Joulukuun mammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Esma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä oon sit varmaan poikkeus ku ei oo ollu mitään kipuja.. Ei edes mitään vihlontoja. Välillä on noita menkkakipuja, mut ne ei oo kovia. Joskus selkä jumittuu, mut seki on vähentyny nyt. Syönnin jälkeen vain täysi olo, mut muuten välillä jopa unohdan olevani raskaana.. :O

Nyt muuten pakko samointein vinkata muille mammoille mun uutta ruoka kokeilua, meillä nää lapset siis todella huonoja syömään vihanneksia, ja tähän asti esim tomaatti kastikkeeseen upottanut ja piilottanut. No nyt sitten tein päivällistä ja paistoin koe vedoksen juustoisia kukkakaali pihvejä (yhteishyvän resepti lehdestä) ja voi vitsi kun oli hyviä ja tytötkin tykkäs:) sen seuraksi päivällä sit juuresmuussia niin saavat päivän vihannes suositukset syötyä:)

Olen vähän luihu:D nämä siis ei syö mitään muuta vihanneksia kuin kurkku,tomaatti, porkkana ja paprika... Joten täytyy olla luova että saavat kasviksia kattavammin:)

Huh, kaikki kunnossa. Vaavi on niin keskiarvoilla kun olla voi, painoarvio 1600g (viikot 30+2). Kohdunsuulla kaikki hyvin myös. Sairaslomaa sain supistuksiin ja särkyihin kuitenkin tän ja ens viikon. Ja bonuksena 6 akupunktioneulaa päähän selän kipuja varten. Kaikkea pitää kokeilla kerran :D

Tää on kyllä ihana palsta ku kaikki yhessä toinen toistaan tukee :) Voimia kaikille kipujen ja vihlontojen kanssa kärsiville! Itselläkin eilen oli todella inhottava päivä. Ei varsinaisesti supistuksia ollut, mutta vähän väliä mahaa kivisti ja kiristi eikä tiennyt miten päin olla. Olen päätellyt ettei ole harjoitussupistuksia kuitenkaan, sillä nämä on ollut pidempiaikaisia tuntemuksia. Eikö ne harkatkin helpota aina aika nopeasti?

Kävin pari-kolme viikkoo takaperin tuosta samasta kivusta (joka silloin oli paljon voimakkaampi, herätti yöunesta ja kiusasi aamulla) ihan lääkärin juttusilla, mutta kaikki oli silloin kunnossa ja meni levolla ohi. Eilenkin otin sitten levon kannalta koko päivän ja tänään taas olo tuntuu paremmalta. Kai se vaan kiristelee kun maan vetovoima alkaa tuota pallomahaa vetää puoleensa :grin

Sitä kyllä alkaa selkeästi tiedostamatta ja ihan tiedostaenkin valmistautumaan tulevaan synnytykseen. Oon nyt kolmena perättäisenä yönä nähnyt unta joko synnytyksestä tai sitten siitä vauvasta. Kivoja unia ovat olleet, ei onneksi mitään painajaisia. Jostain alkaa hiipimään pieni jännitys ja epävarmuus, mutta sit kuitenkin samalla ilo ja kärsimätön odotus tulevasta. En ole aikaisemmin näitä juttuja pysähtynyt miettimään, olen jotenkin koko synnytyksen sivuuttanut, mutta ehkä viime ja sitä edellisellä viikolla olleet perhevalmennukset ovat sitten saaneet iskostettua päähän sen, että tässä oikeesti ollaan jo ihan lähellä :)

Niin, maksa-arvot oli vähän koholla, muttei mitään hälyyttävää vielä. Ens viikolla uusi näyte ja katsotaan mihin kehittyy.. Sais se hepatoosi vielä pysyä poissa..

Täällä Wildis sama, kiva kuulla etten oo ainoa :D Eilen illalla salin jälkeen just mietin et tuntuu ettei ole edes raskaana kun olo on niin hyvä! Mulla kans pari kertaa ollut niitä menkkamaisia kipuja mut eipä muuta..
Tsemppiä kaikille kipujen kanssa kärvisteleville!! Niin hankala itse samaistua kun ei tiedä noista mitään, mutta toivotan teille kovasti voimia!! Onneksi ei ole odotusta enää kauan jäljellä :)

Mulla meni ekaa odottaessa raskaus ilman mtn ongelmia, ei mtn kipuja ollut ja normaalisti liikuin loppuun asti. Sillon kävi kyl mielessä, että mitähän ne ihmiset ruikuttaa raskaudesta ja kivuista yms... No tokassa raskaudessa ei tarvinnu enää sit ihmetellä ja nyt ei varsinkaan :D

Mulla supistelee välillä kipeästi ja ei auta lepo, mut sit harkkarit ei satu ja ne menee nopsaan ohi, joskus lepoa vaatii, mut kuitenkin selkeä ero noilla. Sit on sitä paineen tunnetta just kun noita kovempia supistuksia.

