Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko kukaan käyttänyt melatoniinia unettomuuteen? Nim. takana 3 h unta.

Oon ite ennen raskautta käyttänyt melatoniinia ja kysyinkin heti ekassa neuvolassa siitä. Ei suositella raskaana olevalle. Sitä ei ole kunnolla tutkittu (jossain eläinkokeissa havaittu sikiön hormonitoiminnassa muutoksia), joten mielummin sitten unilääkettä, joista on hyvät raskaudenaikaiset tutkimukset ja ovat varmasti turvallisia.

Lilith, kumpi teille taas oli tulossa? :) tytöt kuulemma majailevat alhaalla, ja näin on ainakin meillä :)

Hansu synnytystapa arvio on sellainen missä lääkäri ultraa vauvan koon, asennon ja tunnustelee tai laittaa magneettikuvaan jossa katsotaan lantion tilavuus :) ei Espoossakaan kaikki siihen "joudu" harvat valitut vain!

Hilla jäin esikon kanssa saikulle puolenvälin tienoolla ja muistaakseni sain ihan täyttä palkaa... Korjatkaa jos muistan väärin:)

Saini mullakin oli muutaman päivää vasen kylkikaari älyttömän kipeä, hengittäminenkin sattu ja muutenkin todella vaikea olo! Vaavi mulla oikealla puolella, joten en tiedä liittyikö mitenkään sen asentoon? Mutta meni ohi Itsestään ja en asiasta hirveän huolissaan ollu, mutta jos sua huolettaa niin kannattaahan siitä soitella neuvolaan ja kysellä:)

Mulla tyttöjen kanssa oli maha todella alhaalla;) toisin on nyt... Vitsi kun ei ole enää verrokki kuvia puhelimessa:/

Tyttö tulossa :) Tykkää siis vissiin majailla alhaalla :D Mulla tosiaa tällanen.. Vesimeloni maha mikä valuu navan kanssa tonne alaspäin, tosi hämyn ja härskin näkönen ku aivan edestä päin kattoo :D

Aattelin että oottelen että miten tuo kipu etenee. Syötiin kyll hernekeittoo tänään. Plus sit flunssakin sit näköjään estelyistä huolimatta pääsi iskemään :( meinasin alkaa pelkäämäänkin jo kun esikoista oottaessa ainoa flunssa oli just ennen synnytystä :D ettei vaan kato enteilis taas samaa.. silloinki raskausaikana pääsin helpolla flunssien suhteen. Paitsi se ennen synnytystä ollut.
Maanantainahan mulla ultraan meno kii kattoo miten yö menee ja onko aamulla samat kivut nii kattoo jos soittaa tarttee

Magnesiumin vuorokausiannostuksen suositus on 350mg.
Hyvä tietää.400mg voi kyllä hyvin ottaa.On tämäkin yleinen suositus.Voi myös ottaa esim.alkuillasta 200mg ja ennen nukkumaanmenoa 200mg,niin ei tuu vatsalle niin paljon kerralla.

TES määrittää sairasloma-ajan palkan. Ite sain esim 28:lta päivältä ja nyt sairauspäivärahalla.

Välttämättä synnytystapa arviossa ei ultrata vaan lääkäri saattaa vaan käsi kopelolla arvioida onko lantio tarpeeks tilava vauvan synnyttämiseen vauvan kokoon nähden. Minun ymmärtääkseni (ainakin täällä) tehdään se kaikille viimesellä nlalääkäri käynnillä (noin viikolla 36). Näin ainakin minulle on tehty esikoisesta :)

Juu sama täällä, kerran ollut ultrassa jossa katsottiin vauvan painoarvio, muuten aina lääkäri käsin tunnustelee vauvan kokoa lantioon nähden. Täällä kanssa tuo tehdään viikolla 36-37.

