinannu uskoa, mutta eipä siitä mitään sen kummempaa sitten sanonu, mihinkään kontrolleihin laittanu tai muuta. Musta tuntuu, että enemmänkin kuvaa kohdun tilavuutta ja kasvukykyä enemmän kuin itse vauvan kokoa. Mulla ainakin ultrissa aina ultraaja sanonut, että lapsivettä runsaasti ja kohtu siis sen takia kans iso. Mun oman äidin neuvolakortteja kattelin kun porukoilla kävin ja hällä kans menny aina tuo sf reilusti yläkäyrän yläpuolella. No kaikki sisarukset ollaan oltukin sitten reilusti yli nelikilosia! Ite kyllä niin toivon, että ensisynnyttäjänä varsinkin ei tarttis mitään 4-5 kilosta alkaa punnertaa.

Anteeksi omanapailu, mutta mua ärsyttää ihan suunnattomasti nämä puutuneet sormet ja särkevät kämmenet :( Ja lääkäri sanoi, ettei mitään voi tehdä, kun johtuu turvotuksesta. Ärrinmurrin :(

Jos mies antaisi käsihieronnan niin auttaisi edes vähän? =)

Itsellä tuntuu loppuvan aika. Paljon pitäisi keretä ennen vauvansyntymää ja itse kun mitään ei voi tehdä (muuta kuin orjuuttaa toisia) niin hommat tuntuu käyvän niin hitaasti x/

Onhan siinä toki vauvan syntymänkin jälkeen hetki varmasti ainakin meidän tapauksessa ennen kuin vauva kotiutuu mutta olisihan se kiva että kaikki on valmiina siihen kun h-hetki koittaa =) Joutuu tekemään niitä erikoisjärjestelyitä kotio että voidaan viel "muutama" kk kaksiossa sitten asua suht. mukavasti xD

Saan tässä jännätä että missä vaiheessa (toivottavasti ei vielä tässä kuussa) lääkärit päättävät että nyt on tullut aika pienellä syntyä. Kovasti alkanut kyllä itse hommautumaan mahasta pois mutta lääkäreiden pitää pysyä askel tai muutama edellä. Ei voi antaa synnytyksen itsekseen lähteä käyntiin tms. Eli varmaankin ensi kuussa sit "homma hoidetaan käsikirjoitetusti" x) ...Ihan erilainen tämä raskaus kyl kuin ensimmäinen kaikkine juttuineen nyt.

Mulla oli samaa vaivaa muutama kuukausi takaperin. Kokeilin sellaista öisin että laittaa kädet tyynylle niin että ranteet pysyy suorassa. Eli toinen tyyny pään alla olevan tyynyn viereen ja siihen kädet niin saattaa helpottaa, niin että sais ees nukutuksi. Inhottava vaiva. Mulla tuli itku sen säryn kanssa monta kertaa. Sitten se vain meni ohi, jossain vaiheessa. Nyt on alkanut turvotus käsissä mutta vielä ainakaan sama kipu ei ole tullut takaisin. Jomotusta kylläkin..

Joo siis mulle terkka sano tosta sf mitasta, että se ei kerro kyl vauvan kokoo yhtään. Enemmänkin se, jos alkaa menee ylös ja alas käyrä niin sit pitää hälyytyskellojen soida. Siis jos se sf mitta pienenee ja isonee, tulee sellasta siksakkia käyriin.. Eli vaikka iso sf mitta niin ei tarkota isoa vauvaa.

Kannattaa kysyä neuvolasta. Muistaakseni melatoniinissa oli jotain rajoitteita. Ite joskus söin raskauden aikana mirtazapiinia puolikkaan tabletin unettomuuteen, mut senkin lääkärin luvalla tietenki.

Tata jospa se pieni jakaisi sinne ensi kuulle, eihän tässä enää montaa viikkoa:) paljon voimia sinne sängyn pohjalle!

Tällä pamahti tänään 32 viikko käyntiin, ei olis enää montaa viikkoa niin saa pienen joulu ihmeen, ilon, oman pienen rakkaan syliin... En malta odottaa<3
Tässä sen kunniaksi rv 32 masukuva

ImageUploadedByVau Foorumi1444276306.388983.jpg

Ai niin hilla tällä kanssa jäätä käsi ja jalka turvotus:/ mulla ainakin auttaa kun juo vähän enemmän vettä ja että pistää isukkin hommiin eli hieromaan nestettä liikkeelle! Tiedän ja tunnen tuskasi, tsemppiä :)

Ravistelu auttaa tietysti ensiapuna puutuiluun, mut rannetuet on iso apu jos rannekanavat oireilee. En tiedä saisko tk:sta lainaan rannetukia, mut löytyy niitä ihan apteekista tai vaikka prismastakin. Yöks ainakin käyttöön, mut kyllä niistä päivisinkin on apua kun pysyy ranteet oikeassa asennossa :) Toinen on niskan ja hartioiden jumppaaminen, itellä kun häikkää tuollakin niin vetää jumit sormiin asti.

Turvotukseen tosiaan auttaa kun juo reippaasti, karsii ainakin höttöhiilarit ruokavaliosta ja muistaa magnesiumin ja suolan tärkeyden.