Meillä penskat syö hyvin kasviksia, jokaisella ruualla niitä kuitenkin tarjolla. Välillä toki vaihtelee, et uppoaako lämpöset vai kylmät kasvikset, mut vaihdellen niitä tarjotaan. Keitot on kyllä hyviä kun niihin saa älyttömän määrän uppoamaan kasvista, mut onhan se toki työlästä se kuoriminen ja pilkkominen.. Välipalaherkkuina välillä sit dippikasviksia, tuntuu uppoavan hyvin. Esikoinen varsinkin syö mieluummin raakana porkkanan, kukkakaalin, lantun, kaalin jne.

Itsellä tänään hyvä päivä, ei väsytä, ei supistele eikä sietämätöntä selkäsärkyä. Tsemppiä kaikille erilaisten vaivojen ja huolien kanssa kamppaileville.

Tänään oli viikkoultra. Vauva liikkui aktiivisesti ja oli aikalailla poikkiteloin masussa. Mut laitettiin nyt pää alaspäin makuulle, että jos paine siirtyis kohdun alaosista pois ja pikkukaveri innostuis vedettömässäkin tilassa mönkiin pää alaspäin... Toivotaan näin, sitten vois alatiesynnytyskin tulla kysymykseen! Ja seki vielä, että jos vauva tukkis kohdun sisäsuun päällään niin napanuorakaan ei olis niin vaarassa tuikahtaa kohdunkanavaan. Kohdunkanavaa kuitenkin 2,5cm jälellä ja ulkosuu kiinni. Tuli vaan heti lounas pukluna sieraimien kautta pihalle, kun tää asento ei ehkä ihan luontevin...

Tulehusarvot ja supistukset pysyneet poissa. Verta on taas vuotanu pari päivää, mutta kuulemma ok.. Vauvan painoarvio 1270g.

Tsemppiä meille kaikille eri tilanteisiin!

Metsäläinen kiva kuulla, että tilanne tällähetkellä hyvä. Nyt toivotaan että vauva kääntyis itse, niin alateitse synnyttäminenkin olisi mahdollista.

Hyvä, että teillä on siellä Metsäläinen kaikki hyvin :) Voimia pötköttelyyn, toivotaan, että vaavikin siitä vielä kääntyy.

Itsekin sain siellä äippäpolilla käytyä. Istukka oli onneks siirtyny kauas kohdunsuusta ja kaikki oli muutenkin ok :) Vauva näyttäis vaan olevan vähän pulskanpuoleinen, joten haluavat kontrolloida kasvua kahen viikon päästä, kun esikoinen oli aika iso. Napavirtauksissa oli kans vähän jotain, mutta lääkäri meinasi, että se voi olla vaan mittavirhekin kun lapsivettä kuitenkin on ihan normisti ja vauva liikuskelee hyvin. Sekin kuitenkin katotaan sitte vielä tuolla kontrollissa. Herkkuja pitäis kuulemma kiskoa vähemmän ja liikuntaa lisätä >.< Ipanuus on tällä hetkellä täälläkin perätilassa, mutta ehtii kuulemma hyvin vielä muutella asentoaan :)

Metsäläinen mahtavaa kuulla että siellä pikkunen vielä masussa ja voi hyvin:) toivottavasti sun päällään makuu tuottaa tulosta ja pieni pyörähtää parempaan asentoon:)

Poodle kiva että teidänkin pikkusella kaikki hyvin ja hyvä että se istukka siirtynyt pois kohdunsuulta:)

Hyvä että Metsäläisellä vauva viel kyydissä ja kaikki hyvin :)

Poodle, hienoa!

Nyt se tuli! Turvakaukalo <3 selkä ja häpyluu kiittää ku itte sen roudasin autoon. Alkoi saman tien häpyluu vihloo. Kotia onneksi tajuttiin äidin kaa roudata se matkarattaiden kyydissä. Paketti oli hiukan isompi ku mitä odotettiin :D

Metsäläinen tsemppiä makaamiseen, ei tosiaan ehkä ihan se luonnollisin asento, toivotaan että saa vauvan liikahtamaan ja voisit synnyttää alakautta.

Tsemppiä muillekin joilla vaivoja, tuntuu ettei niitä itsellä hirveesti ole verrattuna moniin muihin. Tosin aika rauhallisesti olen ottanut.

Tänään vihdoin neuvola. Painoa tullu aivan järkyttävät +17kg, hemoglobiini 121, paineet 119/72, sf 30 (yläkäyrällä), vauvan sydänäänet 135-145. Ei osannut sata varmaksi sanoa että olisi pääalaspäin, niin ja kankkuun sain piikin.
Sf-mitan takia uusi aika jo 19. päivä, jos on koholla niin äippäpolille koko arviointiin.
Neuvolan jälkeen olin niin väsynyt että otin parin tunnin päikkärit.

Ny sit tuntu inha repäisy kohdun yläreunassa :( tais tän päivän hommat olla siinä. Ja oloki meni jotenki höpöksi repäisyn jälkeen.

Takaisin