Kyllä tää raskaus on vaan niin outoa aikaa, viime yönä (kun 2h pyörimiseen nukahdin:() näin sitten niin outoja unia, tyyli luokkaa walking dead:/
Kyllä niin huonosti nukuttu yö takana, levotonta pyörimistä, raajojen puutumista ja kramppeja:(

Saini jospa ei nyt vielä olis synnytys flunssaa:D

Äippä mäki näin zombi unta. :D Siinä oltiin miehen kanssa kahestaan pakomatkalla ja oltiin sit kauppakeskuksessa hankkimassa tarvikkeita, kun zombilauma hyökkäs. Sit jouduttiin miehen kans erilleen. Aloin ite esittää zombia ja ettii miestä. Harhailin sinne suuntaan minne olin sen nähny viimesimmäks menevän. Sit surku oli ihan valtaisa ku löysin miehen muuttuneena... Kauhee ikävä iski samantien ja sit heräsin niin oli pakko kömpiä miehen kainaloon.
Kauheesti on nyt raskauden loppuaikana näkyny painajaisia, mut toisaalta paljon näkyy kyl niitä seksiuniakin :D

Meillä oli eilen synnytysvalmennus ja tietty näin sit yöllä unta synnytyksestä. Lisäks näin unta, et meillä oli kaks pientä vauvaa, olivat siis tulleet vajaan vuoden erolla toisistaan. Ja se pahin! Näin unta, että meillä joulukuun mammoilla oli miitti sovittu jollekin sunnuntaille klo 15 ja heräsin ihan väärältä paikkakunnalta vasta siihen aikaan. Olin ihan murtunut, kun tajusin, etten ehdikään tapaamiseen. Että tällästä :D Olis kyllä kiva joku miitti järjestää, mutta ei varmaan enää onnistu ennen poksahduksia...

Juu-u kyllä täälläkin seksi unet on tuttu juttu;) onneksi mies jää 5 pv/yön vapaalle niin ei tarvii vain uneksia... Me saadaan tyttöjen kanssa viettää la tyttöjen päivää kun mies lähtee remppaa porukoilleen ja tulee vasta su takas :( onhan se tietysti niinkin että ikävä on välillä hyväksi <3

Musta tuntuu, et Turussa synnytystapa-arvio tehdään vähän kenelle sattuu. Ainakin suurimmalle osalle ensisynnyttäjistä ja poikkeustapauksille. Mut ultraa siihen ei vakkaristi kuulu.

Itse muistelen esikoisen kohdalla neuvolatädin sanoneen että muuten se synnytystapa-arvio tehtäis neuvolassa lääkärin toimesta mutta radin takia mulla sit tehtiin Tyksissä ja ne ultras sit samalla. Kyll se lääkäri lantionki kokeili sit. Itte ihmettelin sitä ku esikoista odottaessa rv28 tienoilla oli neuvolalääkäri nii hän oli jo kopeloinu lantion ja kertonu alatiesynnytyksen onnistuvan.

Flunssa vaan tuntuu pahenevan :( päässäki tuntuu humisevan. Yöllä sit huomasin että pari kertaa supistelikin. Ei kyll onneksi kivuliaita ollu mutta selkäkivutki levinneet koko alaselkään niin herkästi noi harkat ottaa sinneki. Tukivyötki muuten joutunu heittää kaappiin ku painaa nii kipiästi kohdun alareunaa häpyluun yllä. Onko toi sit liian pieni koko mulle vai onko vauva vaan laskeutunu sen verran alas että ei pysty pitää mitään tiukkaa siin enää?

No ei oo onneksi enää pitkä aika :) 7 viikkoa niin ois täysaikainen <3

Mullakin ollu suppareita.. sen takia tänää parit virtsa testit (bakteeri seulonta ja klamydia koe) ... oon niin loppu jotenki.. eilen vaan itkin suoraa huutoa suihkussa :(

Täällä kanssa yksi uupuneen oloinen. Eilen tuli itku kaupasta pois lähtiessä kun ei vaan pystynyt kunnolla edes kävelemään, mies oli vähän ihmeissään että mikä nyt tuli...Tosiaan siis yhden tunnin kauppareissu matkoineen ja tuli niin jotenkin turhautunut olo kun ei edes shoppailla pysty :smiley-angry017

Onko jollain muulla ollut tai tietäisi mistä voisi johtua kipu aivan navan vieressä. Eilen illalla alkoi tuntua vasemmalla puolella navan vieressä noin 2cm alueella kipu ja se kohta oli ihan kosketusarka ja kääntyminen ja liikkuminen sohvalla istuessa sattui. Illan aikana helpotti ja nyt ei tunnu mitään vaikka samasta kohti painaa.

Takaisin