Kyllähän sitä aina toitotetaan, että eka menee yli ja ite olin siihen varautunut.. No typyhän syntyi 38+1, melkonen ylläri oli :) Normaali täysiaikainen raskaus kestää 37+0-41+6 viikkoa, suurin osa vauvoista syntyy +-2viikkoa lasketusta ajasta, et mahtuuhan siihen aikaa millon syntyä :D

Heipsulat taasen... Eilen olin siellä polilla hepatoosiseurannassa, toistaiseksi jatketaan näin ja meen taas viikon päästä verikokeille, tarkkaillaan ettei sappi innostu nousemaan...
Istuttivat mua tunnin käyrällä, ku oli ilmeisesti heillä hyvää aikaa... mulla oli häntäluu ja takamus niin puuduksissa sen jälkeen ettei tosikaan... haukuin ekana niiden tuolin pystyyn kun tulivat päästämään mut siitä irti..
No tosin, ei siinä normaalisti tuntia istutakkaan, mut silti!
Sit mulla olis tällanen hiukan vaikeempi kysymys.. Esikoinen on ollut tän viikon TET-jaksolla mun siskon luona eri paikkakunnalla, oon tänään menossa hakemaan neidin kotiin ja siellä selvis,että perheen yhdellä lapsella on enterorokko, eli rakkulat oli heti maanantai-illalla nousseet...
Onko mitään mitä voisin tehdä ehkäistäkseni tartunnan itseeni? Paitsi jos tungen sen lapsen suodatinkankaaseen viikoks? :smiley-angry026 (tämä oli siis vitsi...!)

Muokattu viimeksi:
Korvien väli hommia! Siis kuvitelkaa nyt. Jätin työstressin taakse ja eka yö pitkään pitkään aikaan kun ei kertaakaan supistanut! Voi riemua. Tyttökään ei jaksanut aamulla lähteä hoitoon, eli tänään vietetään löysempi päivä ja mennään illalla muskariin.
Kovasti olis kaikkia tytön vanhoja juttuja myytävä pois mutta oon niin huono noissa fb kirppiksillä myymään mitään kun en kertakaikkiaan tajua mihin niitä kuvia ladataan, eli täytyisi roudailla kuorma jonnekin oikealle kirpputorille. Kova homma mutta jospa niistä jonkun euron sais niin olis kiva.
Tohon rannepuutumiseen mulla auttoi vaan sisukas venytys ja pyörittely, ihan hirveä vaiva ja tässä raskaudessa sitä ei vielä 'kopkop' ole ollut. Esikoista odottaessa se kesti miltei koko raskauden ajan. Tsemppiä sen kanssa kärsiville, helpottaa kun raskaus päättyy ja turvotus hellittää.

Meillä työfyssari sanoi, et liikaa ei kannata niitä ranteita jumpata ja väännellä, kun just se perus suora asento on se, missä ne hermot on vähiten pinteessä. Käden lepuuttaminen käsi pystyssä hyvä. Ja ne rannetuet. Ja oon huomannu, et kännykän näprääminen aiheuttaa helposti kans puutumista.

Täällä puolestaan varauduttu siihen että kuopus syntyy ennenaikaisena kuten esikoinen, viime päivinä ollut voimakasta painontunnetta alhaalla, vihlontaa ja supistellut. Huomenna tutkimukset Naistenklinikalla niin toivottavasti ei tule huonoja uutisia

Magnesiumia kannattaa vetää sit reilummin jos ei tunnu auttavan.. Mulla auttanu levottomiin jalkoihinkin ja kunnon suonenvedoilta välttyny kokonaan. Aamusin kalsiumnapeissa tulee samassa mankkua ja sit erikseen vielä vedän tabun mankkua. Illalla jos jalat tuntuu levottomilta tai on oloa, että alkas suonta vetää niin vedän sitä yötä vasten tabun mankkua kans. Apteekista myös saatavana ihan suihkeena magnesiumia. Sit se muoto kannattaa katsoa, kun jotkut magnesiumit vetää vaan pakin sekasin ja imeytyvät heikommin kun toiset, nyt ei harva pää muista, et mikähän se paras magnesiumin muoto oli, mut selvinnee googlen avulla :)
Parhaiten imeytyvä muoto on tietääkseni magnesiumsitraatti.Oon syöny tabletteina,mut kuulemma suihke/nestemäinen imeytyy parhaiten.Kannattaa ottaa illalla.Mulla on auttanu ennen raskautta päänsärkyihin esimerkiksi.Ja nyt liitoskivut helpotti,niihin auttoi magnesiumsitraatti 400-500mg/vrk,tukivyö ja uinti.:) Uskoisin,että magnesium tehoaa myös kivuliaisiin ennenaikaisiin supisteluihin,se kun vaikuttaa nimenomaan lihasten/nivelten sähkökemialliseen aineenvaihduntaan.Magnesiumia saa muuten mm.vihreistä vihanneksista.

Täällä puolestaan varauduttu siihen että kuopus syntyy ennenaikaisena kuten esikoinen, viime päivinä ollut voimakasta painontunnetta alhaalla, vihlontaa ja supistellut. Huomenna tutkimukset Naistenklinikalla niin toivottavasti ei tule huonoja uutisia
Toivottavasti teidän pikkuinen vielä pysyis mahassa mukana! Ootko sä kuinka pitkällä?

Takaisin